F1 75: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon

I. SZ.I. SZ.
Vágólapra másolva!
2025.07.11. 11:40
null
Az első körben történt tömegkarambol után újra kellett indítani a versenyt (Fotók: Getty Images)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. Az 1973-as Brit Nagydíjat újra kellett indítani tömegbaleset miatt, a szoros futamot az amerikai Peter Revson nyerte meg a McLarennel.

Az 1973-as Formula–1-es világbajnokság első felében nagyon kiegyenlített csatát vívott egymással az előző két év világbajnoka. Az első nyolc futamból a Lotusszal száguldó Emerson Fittipaldi és a Tyrrellt kormányzó Jackie Stewart is hármat nyert meg, a silverstone-i Brit Nagydíj előtt a skót egyetlen ponttal előzte meg a brazilt.

Az időmérőn Fittipaldi csapattársa, az előző versenyt megnyerő Ronnie Peterson volt a leggyorsabb, mögötte a két McLaren-pilóta, az új-zélandi Denny Hulme és az amerikai Peter Revson zárt – ők hárman indultak az első sorból, a másodikban pedig a két vb-aspiráns foglalta el a helyét. Az első körben Stewart megelőzte Petersont, és az élre állt, de a negyedik helyen haladó Jody Scheckter (aki a McLaren által nevezett harmadik autóban ült) a célegyenest megelőző gyors jobbkanyarban, a Woodcote-ban megcsúszott, a falnak ütközött, ahonnan visszapattant a McLarenje az útra, és kilenc autót érintő tömegbalesetet okozott. Egyedül Graham Hill (Shadow) tudott továbbmenni, de Andrea de Adamich eltörte a lábát, és beszorult a Brabhamjébe, ami miatt leállították a versenyt. Az olaszt fél óra elteltével sikerült kiszabadítani az autójából, és még egy óra eltelt, mire újra elrajtolhatott a mezőny.

Az F1 történetében először 15 futamból állt a világbajnokság, amely január végén Argentínában rajtolt, és október elején Watkins Glenben ért véget. Az idény kiegyenlített első fele után a másodikban Jackie Stewart kétszer nyert, Emerson Fittipaldi egyszer sem, így a skót lett a világbajnok, az idény utolsó nyolc versenyének felén győző Ronnie Peterson feljött a harmadik helyre. A szezon két halálos áldozatot követelt, Roger Williamson a Holland Nagydíjon égett bent az autójában, míg Francois Cevert az idényzáró Amerikai GP edzésén szenvedett végzetes balesetet. Utóbbi miatt a Tyrrell nem indult el Watkins Glenben, gyakorlatilag lemondva a konstruktőr-vb-címről.

A vb végeredménye: 1. Jackie Stewart (brit, Tyrrell-Ford) 71 pont, 2. Emerson Fittipaldi (brazil, Lotus-Ford) 55 pont, 3. Ronnie Peterson (svéd, Lotus-Ford) 52 pont
Konstruktőrök: 1. Lotus-Ford 92 pont, 2. Tyrrell-Ford 82 pont, 3. McLaren-Ford 58 pont

Ez is 1973-ban történt

Az első rajthoz odaálló 29 autóból csak 19 vett részt a másodikon. A másfél órával korábban BRM-jével elindulni sem tudó Niki Lauda a megjavított kocsival remek rajtot vett, a második helyre jött fel Peterson mögé, de a második körben Stewart, a hetedikben Fittipaldi is elment a fiatal osztrák mellett, aki műszaki hibás autójával fokozatosan visszacsúszott, végül négykörös hátránnyal a 12. lett. Elöl Stewart megpördült a második helyen, és bár visszaállt, a Tyrrell váltója nem működött rendesen, egykörös hátránnyal tizedik lett.

Elöl Peterson vezetett csapattársa, Fittipaldi előtt, a brazilt közelről követte Revson, Francois Cevert (Tyrrell), Hulme és James Hunt (Hesketh/March). A 37. körben Fittipaldi kiesett műszaki hiba miatt, Revson pedig a másik Lotus után eredt, két körön belül mögötte termett, és átvette a vezetést. Mögöttük Hulme jött fel a harmadik helyre, Hunt is megelőzte Cevert-t. Hunt ezt követően Hulme mellett is elment, és Petersont támadta, az első három szorosan egymás mögött haladt. Az élete harmadik futamán a fiatal angol gumijai elkoptak a hajrára, így lemaradt Petersonról, Hulme visszaelőzte, és a dobogóról is lemaradt, 3.4 másodperces hátránnyal lett negyedik (a következő futamon viszont már harmadik lett).

Peter Revson, Joan Cahier, Ronnie Peterson, Grand Prix Of Great Britain
Peter Revson (balra) az F1 első évtizedeit fotókon megörökítő Bernard Cahier feleségével, Joan Cahier-vel és Ronnie Petersonnal Bernard Cahier fényképén, amely ma már a Getty Images képtárának része

A Petersont az előzése után végig tisztes távolságban maga mögött tartó Revson élete első győzelmét aratta, amelyet újabb követett 1973-ban, mielőtt 1974 márciusában halálos balesetet szenvedett.

BRIT NAGYDÍJ
1973. július 14., Silverstone
67 kör, 315.607 km
1. Peter Revson (amerikai, McLaren-Ford)
2. Ronnie Peterson (svéd, Lotus-Ford) 2.8 másodperc hátrány
3. Denny Hulme (új-zélandi, McLaren-Ford) 3.0 mp h.

1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

 

 

Legfrissebb hírek

Horner a Ferrari vagy az Alpine élén tér vissza? Verstappen továbbra is a Mercedes felé tart?

F1
10 órája

F1 75: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában

F1
Tegnap, 16:21

F1 75: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában

F1
2025.07.09. 13:41

A Red Bull-istálló elbocsátotta Christian Horner csapatfőnököt – hivatalos

F1
2025.07.09. 11:37

F1 75: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet

F1
2025.07.08. 14:34

F1 75: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban

F1
2025.07.07. 16:39

Leclerc válaszokat akar; Hamilton beszélne a Ferrari tervezőivel a hazai kudarc után

F1
2025.07.07. 14:38

„Ez elég extrém” – Verstappen furcsának találta Piastri büntetését

F1
2025.07.07. 13:08
Ezek is érdekelhetik