F1 75: Sennának nyolcadikra összejött a hazai siker

H. Á.H. Á.
Vágólapra másolva!
2025.07.29. 16:46
null
Senna a dobogó tetején a trófeát is alig bírta felemelni (Fotó: Getty Images)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. Az 1991-es évet a címvédő Ayrton Senna soha korábban nem látott dominanciával kezdte: az első négy versenyt megnyerte, közte a hőn vágyott hazai versenyét, nem is akármilyen körülmények között.

Miután az előző két világbajnoki cím egyaránt drámai módon, ütközéssel dőlt el a kor két nagyágyúja, Ayrton Senna és Alain Prost között, egyértelmű volt, hogy a közvélekedés azt várja, 1991-ben újabb késhegyre menő csata bontakozik ki a címvédő és kétszeres bajnok brazil, valamint a háromszoros győztes francia Alain Prost között. 

Az idény pedig így is kezdődött, Amerikában a phoenixi versenyen Sennáé volt a pole, Prosté a második hely, s végül ebben a sorrendben intette is le őket a kockás zászló – más kérdés, hogy a brazilt nem lehetett többet látni, mert a rajt után elhúzott a többiektől, miközben a francia kalandok és előzések egész sorát átélve és bemutatva végzett végül másodikként.

Kanadában Nelson Piquet pályafutása utolsó, 23. győzelmét szerezte, s az idény végén 39 éves korában befejezte pályafutását a háromszoros világbajnok. Augusztusban megrendezték a Magyar Nagydíjat, amely az utolsó futam volt Michael Schumacher nélkül – Senna nyert Mansell és Patrese előtt. Belgiumba már úgy érkezett a mezőny, hogy Bertrand Gachot egy angol börtön vendégszeretetét élvezte, miután gázspray-vel lefújt egy londoni taxisofőrt az előző év végén. Így aztán a belga helyére a Jordanhez Michael Schumacher ült be, aki azonmód a hetedik helyre vitte az időmérőn Eddie Jordan autóját. A versenyen aztán fél kör után leégette az autója kuplungját, ám ettől függetlenül is elegendőt mutatott ahhoz, hogy Flavio Briatore átcsábítsa a Benettonhoz, már a következő versenyre. A többi pedig már történelem...

Zárójelben tegyük hozzá, nem Schumacher volt az egyetlen világbajnok, aki ebben az évben mutatkozott be a mezőnyben: a fentebb már említett idénynyitón Phoenixben Mika Häkkinen debütált. Japánban ült utoljára a Ferrariban Prost, aki az autóját leginkább egy teherautóhoz hasonlította, ezért az idény végét jelentő Ausztrál Nagydíj előtt azonnal hatállyal kirúgták őt az olaszok. A francia egy idényt ki is hagyott a Ferrarival kötött szerződése miatt.

Így esett, hogy Prost végül kimaradt az F1 történelmének addigi legrövidebb versenyéből: Ausztráliában ugyanis szakadó eső várta a rajtolni készülő mezőnyt, amelynek éléről az ekkor már bőven világbajnok Senna indult – nyolcadszor az évben. A versenybírók 16 kör után leintették a futamot, a szabályok szerint a 14. kör vége rangsorolt – a 28 perces versenyért fél pontok jártak. A 2021-es, kétkörös Belga Nagydíjig ez volt a legrövidebb F1-es futam.

A vb végeredménye: 1. Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda) 96 pont, 2. Nigel Mansell (angol, Williams-Renault) 72 pont, 3. Riccardo Patrese (olasz, Williams-Renault) 53 pont
Konstruktőrök: 1. McLaren-Honda 139 pont, 2. Williams-Renault 125 pont, 3. Ferrari 55.5 pont

EZ IS TÖRTÉNT 1991-BEN

Ilyen előzmények után jött a Brazil Nagydíj, Senna hazai futama, ami a McLaren pilótájának a legfájóbb pontot jelentette talán addigi pályafutása során: még soha nem tudott hazájában győzni. Ez persze viszonylag sok F1-es versenyzőről elmondható, ám a brazil gyakorlatilag pályafutása második évétől versenyképes autóban ülhetett, s harmadik F1-es évében, 1986-ban máris dobogóra állhatott a Lotust vezetve Rio de Janeiróban – két kiesés után. Egy újabb lotusos kiesés után a helyzete a McLarenhez igazolva sem fordult sokkal jobbra, 1988-ban például a rajtrácson lerobbant, s szerencséjére visszalőtték a rajtot, így tartalékautóra váltott, de ezt már későn tette meg, ezért aztán később fekete zászlóval kizárták. Kétszer pedig ütközés miatt szárnyat kellett cserélnie a verseny során, s nem volt esélye a győzelemre, így érkezett meg nyolcadik hazai versenyéhez 1991-ben.

Az időmérőt szokása szerint simán megnyerte, biztosan, négy tizeddel verte meg a két Williamst, s egy másodpercnél is többet vert a negyedik helyet megszerző csapattársára, Gerhard Bergerre. A phoenixi versennyel szemben ezúttal viszont Senna nem tudott olyan nagy előnyt összegyűjteni, a nyolcadik körre csupán három másodperccel haladt Nigel Mansell előtt, s a brit meg is kezdte a hátrány csökkentését. Hiába ért fel fél másodperccel a brazil mögé, nem tudta megelőzni, ráadásul az első bokszkiállásánál csapata elrontotta a szervizelést, 14 másodpercig tartott az akkoriban 6-7 másodperc alatt kivitelezhető művelet a Williamsnél. Senna gumicseréje után az élre tudott visszajönni, Mansell elé bő hét másodperccel, s megint csak nem volt kérdés, hogy a brit előbb-utóbb ott lesz a brazil mögött. Nem lett, előbb egy defekt miatt újabb kerékcserére kényszerült, majd 12 körrel a vége előtt megadta magát a sebességváltója, így kiállt. A helyszíni nézők nem tudhatták – amit mondjuk James Hunt ki is szúrt brit közvetítésben –, hogy ekkor már Senna sebváltója is vacakolt egy ideje, utóbb derült ki, nem vette be a negyedik fokozatot, így előnye a felére csökkent. Mansell kiesése után már a harmadik és az ötödik sebességet is elvesztette a brazil, ami azt jelentette, hogy a lassú kanyarokat is hatosban kellett bevennie, ami miatt többször majdnem lefulladt. A végére az eső is megérkezett a pályára, no meg Patrese egyre nagyobb tempóban Senna mögé, de neki is gondjai akadtak a váltójával, így előzni már nem tudott.

Senna végül 2.9 másodperc előnnyel győzött az olasz előtt, s a célvonal átszelése után extázisban, bőgve, üvöltve ünnepelte az első hazai győzelmét. Elképesztő erőfeszítései – hogy az ellenőrzése alatt tartsa a gyakorlatilag vezethetetlen McLarent – izomgörcsöket okoztak neki, s annyira elfáradt a brazil a verseny utolsó köreiben, hogy szó szerint percekig tartott, mire kiszerelték az autójából. Emlékezetes kép, ahogy a dobogó tetején állva a serleget szinte csak Ron Dennis csapatfőnök segítségével tudta végül a feje fölé emelni. 

A FUTAM ÖSSZEFOGLALÓJA

Emerson Fittipaldi és Nelson Piquet után harmadik brazilként nyert hazájában futamot Ayrton Senna 1991-ben, de az biztos, hogy a brazilok számára a legemlékezetesebb győzelem ez volt az addigiak közül.

A nagy rivális Prost Brazíliában végül negyedik lett, Senna pedig San Marinóban, majd Monacóban is győzött, ráadásul mindkétszer a pole-ból. Soha korábban nem fordult még elő, hogy az idény első négy versenyét ugyanaz a pilóta nyerje, s ekkor már sejteni lehetett Senna és Prost között ezúttal nem lesz olyan szoros csata. Nem is lett, a brazil a két Williams előtt meggyőző teljesítménnyel ünnepelhette harmadik vb-címét.

A TELJES FUTAM

BRAZIL NAGYDÍJ
1991. március 24., Sao Paulo
71 kör, 307.075 km
1. Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda) 1:38:28.118 óra
2. Riccardo Patrese  (olasz Williams-Renault) 2.991 másodperc hátrány
3. Gerhard Berger (osztrák, McLaren-Honda) 5.416 mp h.

1990: ismét Japánban dőlt el a vb-cím, de most fordított kimenetellel
1989: így énekelték meg a magyar lapok Mansell szenzációs mogyoródi győzelmét
1988: a Ferrari kettős győzelemmel tisztelgett Enzo Ferrari emléke előtt
1987: roncsderbi után a Williamsek uralták a spielbergi pályát
1986: Mansell gumija felrobbant Adelaide-ben, s odalett a vb-címe
1985: Lauda Hollandiában aratta karrierje utolsó, 25. győzelmét
1984: a száguldó cirkuszban nem lett sorozat Dallasból
1983: kettős McLaren-győzelem született a 22. és a 23. rajthelyről
1982: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban
1981: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét
1980: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett
1979: a legnagyobb csata egy második helyért
1978: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában
1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

 

 

Legfrissebb hírek

Jön a 40. Magyar Nagydíj! – „az első osztály” emlékei

F1
16 órája

Jön a 40. Magyar Nagydíj! – így kezdődött minden

F1
2025.07.28. 19:13

Különleges programok és vendégek a 40. F1-es Magyar Nagydíj hetében

F1
2025.07.28. 13:40

F1 75: ismét Japánban dőlt el a vb-cím, de most fordított kimenetellel

F1
2025.07.28. 13:11

Norrist probléma hátráltatta, de szerinte Piastri megérdemelt győzelmet aratott Spában

F1
2025.07.27. 20:02

Piastri vezérletével kettős McLaren-siker és Leclerc-dobogó a spái versenyen

F1
2025.07.27. 14:33

F1 75: így énekelték meg a magyar lapok Mansell szenzációs mogyoródi győzelmét

F1
2025.07.27. 12:52

Hamilton, Alonso és Antonelli is a bokszutcából rajtol az esős Belga Nagydíjon

F1
2025.07.27. 12:22
Ezek is érdekelhetik