Az előző idény „hozadékaként” a háromszoros világbajnok Alain Prost nem versenyzett – pedig a Ligier-nél tesztelt is a szezon előtt, ám a Ferrari végül fizetett neki, hogy ne legyen a franciák versenyzője... Nelson Piquet az előző év végén visszavonult, így a mezőnyben egyetlen korábbi világbajnok, a címvédő Ayrton Senna szerepelt, s miután az új McLaren kevésbé tűnt megbízhatónak, mint elődje, szinte garantálható volt, hogy új bajnoka lesz az év végén a sportágnak. Aztán lett is, ám arra nem lehetett számítani, hogy Nigel Mansell a sportág – hőskorát leszámítva – addigi legdominánsabb teljesítményével, minden korábbinál hamarabb lesz világbajnok. A brit oroszlán ugyanis a 16 futamos idény vége előtt öt futammal bebiztosította bajnoki elsőségét a Hungaroringen, majd a Belga Nagydíjon már tét nélkül versenyezhetett, ami nemcsak ezért maradt emlékezetes.
Az idény első három versenyére a mai napig utolsó női versenyzőként az olasz Giovanna Amati is benevezett, a végóráit élő egykor patinás Brabham istálló gyenge autójával azonban egyszer sem sikerült felkerülnie a rajtrácsra az időmérőn. A Brazil Nagydíj után az ő helyén mutatkozott be a későbbi világbajnok, a Williams pártfogoltja a Spanyol Nagydíjon. A tragikus sorsú kétszeres világbajnok Graham Hill fia kétszer is bejutott a futamra, Silverstone-ban a 16., a Hungaroringen a 11. helyen ért célba, mind a kétszer utolsóként. A Magyar Nagydíj után az istálló csődöt jelentett. Mansell túlszárnyalta a címvédő Senna előző évben felállított idénykezdési rekordját: az első öt versenyt megnyerte – mindet az első helyről indulva. Az idénynyitó Dél-afrikai Nagydíjon bemutatkozott az első pilóta a mezőnyben, aki az 1970-es években született, a kétszeres világbajnok Emerson Fittipaldi unokaöccse, Christian Fittipaldi. A holland Jan Lammers 36 évesen máig élő rekordot jelentő tíz év szünet után indult ismét F1-es versenyen, amikor az idény utolsó két futamán elfoglalta a Marchban Karl Wendlinger helyét – az istálló az idény után 20 évet követően kivonult a sportágból. Bármilyen hihetetlen is, de ez volt az első olyan idény, amelyben az összes benevezett csapat minden versenyen két autóval indult. A vb-pontversenyben második Riccardo Patrese a Japán Nagydíjon aratta pályafutása utolsó, hatodik győzelmét. Sorozatban négy konstruktőri vb-cím után 1992-ben nem jött össze az ötödik a McLarennek a Hondával, ezért a japán motorgyártó az idény végén otthagyta a wokingi istállót, amely a Forddal vigasztalódott – 2015-ben ugyan visszatért, de az az együttműködés már meg sem közelítette a korábbi közös sikereket. A vb végeredménye: 1. Nigel Mansell (angol, Williams-Renault) 108 pont, 2. Riccardo Patrese (olasz, Williams-Renault) 56 pont, 3. Michael Schumacher (német, Benetton-Ford) 53 pont |
Egy évvel és öt nappal azt követően, hogy Michael Schumacher a túlzott harciassága miatt egy brit börtönben hűsölő Bertrand Gachot helyén bemutatkozott a Jordan istálló színeiben a Formula–1-ben az 1991-es Belga Nagydíjon, az ifjú – csupán 23 éves – német már mint a feltörekvő generáció legfényesebb csillaga érkezett Spa-Francorchampsba.
A belga versenyhétvége első két napja azonban még nem Schumacherről szólt. Előbb ugyanis pénteken Érik Comas szenvedett óriási balesetet, az eszméletlen francia autóját az elsőként érkező Ayrton Senna áramtalanította, ezzel tulajdonképpen megmentette az ifjú kollégája életét. Comast nem is engedték a hétvégén többet a volán mögé. A BALESETRŐL VIDEÓ ITT!
Szombaton aztán Senna csapattársa, Gerhard Berger az Eau Rouge bejáratánál közel 260-as tempóval csapódott a falnak, az autója kigyulladt, de az osztrák sérülés nélkül megúszta a hatalmas csattanást. VIDEÓ ITT.
A minden idők leggyalázatosabb F1-es csapatának bátran nevezhető Andrea Moda az utolsókat rúgta a száguldó cirkuszban a Belga Nagydíjon. A kaput végleg az tette be az előkvalifikációt és az időmérőt az idényben egyetlen alkalommal sikerrel vevő istálló számára, amikor úgy küldték ki a szombati edzésre Perry McCarthyt, hogy tudták, a kormányműve hibás, nem is csoda, hogy az Eau Rouge-ban 270 fölötti tempónál nem tudta a pályán tartani az amúgy elképesztően instabil autóját. A csapattulajdonos Andrea Sassettit néhány óra múlva a belga rendőrök bilincsben vitték el a pályáról, ám gyilkossági kísérlet helyett csupán okirat-hamisítás és csalás vádjával, ám a csapat F1-es sztorija ettől függetlenül is véget ért.
Miután szombaton esett az eső, a pénteki első időmérő eredményei számítottak: Mansell a fergeteges technikai fölényben lévő FW14B kódjelű, aktív felfüggesztéssel, kipörgésgátlóval és félautomata sebességváltóval felszerelt autójával több mint két másodperccel volt gyorsabb Ayrton Sennánál, s két és félnél is többet adott Michael Schumachernek.
A startnál a hatodik helyről induló Berger váltóhibája miatt a rajtrácson ragadt, Senna a másik McLarenben viszont legyorsulta Mansellt és megelőzte, de a brit a második kör végén visszavette az első helyet, mielőtt a rákezdő esőben a brazil vb-címvédőt leszámítva az élmezőny kiállt esőgumikért. Senna számításai nem jöttek be, későbbi váltása miatt elvesztette esélyét a győzelemre.
A 28. körben a száradó pályán Schumacher a harmadik helyről riválisainál előbb állt ki száraz gumikért, s a remek taktikai húzás bevált, mire az élen haladó két Williams is száraz gumikra váltott, csak a német mögé tudtak visszajönni.
Hiába közeledtek azonban a Benettonra, mindkettejüknek gondjaik akadtak a kipufogójukkal a Benetton üldözése során, így a hátralévő körökben már nem tudták visszaelőzni Schumachert, aki így első győzelmét ünnepelhette Mansell és a másik Williamst vezető Riccardo Patrese előtt. A két sárga-kék autónak azonban ez is tökéletesen megfelelt, és Mansell egyéni világbajnoki címe után, a Magyar Nagydíjat követően ismét ünnepelhetett, hiszen ezzel a csapat bebiztosította konstruktőri vb-címét. ÖSSZEFOGLALÓ ITT.
Nemcsak ezért volt ez az év legemlékezetesebb versenye, hanem a 91 futamgyőzelméből az elsőt megszerző Michael Schumacher sikere miatt is, bár azt nyilván akkor még nem tudhattuk, hogy a sportág későbbi egyik legnagyobb legendájának első diadalát láthattuk azon az esős augusztusi délutánon.
BELGA NAGYDÍJ
1992. augusztus 30., Spa-Francorchamps
44 kör, 306.856 km
1. Michael Schumacher (német, Benetton-Ford) 1:36:10.721 óra
2. Nigel Mansell (angol, Williams-Renault) 36.595 másodperc hátrány
3. Riccardo Patrese (olasz, Williams-Renault) 43.897 mp h.