MotoGP: elkezdődött az igazi szezon

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2022.04.23. 11:31
Persze kérdés, hogy kinek mi az igazi (és a normális). Tény, a gyorsasági motorsport bölcsője mindig is az öreg kontinens marad, ennek ellenére nem mindenki ért egyet azzal, hogy a szezon Európába érve veszi kezdetét. Akik nyugalomra vágytak ettől a hétvégétől kezdve, nos azok nagyot csalódhattak pénteken.


„Nem értem ezt az Európába érkezve minden megváltozik dolgot. Miért? Európában más vizet kell inni, vagy mi? Ugyanazokkal a motorokkal megyünk, ugyanúgy aszfalton megyünk” –
mondta félig viccesen az eddigi három futamgyőztes egyike, Aleix Espargaró.

Azzal persze ő is egyet ért, hogy az európai, „hagyományos” pályák eltérnek az első négy helyszíntől: keskenyebbek, szűkebbek, kevésbé gyorsak.

„Ezekre a pályákra érve azért kevesebb meglepetés ér minket akár a gumik, az aszfalt, a huplik és minden egyéb kapcsán. Ezek a pályák kiforrottabbak, az aszfalt normálisabb és főként tisztább, mert többet használják őket. Így nagyjából stabil körülmények fogadnak minket évről évre” – mondta az öcs, Pol Espargaró.

Az első négy futam valóban sok váratlan helyzetet hozott. Katarban ismét korábbra hozták a programot, így az edzések napközben, a legnagyobb forróságban zajlottak. A mandalikai helyszín mindenkinek új volt, ráadásul a pálya állapota messze volt a tökéletestől. Argentínába a szállítmányozási problémák miatt kétnaposra zsúfolódott össze minden, így történhetett meg, hogy az austini forduló volt a legnyugodtabb, bár a helyszín továbbra is különös és egyedi marad.

Európába érve tehát egyfajta nyugalomra, kiegyensúlyozottságra számított mindenki a korábbi évek tapasztalata alapján, ami meg is történhetett volna, ha idén Jerezben fordulnánk rá az európai szakasza, és ha az időjárás nem maradt volna meg változónak.

De Portimao egészen más tészta, mint a klasszikusnak címkézett pályák. Egy különleges helyszín, ami nem véletlenül kapta a hullámvasút becenevet. A hatalmas szintkülönbségek és a számos irányváltás komoly kihívás elé állítja a pilótákat, miközben az levegőben eltöltött méterek extra adrenalinlöketet jelentenek.

„Ez a pálya még annál is lendületesebb, mint gondolnátok – mondta Brad Binder. – Ha túlságosan megölöd a sebességet, akkor a szintkülönbségek miatt nem könnyű előnyhöz jutni és határozottan kigyorsítani. A lényeg, hogy fenntarts egy átlagot, ha ennek így van értelme. Különleges helyszín ez.”

Marc Márquez csupán egyszer versenyzett eddig ezen a pályán, egy évvel ezelőtt, kilenc hónapos kényszerű kihagyását követően. Tavaly ősszel agyrázkódása és diplópiája miatt hagyta ki a portimaói futamot.

„Emlékszem a felvezető sajtótájékoztatóra, és hogy beszéltem Miguel Oliveirával, aki azt mondta, hogy ezen a pályán meg kell tartanod a lendületet. És ez így is van. Ha folyatod a motort, akkor minden egyszerűbb. De ha harcolsz vele, akkor minden egyre nehezebbé és nehezebbé válik” – emlékeztetett Márquez, aki óvatos elvárásokat fogalmazott meg a hétvége előtt.

„Az eddigi legjobb helyezésem egy ötödik az idén, szóval nem gondolkodhatok a győzelemben egy top5-ös eredmény után. Közte még vannak lépcsőfokok. Most a következő lépést kell megtennem, ami a dobogó, esetleg egy újabb top5-ös eredmény” ismételgette a csütörtöki sajtótájékoztatón. Ennek ellenére ne legyenek kétségeink, győzni jött ide.

Ami valóban más az európai helyszíneken, azok a körülmények. A versenyzők többsége lakóbuszban vagy az ún. GPRoom egyikében alszik, ami megkíméli őket a napi ingázás okozta stressztől. Egyébként is jóval kevesebbet kell utazni, így több idő jut a futamok közötti edzésre, felkészülésre, kikapcsolódásra és a családra is. Ezek a feltöltődések pedig nagyon sokat számítanak egy ilyen hosszú szezon során. A téli tesztek és az első négy futam számolatlan órányi repüléssel és időeltolódással járt, ami épp kezdett már sok(k) lenni mindenkinek.

Két nehéz év után ráadásul szó szerint kezd fellélegezni a paddock. Visszatértek a hospitality-k, amik a csapatok és a vendégek étkező- és pihenőegységeként szolgálnak, és már csak zárt térben kötelező a maszkhasználat. Ezen egyelőre az sem változtatott, hogy Portugáliában pénteken teljesen eltörölték a maszkhasználatot. A bejutás is egyszerűsödött, akik oltva vannak, vagy igazoltan átestek a Covid19 fertőzésen az elmúlt hat hónapban, azoknak már nem kell PCR-tesztet csináltatniuk, ami jelentős költségmegtakarítás minden résztvevőnek.

Több mosolyt már csak akkor láthattunk volna a pilóták és a csapattagok arcán, ha az égiek nem döntöttek volna úgy, hogy pénteken elzárják a hősugárzót, cserébe kinyitják az égi csapot.

Ha ezen sorok angolul íródnának, pláne egy brit újságíró által, akkor most számos szinonima következne a csapadék mennyiségének leírására, mi most maradjunk annyiban, hogy hol csak simán esett, hol pedig szakadt az eső az első edzésnapon. A nap ugyan próbálkozott, néha elő is bukkant, de a szél mindig meghozta a masszív utánpótlást.

A legnagyobb gondot épp a szél, a hideg szél okozta a mezőnynek, ami pillanatok alatt lehűtötte a gumikat. A három kategóriában összesen 41 bukást láthattunk, hatot a MotoGP-ben, melyből ötöt ducatis pilóták gyűjtöttek be. Nekik okozta a legnagyobb nehézséget ideális hőmérsékleten tartani a hátsó gumit.

Az egyik leglátványosabb (de szerencsére következmények nélküli) esést Marco Bezzecchi szenvedte el.


 

A legnagyobb beszédtémát mégis Pecco Bagnaia bukása adta, vagyis inkább az utána történtek. Pecco ugyanis magához felmarkolt egy halom kavicsot a 3-as kanyar bukóteréből, ami csapatfőnőkénél, Davide Tardozzinál landolt a bokszba visszaérve.

Bagnaia nem valami új babonát talált ki, és nem is Davide fogott kertépítésbe otthon, egész egyszerűen a ducatisnak elborult az agya a kavicságy minőségét látva az esés után. Bár a tempó nem volt kicsi, de bőven nem volt akkora, hogy ripityára törjön a motor a kavicságyba érve. Az ilyen típusú bukótérnek épp az lenne a lényege, hogy a kavicsok közötti levegő elnyelje az esési energiákat, ehhez azonban folyamatosan gondozni és forgatni kell azt. Ennek hiányában fordul elő, hogy a pilóta és a motor is elpattog a felszínen, sőt elkezd hatalmasakat bucskázni. Ez vezetett tavaly például Jorge Martin számos csonttöréséhez. Ez a probléma tehát már egy éve is téma volt Portimaóban, mégsem sikerült megoldaniuk. Ha pedig ez nem lenne elég az itt használt kavicsok nagyon és élesek is, ezt szerette volna szemléltetni és hangsúlyozni a péntek esti Biztonsági Tanács ülésen Pecco az elhozott relikviával.

A pénteki napot egyébként a két gyári hondás zárta az élen Marc Márquez reggeli és Pol Espargaró délután futott idejével, de nyilván ezek az eredmények semmit nem mutatnak az erőviszonyokból szárazon, márpedig úgy néz ki, hogy vasárnap már száraz időjárás várható a portimaói pályán.

A Q2-be kerülésről azonban még az esős teljesítmény fog dönteni, főként, hogy szombat reggel továbbra is esik az eső...

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik