F1 75: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után

H. Á.H. Á.
Vágólapra másolva!
2025.07.14. 14:34
null
Lauda (jobbra) 42 nappal a balesete után már ismét Hunt (balra) ellen küzdött a pályán (Fotó: Imago Images)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. A 2013-as Hajsza a győzelemért című film – is – hozzájárult ahhoz, hogy az 1976-os idény több versenye is kultikus státuszba emelkedjen, ezúttal egy kissé „árnyékban felejtett” futamra emlékezünk vissza.

Az 1976-os idényből a Formula–1 rajongóinak szinte kivétel nélkül a Német Nagydíj és Niki Lauda horrorisztikus balesete ugrik be elsőre, másodikra pedig az idény záró Japán Nagydíj, ahol Hunt végül megszerezte a világbajnoki címet Lauda előtt – erről bővebben a keretes írásunkban. 

Az év úgy kezdődött, hogy Niki Lauda annyira simán megvédi a címét, hogy abba még belegondolni is fájt mindenkinek, aki nem az osztrák, vagy a Ferrari sikeréért szorított, hiszen az első hét futam mindegyikén dobogón állt, négyszer győzött, kétszer volt második, egyszer harmadik. A Svéd Nagydíj után több mint kétszer annyi pontja volt, mint a második Jody Scheckternek. Hunt nem volt az első ötben a pontversenyben ekkor – igaz, még nem kapta vissza a Spanyol Nagydíj megnyeréséért járó pontjait. Az idény második felére viszont Hunt megtáltosodott – még úgy is, hogy a Brit Nagydíjon is kizárták, pedig ott is nyert. Történt, hogy az első körben ütközött, ami miatt félbeszakították a futamot, ám a pálya helyett egy szervízúton tért vissza a bokszba, hogy aztán ismét felálljon a rajtrácsra. Ezzel viszont szabályt szegett, s a szervezők nem akarták odaengedni a megismételt rajthoz. A 75 ezres közönség viszont Hunt nevét skandálta, ezért végül tartva a nagyobb botránytól, engedett a népakaratnak a szervezőség. Hunt nyert, aztán szeptemberben kizárták – így ő lett az F1 történetének első utólag kizárt futamgyőztese. A brit playboy a Lauda balesetével járó német versenyt megnyerte, s nagy erőkkel kezdett a pontgyűjtésbe: a monzai kiesése mellett három győzelemmel és egy negyedik hellyel és Lauda mögött három pont hátránnyal érkezett az idényzáró versenyre Japánba.  A futam második körében Lauda a szakadó esőben kiállt a bokszba és feladta a versenyt, mondván nem biztonságos a pálya. A brit végül elképesztő izgalmakat követően, egy utolsó körös előzéssel feljött a harmadik helyre, ami elegendőnek bizonyult számára a világbajnoki cím elhódításához, hiszen így egy ponttal megelőzte a címvédőt – 2008-ból is ismerős lehet a forgatókönyv...
A vb végeredménye: 1. James Hunt (brit, McLaren-Ford) 69 pont, 2. Niki Lauda (osztrák, Ferrari) 68, 3. Jody Scheckter (dél-afrikai, Tyrrell-Ford) 49. Konstruktőrök: 1. Ferrari 83, 2. McLaren-Ford 74, 3. Tyrrell-Ford 71
EZ IS TÖRTÉNT 1976-ban

Az említett, „árnyékban felejtett” futam a 39 évvel ezelőtti Olasz Nagydíj, ahol igazából ott sem lett volna szabad lennie Laudának, ám ő mindenkit meglepve mindössze 42 nappal a „zöld pokolban” elszenvedett, kis híján halálos kimenetelű balesete után Monzában tért vissza. Mint ismert: az esős Nürburgringen rendezett verseny második körében Ferrarijával kisodródott, s az út menti korlátnak csapódott, majd autója azonnal lángra kapott: Laudát a mögötte érkezők szedték az égő roncsból, de így is 46 másodpercig ült az autóban az osztrák. Feje, arca, keze megégett, a belélegzett mérgező benzingőz miatt tüdeje súlyosan károsodott. Kórházba szállították, ahol már egy pap az utolsó kenetet is feladta neki, ám Lauda a halál képébe nevetett és visszaküzdötte magát a versenypályára. 

Csupán a következő két futamot hagyta ki a vb-címvédő: az Osztrák Nagydíjat – csapata, a Ferrari is, így tiltakozva, hogy James Hunt visszakapta a Spanyol Nagydíjról történt kizárása miatt elvett győzelmét –, és a holland versenyt, ám Monzában mindenkit meglepett megjelenésével.

Óriási fájdalmai ellenére autóba ült – a sisakja hiába kapott extra szivacsréteget, minden döccenésnél az arcát és fejét borító égési sérüléseknek koccant, ráadásul a pénteki első időmérőt esőben rendezték, s Lauda utóbb bevallotta, amikor érezte, hogy a Ferrari csúszik alatta, félt. Mégis péntek este a szállodai szobájában összeszedte magát – ahogy ma mondanánk, robotpilóta üzemmódba kapcsolt – és szombaton az ötödik helyen zárt a második időmérőn. 

Egyébként a kvalifikációhoz tartozik, hogy a 8-9-10. helyen záró John Watson, James Hunt, Jochen Mass triót az üzemanyaggal kapcsolatos szabálytalanságaik miatt a szombati eredményeiket megsemmisítették, s a pénteki idejüket vették figyelembe, ami alapján nem lehettek volna ott a rajtrácson. Hogy aztán mégis ott voltak, az annak köszönhető, hogy három kvalifikált versenyző úgy döntött, nem indul el – pontosabban csak kettő, az ideje alapján az utolsó helyen végző Otto Stuppacher ugyanis az időmérő után hazarepült Ausztriába, így Hunték kizárásakor már eleve nem is volt esélye rajthoz állni.

Ami a futamot illeti: Lauda nem rajtolt jól, az első körben visszaesett a középmezőnybe, ám a tizedik körre fordulva már visszaküzdötte magát a hatodik helyre, majd a hátralévő körökben a két Tyrrellt megelőzve a negyedik helyen zárt. 

A futam után több a Ferrari bokszának közelében tartó újságíró látta, hogy miután Lauda levette a sisakját a tűzálló maszkja csupa vér volt, s beleragadt a sebeibe, de az osztrák ezt is kibírta.

A negyedik helyével ráadásul növelte előnyét a vb-pontversenyben Hunttal szemben, aki 24. helyről zárkózva megindult felfelé, ám a 11. körben a 12. helyről kicsúszott, s feladta a versenyt. Azt a versenyt amelyen Ronnie Peterson a 11. körben állt az élre, s a vezetést már nem is adta ki a kezéből, megelőzve a másik Ferrarival Clay Regazzonit, valamint a Ligier és saját maga első rajtelsőségét megszerző Jacques Lafitte előtt. A March-Fordjával győztes Petereson pályafutása 10 futamgyőzelméből a nyolcadikat gyűjtötte be – a tragikus sorsú svéd két évvel később éppen az Olasz Nagydíj rajtbaleseténél elszenvedett sérülései miatt vesztette életét.

Kétségtelen, hogy az 1976-os idénynek voltak izgalmasabb és eseménydúsabb versenyei is, mint a monzai, ám Niki Lauda akaraterőből és bátorságból olyan példát mutatott a visszatérésével, amelyre hasonlót nemcsak a Formula–1, hanem az egyetemes sport világából is keveset lehet felidézni.

OLASZ NAGYDÍJ
1976. szeptember 12., Monza
52 kör, 301.6 kilométer
1. Ronnie Peterson (svéd, March-Ford) 1:30:35 
2. Clay Regazzoni (svájci, Ferrari) 2.3 másodperc hátrány
3. Jacques Lafitte (francia, Ligier-Matra) 3.0 mp h.
4. Niki Lauda (osztrák, Ferrari) 19.4 mp h.

LAUDA VISSZATÉRÉSE

1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

 

 

Legfrissebb hírek

F1 75: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem

F1
Tegnap, 11:27

F1 75: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep

F1
2025.07.12. 14:59

Horner a Ferrari vagy az Alpine élén tér vissza? Verstappen továbbra is a Mercedes felé tart?

F1
2025.07.11. 12:17

F1 75: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon

F1
2025.07.11. 11:40

F1 75: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában

F1
2025.07.10. 16:21

F1 75: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában

F1
2025.07.09. 13:41

A Red Bull-istálló elbocsátotta Christian Horner csapatfőnököt – hivatalos

F1
2025.07.09. 11:37

F1 75: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet

F1
2025.07.08. 14:34
Ezek is érdekelhetik