Megyei foci: lenyűgöző falusi futballutazás a Hátsó füves-kiállításon

CS. P.CS. P.
Vágólapra másolva!
2021.12.02. 15:11
null
Kötény naplementében (Fotó: Mirkó István)
Sátoraljaújhelyen Mirkó István fotóriporter és Orosz Zsolt blogszerkesztő mutatta be eldugott pályák, öltözők, kispadok szépségét

Komppal áthajózni Nagymarosról egy szombat délutáni visegrádi mérkőzésre, bejárni gyalog a csereháti Száraz-völgy pályáit, biciklivel áttekerni a Mecseken a Dárdai család véméndi házához – mind különleges élmény a falusi labdarúgás zarándokainak. Futballutazások Magyarországon címen tartottak fotó- és videovetítéssel kísért tematikus estet szerdán a sátoraljaújhelyi Hátsó füves-kiállításon, a Harmadik félidő bisztró programsorozat részeként. A Kazinczy Ferenc Múzeum vendége Mirkó István fotóriporter, a Nemzeti Sport korábbi országjáró sorozatának társalkotója, valamint Orosz Zsolt, a Futballkutató blog szerkesztője volt.

Mesélő futballképek a múzeumban

A Hátsó füves-kiállítást kísérő Harmadik félidő bisztró december 10-én, pénteken 17 órától folytatódik. A sátoraljaújhelyi Kazinczy Ferenc Múzeumban rendezendő, Mesélő futballképek címmel meghirdetett futballest vendége Rédei Ferenc életműdíjas fotóriporter mellett az országjáró sorozat fotógyűjteményének három társkészítője, Móricz-Sabján Simon, Reviczky Zsolt és Szabó Miklós lesz.

„A nap már majdnem lebukott, amikor Hortobágyra értünk, de elhatároztuk, hogy kimegyünk még megnézni a futballpályát – idézte fel 2017-ben készült, Kötény naplementében című fényképének születési körülményeit a Hátsó füves-fotógyűjtemény meghatározó szerzője. – Akkor már jónéhány kilométeren túlvoltunk azóta, hogy biciklivel elindultunk kelet felé Felsőszölnökről, az ország legnyugatibb településéről, mégis talán ez volt az első helyszín, ahol spontán focizó gyerekekkel találkoztunk. Az alkonyati fényeket kihasználva elkészítettem a képet, amely tekinthető a jól ismert és kissé giccses hortobágyi naplementés képeslapok futballváltozatának is.”

A Futballkutató blogot 2010 óta vezető, az ország eldugott futballhelyszíneit szenvedélyes elhivatottsággal látogató és bemutató, Budapesten élő Orosz Zsolt a falusi futballkultúra értékeit korábbi amatőr játékosként személyesen is megismerte.

Kispadok Bajnán (Fotó: Orosz Zsolt)

„Monokról származom, odahaza megtapasztaltam, miért szokták mondani, hogy a templom, a kocsma és a futballpálya fontos közösségi tér a falu életében, a vasárnapjainkat meghatározta a három helyszín. Délelőtt mentünk a templomba, aztán a húslevest követően a kocsmánál gyülekeztünk, onnan indultunk a meccsre, utána pedig a kocsmába tértünk vissza, ahol megkaptuk a kólát vagy a sört, az eredménytől függően.”

Miközben a kivetített képek ködbe burkolózó magaslati pályák, széltépte hálófoszlányok, ácsolt kispadok szépségéről meséltek, a sátoraljaújhelyi múzeumban szó esett a falusi futballcsapatok megszűnéséről, a folyamat hátteréről. Szemléltetésképpen környékbeli példát hozott Orosz Zsolt, kivetítve egy MLSZ Adatbankból vett táblázatot a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei III. osztály Zemplén csoportjának 2006–2007-es mezőnyéről, a következő nevekkel: Ricse, Györgytarló, Füzér, Vámosújfalu, Kenézlő, Mikóháza, Hercegkút, Nagyrozvágy, Makkoshotyka, Sárazsadány, Hollóháza, Kovácsvágás, Vajdácska, Bodrogolaszi.

Úgy is mondhatjuk, hogy az elveszett bajnokságról: a felsorolt tizennégy csapatból mára mind a tizennégy megszűnt.