F1 75: roncsderbi után a Williamsek uralták a spielbergi pályát

H. T.H. T.
Vágólapra másolva!
2025.07.25. 10:11
null
Kétszer kellett újraindítani a versenyt rajtbaleset miatt (Fotó: Getty Images)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. Az 1987-es Osztrák Nagydíj megnyerésével Nigel Mansell hosszú hajrát nyitott, hogy beérje csapattársát, Nelson Piquet-t a pontversenyben, de végül megint nem járt szerencsével.

Még pénteken történt, hogy Stefan Johansson a McLaren MP4/3-asával elütött egy szarvast, amely a pénteki szabadedzésen a pályára tévedt. Nem volt szép látvány: szegény állatot szétszakította az ütközés – a svéd 225 kilométer per órás sebességgel száguldott épp. Az autó sem úszta meg, a McLaren ezért még éjjel tartalékkocsit küldött repülővel a wokingi bázisáról Ausztriába. Johansson eközben könnyebb sérülést szenvedett, bár később helikopterrel a klagenfurti kórházba szállították, mivel fejfájásra és nyakfájásra panaszkodott (a vizsgálat negatív eredménnyel zárult, tehát újra kocsiba ülhetett).

A rajt – méghozzá az első – látszólag simán ment, ám a hosszú rajtegyenes végén négy autó összeütközött a mezőny második felében, a versenyt azonnal leállították. Második nekifutásra a kuplungjával szenvedő Nigel Mansell nem tudott jól eljönni a második kockából, mire mögötte akkora tömegkarambol keletkezett, hogy újfent le kellett állítani a futamot. Ezúttal kilencen ütköztek össze; Philippe Streiff (Tyrrell) már hiányzott a harmadik rajtnál, míg Alain Prost, Ayrton Senna és Michele Alboreto a bokszutcából indult újra.

Nigel Mansell nyert végül (Fotó: Getty Images)

Az 1987-es idény végeztével a Honda erőforrás búcsút intett a Williamsnek, és a McLarent meg a Lotust támogatta a következő évben. A McLaren-Honda a japán gyártó F1-ből való 1992-es, ideiglenes kivonulásáig sikert sikerre halmozott a száguldó cirkuszban, de az már egy másik történet. Viszont a Williams és a Honda frigye sem volt utolsó az 1983 végétől számított több mint négy évadban: a szoros együttműködés eredményeként a Williams Racing 23 futamgyőzelmet, két konstruktőri trófeát és egy egyéni bajnoki címet tudott felmutatni. Különösen az 1986-os és az 1987-es esztendő volt kiemelkedő, amikor az FW11, majd FW11B kocsik 18-at megnyertek a 32 nagydíjból, miközben a feltüntetett két évben a két williamses sofőr, Nelson Piquet, illetve Nigel Mansell szerezte a legtöbb pontot összesen.

Ugyancsak 1987-ben váltak szét az útjai a McLarennek, valamint a TAG-Porschénak. A Porsche csaknem két évtized után, 1983-ban motorszállítóként tért vissza a Formula–1-be, V6-os elrendezésű, vízhűtéses turbómotorokkal ellátva az angol csapatot. A projektet a TAG finanszírozta, ezért lett az erőforrás neve TAG-Porsche. (A TAG, azaz a Techniques d'Avant Garde a szíriai születésű francia üzletember, Akram Ojjeh találmánya, 1977-ben alapította a céget.) Nos, a McLaren-TAG-éra valamivel több mint négy idénye sikerkorszakként vonult be az F1 történetébe: a John Barnard, majd Steve Nichols tervezte piros-fehér autók összesen 25 futamgyőzelmet, két konstruktőri és három egyéni világbajnoki címet szállítottak Ron Dennis alakulatának.

A vb végeredménye: 1. Nelson Piquet (brazil, Williams-Honda) 73 pont, 2. Nigel Mansell (brit, Williams-Honda) 61, 3. Ayrton Senna (brazil, Lotus-Honda) 57. Konstruktőrök: 1. Williams-Honda 137 pont, 2. McLaren-TAG 76, 3. Lotus-Honda 64

Ez is 1987-ben történt

A roncsderbi utáni start már sikeres volt, több mint kétórás várakozás után végre elkezdődhetett a verseny.

Az első helyről induló Nelson Piquet húsz körön keresztül haladt az élen, ahol Mansell váltotta, akinek már bottal üthették a nyomát a leintésig. Piquet csaknem egy percet kapott a brittől, a többiek legalább egy kört. Prost és Senna átküzdve magát a mezőnyön a 6., illetve az 5. helyen ért célba. Dicséret illeti még a feltörekvő szigetországi csapatot, a Benettont, amelynek mindkét pilótáját a két williamses nagyágyú mögött intették le: Teo Fabi harmadik, Thierry Boutsen negyedik lett.

Hat verseny volt még hátra, Mansellnek tizenöt pontot kellett volna ledolgoznia a vb-pontversenyben vezető Piquet-vel szemben. Monza után öt ponttal nőtt a brazil előnye, Estoril után további néggyel. Mansell azonban nem adta fel, megnyerte a következő két versenyt (Spanyolország, Mexikó), 12 pontra csökkentve a különbséget. Szuzukában azonban nem tudott rajthoz állni, mert súlyosan bukott a pénteki edzésen, Piquet így már a futam előtt világbajnoknak mondhatta magát.

Az 1981-et és 1983-at követően harmadszor megkoronázott Nelson Piquet egyébként az egyik legrosszabbul hajrázó világbajnoka lett a Formula–1-nek, ugyanis a szezon utolsó öt futamán képtelen volt nyerni. Ráadásul 1987 előtt 1981-ben is megcsinálta ezt a „bravúrt”: először szintén úgy lett világbajnok, hogy egyszer sem győzött az idény utolsó öt viadalán.

OSZTRÁK NAGYDÍJ
1987. augusztus 16., Spielberg
52 kör, 308.984 km
1. Nigel Mansell (brit, Williams-Honda)
2. Nelson Piquet (brazil, Williams-Honda) 55.704 mp hátrány
3. Teo Fabi (olasz, Benetton-Ford) 1 kör hátrány

VIDEÓ A RAJTOKRÓL…

…ÉS MÉG EGY ÖSSZEFOGLALÓ, A VÉGÉN MANSELL KISEBB „BALESETÉVEL”

Gerhard Berger, Grand Prix Of Austria
A ferraris Gerhard Berger a kiesése után a „susnyásban” (Fotó: Getty Images)
1986: Mansell gumija felrobbant Adelaide-ben, s odalett a vb-címe
1985: Lauda Hollandiában aratta karrierje utolsó, 25. győzelmét
1984: a száguldó cirkuszban nem lett sorozat Dallasból
1983: kettős McLaren-győzelem született a 22. és a 23. rajthelyről
1982: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban
1981: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét
1980: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett
1979: a legnagyobb csata egy második helyért
1978: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában
1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

 

Legfrissebb hírek

Leclerc szerint bevált a fejlesztés, Hamilton rendkívül frusztrált volt a sprintidőmérő után

F1
11 órája

F1-es LEGO-autóval fokozza az izgalmakat a Magyar Nagydíj előtt a LEGO Csoport

F1
12 órája

Piastri és Norris közrefogta Verstappent; Hamilton már az első szakaszban kiesett a sprintidőmérőn

F1
13 órája

Verstappen beékelődött a két McLaren közé a spái sprintidőmérő előtt

F1
17 órája

Hamilton nem akar Alonso és Vettel sorsára jutni – minden követ megmozgat, hogy sikerre vezesse a Ferrarit

F1
20 órája

„Már most is úgy érzem, túl sok mindent hagyok ki” – Verstappennek hiányzik a családdal töltött idő

F1
2025.07.24. 15:38

A Red Bull először Horner nélkül; Piastri visszavágna; a Ferrari fejlesztéssel támad a Belga Nagydíjon

F1
2025.07.24. 14:42

F1 75: Mansell gumija felrobbant Adelaide-ben, s odalett a vb-címe

F1
2025.07.24. 10:26
Ezek is érdekelhetik