Újabb versenyhétvége, újabb McLaren kettős győzelem – mintha csak visszarepültünk volna az időben 37 évet, amikor a brit istálló hasonló fölénnyel oktatta a mezőnyt. Pedig a Magyar Nagydíj szombatján még úgy tűnt, a hirtelen megváltozó időjárási körülményeknek köszönhetően a Ferrari megizzaszthatja a wokingiakat, ám a szombati fellángolás után helyreállt a világ rendje, és megint csak az volt a kérdés: Oscar Piastri vagy Lando Norris?
Érdekesség, hogy az első kanyart követően még egyértelműen a Charles Leclerc mögött másodikként haladó ausztrálnak állt a zászló, hiszen egy peches szituációt követően csapattársa visszacsúszott az ötödik helyre. Ám többek között éppen az olyan sztorik tesznek hozzá sokat az F1 varázsához, hogy itt néha a peches szituációk nyitják meg az utat a dicsőség felé – ahogy vasárnap a Hungaroringen is. A futam előtt a Pirelli és a topcsapatok szimulációi szerint nem is férhetett kétség ahhoz, hogy a kétkiállásos boxstratégia az optimális, Norris azonban az első kör után tudta, ha egyszerűen csak követi a többiek taktikáját, biztosan nem javít jelentősen a pozícióján. Minden mindegy alapon tehát megpróbálta elnyújtani az első etapját, ami olyan jól sikerült, hogy felcsillant előtte a remény: talán mégis sikerre lehet vinni az egykiállásos stratégiát.
A McLarent irányító Andrea Stella leszögezte, még a futam közben sem lehettek biztosak ebben, vagyis a győztes taktikát tényleg a „peches” első kör, a véletlen és a vártnál hűvösebb időjárási körülmények szabták Norrisra: „Még akkor sem hittünk igazán az egykiállásos stratégiában, amikor meghosszabbítottuk Lando első etapját. De le a kalappal előtte, mert viszonylag használt gumikon is sikerült jó néhány nagyon erős szektor- és köridőt futnia. Így hát az első etapban menet közben valahogy saját magunkat is meggyőztük, hogy az egy kiállás talán mégis képbe kerülhet. Egyáltalán nem arról van szó, hogy úgy vágtunk neki a versenynek, hogy egyenrangúnak tekintettük a két különböző stratégiát. Azt gondoltuk, a kétkiállásos lesz az, amit a többség választ.”
Stella szavait a múltbeli hungaroringi versenyek is alátámasztják, hiszen egyfelől nagyon ritkán van annyira hűvös, hogy egy kerékcserével ki lehessen húzni a teljes versenytávot, másfelől pedig nem mindig üdvözítő taktika az eggyel kevesebb kiállás, sőt. Max Verstappen például 2019-ben két kerékcserével próbálkozott, de a háromszor kiálló Lewis Hamilton a gumielőnyt kihasználva az utolsó körökben levadászta őt, és megnyerte a versenyt. Amikor vasárnap Piastri jelentős ütemben közeledett Norrisra, megvalósulhatott volna ugyanez a forgatókönyv, és az ausztrál egyszer-kétszer meg is próbálkozott az előzéssel.
Kettejük harca aztán a végén kis híján ütközéssel végződött, így korántsem látszik, mitől működnének jobban az úgynevezett „papajaszabályok”, mint a múltban más csapattársak vb-harcában lefektetett alapelvek, mindenesetre Stella semmi kivetnivalót sem talált Piastri hungaroringi manőverében.
„Kemény, de fair küzdelem volt kettejük között, egyértelműen a szabályainkon belül. Oscar egy kicsit elfékezte magát, de Lando hagyott némi helyet, mert tudta, hogy ellenfele a határon táncol a fékezésnél. Továbbra is nagyon büszkék vagyunk arra, ahogy Lando és Oscar egymással versenyez – ezzel megtisztelik az F1-et, ezek a McLaren valódi értékei. Remélhetőleg a mi pilótáink között dől el a bajnoki cím, igaz, most azt láttuk, hogy a futam kétharmadáig a Ferrari is versenyben állt a győzelemért. Úgy gondolom, érdekes és szórakoztató lesz az idény hátralevő része.”
A két pilóta harca tehát kifejezetten érdekessé varázsolta a 40. Magyar Nagydíjat, és a McLaren 200. futamgyőzelme egyben a 13. hungaroringi diadala is volt a csapatnak. Ezt a számot más istálló meg sem tudta közelíteni, a Williams és a Ferrari áll a wokingiak mögött hét-hét mogyoródi elsőséggel. Norris lett nagydíjunk történetének 21. futamgyőztese, és a nyolcadik (különböző) McLaren-pilóta, aki elsőként szelte át a célvonalat. Bár 2012 után 12 évet kellett várni az újabb sikerre, a tavalyi áttörés után most lehet, hogy újabb McLaren-korszak következik a Hungaroringen.
MAGYAR NAGYDÍJ, A VERSENY VÉGEREDMÉNYE | |||||
---|---|---|---|---|---|
1. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | - | |
2. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes | 0.698 mp h. | |
3. | George Russell | brit | Mercedes | 21.916 mp h. | |
4. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 42.560 mp h. | |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes | 59.040 mp h. | |
6. | Gabriel Bortoleto | brazil | Sauber-Ferrari | 1:06.169 p h. | |
7. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1:08.174 p h. | |
8. | Liam Lawson | új-zélandi | Racing Bulls-Honda | 1:09.451 p h. | |
9. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 1:12.645 p h. | |
10. | Andrea Kimi Antonelli | olasz | Mercedes | 1 kör h. | |
11. | Isack Hadjar | francia | Racing Bulls-Honda | 1 kör h. | |
12. | Lewis Hamilton | brit | Ferrari | 1 kör h. | |
13. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1 kör h. | |
14. | Carlos Sainz | spanyol | Williams-Mercedes | 1 kör h. | |
15. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 1 kör h. | |
16. | Esteban Ocon | francia | Haas-Ferrari | 1 kör h. | |
17. | Cunoda Juki | japán | Red Bull-Honda | 1 kör h. | |
18. | Franco Colapinto | argentin | Alpine-Renault | 1 kör h. | |
19. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault | 1 kör h. | |
FELADTÁK | megtett körök | kiesés oka | |||
Oliver Bearman | brit | Haas-Ferrari | 48 | feladta |
A VB ÁLLÁSA | |||||
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | |
1. | Oscar Piastri | 6 | 12 | 17 | 284 |
2. | Lando Norris | 5 | 12 | 16 | 275 |
3. | Max Verstappen | 2 | 5 | 15 | 187 |
4. | George Russell | 1 | 6 | 15 | 172 |
5. | Charles Leclerc | – | 5 | 14 | 151 |
6. | Lewis Hamilton | – | – | 14 | 109 |
7. | Andrea Kimi Antonelli | – | 1 | 9 | 64 |
8. | Alexander Albon | – | – | 9 | 54 |
9. | Nico Hülkenberg | – | 1 | 5 | 37 |
10. | Esteban Ocon | – | – | 6 | 27 |
11. | Fernando Alonso | – | – | 5 | 26 |
12. | Lance Stroll | – | – | 5 | 26 |
13. | Isack Hadjar | – | – | 6 | 22 |
14. | Pierre Gasly | – | – | 5 | 20 |
15. | Liam Lawson | – | – | 4 | 20 |
16. | Carlos Sainz | – | – | 7 | 16 |
17. | Gabriel Bortoleto | – | – | 3 | 14 |
18. | Cunoda Juki | – | – | 5 | 10 |
19. | Oliver Bearman | – | – | 4 | 8 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | McLaren-Mercedes | 559 pont |
2. | Ferrari | 260 |
3. | Mercedes | 236 |
4. | Red Bull-Honda | 194 |
5. | Williams-Mercedes | 70 |
6. | Aston Martin-Mercedes | 52 |
7. | Sauber-Ferrari | 51 |
8. | Racing Bulls-Honda | 45 |
9. | Haas-Ferrari | 35 |
10. | Alpine-Renault | 20 |
40. MAGYAR NAGYDÍJ | |
AUGUSZTUS 1., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 1. Norris 1:16.052 |
2. szabadedzés | 1. Norris 1:15.624 |
AUGUSZTUS 2., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 1. Piastri 1:14.916 |
Időmérő | 1. Leclerc 1:15.372 |
AUGUSZTUS 3., VASÁRNAP | |
A verseny rajtja | 1. Norris, 2. Piastri, 3. Russell |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Holland Nagydíj, Zandvoort | augusztus 31., 15.00 |
Olasz Nagydíj, Monza | szeptember 7., 15.00 |
Azeri Nagydíj, Baki | szeptember 21., 13.00 |