F1 75: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban

H. T.H. T.
Vágólapra másolva!
2025.07.20. 10:15
null
Riccardo Patrese másfél körrel a leintés előtt lefulladt a Brabhamjével, de a lejtőn újra tudta indítani az autót, így egyedül teljesítette a versenytávon Monacóban (Fotó: Getty Images)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. Az 1982-es évet nehéz egy szóval jellemezni, gyászos, kaotikus, különleges idénye volt az F1-nek. A Monacói GP abban az évben szerencsére csak kaotikus és különleges volt, a győzelmet pedig Riccardo Patrese szerezte meg nem kis meglepetésre.

Az edzéskirály René Arnoux 14 körön keresztül haladt az élen a hercegségben, mígnem megpördült az uszodánál, és kiesett. A vezetést a másik Renault-pilóta, Alain Prost vette át, aki – a verseny nagy részében vezetve – hatodik győzelme felé autózott, amikor a 74. körben, az alagút utáni Chicane du Port-ból jövet az eleredő esőben megcsúszott, és a korlátnak csapódott. A Renault jobb kereke leszakadt, a Professzor is feladta a versenyt. S három kör sem volt már hátra.

A Formula–1-ben ezt a három kört tekintik minden idők egyik, ha nem a legizgalmasabb, legkülönlegesebb utolsó három körének!

Tehát Prost kiesett, az élre pedig Riccardo Patrese (Brabham) állt, aki 1977 óta versenyzett az F1-ben, és csak néhány dobogós helyet tudott felmutatni, futamgyőzelmet még nem. A 74. kört ő zárta az élen, a következő körben azonban ráfutott egy olajfoltra a Loewsnél, megpördült – lefulladt. A résen lévő Didier Pironi elcsorgott mellette, mint ahogy Andrea de Cesaris és Derek Daly is, míg Patresét ekkor már csak negyedikként jegyezték. De ami a legfontosabb: a lefulladt Ford újra életre kelt Patrese Brabhamjében.

Carlos Reutemann az év elején visszavonult, Niki Lauda visszatért (és 5. lett a vb-n), Mario Andretti három futamra ugrott be, Gilles Villeneuve Belgiumban, Riccardo Paletti Kanadában szenvedett halálos balesetet, Didier Pironi súlyosan megsérült Hockenheimben. A januártól szeptemberig tartó, 16 futamos vb-t Keke Rosberg nyerte meg a Williamsszel. A finn 44 ponttal is első tudott lenni, csupán egyetlen futamon (Svájci GP) győzedelmeskedve – Mike Hawthorn (1958) után ő lett a második, akinek egy sikerrel is összejött a vb-diadal. Különleges még, hogy hét különböző csapat 11 különböző pilótája nyert versenyt a szezonban.

A vb végeredménye: 1. Keke Rosberg (finn, Williams-Ford) 44 pont, 2. Didier Pironi (francia, Ferrari) és John Watson (brit, McLaren-Ford) 39-39
Konstruktőrök: 1. Ferrari 74 pont, 2. McLaren-Ford 69, 3. Renault 62

Ez is 1982-ben történt

A 75. kör végén Pironi vezetett, ám érthetetlen módon lassulni kezdett, utóbb kiderült, hogy az akkumulátora nem volt megfelelően feltöltve, és a verseny végére lemerült, így a Ferrari az utolsó körben megállt az alagút elején. De Cesaris Alfa Romeója szinte ugyanabban a pillanatban parkolt le néhány száz méterrel hátrább, neki az üzemanyaga fogyott el az utolsó körben, miközben Daly balesetet szenvedve kiesett a Williamsszel.

Az 1976-os világbajnok James Hunt, a BBC kommentátora meg is jegyezte: „Nos, abban a nevetséges helyzetben vagyunk, hogy mindannyian a célvonalnál ülünk, és várjuk, hogy megérkezzen egy győztes, de úgy fest, ilyen nem lesz…”

Patrese aztán kisegítette Huntot: szép lassan célba ért, és megnyerte a Monacói Nagydíjat. Egyedül neki sikerült a teljes távot teljesítenie.

MONACÓI NAGYDÍJ
1982. május 23., Monaco
76 kör, 251.712 km
1. Riccardo Patrese (olasz, Brabham-Ford)
2. Didier Pironi (francia, Ferrari) 1 kör hátrány
3. Andrea de Cesaris (olasz, Alfa Romeo) 1 k. h.

1981: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét
1980: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett
1979: a legnagyobb csata egy második helyért
1978: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában
1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

 

 

Legfrissebb hírek

F1 75: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét

F1
Tegnap, 12:08

F1 75: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett

F1
2025.07.18. 12:24

F1 75: a legnagyobb csata egy második helyért

F1
2025.07.17. 12:33

F1 75: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában

F1
2025.07.16. 13:42

F1 75: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert

F1
2025.07.15. 16:32

F1 75: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után

F1
2025.07.14. 14:34

F1 75: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem

F1
2025.07.13. 11:27

F1 75: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep

F1
2025.07.12. 14:59
Ezek is érdekelhetik