F1 75: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában

I. SZ.I. SZ.
Vágólapra másolva!
2025.07.10. 16:21
null
Emerson Fittipaldi
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. A Lotus az 1971-es idény gyengélkedése után 1972-re ismét nyerő autót épített, a babérokat a 25 éves Emerson Fittipaldi aratta le, Ausztriában nagy csatában győzte le Denny Hulme-ot.

Jackie Stewart 1971-es dominanciája után kifejezetten változatosan alakult az 1972-es F1-es idény, az első nyolc verseny győzelmein öt csapat öt pilótája osztozott. A vb-pontversenyben az Osztrák Nagydíj előtt Emerson Fittipaldi, a Lotus brazil pilótája három sikernél járt, s mivel további három dobogós helyezése is volt, a pontversenyben 16 pont volt ez előnye Stewarttal szemben. Az egy évvel korábban gyengélkedő Lotusnál erre az idényre összeállt a 72-es modell, amely először viselte az 1986-ig klasszikussá váló fekete-arany festést.

A gyors Österreichringen (a mai Red Bull Ring gyorsabb és hosszabb, hat kilométeres változatán) Fittipaldi szerezte meg az első rajtkockát Clay Regazzoni, a Ferrari svájci pilótája előtt, Stewart a második sorból várta a rajtot, amelynél rögtön az élre állt a Tyrrell-Forddal. A skótot Regazzoni, Fittipaldi és a hetedik helyről előretörő Denny Hulme követte. A vb-éllovas nagyon nehezen előzte meg a Ferrarijával küszködő Regazzonit, aki a 14. körben ki is állt műszaki hiba miatt. Fittipaldi üldözőbe vette Stewartot, és a 24. körben megelőzte a skótot.

A 12 futamos idény januárban Buenos Airesben rajtolt, októberben Watkins Glenben ért véget. Az 1960 után visszatérő Argentin Nagydíjon a helyi újonc, Carlos Reutemann rajtolt az élről, a Brabham-istálló irányítását átvevő Bernie Ecclestone szerződtette a későbbi 12-szeres futamgyőztest. Az 1972-es idény volt az első, amelyben az összes pálya eleget tett az 1969-ben bevezetett biztonsági követelményeknek, és az autókat is úgy kellett megépíteni, hogy megfeleljenek a szigorú biztonsági előírásoknak (például beépített poroltó, hatpontos biztonsági öv, tűzoltó habbal kiegészített üzemanyagtartály).

A vb végeredménye: 1. Emerson Fittipaldi (brazil, Lotus-Ford) 61 pont, 2. Jackie Stewart (brit, Tyrrell-Ford) 45 pont, 3. Denny Hulme (új-zélandi, McLaren-Ford) 39 pont
Konstruktőrök: 1. Lotus-Ford 61 pont, 2. Tyrrell-Ford 51 pont, 3. McLaren-Ford 47 pont

Ez is 1972-ben történt

Kettejük hosszas küzdelmét kihasználva Hulme felzárkózott, és a 27. körben, éppen féltávnál ő is elment Stewart mellett. A címvédő bajlódott az autójának hátsó kerékfelfüggesztésével, a verseny második felében többen is megelőzték, és több mint egyperces hátránnyal csak a hetedik helyen ért célba. Az átmenetileg a harmadik helyre feljövő Ronnie Peterson March-Cosworthja szintén tönkrement, két kört kapott, a dobogó harmadik fokát Peter Revson örökölte meg a McLarennel.

Az izgalmas csata elöl folyt, Hulme kanyarról kanyarra árnyékként követte Fittipaldit, várt a brazil hibájára, de a Lotus 25 éves versenyzője nem adott esélyt a nála 11 évvel idősebb új-zélandinak, kiválóan bírta az idegek csatáját, és ellenfelét 160 kilométeren át maga mögött tartva egyetlen másodpercnyi előnnyel győzött az osztrák hegyvidéken.

Ez volt Fittipaldi idénybeli negyedik sikere, s miután egy hónappal később Monzában is győzött, megszerezte első vb-címét – Fernando Alonso 2005-ös elsőségéig ő volt az F1 történetének legfiatalabb világbajnoka.

OSZTRÁK NAGYDÍJ
1972. augusztus 13., Österreichring
54 kör, 319.194 km
1. Emerson Fittipaldi (brazil, Lotus-Ford)
2. Denny Hulme (új-zélandi, McLaren-Ford) 1.18 másodperc hátrány
3. Peter Revson (amerikai, McLaren-Ford) 36.53 mp h.

Az előkészületek

Az ORF egyórás összefoglalója a versenyről

1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

 

 

Legfrissebb hírek

F1 75: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában

F1
2025.07.09. 13:41

A Red Bull-istálló elbocsátotta Christian Horner csapatfőnököt – hivatalos

F1
2025.07.09. 11:37

F1 75: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet

F1
2025.07.08. 14:34

F1 75: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban

F1
2025.07.07. 16:39

Leclerc válaszokat akar; Hamilton beszélne a Ferrari tervezőivel a hazai kudarc után

F1
2025.07.07. 14:38

„Ez elég extrém” – Verstappen furcsának találta Piastri büntetését

F1
2025.07.07. 13:08

Schmidt Ádám: Mindig keressük a megoldásokat a hozzánk eljutott problémákra

Egyéb egyéni
2025.07.07. 12:10

Formula–1: Nico Hülkenberg volt a kaotikus nap hőse – nemzetközi sajtóvisszhang

F1
2025.07.07. 10:18
Ezek is érdekelhetik