Amikor a 16 futamos idény 14. futamán, Portugáliában Nigel Mansellt elsőként intették le két riválisa, Alain Prost és Nelson Piquet előtt, a szakértők közül sokan már odaadták a britnek a világbajnoki címet. Na, igen, a világbajnokság állása úgy festett két versennyel a vége előtt, hogy Mansell (Williams) vezetett 70 ponttal csapattársa, a 60 egységet számláló Piquet és az 59 pontos vb-címvédő Prost (McLaren) előtt, míg Ayrton Senna (Lotus) hátránya tizenkilenc pontra hízott, így a brazil kiszállt a bajnoki címért folyó küzdelemből. A Williams eközben az estorili eredmény után behozhatatlan előnyre tett szert vetélytársaival szemben a konstruktőrök versenyében, harmadik vb-címét könyvelve el.
A következő, 15. futam a feltörekvők diadalát hozta Mexikóvárosban: Gerhard Berger és a Tolemant felvásárló Benetton is első győzelmét aratta (a BMW-turbó viszont utoljára nyert versenyt az F1-ben). Az osztrák mögött – sorrendben – Prost, Senna, Piquet, Mansell és Philippe Alliot szerzett még pontot, amivel úgy állt a vb-ponttábla az idényzáró ausztrál futam előtt, hogy Mansell hat egységgel vezetett Prost, héttel pedig Piquet előtt. Mégsem dőlt el a világbajnokság?
Ebben az évben került sor az első Formula–1-es Magyar Nagydíjra, amelyet a világbajnokság 11. állomásaként, augusztus 8-a és 10-e között rendeztek meg a mogyoródi Hungaroringen. Ez volt az első F1-es GP is, amelyet a vasfüggöny mögött tartottak meg. Ayrton Senna indult az élről, aztán másodikként ért célba; az első győztes a leggyorsabb kört is megfutó Nelson Piquet lett, míg a harmadik helyen Nigel Mansellt jegyezték. A 100. versenyén induló Alain Prost a viadal első harmadában kiesett. Kétszázezer néző látogatott ki vasárnap a Grand Prix-ra, ami 1995-ig versenyrekord volt. Ebben az évben hunyt el a mezőny egyik legtehetségesebb pilótája, a még mindig csak 28 éves Elio de Angelis, májusban Franciaországban vesztette életét egy Brabham BT55-öt tesztelve. Az olasz hat évet töltött el a Lotusnál, majd a vonatkozó év elején inkább továbbállt, mert nem tetszett neki, hogy csapatánál egyértelműen Sennát részesítik előnyben. Helyére az újonc Johnny Dumfries került, aki épp a Hungaroringen érte el karrierje legjobb eredményét, egy ötödik helyet – aztán 1986 végén távozott is a Formula–1-ből. A vb végeredménye: 1. Alain Prost (francia, McLaren-TAG) 72 pont, 2. Nigel Mansell (brit, Williams-Honda) 70, 3. Nelson Piquet (brazil, Williams-Honda) 69. Konstruktőrök: 1. Williams-Honda 141 pont, 2. McLaren-TAG 96, 3. Lotus-Renault 58 |
Nem bizony, mert Mansellt nem mindennapi balszerencse sújtotta az adelaide-i utcai pályán, és elbukta a világbajnoki címet. Az uptoni pilóta hiába indult az első helyről, már sokadszor nem tudott jól elrajtolni – Piquet, Senna és Keke Rosberg is elment mellette –, és a negyedik helyre esett vissza. Piquet az ötödik körig vezette a mezőnyt, amikor az utolsó F1-es viadalán részt vevő Rosberg megelőzte. A finn egészen a 63. körig állt az élen, ekkor defekt miatt a verseny feladására kényszerült, átadva az első helyet Piquet-nek, aki mögött Prost, valamint Mansell autózott. Ez a sorrend tökéletesen megfelelt volna a bajszos britnek, de jött az a bizonyos balszerencse.
A 64. körben Prost és a mögötte száguldó Mansell a nagy sebességű Brabham-egyenesbe érkeztek, mind a ketten lekörözték Alliot Ligier-jét, Mansell éppen bevágott elé, de – 290 kilométeres tempónál – a bal hátsó abroncsa felrobbant, a súlyosan megrongálódott felfüggesztésű, 5-ös rajtszámú Williams pedig az egyenes biztonsági zónájában végezte. Attól tartva, hogy hasonló történik a másik autójával is, Frank Williams kihívta a bokszba Piquet-t – Prost vette át a vezetést.
S a világbajnoki trófea a francia kezébe vándorolt, merthogy Piquet hiába indított támadást az utolsó körökben Prost ellen, több mint tíz másodpercet lefaragva a hátrányából, ebből négy szekundumot már nem tudott eltüntetni. Prost nemcsak megvédte címét, hanem Jack Brabham 1959-es és 1960-as vb-diadalai óta az első is lett, akinek ez sikerült. Mi több: a Professzor az első és második egyéni világbajnoki címet szállította Franciaországnak.
AUSZTRÁL NAGYDÍJ
1986. október 26., Adelaide
82 kör, 309.878 km
1. Alain Prost (francia, McLaren-TAG)
2. Nelson Piquet (brazil, Williams-Honda) 4.205 mp hátrány
3. Stefan Johansson (svéd, Ferrari) 1 kör hátrány
A VERSENY ÖSSZEFOGLALÓJA IDE KATTINTVA TEKINTHETŐ MEG.