A 2021-es idény előtt minden jel arra mutatott, hogy a Mercedes és Lewis Hamilton újra felülhet Formula–1 trónjára, hiszen a német csapat sorozatban megszerzett hét konstruktőri címmel a háta mögött készült az új szezonra, míg Lewis Hamilton az új rekordot jelentő nyolcadik bajnoki címet vette célkeresztbe. Egy apró, padlólemezt érintő szabályváltoztatás ugyanakkor elég volt ahhoz, hogy a Red Bull méltó kihívóvá lépjen elő, sőt, több futamon az előzetesen favoritnak tartott rivális fejére nőtt.
Két korszak versenyzője és két eltérő kultúrájú alakulat csapott össze egymással, ráadásul nemcsak a pályán, hanem azon kívül is összetűzésbe kerültek a felek. Max Verstappen és Hamilton nemegyszer került talált egymásra vasárnap, a kettős több ízben is összeütközött, miközben Christian Horner és Toto Wolff a médián keresztül üzengetett egymásnak szinte az egész évben.
Noha Hamilton kezdett erősebben, az ötödik versenyhétvégét követően Verstappen nevével kezdődött a bajnoki tabella, és a holland csapata hazai futamáról, az Osztrák GP-ről 38 pont előnnyel távozhatott. Ekkor összességében a Red Bull tűnt meggyőzőbbnek, ám két nagydíj alatt teljesen elolvadt Verstappen előnye. Az első komoly ütközetre Silverstone-ban került sor, ahol Hamilton kiütötte a riválisát, majd annak ellenére aratott sikert hazai pályán, hogy büntetést kapott az eset miatt. A brit aztán Magyarországon is győzedelmeskedett, így az ő vezetésével ment nyári szünetre a Formula–1.
A 2021-es idény több izgalmas versenyt is tartogatott, abban az évben rendezték meg a valaha volt legrövidebb versenyt Spa-Francorchamps-ban, a Hungaroring minden idők legfurcsább álló rajtját hozta, amikor Hamilton egyedül állt fel a rajtrácsra, a futamon aztán Esteban Ocon karrierje első sikerét aratta. Fordulatos versenyt rendeztek Monzában is, ahol Verstappen és Hamilton ütközött, míg a McLaren Ricciardo vezérletével kettős sikert ért el. A bajnoki küzdelem eközben nem teljesen zárult le Abu-Dzabiba, a zsinórban nyolcadik konstruktőri címét szerző Mercedes két óvást is benyújtott. Bár ezeket visszadobta a szövetség, Masit később eltávolította a pozíciójából, és átalakította a versenyigazgatói rendszert. Abban az évben tért vissza a mezőnybe Alonso, mutatkozott be Cunoda Juki, Mick Schumacher miközben debütált a sprintformátum is három helyszínen. Russell az első, míg Ricciardo az utolsó alkalommal állhatott dobogóra 2021-ben. A világbajnokság végeredménye: 1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 395.5 pont, 2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 585.5 pont, 3. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 226 pont Konstruktőrök: 1. Mercedes 613.5 pont, 2. Red Bull 585.5 pont, 3. Ferrari 323.5 pont |
A két vb-aspiráns ezt követően többször is helyet cserélt a pontverseny élén, és egészen a Török Nagydíjig bezárólag egyszer sem emelkedett a különbség 10 pont felé. Ezután újra Verstappen vette át az irányítást, hiszen kétszer is nyert, Hamilton azonban Brazíliában remek vezetéssel és óriási felzárkózással megtörte a holland lendületét, majd Katarban és Szaúd-Arábiában teljesen lenullázta a hátrányát, így a felek pontazonossággal érkeztek meg Abu-Dzabiba.
Bár Verstappen megszerezte a pole pozíciót, és lágyabb gumikon indult, Hamilton sokkal jobban rugaszkodott el mellőle, és már a rajtnál az élre állt. A holland azonban nem hagyta magát, és már a 6-os kanyarnál bevetődött a Mercedes mellé. Noha sokáig úgy tűnt, hogy a Red Bull-os nem tudja bevenni a kanyart, végül befordult, és Hamilton úgy tudta megtartani a vezetést, hogy átvágta a sikánt. Már ez az eset is sok vitát szült, hiszen a „vörös bikák” többször is hangot adtak annak, hogy Hamiltonnak el kellene engednie maga mellett a pilótájukat, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) álláspontja szerint Verstappen volt az, aki leszorította a vetélytársát.
Idővel csillapodtak a kedélyek, és Hamilton apránként növelte az előnyét Verstappen előtt, aki a 13. körben nyitotta meg a kerékcserék sorát. A hollandot hamarosan a mercedeses is követte, miközben átmenetileg Sergio Pérez vette át a vezetést. A mexikói célja egyértelmű volt: minél tovább eltolni az etapját, hogy feltarthassa Hamiltont. A pilóta végül tökéletesen vitte véghez a tervet, mivel nemcsak megálljt parancsolt a britnek, de lehetőséget biztosított Verstappennek is a felzárkózásra. Ám hiába tűnt el a Mercedes előnye, a tempófölény még mindig Hamiltonnál volt, így megint elkezdett nőni a különbség a kettős között.
A következő körökben az Alfa Romeo borzolta a kedélyeket: először Kimi Räikkönen esett ki műszaki gond miatt a búcsúfutamán, majd Antonio Giovinazzi váltója adta meg magát, ami miatt virtuális biztonsági autós szakasz lépett érvénybe. A Red Bull ekkor döntött úgy, hogy inkább újra kihívja Verstappent a bokszba, azonban a holland nem tudta olyan mértékben csökkenteni a lemaradását a kopottabb gumikon futó Hamiltonnal szemben, ahogyan azt a csapat előzetesen elgondolta.
Ekkor úgy tűnt, Verstappen ezen a vasárnapon nem tud fogást találni Hamiltonon, és a brit a győzelem mellett a történelmi jelentőségű bajnoki serleget is magasba emelheti, ám minden borult, amikor az 53. körben be kellett küldeni a biztonsági autót. A Mick Schumacherrel küzdő Nicholas Latifi ugyanis falnak csapta a kocsit, ami újra helyzetbe hozta a hollandot. A Mercedes ugyanis a pályapozíció őrzése mellett döntött, azt feltételezve, hogy már nemigen lesz idő az újraindításra, míg a Red Bull kihasználta az ingyencserét, és Verstappen új, lágy gumikat kapott.
Ami ezután következett, a sportág történetének egyik legellentmondásosabb, és leginkább heves érzéseket kiváltó bajnoki koronázásába torkollott. A versenyigazgató, Micheal Masi saját hatáskörben hozott döntéseket, először azt közölte, hogy a lekörözöttek nem vehetik vissza a körüket, majd úgy határozott, hogy csak Hamilton és Verstappen közül veszi ki a sereghajtókat, majd azonnal már a kör végén kihívta a safety cart.
A holland így közvetlen a riválisa mögé került, és az utolsó körös újraindításnál már az első igazi lehetőséggel élt, és átvette az első helyet. Hamilton még megpróbált visszatámadni, de nem tudott mit kezdeni a nagy gumikülönbséggel, Verstappen elsőként ért célba, és minden idők legfiatalabb világbajnoka lett!
ABU-DZABI NAGYDÍJ
2021. december 12., Abu-Dzabi
58 kör, 306.183 km
1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:30.17.345
2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) +2.256
3. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) +5.173
A TELJES VERSENY