A Red Bull először Horner nélkül; Piastri visszavágna; a Ferrari fejlesztéssel támad a Belga Nagydíjon

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.07.24. 14:42
Verstappen továbbra is középpontban van a jövőjével kapcsolatos találgatások miatt, miközben egyre kiélezettebb a harc a két McLaren-pilóta között (Fotó: AFP)
Két szabad hétvége után folytatódik a 2025-ös Formula–1-es világbajnokság, a 13. állomás Spa-Francorchamps, ahol a 70. Belga Nagydíjat rendezik meg. Lando Norris az újabb sikere után kétségkívül lendületben érkezik meg a nyári szünetet megelőző utolsó előtti helyszínre, ahol remek lehetősége nyílhat rá, hogy visszavegye a vezetést Oscar Piastritól az egyéni vb-összetettben. A McLaren házi csatájába ugyanakkor beleszólna a csapatfőnököt cserélő Red Bull, valamint a Ferrari és a Mercedes is, de a sprinthétvége és a várható időjárás akár meg is keverheti a lapokat.

ERRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBAN

Horner hirtelen távozása sem marasztalja Verstappent?

Noha Christian Horner pozíciója az előző évi zaklatási botránya után megerősödni látszott, az kétségtelen volt, hogy a házon belül dúló hatalmi harcok megtépázták a 2023-ban egyeduralkodó, majd az egyéni világbajnoki címet tavaly még Max Verstappennel megvédő csapatot. Amellett, hogy számos kulcsfigura, élén a sikerkovács Adrian Neweyval a távozás mellett döntött, az is egyértelművé vált, hogy a Hornert több ízben is kritizáló, és a teljesítmény-visszaesés miatt egyre inkább elégedetlenkedő Verstappen-tábor Helmut Marko oldalán áll.

Bár már tavaly is beszédtémát jelentett, hogy a négyszeres vb-első nem tölti ki a 2028 végéig szóló szerződését, a holland jövőjét érintő kérdések igazán az elmúlt időszakban kezdtek újra megsokszorozódni, és minden eddiginél nagyobb esély mutatkozik rá, hogy valóban kenyértörés lesz a történet vége. A pilótához közel álló források nemegyszer utaltak rá, hogy a folytatás a teljesítmény mellett az esetleges személyi változásoktól is függ, és több hír szólt arról, hogy a maradás egyik feltétele az, hogy Hornert leváltsák vagy legalább csökkentsék a hatalmát. 

Meglehet, május végén arról lehetett hallani, hogy a brit szakembert megkörnyékezte a rivális Ferrari, majd  napvilágot láttak olyan pletykák is, hogy Horner helye veszélybe kerülhet, ha nem sikerül javulnia a Red Bullnak, a múlt heti bejelentés mégis váratlan volt az időzítés miatt. Az osztrákokat a kezdetektől fogva kormányzó, és hat konstruktőri, illetőleg nyolc egyéni címig vezető Hornert ugyanis az idény közepén, azonnali hatállyal váltották le, a most hétvégi Belga Nagydíjon így már a testvércsapattól, a Racing Bullstól előléptetett Laurent Mekies látja el a csapatfőnöki teendőket, míg Faenzában Alan Permane veszi át az irányítást. 

 

Miközben Hornert elsődlegesen az Alpine-nal és a Ferrarival hozták szóba, a távozásával egyáltalán nem csillapodott a Verstappen jövőjét övező bizonytalanság, és a bő kéthetes szünet slágertémáját az jelentette, a holland pilóta Toto Wolff-fal folytatott egyeztetéseket a rövid, szardíniai nyaralása során, miközben olyan hírek is szárnyra kaptak, hogy már Spában bejelentés várható.

Ugyan meglehetősen nehéz lavírozni a pletykaáradatban, az biztos, hogy a Mercedes nem titkolt vágya Verstappen megszerzése, és hogy pillanatnyilag egyik Mercedes-versenyző sem rendelkezik a következő évre érvényes kontraktussal, miközben mutatkozik esély George Russell és Andrea Kimi Antonelli félreállítására is. Egyes források szerint a brit adott esetben helyet cserélne a hollanddal, míg mások szerint az olasz érkezhet kölcsönben a 2026-os pilótafelállása kapcsán egyelőre rendkívül bizonytalan Alpine-hoz. 

Bár Russell nemegyszer elég magabiztosan nyilatkozott a mercedeses jövőjét illetően, keringenek olyan pletykák, hogy nem igazán tud dűlőre jutni a csapattal. A brit állítólag három évre írna alá, miközben azt szeretné elérni, hogy a fizetése jelentős mértékben nőjön. A német istálló ezzel szemben egyéves hosszabbítást kínál neki, ezzel is nyitva hagyva az ajtót Verstappen későbbi megszerzése előtt, ami egybecseng Wolff azon kijelentésével, hogy inkább hosszú távon gondolkodik a holland szerződtetésében. 

Noha az elmúlt hónapokban, és főleg a rövid szünet során felerősödtek a találgatások, az osztrák a Belga Nagydíj előtt az ORF-nek nyilatkozva igyekezett lehűteni a kedélyeket, és kijelentette, nem vár nagy meglepetéseket a nyári leállás során. Wolff jelezte, a háttérben zajlanak az egyeztetések, és a jelenlegi versenyzőpáros, így Russell és Antonelli élvez elsőbbséget, igaz, hozzátette, nem hagyták figyelmen kívül Verstappen megszerzésének lehetőségét sem. 
Az osztrák ezzel azt sugallta, hogy sem sikerült egyezségre jutnia a címvédővel 2026-ra, a történetnek ugyanakkor ezzel még nincs vége, mivel források szerint a Mercedes-Benz vezérigazgatója, Ola Källenius még nem mondott le Verstappenről, és minél hamarabb szeretné a soraiban tudni őt. Az, hogy mit hoz a jövő, és hova fut ki ez a szövevényes ügy, egyelőre bizonytalan, és a találgatásoknak csak a hivatalos bejelentések vethetnek véget. 

Az átláthatóságot meglehetősen fontosnak tartó Wolff korábban azt mondta, hogy a nyári szünetben fognak döntést hozni a pilótafelállást illetően, így az előttünk álló két nagydíjon még biztosan központi témát fog jelenteni Verstappen jövője.

Norris újra legyőzi Piastrit?

Norris (jobbra) lendületben; Piastrinak (balra) sikerül visszavágnia? (Fotó: AFP)

A szezon egy pontján úgy tűnt, Oscar Piastri egyértelmű fölényben van házon belül, hiszen míg ő higgadt versenyzéssel sorra aratta a sikereket, és gyűjtötte szorgosan a pontokat, Lando Norris több hibát is vétett, és rengeteg lehetőséget szalasztott el. A brit ugyanakkor megerősödve jött ki a hullámvölgyből, és a McLaren módosítása is javított a helyzetén, amit kihasználva nyolc pontra visszazárkózott a csapattársára az egyéni vb-összetettben. 

Norris kétségkívül lendületben, két győzelemmel a háta mögött érkezhetett meg az idény 13. állomására, és adott esetben akár vissza is állhat a bajnokság élére. Ehhez azonban nem lesz elég az újabb siker, ha Piastri ezúttal is másodikként szeli át a célvonalat, így a britnek talán még várnia kell. Persze az ausztrál sem fogja hagyni magát, és a silverstone-i csalódás után biztosan feltüzelve áll rajthoz a hétvégén, vagyis jó esély mutatkozik rá, hogy a kettős megint egymásra talál a pályán. 

A nyári szünetet megelőző két futamhétvége akár vízválasztó is lehet, hiszen ha Piastrinak sikerül megtörnie Norris lendületét, akkor akár újra elbizonytalaníthatja őt, míg ha a brit visszaállna az élre, az esetleg megingathatná az ausztrál higgadt hozzáállását, ami új fejezetet nyithat a párharcban főleg úgy, hogy egyre több rivális fogja teljes mértékben áthelyezni a hangsúlyt a 2026-os projektre. Az eddigi 12 nagydíjon 9 győzelmet arató kettős között tehát minden eddiginél nyíltabb küzdelem alakulhat ki a pályán, és talán azon kívül is. 

A Ferrari képes lesz beleszállni a győzelemért vívott harcba?

A Ferrari visszatér a dobogó felső fokára? (Fotó: AFP)

Az idényt csalódást keltő formában kezdő Ferrari az Emilia-romagnai Nagydíjon bevetett fejlesztési csomagja óta határozottan előrelépett, jóval kiegyensúlyozottabban ott van az élmezőnyben, és nemegyszer dobogón zárt. A maranellói istálló ezt a lendületet vinné tovább a nyári szünetet megelőző utolsó előtti helyszínre, Spába is, ahol debütál a régóta várt új hátsó felfüggesztése, ami az igazi áttörést hozhatja el a számára. 

A csapat az eredeti tervekhez képest jóval elcsúsztatta az elem bevetését, és úgy döntött, előbb egy filmforgatási nap keretein belül viszi pályára az újítást. Az olaszok múlt héten Mugellóban használták fel a második és egyben utolsó idei lehetőségüket, melynek keretein belül mindkét versenyző, Charles Leclerc és Lewis Hamilton is kipróbálhatta az új elemet, amely most a hétvégén már éles körülmények között is bemutatkozik. 

Minden megszerzett adat meghatározó lehet, a csapatnak ugyanakkor nem lesz egyszerű dolga, hiszen a pénteki egyetlen gyakorláson a várakozások szerint vizes pályaviszonyok lesznek. Ilyen szempontból érdekes lesz látni, miként dönt a Ferrari, hiszen korábban már láthattunk rá példát, hogy adott újítás a hétvége közben, vagy egyetlen hétvége után lekerült, a Mercedes például pont az átdolgozott hátsó felfüggesztését tette parlagra két hétvégére, majd hozta vissza, és aratott győzelmet vele Kanadában. 

A változékony időjárás mellett nehézséget okozhat az is, hogy maga a pálya eléggé nagy kihívást jelent a padlólemezkopás kontrollálásának szempontjából. Bár a Ferrari sokszor ködösít, nem kérdés, hogy ez a terület visszatérő problémát jelent a számára. Hamilton a kínai sprintfutamon még győzedelmeskedett, majd a másnapi versenyről kizárták túlzott kopás miatt, amit követően látványosan visszaesett az SF25-ös teljesítménye, mivel az istálló nem tudta olyan alacsonyra engedni a hasmagasságot, ami ideális lett volna aerodinamikai szempontból. 

A csapatfőnök, Frédéric Vasseur és a két versenyző is nemegyszer kijelentette, hogy az autóban van a potenciál, de bizonyos okok miatt ezt nem lehet kiaknázni. Az istálló az új hátsó felfüggesztéssel most ezt a problémát is kiküszöbölné, vagyis valóban meghatározó lehet, beválik-e a fejlesztés. A McLaren már korábban is jelezte, hogy a Scuderia akár érdekessé is teheti az idény második felét, és ha a várt szintet hozza az új felfüggesztés, a csapat talán a dobogó felső fokát is ostromolhatja a folytatásban. 

MI VÁRHATÓ A BELGA NAGYDÍJON?

Tavaly Russell állhatott fel a dobogó felső fokára, de utólag kizárták a futamról, így Hamilton örökölte meg a győzelmet (Fotó: AFP)

Két szabad hétvége után folytatódik a világbajnokság, a 13. állomás Spa-Francorchamps, ahol a 70. Belga Nagydíjat rendezik meg. A történelmi helyszín először 1950-ben látta vendégül a Formula–1 mezőnyét, míg a legendássá váló aszfaltcsík a jelenleg ismert formájában 2007 óta képezi részét a versenynaptárnak. A több mint 7 kilométer hosszú nyomvonal sok izgalmas csatát, remek felzárkózást és fantasztikus sikert láthatott már,  miközben a versenyzők szívében is meghatározó helyet foglal el. 

A versenyhétvége alakulására már nemegyszer volt nagy hatással az időjárás, elég csak visszaemlékezni a 2021-es, mostoha körülmények között rendezett versenyre, amely a maga 3 perc 27 másodpercével minden idők legrövidebbjeként vonult be a királykategória történelemkönyvébe. Noha az akkori esemény a bevezetett szabálymódosítások révén nem tud megismétlődni, az idő ezúttal is fontos szerepet játszhat az Ardennek hegységben. 

A legfrissebb időjárás-előrejelzések szerint már a pénteki egyetlen szabadedzésen vizes körülmények várják a mezőnyt, és bár a folytatásban valamelyest kiderül az ég, van esély utánpótlásra délután is. A legszárazabb időre szombaton van kilátás, igaz, az időmérőn zivatarok fokozhatják az izgalmakat. A vasárnapi verseny rajtjára aztán újra beborulhat az ég, és a pálya északi, valamint keleti részét is megöntözheti az eső, miközben további záporok is elérhetik a térséget. 

A várható csapadék mellett a sprintes lebonyolítás még inkább megkeverheti a lapokat, mivel a csapatoknak mindössze egy óra áll majd a rendelkezésére, hogy megtalálja a megfelelő beállításokat a sprintidőmérő előtt egy olyan pályán, amely egyébként sem húz éles határt a kis és a nagy leszorítóerős konfigurációk között – sokszor nehéz eldönteni, összességében melyik csomag a hatékonyabb.

Az idei harmadik, míg a helyszínen a második sprinthétvégét emellett a Pirelli is igyekszik még érdekesebbé tenni, mivel a 2022-es Ausztrál GP óta először döntött úgy, hogy kihagy egy keveréket a gumikínálatból, vagyis a skálán nem három egymást követő gumit bocsájt a versenyzők rendelkezésére. Az olasz beszállító a tavaly is használatban lévő C3-as, C4-es abroncs mellett a C1-est hozza el a helyszínre, amivel változatosabbá tenné a stratégiát, ha esetleg mégis száraz pályaviszonyok mellett rendeznék meg a futamot. 

Az előző szezonban a két kiállásos taktika volt a legnépszerűbb, miközben Russell azzal okozott meglepetést, hogy mindössze egyetlen egyszer cserélt kereket, majd szelte át elsőként a célvonalat. A győzelmet azonban végül nem tarthatta meg, és autója éppen azért nem felelt meg a súlyhatárral kapcsolatos előírásnak, mert a hosszúra nyújtott etapja miatt a vártnál több gumitömeget vesztett. A sikert az akkori csapattársa, Hamilton örökölte meg, aki azóta sem állhatott fel a dobogó felső fokára. 

Ami a történelmi múltat illeti, a mostani mezőnyből pont a tavalyi győztes számít a legsikeresebbnek a helyszínen, hiszen összességében ötször diadalmaskodott már, míg az őt követő Verstappen neve mellett három győzelem szerepel. Rajtuk kívül egyedül Leclerc ünnepelhetett már a legendás Spában, így a fő esélyesnek tartott McLaren-páros az első sikerére hajt vasárnap. 

Ami a jelenlegi formát illeti, a wokingiak kettőse közül Norris van lendületben, de az éllovas Piastrival ellentétben ő még pódiumra sem állt az Ardennek hegységben, s legjobb helyezése a tavaly elért ötödik pozíciója volt. A brit ezen mindenképpen javítana az idén, és ha sikerülne zsinórban harmadszor is diadalmaskodnia, azzal nagy nyomást helyezhetne a márkatársa. A kiszámíthatatlan, s vasárnap várhatóan esős időjárás ugyanakkor könnyen hozhat meglepetéseredményt is, és érdemes számolni Verstappennel, a Ferrarival, illetőleg a hűvösebb időben rendre előretörő Mercedesre is. 

Az előző nagydíjon ráadásul láthattuk, hogy a változó körülmények akár kisebb csapatoknak is kedvezhetnek, Nico Hülkenberg és a sokat javuló Sauber az első dobogós helyezését ünnepelhette Silverstone-ban, aminek köszönhetően féltávnál a hatodik helyet foglalja el a konstruktőri tabellán. Az istálló öt ponttal előzi meg a pontazonossággal álló és a hétvégére egyaránt fejlesztésekkel készülő Racing Bullst és Aston Martint, miközben a négy élcsapaton kívül egyedül a Williams előzi meg, szám szerint 19 ponttal. 

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
PILÓTÁKGYŐZELEMDOBOGÓPONTSZERZÉSPONT
1. Oscar Piastri51014234
2. Lando Norris41013226
3. Max Verstappen2512165
4. George Russell1513147
5. Charles Leclerc411119
6. Lewis Hamilton13103
7. Andrea Kimi Antonelli1863
8. Alexander Albon846
9. Nico Hülkenberg1537
10. Esteban Ocon523
11. Isack Hadjar521
12. Lance Stroll420
13. Pierre Gasly419
14. Fernando Alonso416
15. Carlos Sainz613
16. Liam Lawson212
17. Cunoda Juki510
18. Oliver Bearman36
19. Gabriel Bortoleto14
KONSTRUKTŐRÖK 
1. McLaren-Mercedes460
2. Ferrari222
3. Mercedes210
4. Red Bull-Honda172
5. Williams-Mercedes59
6. Sauber-Ferrari41
7. Racing Bulls-Honda36
8. Aston Martin-Mercedes36
9. Haas-Ferrari29
10. Alpine-Renault19
70. BELGA NAGYDÍJ
JÚLIUS 25., PÉNTEK
Szabadedzés12.30–13.30
Sprintkvalifikáció16.30–17.14
JÚLIUS 26., SZOMBAT
Sprintverseny12.00–13.00
Időmérő16.00–17.00
JÚLIUS 27., VASÁRNAP
A verseny (44 kör, 308.052 km) rajtja15.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
MAGYAR NAGYDÍJ, MOGYORÓDaugusztus 3., 15.00
Holland Nagydíj, Zandvoortaugusztus 31. 15.00
Olasz Nagydíj, Monzaszeptember 7., 15.00

 

Legfrissebb hírek

Leclerc szerint bevált a fejlesztés, Hamilton rendkívül frusztrált volt a sprintidőmérő után

F1
2 órája

F1-es LEGO-autóval fokozza az izgalmakat a Magyar Nagydíj előtt a LEGO Csoport

F1
3 órája

Piastri és Norris közrefogta Verstappent; Hamilton már az első szakaszban kiesett a sprintidőmérőn

F1
5 órája

Verstappen beékelődött a két McLaren közé a spái sprintidőmérő előtt

F1
8 órája

F1 75: roncsderbi után a Williamsek uralták a spielbergi pályát

F1
10 órája

Hamilton nem akar Alonso és Vettel sorsára jutni – minden követ megmozgat, hogy sikerre vezesse a Ferrarit

F1
11 órája

„Már most is úgy érzem, túl sok mindent hagyok ki” – Verstappennek hiányzik a családdal töltött idő

F1
Tegnap, 15:38

F1 75: Mansell gumija felrobbant Adelaide-ben, s odalett a vb-címe

F1
Tegnap, 10:26
Ezek is érdekelhetik