F1 75: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét

H. T.H. T.
Vágólapra másolva!
2025.07.19. 12:08
null
Rajt a vegasi szálloda parkolójában kialakított versenypályán (Fotó: Getty Images)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. Az 1981-as évad utolsó futamán, a Caesars Palace Grand Prix-n Nelson Piquet-nek elég volt egy ötödik hely is, hogy megnyerje a világbajnokságot, mivel legfőbb riválisa, a vb-listavezető Carlos Reutemann nem szerzett pontot.

A Formula–1-es világbajnokság mezőnye az 1981-es év utolsó, 15. futamán olyan utcai helyszínre látogatott el, amely tizenhat évvel korábban még nem is létezett, sőt maga a település – a Las Vegas melletti Paradise – neve is csak bő három évtizeddel azelőtt, 1950. december 8-án került fel a térképre. Ami Las Vegast illeti: a kaszinóvárost 1905-ben alapították, és 1911-ben építették be.

A Las Vegas-i pálya nyomvonala az 1980-as évek elején (a bal felső sarokban) és most

Egyik legismertebb épülete a Caesars Palace luxushotel-kaszinó, amelyről az F1-es Grand Prix-t elnevezték. A szálloda a Las Vegas Strip nyugati oldalán, két nemkülönben híres hotel, a Bellagio és a The Mirage között található; a kapuit 1966-ban nyitotta meg. A Caesars Palace neve a hetvenes-nyolcvanas években összeforrt a szórakoztatóiparral, nevezetesen az élő zenei és sporteseményekkel, utóbbiak esetében a profi ökölvívással, valamint az autósporttal. Az itteni GP azonban nem volt hosszú életű, a száguldó cirkusz már csak 1982-ben látogatott el ide, míg az észak-amerikai CART-széria 1983-ban és 1984-ben tette tiszteletét a nevadai pályán.

Amely nem klasszikus versenypálya volt, mint említettük, hanem utcai aszfaltcsík, méghozzá a Caesars Palace óriási parkolójában kialakítva. Furcsa vonalvezetését (mintha egy emberi tenyér három ujját rajzolták volna körbe) számos kanyar tarkította, lassú, technikás pálya volt sok előzési lehetőséggel. A versenyzők azonban nem rajongtak érte, mivel az óramutató járásával ellentétes irányban kellett haladniuk rajta, ami rendkívül megerőltette a nyak- és hátizmukat – Nelson Piquet-t 1981-ben például másfél órán keresztül masszírozták, hogy fizikailag helyrejöjjön.

A 15 futamos idény márciustól októberig tartott (a februári kyalami GP eredményét a FISA–FOCA háború miatt törölték), az Egyesült Államokban kezdődött, és az Egyesült Államokban is ért véget. Nelson Piquet karrierje első világbajnoki címét szerezte, amivel beköszöntött a Piquet–Prost–Mansell–Senna-éra, amely 1993-ig fennállt, és a „névadók” ez idő alatt nemcsak a világbajnoki címek, hanem a vb-2. helyek többségét is bezsebelték. A 27 kiosztott pozícióból 20-at. A kivételek: Reutemann (1981, 2. hely), Rosberg (1982, vb-cím), Pironi és Watson (1982, egyaránt 2.), Lauda (1984, vb-cím), Alboreto (1985, 2.), Patrese (1992, 2.).

A vb végeredménye: 1. Nelson Piquet (brazil, Brabham-Ford) 50 pont, 2. Carlos Reutemann (argentin, Williams-Ford) 49, 3. Alan Jones (ausztrál, Williams-Ford) 46. Konstruktőrök: 1. Williams-Ford 95 pont, 2. Brabham-Ford 61, 3. Renault 54

Ez is 1981-ben történt

A nevezett évben az utolsó viadal előtt még három pilóta volt versenyben a világbajnoki címért: Carlos Reutemann (49 pont), Piquet (48) és Jacques Laffite (43). Reutemann indult a pole-ból, ám Alan Jones lerajtolta, majd Gilles Villeneuve, Alain Prost és Bruno Giacomelli is elment mellette, és az első kör végén már csak ötödik volt az argentin. A 17. körben Piquet is megelőzte Reutemannt, akit csak a 8. helyen intettek le egy kör hátrányban, Piquet viszont az 5. helyéért két pontot kapott, ezzel éppen riválisa elé került a pontversenyben.

Reutemann már negyedszer végzett dobogós helyen a vb összetett versenyében, de még sohasem választotta el ilyen kevés a világbajnoki címtől. Panaszkodás helyett ezúttal sem keresett kifogásokat, csak ennyit mondott: „Így volt az égben megírva…”

A CAESARS PALACE NAGYDÍJA
1981. október 17., Las Vegas
75 kör, 273.750 km
1. Alan Jones (ausztrál, Williams-Ford)
2. Alain Prost (francia, Renault) 20.048 mp hátrány
3. Bruno Giacomelli (olasz, Alfa Romeo) 20.428 mp h.

1980: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett
1979: a legnagyobb csata egy második helyért
1978: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában
1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

 

 

Legfrissebb hírek

F1 75: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett

F1
Tegnap, 12:24

F1 75: a legnagyobb csata egy második helyért

F1
2025.07.17. 12:33

F1 75: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában

F1
2025.07.16. 13:42

F1 75: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert

F1
2025.07.15. 16:32

F1 75: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után

F1
2025.07.14. 14:34

F1 75: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem

F1
2025.07.13. 11:27

F1 75: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep

F1
2025.07.12. 14:59

Horner a Ferrari vagy az Alpine élén tér vissza? Verstappen továbbra is a Mercedes felé tart?

F1
2025.07.11. 12:17
Ezek is érdekelhetik