Jackie Stewart 1971-es dominanciája után kifejezetten változatosan alakult az 1972-es F1-es idény, az első nyolc verseny győzelmein öt csapat öt pilótája osztozott. A vb-pontversenyben az Osztrák Nagydíj előtt Emerson Fittipaldi, a Lotus brazil pilótája három sikernél járt, s mivel további három dobogós helyezése is volt, a pontversenyben 16 pont volt ez előnye Stewarttal szemben. Az egy évvel korábban gyengélkedő Lotusnál erre az idényre összeállt a 72-es modell, amely először viselte az 1986-ig klasszikussá váló fekete-arany festést.
A gyors Österreichringen (a mai Red Bull Ring gyorsabb és hosszabb, hat kilométeres változatán) Fittipaldi szerezte meg az első rajtkockát Clay Regazzoni, a Ferrari svájci pilótája előtt, Stewart a második sorból várta a rajtot, amelynél rögtön az élre állt a Tyrrell-Forddal. A skótot Regazzoni, Fittipaldi és a hetedik helyről előretörő Denny Hulme követte. A vb-éllovas nagyon nehezen előzte meg a Ferrarijával küszködő Regazzonit, aki a 14. körben ki is állt műszaki hiba miatt. Fittipaldi üldözőbe vette Stewartot, és a 24. körben megelőzte a skótot.
A 12 futamos idény januárban Buenos Airesben rajtolt, októberben Watkins Glenben ért véget. Az 1960 után visszatérő Argentin Nagydíjon a helyi újonc, Carlos Reutemann rajtolt az élről, a Brabham-istálló irányítását átvevő Bernie Ecclestone szerződtette a későbbi 12-szeres futamgyőztest. Az 1972-es idény volt az első, amelyben az összes pálya eleget tett az 1969-ben bevezetett biztonsági követelményeknek, és az autókat is úgy kellett megépíteni, hogy megfeleljenek a szigorú biztonsági előírásoknak (például beépített poroltó, hatpontos biztonsági öv, tűzoltó habbal kiegészített üzemanyagtartály). A vb végeredménye: 1. Emerson Fittipaldi (brazil, Lotus-Ford) 61 pont, 2. Jackie Stewart (brit, Tyrrell-Ford) 45 pont, 3. Denny Hulme (új-zélandi, McLaren-Ford) 39 pont |
Kettejük hosszas küzdelmét kihasználva Hulme felzárkózott, és a 27. körben, éppen féltávnál ő is elment Stewart mellett. A címvédő bajlódott az autójának hátsó kerékfelfüggesztésével, a verseny második felében többen is megelőzték, és több mint egyperces hátránnyal csak a hetedik helyen ért célba. Az átmenetileg a harmadik helyre feljövő Ronnie Peterson March-Cosworthja szintén tönkrement, két kört kapott, a dobogó harmadik fokát Peter Revson örökölte meg a McLarennel.
Az izgalmas csata elöl folyt, Hulme kanyarról kanyarra árnyékként követte Fittipaldit, várt a brazil hibájára, de a Lotus 25 éves versenyzője nem adott esélyt a nála 11 évvel idősebb új-zélandinak, kiválóan bírta az idegek csatáját, és ellenfelét 160 kilométeren át maga mögött tartva egyetlen másodpercnyi előnnyel győzött az osztrák hegyvidéken.
Ez volt Fittipaldi idénybeli negyedik sikere, s miután egy hónappal később Monzában is győzött, megszerezte első vb-címét – Fernando Alonso 2005-ös elsőségéig ő volt az F1 történetének legfiatalabb világbajnoka.
OSZTRÁK NAGYDÍJ
1972. augusztus 13., Österreichring
54 kör, 319.194 km
1. Emerson Fittipaldi (brazil, Lotus-Ford)
2. Denny Hulme (új-zélandi, McLaren-Ford) 1.18 másodperc hátrány
3. Peter Revson (amerikai, McLaren-Ford) 36.53 mp h.
Az előkészületek
Az ORF egyórás összefoglalója a versenyről