F1 75: ajándékba kapott győzelme után kifütyülték Schumachert

ZS. B.ZS. B.
Vágólapra másolva!
2025.08.10. 09:05
null
Michael Schumacher (elöl) a célegyenesben kapta meg a győzelmet csapattársától, Rubens Barrichellótól (Fotó: AFP)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. A 2002-es idény Michael Schumacher letaglózó fölényével kezdődött, de a hatodik versenyen ferraris csapattársát, Rubens Barrichellót arra utasították, adja át neki a győzelmet, ami miatt a lelátóról teljes népharag zúdult az olasz istállóra.

Hiába reménykedtek az ellenfelek, hogy a 2001-es Ferrari-dominancia csupán egyszeri kivétel volt, a maranellói csapat a következő évben még magasabb sebességi fokozatba kapcsolt, és már öt futam után nyilvánvaló volt, hogy Michael Schumachert megint nem lehet majd legyőzni. A címvédő klasszis az Osztrák Nagydíjra négy futamgyőzelemmel és 21 pontos előnnyel érkezett, ám az előző évhez hasonlóan az egyedi karakterisztikájú spielbergi pályára csapattársa, Rubens Barrichello érzett rá jobban.

A Ferrari már 2001-ben is a szurkolók béketűrésének határát feszegette, amikor a hajrában arra utasította brazil versenyzőjét, hogy adja át a második helyet Schumachernek, aztán egy évvel később ugyanott már tényleg túllőtt a célon. Barrichello az időmérőn valódi erődemonstrációt tartott, hiszen nemcsak megszerezte a pole pozíciót, hanem a viszonylag rövid pályán hat tizedmásodperccel verte meg csapattársát, aki csupán a harmadik rajtkockát szerezte meg.

A Ferrari ellenfeleinek ebben az évben esélyük sem volt – az olasz csapat csupán két futamgyőzelmet engedett át a többieknek a 17-ből. Mika Häkkinen már nem volt a mezőny tagja, helyét a McLarennél egy másik szélvészgyors finn, Kimi Räikkönen vette át, aki kis híján megnyerte a Francia Nagydíjat. Magyar szempontból fontos fejleménynek számított, hogy az F3000-es Baumgartner Zsolt a nagydíj előtt megtett néhány bemutatókört a Jordan F1-es autójával (akkor még mit sem sejtve arról, hogy egy évvel később ugyanitt mutatkozik be a csúcskategóriában.) Az egyeduralkodó Ferrari szintén nálunk tette biztossá konstruktőri bajnoki címét, teljesen tét nélkülivé téve a folytatást.

A vb végeredménye: 1. Michael Schumacher (német, Ferrari) 144 pont, 2. Rubens Barrichello (brazil, Ferrari) 77 pont, 3. Juan Pablo Montoya (kolumbiai, Williams-BMW) 50 pont. 
Konstruktőrök: 1. Ferrari 221 pont, 2. Williams-BMW 92 pont, 3. McLaren-Mercedes 65 pont

Ez is 2002-ben történt

Bár a rajt után Schumacher felzárkózott mögé, a brazil pilóta végig magabiztosan őrizte a vezetést, amikor megismétlődtek az egy évvel azelőtti jelenetek: a Ferrari arra utasította, hogy húzódjon le, és szerződése értelmében adja át pozícióját csapattársának. Ez a helycsere már sokkal otrombábban hatott a külvilág szemében, hiszen az olasz istálló vezetősége az egész hétvégén brillírozó pilótájától rabolta el a futamgyőzelmet látszólag teljesen feleslegesen, hiszen az idényből még 11 verseny hátravolt.

Barrichello természetesen sokáig őrlődött magában, mitévő legyen, de végül fejet hajtott a központi akarat előtt, és az utolsó métereken maga elé engedte a Ferrari egyes számú pilótáját – a nézőtéren pedig elszabadult a pokol. A rajongók pfujoltak, és hüvelykujjukkal lefelé mutogattak, miközben a bizarr helyzetet tovább fokozta, hogy a zavarban lévő Schumacher felráncigálta Barrichellót a dobogó felső fokára, aki megalázottan hallgatta végig a „tiszteletére szóló” német himnuszt…

Évekkel később a Ferrari vezetői is elismerték, borzalmas döntést hoztak, mentségükre csupán azt igyekeztek felhozni, hogy az 1997 és 1999 között elszenvedett három egyéni bajnoki vereség annyira érzékenyen érintette őket, hogy onnantól semmit sem akartak a véletlenre bízni. A dobogós bohózat után a csapatot a protokoll megsértése miatt megbüntették, de ennél is fájóbb volt a szurkolók haragja. Utóbb egyébként az is kiderült, hogy semmi szükség nem lett volna a helycserére, Schumacher ugyanis a folytatásban olyan ütemben gyűjtötte a győzelmeket, hogy már júliusban (!), hat futammal a vége előtt biztossá tette világbajnoki címét.

AUT0-F1-AUT-PODIUM
 

A német pilóta az idény végén azzal próbálta valamelyest enyhíteni a helyzetet, hogy Indianapolisban az egész mezőnyből gúnyt űzve megpróbált a befutónál holtversenyt kreálni Barrichellóval, ami az ezredmásodperc pontosságú időmérés világában természetesen nem sikerült. A brazil versenyző egy hajszállal előbb érte el a célvonalat, vagyis tulajdonképpen visszakapta a Spielbergben elvett futamgyőzelmet, de a májusi megaláztatásért ez sem kárpótolta. A történtek utózöngéjeként a következő évtől betiltották a nyílt csapatutasításokat, ám mivel az istállók azt követően is kijátszották a szabályzást, 2011-ben újra feloldották a korlátozást.

OSZTRÁK NAGYDÍJ
2002. május 12., Spielberg
71 kör, 307.146 km
1. Michael Schumacher (német, Ferrari) 1:33:51.562
2. Rubens Barrichello (brazil, Ferrari) 0.182 mp h.
3. Juan Pablo Montoya (kolumbiai, Williams-BMW) 17.730 mp h.

AZ UTOLSÓ KÖR

 

 2001: először ünnepelt testvérpár az első két helyen
 2000: huszonegy év után újra ferraris egyéni vb-cím
 1999: Schumacher, a legjobb kettes számú pilóta
1998: tömegkarambol, dühöngő Schumacher és a Jordan első győzelme
1997: Schumacher kiütötte magát a vb-pontversenyből, Villeneuve ünnepelhetett
1996:  huszonegy indulóból csupán három ért célba
1995: Schumacher a 16. helyről indulva nyert Spában
1994: tragikus, fekete hétvége Imolában
1993: Senna és az „istenek köre” az egyetlen Donington Park-i futamon
1992: a boxban kattant a bilincs Schumacher első győzelmének hétvégéjén
1991: Sennának nyolcadikra összejött a hazai siker
1990: ismét Japánban dőlt el a vb-cím, de most fordított kimenetellel
1989: így énekelték meg a magyar lapok Mansell szenzációs mogyoródi győzelmét
1988: a Ferrari kettős győzelemmel tisztelgett Enzo Ferrari emléke előtt
1987: roncsderbi után a Williamsek uralták a spielbergi pályát
1986: Mansell gumija felrobbant Adelaide-ben, s odalett a vb-címe
1985: Lauda Hollandiában aratta karrierje utolsó, 25. győzelmét
1984: a száguldó cirkuszban nem lett sorozat Dallasból
1983: kettős McLaren-győzelem született a 22. és a 23. rajthelyről
1982: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban
1981: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét
1980: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett
1979: a legnagyobb csata egy második helyért
1978: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában
1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

 

Legfrissebb hírek

F1 75: először ünnepelt testvérpár az első két helyen

F1
2025.08.08. 11:02

F1 75: huszonegy év után újra ferraris egyéni vb-cím

F1
2025.08.07. 14:08

Colapinto összetörte az Alpine-t a Hungaroringen zajló Pirelli-teszten – képek

F1
2025.08.06. 13:05

F1 75: Schumacher, a legjobb kettes számú pilóta

F1
2025.08.06. 12:01

Ismét fergeteges buli zárta a Magyar Nagydíj hétvégéjét

F1
2025.08.06. 07:12

Zak Brown szerint a Cadillac nem hígítja fel az erőforrásokat

F1
2025.08.05. 19:17

F1 75: tömegkarambol, dühöngő Schumacher és a Jordan első győzelme

F1
2025.08.05. 09:47

McLaren: véletlenül lett Norrisé a győztes stratégia

F1
2025.08.05. 07:35
Ezek is érdekelhetik