F1 75: Schumacher a 16. helyről indulva nyert Spában

ZS. B.ZS. B.
Vágólapra másolva!
2025.08.02. 11:06
null
Michael Schumacher Spában megmutatta, ki a legjobb (Fotó: AFP)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. Az 1995-ös Belga Nagydíjon a 16. helyről induló Michael Schumacher hatalmas győzelemmel mért demoralizáló vereséget vb-ellenfelére, Damon Hillre.

Az előző idény kiélezett végjátéka után jó ideig 1995 is Michael Schumacher és Damon Hill bajnoki csatáját hozta. A tizedik versenyt követően a Benetton címvédője 9 pontos előnnyel érkezett meg williamses riválisa előtt a Belga Nagydíj helyszínére, vagyis adott esetben fordulhatott is volna a kocka kettejük között. Az izgalmakat fokozta, hogy az időmérőn a változékony időjárási körülmények mindkettejükkel kibabráltak, így Hill a 8., Schumacher csupán a 16. rajtkockából vághatott neki a versenynek.

Az előző évi vb-vereség után visszavágásban reménykedő Damon Hill idénye nem kezdődött rosszul, három futamot követően két győzelemmel még vezette a bajnokságot. Ezt követően viszont kidomborodott a különbség közte és Michael Schumacher között, aki jóval stabilabb és összeszedettebb teljesítményt nyújtott a folytatásban. A vb-riválisok kétszer összeütköztek, de amikor a német célba ért, egy kivétellel mindig nyert, így már két futammal a vége előtt biztossá tette újabb bajnoki címét. Johnny Herbert két győzelmének és szorgos pontgyűjtögetésének köszönhetően a Benetton első és egyetlen konstruktőri bajnoki győzelmét aratta.

A vb végeredménye: 1. Michael Schumacher (német, Benetton-Renault) 102 pont, 2. Damon Hill (brit, Williams-Renault) 69 pont, 3. David Coulthard (brit, Williams-Renault) 49 pont
Konstruktőrök: 1. Benetton-Renault 137 pont, 2. Williams-Renault 112 pont, 3. Ferrari 73 pont

Ez is 1995-ben történt

A német pilóta elárulta, eleinte legfeljebb a pontszerzést tartotta reálisnak, ám a futamon az események nem várt fordulatot vettek. A két vb-rivális eleve káprázatos ütemben jött fel az elején: a hatodik kört Hill a második, Schumacher az ötödik helyen zárta, sőt, a 15. körben már egymás mögött haladtak az élen! A kerékcserék első hulláma után a brit kényelmes, tíz másodperces előnnyel vezetett, ekkor azonban szemerkélni kezdett, és míg ő kiállt esőgumikért, ellenfele kint marad slickeken.

Hill hamar utolérte Schumachert, aki a nedves aszfalton is káprázatosan védekezte ki riválisa támadásait. Olykor a határokat feszegette, mégis elképesztő teljesítményt nyújtva tartotta maga mögött a jóval gyorsabb Williamst. Mire a brit nagy nehezen átrágta magát a címvédőn, a körülmények hirtelen drasztikusan javulni kezdtek, így a rohamos ütemben száradó pályán hirtelen a német találta magát gumielőnyben. A slickeken simán visszaelőzte Hillt, akinek így szintén kereket kellett cserélnie.

Bár Schumacher ezzel fél perces előnybe került, az újra eleredő heves eső miatt beküldték a biztonsági autót, és az újabb kerékcserék után közvetlenül egymás mögül várták az újraindítást. A nagy csörte viszont elmaradt, mert a boxutcai sebességhatár túllépése miatt Hillt tíz másodperces stop and go büntetésre ítélték, így a második helyet is csak az utolsó körben tudta megkaparintani. Schumacher hatalmas győzelmet aratott a 16. rajtkockából indulva, ami a bajnoki harcban is fordulópontot jelentett.

Schumacher előzi Hillt (Fotó: AFP)

BELGA NAGYDÍJ
1995. augusztus 27., Spa-Francorchamps
44 kör, 306.856 km
1. Michael Schumacher (német, Benetton-Renault) 1:36:47.875
2. Damon Hill (brit, Williams-Renault) 19.493 másodperc hátrány
3. Martin Brundle (brit, Ligier-Mugen Honda) 24.998 mp h.

 1994: tragikus, fekete hétvége Imolában
1993: Senna és az „istenek köre” az egyetlen Donington Park-i futamon
1992: a boxban kattant a bilincs Schumacher első győzelmének hétvégéjén
1991: Sennának nyolcadikra összejött a hazai siker
1990: ismét Japánban dőlt el a vb-cím, de most fordított kimenetellel
1989: így énekelték meg a magyar lapok Mansell szenzációs mogyoródi győzelmét
1988: a Ferrari kettős győzelemmel tisztelgett Enzo Ferrari emléke előtt
1987: roncsderbi után a Williamsek uralták a spielbergi pályát
1986: Mansell gumija felrobbant Adelaide-ben, s odalett a vb-címe
1985: Lauda Hollandiában aratta karrierje utolsó, 25. győzelmét
1984: a száguldó cirkuszban nem lett sorozat Dallasból
1983: kettős McLaren-győzelem született a 22. és a 23. rajthelyről
1982: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban
1981: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét
1980: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett
1979: a legnagyobb csata egy második helyért
1978: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában
1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

 

 

Legfrissebb hírek

Formula–1, Magyar Nagydíj, időmérő

F1
17 perce

Hungaroring: ikonikus szakaszok, legendás pillanatok – összeállítás

Képes Sport
56 perce

A McLaren maradt az élen, de Piastri megelőzte Norrist a hungaroringi időmérő előtt

F1
3 órája

A megújult Hungaroringgel együtt a szurkolói zóna is szintet lépett

F1
4 órája

A McLarent irányító Andrea Stellát is meglepte csapata dominanciája

F1
5 órája

Újra exkluzív after party zárja a Magyar Nagydíjat

F1
6 órája

NS-kitüntetés: Bernie Ecclestone-t és kollégáinkat is köszöntötték

F1
17 órája

„Semmi sem működik” – Verstappen pocsék napon van túl a Hungaroringen

F1
17 órája
Ezek is érdekelhetik