F1 75: Hamilton-dráma és Verstappen-győzelem a botrányos abu-dzabi szezonzárón

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.08.28. 14:19
null
Hamilton (balra) kezei közül nemcsak a biztosnak tűnő győzelem csúszott ki, hanem a rekordot jelentő nyolcadik vb-cím is (Fotó: AFP)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. A 2021-es idényzáró Abu-dzabi Nagydíjra pontazonossággal érkezett meg a két vb-aspiráns, Max Verstappen és Lewis Hamilton. Bár a holland rajtolt a pole pozícióból, a brit már az első métereken az élre állt, s egészen az utolsó körökig minden jel arra mutatott, hogy a megszerzi a rekordot jelentő nyolcadik világbajnoki címét. Aztán jött a fordulat…

A 2021-es idény előtt minden jel arra mutatott, hogy a Mercedes és Lewis Hamilton újra felülhet Formula–1 trónjára, hiszen a német csapat sorozatban megszerzett hét konstruktőri címmel a háta mögött készült az új szezonra, míg Lewis Hamilton az új rekordot jelentő nyolcadik bajnoki címet vette célkeresztbe. Egy apró, padlólemezt érintő szabályváltoztatás ugyanakkor elég volt ahhoz, hogy a Red Bull méltó kihívóvá lépjen elő, sőt, több futamon az előzetesen favoritnak tartott rivális fejére nőtt. 

Két korszak versenyzője és két eltérő kultúrájú alakulat csapott össze egymással, ráadásul nemcsak a pályán, hanem azon kívül is összetűzésbe kerültek a felek. Max Verstappen és Hamilton nemegyszer került talált egymásra vasárnap, a kettős több ízben is összeütközött, miközben Christian Horner és Toto Wolff a médián keresztül üzengetett egymásnak szinte az egész évben. 

Noha Hamilton kezdett erősebben, az ötödik versenyhétvégét követően Verstappen nevével kezdődött a bajnoki tabella, és a holland csapata hazai futamáról, az Osztrák GP-ről 38 pont előnnyel távozhatott. Ekkor összességében a Red Bull tűnt meggyőzőbbnek, ám két nagydíj alatt teljesen elolvadt Verstappen előnye. Az első komoly ütközetre Silverstone-ban került sor, ahol Hamilton kiütötte a riválisát, majd annak ellenére aratott sikert hazai pályán, hogy büntetést kapott az eset miatt. A brit aztán Magyarországon is győzedelmeskedett, így az ő vezetésével ment nyári szünetre a Formula–1.

A 2021-es idény több izgalmas versenyt is tartogatott, abban az évben rendezték meg a valaha volt legrövidebb versenyt Spa-Francorchamps-ban, a Hungaroring minden idők legfurcsább álló rajtját hozta, amikor Hamilton egyedül állt fel a rajtrácsra, a futamon aztán Esteban Ocon karrierje első sikerét aratta. Fordulatos versenyt rendeztek Monzában is, ahol Verstappen és Hamilton ütközött, míg a McLaren Ricciardo vezérletével kettős sikert ért el. A bajnoki küzdelem eközben nem teljesen zárult le Abu-Dzabiba, a zsinórban nyolcadik konstruktőri címét szerző Mercedes két óvást is benyújtott. Bár ezeket visszadobta a szövetség, Masit később eltávolította a pozíciójából, és átalakította a versenyigazgatói rendszert. Abban az évben tért vissza a mezőnybe Alonso, mutatkozott be Cunoda Juki, Mick Schumacher miközben debütált a sprintformátum is három helyszínen. Russell az első, míg Ricciardo az utolsó alkalommal állhatott dobogóra 2021-ben. 
A világbajnokság végeredménye: 1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 395.5 pont, 2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 585.5 pont, 3. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 226 pont
Konstruktőrök: 1. Mercedes 613.5 pont, 2. Red Bull 585.5 pont, 3. Ferrari 323.5 pont
Ez is 2021-beN történt

 A két vb-aspiráns ezt követően többször is helyet cserélt a pontverseny élén, és egészen a  Török Nagydíjig bezárólag egyszer sem emelkedett a különbség 10 pont felé. Ezután újra Verstappen vette át az irányítást, hiszen kétszer is nyert, Hamilton azonban Brazíliában remek vezetéssel és óriási felzárkózással megtörte a holland lendületét, majd Katarban és Szaúd-Arábiában teljesen lenullázta a hátrányát, így a felek pontazonossággal érkeztek meg Abu-Dzabiba.

Bár Verstappen megszerezte a pole pozíciót, és lágyabb gumikon indult, Hamilton sokkal jobban rugaszkodott el mellőle, és már a rajtnál az élre állt. A holland azonban nem hagyta magát, és már a 6-os kanyarnál bevetődött a Mercedes mellé. Noha sokáig úgy tűnt, hogy a Red Bull-os nem tudja bevenni a kanyart, végül befordult, és Hamilton úgy tudta megtartani a vezetést, hogy  átvágta a sikánt. Már ez az eset is sok vitát szült, hiszen a „vörös bikák” többször is hangot adtak annak, hogy Hamiltonnak el kellene engednie maga mellett a pilótájukat, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) álláspontja szerint Verstappen volt az, aki leszorította a vetélytársát.

Idővel csillapodtak a kedélyek, és Hamilton apránként növelte az előnyét Verstappen előtt, aki a 13. körben nyitotta meg a kerékcserék sorát. A hollandot hamarosan a mercedeses is követte, miközben átmenetileg Sergio Pérez vette át a vezetést. A mexikói célja egyértelmű volt: minél tovább eltolni az etapját, hogy feltarthassa Hamiltont. A pilóta végül tökéletesen vitte véghez a tervet, mivel nemcsak megálljt parancsolt a britnek, de lehetőséget biztosított Verstappennek is a felzárkózásra. Ám hiába tűnt el a Mercedes előnye, a tempófölény még mindig Hamiltonnál volt, így megint elkezdett nőni a különbség a kettős között. 

A következő körökben az Alfa Romeo borzolta a kedélyeket: először Kimi Räikkönen esett ki műszaki gond miatt a búcsúfutamán, majd Antonio Giovinazzi váltója adta meg magát, ami miatt virtuális biztonsági autós szakasz lépett érvénybe. A Red Bull ekkor döntött úgy, hogy inkább újra kihívja Verstappent a bokszba, azonban a holland nem tudta olyan mértékben csökkenteni a lemaradását a kopottabb gumikon futó Hamiltonnal szemben, ahogyan azt a csapat előzetesen elgondolta. 

Ekkor úgy tűnt, Verstappen ezen a vasárnapon nem tud fogást találni Hamiltonon, és a brit a győzelem mellett a történelmi jelentőségű bajnoki serleget is magasba emelheti, ám minden borult, amikor az 53. körben be kellett küldeni a biztonsági autót. A Mick Schumacherrel küzdő Nicholas Latifi ugyanis falnak csapta a kocsit, ami újra helyzetbe hozta a hollandot. A Mercedes ugyanis a pályapozíció őrzése mellett döntött, azt feltételezve, hogy már nemigen lesz idő az újraindításra, míg a Red Bull kihasználta az ingyencserét, és Verstappen új, lágy gumikat kapott. 

Ami ezután következett, a sportág történetének egyik legellentmondásosabb, és leginkább heves érzéseket kiváltó bajnoki koronázásába torkollott. A versenyigazgató, Micheal Masi saját hatáskörben hozott döntéseket, először azt közölte, hogy a lekörözöttek nem vehetik vissza a körüket, majd úgy határozott, hogy csak Hamilton és Verstappen közül veszi ki a sereghajtókat, majd azonnal már a kör végén kihívta a safety cart.

A holland így közvetlen a riválisa mögé került, és az utolsó körös újraindításnál már az első igazi lehetőséggel élt, és átvette az első helyet. Hamilton még megpróbált visszatámadni, de nem tudott mit kezdeni a nagy gumikülönbséggel, Verstappen elsőként ért célba, és minden idők legfiatalabb világbajnoka lett!

ABU-DZABI NAGYDÍJ
2021. december 12., Abu-Dzabi
58 kör, 306.183 km
1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:30.17.345
2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) +2.256
3. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) +5.173

A TELJES VERSENY

2020: Gasly először nyert; a két Ferrari elhasalt az őrült Olasz Nagydíjon
2019: Verstappen-siker, Vettel-feltámadás és Mercedes-blama az évtized versenyén
2018: Vettel drámája és Hamilton felemelkedése a Német Nagydíjon
2017: amikor Vettel agya elborult az Azeri Nagydíjon
2016: a két Mercedes elszállt, Verstappen történelmet írt Spanyolországban
 2015: egy ritka eset, amikor a domináns Mercedes sehol sem volt
 2014: Ricciardo levadászta a világbajnokokat a hajrában a Hungaroringen
2013: durrantak a gumik – a Pirelli orosz rulettet rendezett Silverstone-ban
2012: Alonso előtt többször is felcsillant a remény, de a végén Vettel örülhetett Brazíliában
2011: ütközés, rekordszámú bokszkiállás és utolsó körös előzés – Button utolsóból első a kanadai káoszban
2010: Hamilton diadalmaskodott a kanadai gumikáoszban
2009: Beteljesült a Brawn GP és Button tündérmeséje Brazíliában
2008: pokolból a mennybe – Hamilton drámai körülmények között szerezte meg az első vb-címét
2007: az újonc Hamilton zsebében volt a vb-cím, de a sanghaji kavicságy közbeszólt
 2006: igazi klasszikus lett az első esős Magyar Nagydíj
 2005: Räikkönen és Alonso átverekedte magát a mezőnyön Szuzukában
2004: a monacói alagútban szakadt meg Schumacher nagy sorozata
2003: mosogatólé és időmérési hiba okozott káoszt Interlagosban
 2002: ajándékba kapott győzelme után kifütyülték Schumachert
 2001: először ünnepelt testvérpár az első két helyen
 2000: huszonegy év után újra ferraris egyéni vb-cím
 1999: Schumacher, a legjobb kettes számú pilóta
1998: tömegkarambol, dühöngő Schumacher és a Jordan első győzelme
1997: Schumacher kiütötte magát a vb-pontversenyből, Villeneuve ünnepelhetett
1996:  huszonegy indulóból csupán három ért célba
1995: Schumacher a 16. helyről indulva nyert Spában
1994: tragikus, fekete hétvége Imolában
1993: Senna és az „istenek köre” az egyetlen Donington Park-i futamon
1992: a boxban kattant a bilincs Schumacher első győzelmének hétvégéjén
1991: Sennának nyolcadikra összejött a hazai siker
1990: ismét Japánban dőlt el a vb-cím, de most fordított kimenetellel
1989: így énekelték meg a magyar lapok Mansell szenzációs mogyoródi győzelmét
1988: a Ferrari kettős győzelemmel tisztelgett Enzo Ferrari emléke előtt
1987: roncsderbi után a Williamsek uralták a spielbergi pályát
1986: Mansell gumija felrobbant Adelaide-ben, s odalett a vb-címe
1985: Lauda Hollandiában aratta karrierje utolsó, 25. győzelmét
1984: a száguldó cirkuszban nem lett sorozat Dallasból
1983: kettős McLaren-győzelem született a 22. és a 23. rajthelyről
1982: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban
1981: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét
1980: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett
1979: a legnagyobb csata egy második helyért
1978: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában
1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI



 

 

Legfrissebb hírek

F1 75: Gasly először nyert; a két Ferrari elhasalt az őrült Olasz Nagydíjon

F1
Tegnap, 8:55

Két nagy visszatérő a fedélzeten – a Cadillac bejelentette a jövő évi versenyzőpárosát

F1
2025.08.26. 13:43

F1 75: Verstappen-siker, Vettel-feltámadás és Mercedes-blama az évtized versenyén

F1
2025.08.26. 13:01

F1 75: Vettel drámája és Hamilton felemelkedése a Német Nagydíjon

F1
2025.08.25. 16:39

F1 75: amikor Vettel agya elborult az Azeri Nagydíjon

F1
2025.08.24. 10:57

F1 75: a két Mercedes elszállt, Verstappen történelmet írt Spanyolországban

F1
2025.08.23. 17:07

F1 75: egy ritka eset, amikor a domináns Mercedes sehol sem volt

F1
2025.08.22. 13:46

F1: Malajzia nem tervezi, hogy ismét házigazda legyen

F1
2025.08.22. 13:45
Ezek is érdekelhetik