F1 75: Verstappen-siker, Vettel-feltámadás és Mercedes-blama az évtized versenyén

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.08.26. 13:01
null
Vettel (balra) és Kvjat (jobbra) fogta közre Verstappent a dobogón. Az orosz akkor zárt utoljára a top 3-ban (Fotó: AFP)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. A 2019-es Német Nagydíj igazi klasszikussá vált, és a 2010-es évek egyik legemlékezetesebb versenyeként vonult be a történelemkönyvekbe. Max Verstappen fantasztikus sikert aratott a 20. helyről előretörő Sebastian Vettel, és a váratlan dobogós helyezést szerző Danyiil Kvjat előtt, miközben a 200. futamát teljesítő Mercedes számára rémálomba fulladt az esős vasárnap délután.

Nem csillapodott a Mercedes fölénye, és Lewis Hamilton rendkívül magabiztos formában kezdte a 2019-es idényt is, miközben kívülről ezúttal nem igazán érte fenyegetés. A brit első tíz versenyből hetet zárt a dobogó felső fokán, és féltávnál óriási előnnyel, 39 ponttal vezetett a legközelebbi riválisa, Valtteri Bottas előtt az egyéni vb-összetettben. 

A hatodik világbajnoki címe felé remek úton haladó versenyző hazai pályán is ünnepelhetett, így kétségkívül lendületben érkezett meg a szezon 11. állomására, a Német Nagydíjra, ahol megszerezte a pole pozíciót Max Verstappen, valamint Bottas előtt, miközben a két Ferrari a felejthető időmérő után a tizedik és a huszadik helyre kvalifikálta magát. Már az is jó alapot adott az izgalmas versenynek, hogy gyorsabb autók is voltak a mezőny sűrűjében és végén, de az időjárás, illetve az abból fakadó taktikai káosz és sok hiba tetté igazán felejthetetlené a hockenheimi vasárnapot. 

Bár Hamilton és a Mercedes leszerepelt Németországban, a brit a fennmaradó tíz futamon négyszer diadalmaskodott, s összességében nyolcszor állhatott fel a dobogóra, miközben sorozatban a hatodik címét szerezte, míg a német istálló hat győzelmet aratott, és zsinórban hatodszor zárta az élen a konstruktőri bajnokságot. Az egyéni pontversenyben Bottas és a három győzelmet elérő Verstappen egészítette ki az első hármast, miközben a két Ferrari tette teljessé a top 5-öt. A Scuderia házon belüli csatáját meglepetésre a két sikere közül az egyiket pont a  tifosi előtt is ünneplő Leclerc nyerte, miközben Vettel mindössze egyszer zárt a pódium tetején. Abban a szezonben mutatkozott be George Russell és Lando Norris, míg Carlos Sainz Jr. először állhatott fel a dobogóra az élmezőny mögé felzárkózó McLaren volánja mögött. Pierre Gaslyt eközben a nyári szünetben leváltotta a Red Bull, a helyét Alexander Albon vette át. 
A világbajnokság végeredménye: 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 413 pont, 2. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 326 pont, 3. Max Verstappen (holland, Red Bull) 278 pont
Konstruktőrök: 1. Mercedes 739 pont, 2. Ferrari 504 pont, 3. Red Bull 417 pont
Ez is 2019-bEN történt

A mezőnyt zuhogó eső fogadta, és a biztonsági autó mögött vette kezdetét a futam, ám pár kör elteltével felsorakozhattak a versenyzők a rajtrácsra. A 2014-es Magyar GP óta minden esős futamon győzedelmeskedő Hamilton jól jött el, és megtartotta a vezetést, míg mögötte Verstappen kerekei kipörögtek, és hátraesett a negyedik pozícióba, Bottas és a remekül elrugaszkodó Kimi Räikkönen mögé, igaz, utóbbitól hamarosan visszavette a pozíciót.

Hátrébb a két Ferrari brillírozott: Charles Leclerc a tizedikről a hatodik, Vettel a huszadikról a tizennegyedik helyre lépett előre a startnál, majd még előrébb tört a következő körökben. A lendületet rövid időre Sergio Pérez balesete törte meg, a mexikói falba állt a Toro Rossóval, és előidézte az első biztonsági autós szakaszt. 

A mezőny nagy része ekkor a bokszutca felé vette az irányt új gumikért, nem úgy, mint Kevin Magnussen, aki az újraindításnál a vezető Hamilton mögött érkezett. A dán pilóta ugyanakkor nem tartott ki sokáig az élbolyban, mivel nagy tempóban vesztette a pozíciókat, mígnem ő is cserélt. Ekkor Hamilton, Bottas sorrendben a Mercedes párosa vezetett, míg az első ötöst Verstappen, Leclerc és Nico Hülkenberg tette teljessé, nyomukban Räikkönennel és Vettellel. 

A versenyzés azonban ezúttal sem tartott sokáig, a 15. körben Daniel Ricciardo Renault-ja állt meg motorgond miatt, ami rövid virtuális biztonsági autós szakaszt vont maga után. Az újabb korlátozás újabb kerékcserékhez vezetett, miközben többen, köztük Leclerc és Carlos Sainz Jr. is hibázott a csúszós aszfalton. A 22. körben azonban már megérkezett az első pilóta, Magnussen a slick gumikért, akit több pilótatárs követett annak ellenére is, hogy az előrejelzések szerint lehetett számítani további esőzésre. 

Verstappen megcsúszással, míg Lando Norris a megálló McLarenjével irányította magára a figyelmet, utóbbi eset miatt újabb vsc-fázis lépett érvénybe, amit nem sokkal később már valódi biztonsági autós korlátozás váltott fel. Leclerc ugyanis ezúttal már nem tudta menteni a helyzetet, és a falnak csapta a Ferrarit a 17-es kanyarnál, miközben újra megnyílt az ég. A korábban száraz pályás abroncsokra váltók így jöhettek vissza a bokszba. Hamilton ekkor követte el az első hibáját, a bejárat előtti kanyarban letörte a Mercedes első szárnyát, majd már csak szabálytalanul tudott kiállni, amiért később 5 másodperces büntetéssel sújtották. 

Az újraindításnál már Verstappen állt az élen Bottas és Hülkenberg előtt, míg Hamilton az ötödik helyig szorult vissza. A brit a következő körökben azonban visszajött a harmadik pozícióba, miközben az addig remek versenyt futó Hülkenberg először hátraesett az ötödik helyre, majd hibázott, és a fal állította meg. A biztonsági autó megint pályára hajtott, ekkor Verstappen, Bottas, Hamilton sorrendben haladt a top 3, míg Vettel tizedikként következett. 

A folytatásban rohamos mértékben száradt a pálya, így többen is slickekre váltottak, míg Hamilton a korábban kiszabott szankciót is letöltötte. Ezzel azonban még nem lélegezhetett fel, nem sokkal később rontott, és keresztbe csúszott a pályán, így a 15. helyről kezdhette meg a végjátékot. A Mercedces délutánja néhány körön belül még rosszabbra fordult: most Bottas keze inogott meg, és a falban ért véget a futama. A baleset miatt újabb korlátozás lépett érvénybe, az ötkörös sprintfutamot Verstappen várhatta az élről, mögötte Kvjat és Lance Stroll sorakozott, majd Sainz és Vettel zárta a top 5-öt. 

Míg a holland elhúzott az élen, és magabiztos sikert aratott, Vettel nagy felzárkózásba kezdett, először Sainzot hagyta le, majd Strollt és Kvjatot is maga mögé utasította, amivel felzárkózott az utolsó helyről a másodikra! A dobogó alsó fokára óriási meglepetésre Kvjat állhatott fel, miközben a Mercedes becsületét Hamilton mentette meg, aki az utólagos büntetések után kilencedikként zárt.

NÉMET NAGYDÍJ
2019. július 28., Hockenheim
64 kör, 292.736 km
1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:44.31.275
2. Sebastian Vettel (német, Ferrari) +7.333
3. Danyiil Kvjat (orosz, Toro Rosso) +8.305

A TELJES VERSENY

2018: Vettel drámája és Hamilton felemelkedése a Német Nagydíjon
2017: amikor Vettel agya elborult az Azeri Nagydíjon
2016: a két Mercedes elszállt, Verstappen történelmet írt Spanyolországban
 2015: egy ritka eset, amikor a domináns Mercedes sehol sem volt
 2014: Ricciardo levadászta a világbajnokokat a hajrában a Hungaroringen
2013: durrantak a gumik – a Pirelli orosz rulettet rendezett Silverstone-ban
2012: Alonso előtt többször is felcsillant a remény, de a végén Vettel örülhetett Brazíliában
2011: ütközés, rekordszámú bokszkiállás és utolsó körös előzés – Button utolsóból első a kanadai káoszban
2010: Hamilton diadalmaskodott a kanadai gumikáoszban
2009: Beteljesült a Brawn GP és Button tündérmeséje Brazíliában
2008: pokolból a mennybe – Hamilton drámai körülmények között szerezte meg az első vb-címét
2007: az újonc Hamilton zsebében volt a vb-cím, de a sanghaji kavicságy közbeszólt
 2006: igazi klasszikus lett az első esős Magyar Nagydíj
 2005: Räikkönen és Alonso átverekedte magát a mezőnyön Szuzukában
2004: a monacói alagútban szakadt meg Schumacher nagy sorozata
2003: mosogatólé és időmérési hiba okozott káoszt Interlagosban
 2002: ajándékba kapott győzelme után kifütyülték Schumachert
 2001: először ünnepelt testvérpár az első két helyen
 2000: huszonegy év után újra ferraris egyéni vb-cím
 1999: Schumacher, a legjobb kettes számú pilóta
1998: tömegkarambol, dühöngő Schumacher és a Jordan első győzelme
1997: Schumacher kiütötte magát a vb-pontversenyből, Villeneuve ünnepelhetett
1996:  huszonegy indulóból csupán három ért célba
1995: Schumacher a 16. helyről indulva nyert Spában
1994: tragikus, fekete hétvége Imolában
1993: Senna és az „istenek köre” az egyetlen Donington Park-i futamon
1992: a boxban kattant a bilincs Schumacher első győzelmének hétvégéjén
1991: Sennának nyolcadikra összejött a hazai siker
1990: ismét Japánban dőlt el a vb-cím, de most fordított kimenetellel
1989: így énekelték meg a magyar lapok Mansell szenzációs mogyoródi győzelmét
1988: a Ferrari kettős győzelemmel tisztelgett Enzo Ferrari emléke előtt
1987: roncsderbi után a Williamsek uralták a spielbergi pályát
1986: Mansell gumija felrobbant Adelaide-ben, s odalett a vb-címe
1985: Lauda Hollandiában aratta karrierje utolsó, 25. győzelmét
1984: a száguldó cirkuszban nem lett sorozat Dallasból
1983: kettős McLaren-győzelem született a 22. és a 23. rajthelyről
1982: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban
1981: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét
1980: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett
1979: a legnagyobb csata egy második helyért
1978: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában
1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI


 

 

Legfrissebb hírek

Két nagy visszatérő a fedélzeten – a Cadillac bejelentette a jövő évi versenyzőpárosát

F1
1 órája

F1 75: Vettel drámája és Hamilton felemelkedése a Német Nagydíjon

F1
22 órája

F1 75: amikor Vettel agya elborult az Azeri Nagydíjon

F1
2025.08.24. 10:57

F1 75: a két Mercedes elszállt, Verstappen történelmet írt Spanyolországban

F1
2025.08.23. 17:07

F1 75: egy ritka eset, amikor a domináns Mercedes sehol sem volt

F1
2025.08.22. 13:46

F1: Malajzia nem tervezi, hogy ismét házigazda legyen

F1
2025.08.22. 13:45

Távoli álom csupán a közös F1-es, MotoGP-s „szuperhétvége”

Egyéb autó-motor
2025.08.22. 13:39

F1 75: Ricciardo levadászta a világbajnokokat a hajrában a Hungaroringen

F1
2025.08.21. 12:18
Ezek is érdekelhetik