MotoGP: utolsóból első, a Maverick-misztikum folytatódik

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2021.06.26. 10:38
null
Maverick Vinales (Fotó: motogp.com)
Öt nap alatt a feje tetejére állt a világ, legalábbis Maverick Vinales-nek, akit a múlt vasárnapi futamon utolsóként intettek le, a Holland Nagydíj első napját viszont megnyerte pénteken. Ki érti ezt...? Talán ő maga sem.

Eseménydús napon van túl a mezőny Assenben, ahova a koronavírus-világjárvány miatt törölt tavalyi futam okán két év után tértek vissza. Így most először volt lehetőségük kipróbálni a 2019 végén, 2020 elején teljes egészében újraaszfaltozott pályát.

Mivel a gumiszállítónak sem voltak információi az új felületről, ezért ezen a hétvégén három helyett négy első és hátsó keverékkel garázdálkodhatnak a csapatok, a kemény gumi az, amiből kétfajtát is hoztak. Minden hátsó gumi aszimmetrikus, a jobb oldaluk erősebb, nagyobb tartású, de ez már a pálya vonalvezetése miatt van, hiszen kétszer annyi jobbos (12), mint balos (6) kanyar adja ki a kört. Ami masszív ellentéte az egy héttel ezelőtti helyszínnek, ahol 3 jobbos és 10 balos kanyar volt.

E mellé jött még pluszba a tipikus holland nyári időjárás. Reggel Jack Miller még a gumimelegítővel bugyolálta be magát a bokszban várakozva olyan hűvös volt, délutánra pedig megérkezett az eső (pénteken 0% esély volt a csapadékra, ma és holnap 60%), ami arra elég volt, hogy az FP2 negyedét a bokszban töltse a mezőny, majd az utolsó negyedben még beleférjen néhány kör a vízen.

Hogy mennyire nehéz ez a pálya, azt jól mutatta, hogy az első edzésen az utolsó hét helyezett közül hatan még sosem motoroztak itt MotoGP-s motorral, az egyedüli kivétel Iker Lecona volt. Egy újoncnak, Lorenzo Savadorinak sikerült a 10-ik helyet megszerezni, de csak annak köszönhetően, hogy ők a végén új puha gumit tettek fel előre és hátra is.

A legnehezebb dolga mégis az amerikai Garrett Gerloffnak van, aki Franco Morbidelli kétéves motorján egyelőre utolsó az első nap után, és csak Luca Marini van közel hozzá időben. Gerloff ugyan tavaly már belekóstolhatott a MotoGP-be, de akkor főként vízen ment, most viszont főként szárazon, így először szembesül azzal, hogy a MotoGP-s motorok mennyivel merevebbek a superbike-hoz képest.

Volt hupli, van hupli

MORBIDELLIRE NYOLCHETES REHABILITÁCIÓ VÁR

Franco Morbidelli péntek reggel sikeres műtéten esett át a bolognai Casa di Cura Madre Fortunata Toniolo kórházban. A beavatkozást prof. Maurilio Marcacci és csapata végezte és egy órán át tartott, melynek során meniscus-át (porclemez a térdízületben) és elülső keresztszalagját kellett rendbe tenni.

Franky-t vasárnapig bent tartják megfigyelésen, ami után elkezdheti nyolchetes (!!!) rehabilitációs programját.

Ez azt sejteti, hogy Morbidellinek nem lesz elég az öthetes nyári szünet, és nagy valószínűséggel a két osztrák futamot is kihagyja majd és Misanóban térhet vissza.

Az aszfalt egyébként jól vizsgázott, a tapadás mindenki szerint jó, azonban a már korábban is meglévő huplik nem tűntek el. Voltak, akik kevésbé érezték, voltak, akik szerint rosszabb lett, de itt már nyilván az is számít, hogy ki milyen motoron ül, és mennyire érzékeny pilóta.

„Jobb a helyzet a huplikkal. Nem tökéletes, néhány helyen még ott vannak, de nagyon jó munkát végeztek” – mondta Valentino Rossi.

„Én csak a 7-es és a 8-as kanyarok között érzek huplikat – válaszolt Johann Zarco az NSOO kérdésére. – A 6-os kanyarban mindig mozog a motor, de az azért van, mert nagyon nagy tempóval érkezünk meg oda. Nagyon gyors vagy, és ezzel együtt irányt is kell változtatni, ami nagy erőket helyez a motorra.”

Joan Mir szerint „ahhoz képest, hogy új az aszfalt, sok a hupli, főként a gyors kanyarokban. A többségük korábban is ott volt, csak ráhúzták az új aszfaltot, tehát a probléma nem oldódott meg. De ennek a pályának ilyen a karakterisztikája.”

Esetében kérdés, hogy a gyors kanyarokban jelentkező probléma és a motor mozgása mennyire a pálya és mennyire a motor hibája. Azt ugyanis Mir is bevallotta, hogy a stabilitáson még sokat kell dolgozniuk, főként a 2-es és 4-es szektorokban.

Vinales teljesen kimerült, beszélni sem tudott

A jó tapadás viszont egyet jelent: boldog(?) és gyors Yamaha-pilótákat.

Nem lepődünk meg tehát azon, hogy egy hangvillás zárta az élen a napot, de az, hogy mindez a Sachsenringen tök utolsó Maverick Vinales volt, na az már valami!

„Itt, Assenben mindenben Fabiót (Quarataro) fogom másolni. Ugyanolyan motor, azonos elektronika, azonos klikkek, beállítások, ugyanolyan futómű – mindenben azt fogom használni, amit ő. Aztán meglátjuk” – mondta még csütörtök délután Vinales az újságíróknak.

A pénteki eredményt elnézve azt gondolhatnánk, bejött a taktika, de a helyzet még ennél is pikánsabb. Vinales ugyanis úgy nyerte meg az első napot, hogy hozzá sem nyúltak a motorhoz, pont ugyanaz minden, mint a Sachsenringen volt.

„Ma jól ment, őszintén. Nem számítottam rá, hogy ilyen versenyképes és gyors leszek” – mondta a sorozat hivatalos weboldalának nyilatkozva (ennek még lesz jelentősége).

„Igen, jó vagyok ezen a pályán, de a Sachsenringen is, és hittem abban, hogy ott is nagyon gyors leszek, de nem így történt. Életem legrosszabb eredményét értem el. Annyit értek, hogy néha történik valami. Senki nem tudja, hogy mi, én sem, és akkor utolsóból első leszek. Furcsa, mert én mindent ugyanúgy csinálok, ugyanazt eszem és ugyanannyit alszom.”

Vinales egyébként vízen is egész gyors volt péntek délután, ami végképp nem jellemző rá, így még inkább érthetetlen, hogy mi folyik körülötte, mi történik vele.

Tudjuk, hiszen elmondta: ő tökéletesen csinál mindent, és csakis a motorral van gond... Vagy mégsem...?

Nos, részleteket nem tudhattunk meg tőle pénteken, miután először elhalasztották, majd közel két órával később törölték is a sajtótájékoztatóját. Persze csak azt, amit az írott sajtónak kell tartani, TV-s kötelezettségeinek eleget tett, hiszen arra a Dorna keményen kötelezi a pilótákat.

A csapat hivatalos indoklása szerint Vinales technikai megbeszélése nagyon elhúzódott és utána már pihenésre volt szüksége, mert teljesen kimerült.

Egész pontosan azért még egy szponzori kötelezettség teljesítése is belefért neki.

Hogy valóban Vinales döntése volt-e nem beszélni a sajtóval, vagy ez a Yamaha válasza volt arra, hogy pilótájuk az elmúlt két alkalommal igen nyersen kritizálta kenyéradóit, azt nem tudni.

„Nem tisztelnek, mint versenyzőt, és nem kapok válaszokat” – mondta múlt vasárnap és most csütörtökön is.

Persze, lehet azt mondani, hogy a sportolónak nem az a dolga, hogy a sajtóval beszéljen – de részben az is. Ahogy az sem mindegy, milyen magyarázatot ad az érintett, ahogy ezt a Oszaka Naomi esetében is láthattuk pár hete.

Nem tudjuk tehát, hogy Vinales pénteken mennyire volt boldog, vagy éppen rontott-e a helyzeten, hogy megnyerte az első edzésnapot ugyanazzal a motorral, amivel 5 napja utolsó lett. A teljes képhez persze az is hozzátartozik, hogy nem ő volt a leglassabb a német futamon, a hetedik leggyorsabb kört jegyezte a versenyen, csak éppen előzni nem tudott, ami megint tipikus Yamaha-jelenség.

Érdekes lesz látni, hogy hova fut ki ez a Yamaha-Vinales kapcsolat, amiből elvileg 18 hónap még biztosan (?) hátra van.

Ez így nem mehet tovább! Biztonságra van szükségünk

Vinales kirohanásai azért is furcsák, mert a pilóták szerződésében benne van, hogy nem tüntethetik fel rossz színben a márkát, a csapatot.

Ez persze nem jelenti azt (szerencsénkre), hogy a versenyzők semmit sem árulnak el nekünk és csak előre kitalált sablonválaszokat mondanak, de a többség nagyon ügyesen és diplomatikusan csomagolja be a mondanivalóját, a sorok közt elrejtve a megfelelő üzenetet a gyárnak és a sajtónak is.

Ennek egyik legnagyobb mestere Valentino Rossi mellett Marc Márquez, aki mindig nagyon óvatosan fogalmaz, ha a motorról van szó.

De nem pénteken.

És ez érthető is elnézve az FP2-n bemutatott hatalmas és régen nem látott dinamikájú high side bukását, ami a kétütemű 500-as érát idézte vissza, amikor még nem volt ennyi elektronika a motorokon.

 


 

Főleg úgy, hogy nem vezetői hiba történt. „Először is szerencsém van, hogy megúsztam az esést. Igaz, hogy a pálya egyes részein nyomtam neki, de nem ezekben a kanyarokban, nem ott. Nem erőltettem túl, már csak azért sem, mert volt egy másik versenyző előttem. Pont azt csináltam, amit ő, vagy még talán lassabban is mentem.

Nem engedhetjük meg magunknak az ilyen eséseket, és ezt a HRC-nek sem győzöm mondani. Az ilyen típusú kanyarokban az elektronika ellen megyünk, de az elektronika épp azért van, hogy elkerüljük az ilyen eséseket.

A helyzet az, hogy csak a Honda-pilótáknál történik ilyen high side bukás. Meg kell értenünk, hogy mi történik. Valamit már kezdünk kapiskálni, de... Először az adatokat ellenőriztem, de pont ugyanúgy mentem, mint az előző körökben.”

Márquez nem győzte hangsúlyozni, hogy megoldásra van szükség, és még szombaton. „Amikor azt mondom, hogy a jövőben tudnunk kell, hogy mi történik, nem 2022-re gondolok, hanem az idei évre. Valamit csinálni kell, hogy biztonságban legyünk, mert ha nem, akkor lehetetlen visszanyerni az önbizalmat és ismét gyorsnak lenni. Ez az esés pont olyan volt, mint a 2020-as balesetem Jerezben...”

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik