F1 75: Lauda Hollandiában aratta karrierje utolsó, 25. győzelmét

H. T.H. T.
Vágólapra másolva!
2025.07.23. 11:05
null
Niki Lauda Alain Prost és Ayrton Senna között a dobogón – hárman összesen tíz világbajnoki címet szereztek (Fotó: AFP)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. Negyven évvel ezelőtt Niki Lauda győzelmét hozta a Holland Nagydíj, a címvédő osztrák először és utoljára nyert abban az idényben, amelynek végén másodszor is visszavonult.

Az NSZK-ban (9. futam) Michele Alboreto (Ferrari) nyert Alain Prost (McLaren) előtt, a pontversenyben ezzel 46–41 volt az olasz javára, míg a konstruktőri táblán 65–46-ra vezettek a maranellóiak a McLarennel szemben. Ausztriában (10. futam) nem lehetett utolérni Prostot, aki az időmérő edzésen sem talált legyőzőre, Alboreto pedig harmadikként ért célba Zeltwegben – összesítésben döntetlen, 50–50 volt az állás a két vb-aspiráns között. Az 1984-es világelső? Nos, Niki Lauda (McLaren) neve mellett mindössze két értékelhető eredmény, egy 4. és egy 5. hely díszelgett a 11. állomás előtt, ezenkívül még nyolc kiesés, azaz a címvédő pocsék idényt teljesített addig.

Zandvoortban végre Lauda alá is került egy olyan gép, amely végigbírta a távot, míg Prost továbbra is bajnoki formában versenyzett. Nelson Piquet idénybeli egyetlen pole pozíciójából indult, a rajtnál azonban lefulladt a Brabham-BMW-je, azért csak-csak elrajtolt, végül egy kört kapva az éllovasoktól a nyolcadik helyen intették le. A szintén első sorból rajtoló Keke Rosberg a 19. körig vezette a mezőnyt a Williamsszel, mígnem elfüstölt a motorja. Prost állt az élre, és a 33. körig ott is maradt, de csak azért addig, mert jelentős időt veszített a bokszban.

Ayrton Senna, Grand Prix Of The Netherlands
Prost üldözi Sennát Zandvoortban (Fotó: Getty Images)

A Tolemantől a Lotushoz igazoló 25 éves Ayrton Senna máris megvillantotta oroszlánkörmeit, amennyiben két futamgyőzelme mellé begyűjtött 7 pole pozíciót, 3 leggyorsabb kört, és 38 ponttal a 4. helyen végzett az összetettben. Az ugyancsak másodéves Gerhard Berger már kevésbé tudott érvényesülni az Arrowsban, mindössze három ponttal zárt. René Arnoux-t a nyitó futam után kitette a Ferrari, amely Stefan Johanssont ültette a helyére, és a svéd nem is vallott szégyent, kétszer dobogóra állva a 7. helyet szerezte meg. 1980 világbajnoka, Alan Jones a szezon hajrájában visszatért: három futamon indult a Lola Haasszal (és aztán 1986 végén fejezte be Formula–1-es karrierjét).

Hollandiában ült utoljára F1-es kocsi volánja mögött az őstehetségnek tartott Stefan Bellof, aki egy hét múlva életét vesztette a hosszú távú sportautók világbajnokságának spái 1000 kilométeres futamán. Bellof – aki a Formula–1-ben az utolsó atmoszferikus motorral versenyző csapat, a Tyrrell pilótája volt – Spában összeütközött Jacky Ickxszel, az autója kigyulladt, és ő benne égett. A nyugatnémet versenyző halála arra késztette az F1-es alakulatokat, hogy megtiltsák a pilótáiknak, hogy más szakágakban, más kategóriákban is versenyezzenek.

A vb végeredménye: 1. Alain Prost (francia, McLaren-TAG) 73 pont, 2. Michele Alboreto (olasz, Ferrari) 53, 3. Keke Rosberg (finn, Williams-Honda) 40. Konstruktőrök: 1. McLaren-TAG 90 pont, 2. Ferrari 82, 3. Williams-Honda és Lotus-Renault 71-71

Ez is 1985-ben történt

Azt viszont Lauda gyorsan megjárta, aminek köszönhetően átvette a vezetést. Prost rövid időn belül megelőzte Ayrton Sennát a második helyért, és üldözőbe vette Laudát, akit az utolsó körökben hiába követett árnyékként, nem tudta megelőzni (Lauda mesterien védekezett). Alboreto eközben negyedik lett, és a bajnoki pontverseny úgy alakult, hogy Prost három ponttal ellépett (56–53) az olasztól, aki az idény utolsó öt futamán egyetlen pontot sem szerzett már. Bezzeg Prost – a francia és a csapata, a McLaren is világbajnok lett.

Az 1985-ös szezon előtt sokáig úgy tűnt, Lauda a Renault-nál folytatja, aztán mégis maradt a McLarennél. Majd az Osztrák Nagydíj előtt bejelentette, hogy az év végén felhagy az autósporttal, mert nem érez már elég motivációt hozzá. „Ez most komoly, nem térek vissza soha” – így Lauda, aki be is tartotta ígéretét, sohasem versenyzett már.

Amikor visszavonult, a háromszoros világbajnok osztrák számos statisztikai mutatóban az élcsoportban tanyázott. A 171 GP-részvétel, a 25 győzelem, a 25 leggyorsabb kör egyaránt a második helyre volt elég, a 24 pole pozícióval pedig harmadik volt az örökrangsorban. A dobogós helyezések (54) és az összpontszám (420.5) tekintetében viszont vezette a vonatkozó lajstromot, és azt a kunsztot sem tudta lemásolni senki, hogy a Ferrari és a McLaren színeiben is megnyerje a világbajnokságot.

HOLLAND NAGYDÍJ
1985. augusztus 25., Zandvoort
70 kör, 297.64 km
1. Niki Lauda (osztrák, McLaren-TAG)
2. Alain Prost (francia, McLaren-TAG) 0.232 mp hátrány
3. Ayrton Senna (brazil, Lotus-Renault) 48.491 mp hátrány

A VERSENY ÖSSZEFOGLALÓJA IDE KATTINTVA TEKINTHETŐ MEG.

1984: a száguldó cirkuszban nem lett sorozat Dallasból
1983: kettős McLaren-győzelem született a 22. és a 23. rajthelyről
1982: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban
1981: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét
1980: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett
1979: a legnagyobb csata egy második helyért
1978: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában
1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

 

Legfrissebb hírek

FORMULA 1-ES NYEREMÉNYJÁTÉK JÁTÉKSZABÁLYZATA 2025

F1
1 órája

F1 75: a száguldó cirkuszban nem lett sorozat Dallasból

F1
Tegnap, 12:25

Brownt nem lepte meg Horner távozása; Verstappen már a Belga Nagydíjon bejelentést tehet?

F1
2025.07.21. 13:37

F1 75: kettős McLaren-győzelem született a 22. és a 23. rajthelyről

F1
2025.07.21. 09:16

F1 75: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban

F1
2025.07.20. 10:15

F1 75: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét

F1
2025.07.19. 12:08

F1 75: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett

F1
2025.07.18. 12:24

F1 75: a legnagyobb csata egy második helyért

F1
2025.07.17. 12:33
Ezek is érdekelhetik