F1 75: Vettel drámája és Hamilton felemelkedése a Német Nagydíjon

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.08.25. 16:39
null
Vettel sokáig vezetett hazai közönség előtt, ám a versenye a falban ért véget, és elvesztette az első helyet a bajnokságban is (Fotó: AFP)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. A 2018-as Német Nagydíjra vb-éllovasként érkezett meg Sebastian Vettel, és sokáig vezette is a versenyt a hazai közönség előtt, ám végül a kavicságyban kötött ki a Ferrarival, miközben legnagyobb riválisa, Lewis Hamilton óriási sikert aratott.

Noha a Mercedes fölénye továbbra is kitartani látszott, az előző évhez hasonlóan a Ferrari remek formában kezdett, és Sebastian Vettel személyében komoly kihívója volt a címvédő Lewis Hamiltonnak az idény korai szakaszában. Sőt, eleinte a Red Bull-os Daniel Ricciardo is beleszólt a győzelemért vívott harcba. A német pilóta két sikerrel nyitott, majd az ausztrál versenyző diadalmaskodott, így a Mercedes első győzelmére egészen a negyedik állomásig kellett várni 2018-ban. 

A folytatás sem alakult zökkenőmentesen Hamilton számára, hiszen hiába állhatott fel a dobogó felső fokára Spanyolországban és Franciaországban, Ausztriában kiesett, és hazai közönség előtt is vereséget szenvedett legfőbb riválisával, Vettellel szemben. A német pilóta így lendületben, 8 pont előnnyel érkezett meg a szezon 11. állomására, a Német Nagydíjra, ahol sokáig megállíthatatlannak tűnt, mígnem a saját vesztét okozta…

Hamilton a németországi győzelem után nagy menetelésbe kezdett, és a fennmaradó tíz futamból hétszer állhatott fel a dobogó felső fokára, miközben már nem engedte ki az első helyet a kezei közül a pontversenyben. A brit és a Mercedes is az ötödik világbajnoki címét zsebelte be. Räikkönen Austinban utoljára állhatott fel a dobogó felső fokára, míg az utolsó dobogós helyezését Sao Paulóban érte el. Ricciardo eközben utoljára szerzett rajtelsőséget, és intett búcsút a Red Bullnak az idény végén. Az ausztrál mellett Räikkönen is csapatot váltott, a finn az Alfa Romeóhoz igazolt, miközben Charles Leclerc abban az évben debütált a királykategóriában, és a következő szezonban ő váltotta Räikkönent Maranellóban. Az emlékezetesebb versenyekhez tartozott az azeri is, ahol Ricciardo és Verstappen ütközött, valamint az olaszországi, ahol Vettel és Hamilton csapott össze, majd a brit Räikkönent előzte meg a győzelemért a Ferrari otthonában. Abban a szezonban került bevezetésre a glória is. 
A világbajnokság végeredménye: 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 408 pont, 2. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 320 pont, 3. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 251 pont
Konstruktőrök: 1. Mercedes 655 pont, 2. Ferrari 571 pont, 3. Red Bull 419 pont
Ez is 2018-baN történt

Vettel szombaton megszerezte a pole pozíciót, miközben Hamilton már az első szakaszban rontott, és hiába ért el továbbjutást érő köridőt, a Mercedese a pályakiszélesítés nyomán megrongálódott, így nem tudott részt venni a Q2-ben, és másnap – a büntetések után –  a 14. rajtkockából várta a piros lámpák kialvását. 

Vettel megtartotta a vezetést a rajtnál, és nem igazán volt mozgolódás az élmezőnyben sem, nem úgy, mint hátrébb, ahol Hamilton és Ricciardo kezdett nagy felzárkózásba. A brit versenyző a 14. körben már az első ötben találta magát, miközben az ausztrál is feljött pontszerző helyre. A élbolyból elsőként Kimi Räikkönen szánta el magát kerékcserére, s okozott először Hamiltonnak, majd Vettelnek kellemetlen pillanatokat. 

Ugyan a finn előbb feltartotta a britet, amivel kedvezett a saját csapattársának, a német a bokszlátogatása után a másik Ferrari mögött tért vissza a pályára, és csak azután tudott előrébb kerülni, hogy a csapat virágnyelven utasítást adott a pozíciócserére. Ekkor Hamilton vezérletével már a két Mercedes érkezett a harmadik-negyedik helyen, igaz, akkor a brit első kiállása még váratott magára. 

Hamilton Verstappen mögött folytatta, de hamarosan megelőzte az egyetlen állva maradt Red Bullt, miközben megérkeztek a sötét fellegek Hockenheim felé, és elkezdett cseperegni az eső. Bottas honfitársát, Räikkönent utasította maga mögé, miközben több pilótatárs is a gumicsere mellett döntött. A pályaviszonyok és az előrejelzések eléggé vegyes képet mutattak, egyesek maradtak a slick abroncson, de előkerült a köztes és a teljes esőgumi is. 

Az eső intenzitása hol csökkent, hol nőtt, de volt, amikor épp el is állt, ami a stratégák mellett a versenyzők dolgát is megnehezítette. Az igazi dráma a 42. körben következett be, amikor Vettel az élen haladva hibázott a nedves aszfalton, és beleszállt a falba a Ferrarival – akkor többek szerint valami megtört a német pilótában. 

Az eset miatt pályára küldték a biztonsági autót, miközben több pilóta is az újabb kerékcsere mellett döntött, aminek következtében Hamilton az élre állt, és onnantól már nem is engedte ki a kezei közül az első helyet, igaz, a verseny egy pontján Bottas nagy nyomást helyezett rá. A brit a győzelmének köszönhetően átvette a vezetést az egyéni vb-összetettben, míg a Mercedes a kettős sikerével a konstruktőri tabellán állt az élre. A dobogó alsó fokára Räikkönen állhatott fel. 

NÉMET NAGYDÍJ
2018. július 22., Hockenheim
67 kör,  306.458 km
1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:32.29.845
2. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) +4.535
3. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) +6.732

A TELJES VERSENY

2017: amikor Vettel agya elborult az Azeri Nagydíjon
2016: a két Mercedes elszállt, Verstappen történelmet írt Spanyolországban
 2015: egy ritka eset, amikor a domináns Mercedes sehol sem volt
 2014: Ricciardo levadászta a világbajnokokat a hajrában a Hungaroringen
2013: durrantak a gumik – a Pirelli orosz rulettet rendezett Silverstone-ban
2012: Alonso előtt többször is felcsillant a remény, de a végén Vettel örülhetett Brazíliában
2011: ütközés, rekordszámú bokszkiállás és utolsó körös előzés – Button utolsóból első a kanadai káoszban
2010: Hamilton diadalmaskodott a kanadai gumikáoszban
2009: Beteljesült a Brawn GP és Button tündérmeséje Brazíliában
2008: pokolból a mennybe – Hamilton drámai körülmények között szerezte meg az első vb-címét
2007: az újonc Hamilton zsebében volt a vb-cím, de a sanghaji kavicságy közbeszólt
 2006: igazi klasszikus lett az első esős Magyar Nagydíj
 2005: Räikkönen és Alonso átverekedte magát a mezőnyön Szuzukában
2004: a monacói alagútban szakadt meg Schumacher nagy sorozata
2003: mosogatólé és időmérési hiba okozott káoszt Interlagosban
 2002: ajándékba kapott győzelme után kifütyülték Schumachert
 2001: először ünnepelt testvérpár az első két helyen
 2000: huszonegy év után újra ferraris egyéni vb-cím
 1999: Schumacher, a legjobb kettes számú pilóta
1998: tömegkarambol, dühöngő Schumacher és a Jordan első győzelme
1997: Schumacher kiütötte magát a vb-pontversenyből, Villeneuve ünnepelhetett
1996:  huszonegy indulóból csupán három ért célba
1995: Schumacher a 16. helyről indulva nyert Spában
1994: tragikus, fekete hétvége Imolában
1993: Senna és az „istenek köre” az egyetlen Donington Park-i futamon
1992: a boxban kattant a bilincs Schumacher első győzelmének hétvégéjén
1991: Sennának nyolcadikra összejött a hazai siker
1990: ismét Japánban dőlt el a vb-cím, de most fordított kimenetellel
1989: így énekelték meg a magyar lapok Mansell szenzációs mogyoródi győzelmét
1988: a Ferrari kettős győzelemmel tisztelgett Enzo Ferrari emléke előtt
1987: roncsderbi után a Williamsek uralták a spielbergi pályát
1986: Mansell gumija felrobbant Adelaide-ben, s odalett a vb-címe
1985: Lauda Hollandiában aratta karrierje utolsó, 25. győzelmét
1984: a száguldó cirkuszban nem lett sorozat Dallasból
1983: kettős McLaren-győzelem született a 22. és a 23. rajthelyről
1982: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban
1981: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét
1980: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett
1979: a legnagyobb csata egy második helyért
1978: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában
1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI


 

 

Legfrissebb hírek

F1 75: amikor Vettel agya elborult az Azeri Nagydíjon

F1
Tegnap, 10:57

F1 75: a két Mercedes elszállt, Verstappen történelmet írt Spanyolországban

F1
2025.08.23. 17:07

F1 75: egy ritka eset, amikor a domináns Mercedes sehol sem volt

F1
2025.08.22. 13:46

F1: Malajzia nem tervezi, hogy ismét házigazda legyen

F1
2025.08.22. 13:45

Távoli álom csupán a közös F1-es, MotoGP-s „szuperhétvége”

Egyéb autó-motor
2025.08.22. 13:39

F1 75: Ricciardo levadászta a világbajnokokat a hajrában a Hungaroringen

F1
2025.08.21. 12:18

F1 75: durrantak a gumik – a Pirelli orosz rulettet rendezett Silverstone-ban

F1
2025.08.20. 10:18

F1 75: Alonso előtt többször is felcsillant a remény, de a végén Vettel örülhetett Brazíliában

F1
2025.08.19. 14:29
Ezek is érdekelhetik