F1 75: tömegkarambol, dühöngő Schumacher és a Jordan első győzelme

ZS. B.ZS. B.
Vágólapra másolva!
2025.08.05. 09:47
null
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. Az 1998-as Belga Nagydíj minden idők egyik legnagyobb rajtbalesetét, Michael Schumacher és David Coulthard hírhedt incidensét, valamint a Jordan-istálló első győzelmét hozta.

Az 1998-as technikai szabályváltozások az addigi erősorrendet is átrajzolták, így a Ferrari már nem a Williamsszel, hanem a McLarennel harcolt a vb-címért. Az idény addigi alakulásának fényében nem is számított meglepetésnek, hogy a 13. nagydíjon, Belgiumban a wokingiak párosa sajátította ki az első rajtsort, Damon Hill harmadik helye viszont teljesen váratlanul ért mindenkit – a Ferrari-pilóták csak mögötte sorakoztak fel a rajtrácson.

A versenynapon özönvízszerű eső zúdult a spái pályára, és bár a vizes aszfalton az első kanyarban gond nélkül eljött a mezőny, az Eau Rouge felé vezető szakaszon a negyedik helyre visszacsúszó David Coulthard elvesztette uralmát autója felett, amely előbb a jobb oldali palánknak csapódott, majd visszapattant a pályára és átszánkázott a bal oldali falhoz. A baleset miatt a mögötte érkezők közül többen vészfékezésre kényszerültek és a törmelékekbe is belerohantak, így hatalmas tömegkarambol alakult ki, amelybe 11-en keveredtek bele.

A versenyt piros zászlóval megszakították, és az akkori szabályok értelmében új rajtot rendeltek el, amelyen a tartalék autóval ismét neki lehetett vágni. Mivel azonban csapatonként csak egy ilyen volt, hárman kocsi nélkül maradtak, Rubens Barrichello pedig kisebb sérülése miatt nem vállalta a versenyzést. A romok eltakarítása miatt majd’ egy órát kellett várni az új rajtra, amely szintén nem alakult zökkenőmentesen: mindkét McLaren-pilóta ütközött, Mika Häkkinen kiesett, Coulthard pedig a mezőny végére csúszott vissza.

Bár az idény letaglózó McLaren-fölénnyel vette kezdetét, a Ferrari hamarosan felnőtt ellenfele szintjére, így végig kiélezett vb-küzdelem zajlott a két vezérpilóta, Mika Häkkinen és Michael Schumacher között. Az évadzáró előtt a finn versenyző négypontos előnybe került, de Japánba ezzel együtt is mindketten esélyesként érkeztek meg. A német pilóta hétvégéje jól kezdődött, ám végül hiába szerezte meg a pole pozíciót, mert a rajt előtt lefulladt a motorja, így csak a mezőny végéről vághatott neki. Később defekt miatt ki is esett, Häkkinen pedig a győzelemmel a bajnoki trófeát is elhódította.
A vb végeredménye: 1. Mika Häkkinen (finn, McLaren-Mercedes) 100 pont, 2. Michael Schumacher (német, Ferrari) 86, 3. David Coulthard (brit, McLaren-Mercedes) 56. Konstruktőrök: 1. McLaren-Mercedes 156 pont, 2. Ferrari 133, 3. Williams-Mecachrome 38
Ez is 1998-ban történt

Egy ideig Hill állt az élen, ám Michael Schumacher hamar megelőzte, és az esőben óriási ütemben szakadt el a mezőnytől. Túl a futam felénél már negyven másodperccel vezetett, amikor a lekörözendő Coulthard a versenyíven lassítva próbálta elengedni. A hatalmas vízpermetben viszont az éllovas nem érzékelte a sebességkülönbséget, és belevágódott az előtte poroszkáló McLarenbe. Mindketten visszaevickéltek a boxba, Schumacher pedig az autójából dühösen kipattanva egyenesen a wokingiak garázsába rontott, ahol gyilkossági kísérlettel vádolta meg ellenfelét – végül a szerelőknek kellett kitessékelniük a tajtékzó németet.

A biztonsági autós időszak után mintegy tíz kör maradt hátra, és az élre kerülő Hill mögött a Jordan másik pilótája, Ralf Schumacher haladt, aki úgy érezte, itt a nagy lehetőség megszerezni élete első győzelmét. Egy ideig tapadt is csapattársára, ám a brit kérésére a vezetőség a rádión a pozíció tartására utasította versenyzőit, így az ír istálló kettős győzelemmel ünnepelte fennállása első diadalát. A dobogón egyértelműen látszott az ifjabbik Schumacher csalódottsága, a boldogságban úszó Eddie Jordant azonban ez cseppet sem érdekelte.

BELGA NAGYDÍJ
1998. augusztus 30., Spa-Francorchamps
44 kör, 306.577 km
1. Damon Hill (brit, Jordan-Mugen Honda) 1:43:47.407
2. Ralf Schumacher (német, Jordan-Mugen Honda) 0.932 másodperc hátrány
3. Jean Alesi (francia, Sauber-Petronas) 7.240 mp h.

A TELJES VERSENY

1997: Schumacher kiütötte magát a vb-pontversenyből, Villeneuve ünnepelhetett
1996:  huszonegy indulóból csupán három ért célba
1995: Schumacher a 16. helyről indulva nyert Spában
1994: tragikus, fekete hétvége Imolában
1993: Senna és az „istenek köre” az egyetlen Donington Park-i futamon
1992: a boxban kattant a bilincs Schumacher első győzelmének hétvégéjén
1991: Sennának nyolcadikra összejött a hazai siker
1990: ismét Japánban dőlt el a vb-cím, de most fordított kimenetellel
1989: így énekelték meg a magyar lapok Mansell szenzációs mogyoródi győzelmét
1988: a Ferrari kettős győzelemmel tisztelgett Enzo Ferrari emléke előtt
1987: roncsderbi után a Williamsek uralták a spielbergi pályát
1986: Mansell gumija felrobbant Adelaide-ben, s odalett a vb-címe
1985: Lauda Hollandiában aratta karrierje utolsó, 25. győzelmét
1984: a száguldó cirkuszban nem lett sorozat Dallasból
1983: kettős McLaren-győzelem született a 22. és a 23. rajthelyről
1982: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban
1981: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét
1980: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett
1979: a legnagyobb csata egy második helyért
1978: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában
1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

 

Legfrissebb hírek

McLaren: véletlenül lett Norrisé a győztes stratégia

F1
5 órája

Frankl András szerint csak a végén dönt a McLaren a csapatsorrendről

F1
14 órája

F1 75: Schumacher kiütötte magát a vb-pontversenyből, Villeneuve ünnepelhetett

F1
20 órája

Gyulay Zsolt: Magyarország egyszerre ennyi dicséretet nagyon rég kapott

F1
20 órája

Az M4 Sporton 643 ezren nézték élőben az F1 Magyar Nagydíját

F1
23 órája

Norris nem is álmodott a győzelemről a Hungaroringen

F1
Tegnap, 12:58

„Norris volt a hős a Hungaroringen” – nemzetközi sajtóvisszhang a Magyar Nagydíj után

F1
Tegnap, 10:56

Már csak a Puskás hibátlan; Madaras Norbert: Csapataink kihozták magukból a maximumot

E-újság
2025.08.03. 23:55
Ezek is érdekelhetik