Címlapsztori: irány a Giro – szintet léphet a magyar kerékpársport

Vágólapra másolva!
2024.02.21. 07:54
null
Patinás bergamói csapatban fejlődhetnek a fiatal magyar kerékpárosok, amely MBH Bank-Colpack-Ballan néven két év múlva a Giro d’Italián is indulhat – a célokról az egyesület tiszteletbeli elnökével és a projekt ötletgazdájával, Deák Gáborral beszélgettünk.


 

 

– Az elmúlt években a magyarországi MBH Bank Cycling Team az országúti kerékpársport utánpótlás-nevelésének fontos bázisává vált. Az egyesület elnökeként mi motiválta, hogy nemzetközi szintre lépjen és olyan csapattal keressen együttműködést, amely már évtizedek óta sikeres?
– Négy éve kezdtük el támogatni az országúti kerékpársportot a korábbi MKB, jelenlegi MBH Bankkal, és már akkor is az volt a célunk, hogy nemzetközi lehetőségeket keresünk – mondta lapunknak Deák Gábor, a ZÁÉV Zrt. elnök-vezérigazgatója, a projekt kezdeményezője. – Figyelemmel kísérve az elmúlt néhány évtizedet, elszomorított, hogy azok a nagy múltra visszatekintő utánpótlás-nevelő egyesületek, amelyek kitűnő versenyzőket neveltek ki, mára szinte teljesen eltűntek. Szintet kellett lépnünk ahhoz, hogy idővel élversenyzőket adjunk a sportágnak – ehhez elengedhetetlen egy nemzetközi sikereket elérő csapat. Csaknem egy éven keresztül beszélgettünk különböző egyesületek képviselőivel, Bebtó Zoltán szakmai igazgató mellett a kétszeres Giro d’Italia-győztes olasz Gilberto Simoni is a segítségünkre volt.

– Miért éppen a bergamói székhelyű Colpack-Ballanra esett a választásuk?
– Ahhoz képest, hogy egyelőre kontinentális csapatról beszélünk, kimagasló az infrastruktúra, professzionális az apparátus. Antonio Bevilacqua vezetésével több mint három évtizede meghatározó szereplője a kerékpársportnak a Colpack-Ballan, olyan versenyzők nevelkedtek az egyesületben, mint Ivan Gotti, Mirko Celestino vagy Filippo Ganna. Az ilyen szakmai tudás és tapasztalat megfizethetetlen.

A projekt kezdeményezője, a csapat tiszteletbeli elnöke, Deák Gábor a szívén viseli a sportág sorsát (FOTÓ: ZÁÉV)

– Jól gondoljuk, hogy korábbi kerékpárversenyzőként különösen a szívén viseli a sportág sorsát?
– A kerékpársport szeretete élethosszig tart, úgyhogy érzelmileg is nagyon fontos nekem a projekt. A kilencvenes években együtt versenyeztünk Bebtó Zoltánnal, ő a Tipográfia, én a Szolnoki Cukorgyár színeiben, és amiről akkor álmodoztunk, most megadhatjuk a fiatal bringásoknak. A megállapodás része, hogy 2026-ban szabadkártyával indulhatunk a Girón, ezzel kapcsolatban már zajlanak az egyeztetések, de természetesen rengeteg munka áll előttünk. Már azzal felülmúljuk az álmainkat, ha magyar versenyzőkkel részt vehetünk az olasz körversenyen, de bízom benne, hogy még az én életemben World Tour-csapata lesz Magyarországnak.

– Eldőlt már, hogy magyar vagy olasz zászló alatt versenyeznek?
– Érzelmileg fontos, hogy magyar bejegyzésű legyen a csapat, erről meg is állapodtunk már a vezetőséggel. Az olasz csapatok viszont prioritást élveznek, amikor szabadkártyákat osztanak a Giro d’Italiára, úgyhogy mérlegelnünk kell. Nemrég tárgyaltam az olasz szövetség elnökével, aki azt mondta, mindentől függetlenül nagyon támogatja, hogy induljunk a Girón – más kérdés, hogy nem ő dönti el.

– A csapatbemutatón hangsúlyozták, hogy az olaszoknak is nagy lehetőség az együttműködés, meg is ajándékozták egy kerékpárral.
– Megható volt, és nem feltétlenül az ajándék miatt. Jólesik, hogy nagy lehetőségként tekintenek ránk, és azok sem sértődtek meg, hogy új szponzor állt a Colpack mögé, akik harminc éve támogatják a csapatot. Köszönettel tartozom az MBH tulajdonosainak is, hogy elkötelezettek a kerékpársport iránt, és lehetőséget adtak, hogy nemzetközi szinten is maradandót alkossunk. Az ötéves megállapodás nem tiszavirág-életű projektre, hanem elköteleződésre és bizalomra utal.

 

2022. május 6–7–8.: Magyarországon rendezik a Giro d’Italia első három szakaszát
Kijelenthető, hogy a kerékpársport történetében egy apró fejezet immár Budapestről is szól. Habár eredetileg 2020-ban lett volna a magyarországi „Nagy rajt”, végül a koronavírus-játvány miatt csak két évvel később kerülhetett rá sor. Ami a pénzügyeket illeti, igen jelentős invesztíciót, 7.8 milliárd forintot igényelt a három szakasz, ehhez képest 2016-ban Hollandia 4.7 milliárd forintnak, 2018-ban Izrael pedig 4.5 milliárd forintnak megfelelő költségvetéssel adott otthont az első három versenynapnak. Ezek persze az országimázs építésébe fektetett összegek, amelyek nem közvetlenül és nem rövid távon alakulnak bevétellé, a Giro d’Italia nagyjából 40 milliós globális nézettsége viszont kifejezetten jó alapot szolgáltat hozzá.
 

2022. augusztus 29.:Valter Attila a Jumbo-Vismába szerződik
Magyar a világ legjobb csapatában – ez már önmagában is frenetikusan hangzik, vonatkozzon bármelyik sportágra. Valter Attila fiatalon, hatalmas reményekkel igazolt a holland istállóhoz, amely azóta Visma-Lease a Bike néven szerepel. Nem volt könnyű dolga, hiszen olyan csapatban amelyben Jonas Vingegaard, Primoz Roglic vagy éppen Sepp Kuss a kapitány, nem egyszerű érvényesülni. A 25 éves versenyző egy idényen van túl a Vismával, az eddigi csúcspontjai minden kétséget kizáróan a Strade Bianchén elért ötödik helye és Vuelta a Espana csapatgyőzelme volt. Sikerei azonban még nagyobb kontrasztot mutatnak a mögötte tátongó hatalmas szakadékkal: ahogyan Vas Blanka esetében a magyar női mezőnyben, a férfiaknál sincs egyelőre kihívó vagy épp követő a láthatáron.
 

2022. szeptember 30.: ProSeries-besorolást kap a Tour de Hongrie
Bár az elismerés 2022-ben érkezett meg a Nemzetközi Kerékpáros-szövetségtől (UCI), a ProSeries-besorolás valójában a megelőző évek megfeszített, szisztematikus és hozzáértő munkájának köszönhető. Az ötnapos Magyar körverseny így elérte a legfelső szintet, ahová egy régióbeli többnapos viadal besorolható. Ennek köszönhetően a mezőny fele a World Teamek közül kerül ki, vagyis a világ legnívósabb csapatai érkeznek hozzánk, ennek köszönhetően elsősorban a sprinterek krémjét láthatják élőben a sportág szerelmesei. Az elmúlt években Dylan Groenewegen és Fabio Jakobsen volt a húzónév, 2024-ben azonban egy még náluk is ismertebb vágtázó, Mark Cavendish áll rajthoz a viadalon május 8. és 12. között – az útvonalának bejelentésére március elejéig kell várni.
 

2023. augusztus 13.: Vas Blanka U23-as világbajnoki címet nyer országúton
Vas Blanka esetében sokatmondó tény, választanunk kellett, hogy egy Grand Tour-szakaszgyőzelem (Giro d’Italia) vagy a szivárványos trikó megszerzése kerüljön-e fel a listára. Utóbbi mellett döntöttünk, még akkor is, ha az „csak” U23-as világbajnoki címet jelent. Az SD Worx 22 éves klasszisa idehaza egyeduralkodó, ez nemcsak az országúti szakágra, hanem hegyi- és a terepkerékpárra is igaz. A Glasgow-ban rendezett összkerékpáros világbajnokságon világklasszis csapattársak segítsége nélkül, tisztán önerőből lett világbajnok a fiatalok között, illetve ezzel párhuzamosan 11. a felnőttmezőnyben.

MAGYAR SPORTÁGI MÉRFÖLDKÖVEK A KÖZELMÚLTBÓL

– Három fiatal magyar versenyzőt már igazoltak. Elképzelhető, hogy a jövőben további honfitársaink csatlakoznak a csapathoz?
– Természetesen, mert arra törekszünk, hogy előbb-utóbb magyar versenyzők tegyék ki a csapat jelentős részét. Nyitottak vagyunk arra, hogy összehozzuk a tehetséges bringásainkat, a külföldön tekerő magyarokat is szívesen látnánk a későbbiekben.

FOTÓ: IMAGO IMAGES

Jóformán minden biciklistára jut egy stábtag az MBH Bank-Colpack-Ballannál, a megfelelő regenerációra, valamint a teljesítmény elemzésére is ügyelnek a szakemberek.

„EDZÉS KÖZBEN ODAGURULT mellém egy autó, és kiszólt az egyik edző, hogy min kellene változtatnom – az ilyen visszajelzések nagyon sokat jelentenek.”

Valent Márk története is mutatja, hogy az apró részletekre is odafigyelnek az MBH Bank-Colpack-Ballannál, amelynek szakmai irányításában a kétszeres Giro d’Italia-győztes olasz Gilberto Simoni is szerepet vállal.

„Nem szakadtam el a kerékpársporttól, a szülővárosomban évek óta segítem a fiatalok fejlődését – mondta lapunknak az 52 éves Simoni. – Bebtó Zoltánt jól ismerem, ő győzött meg, hogy csatlakozzak a projekthez – örömmel tettem, mert ez a sportág az életem. Többször jártam már Magyarországon, mindig szívesen láttak, és bár kis országról beszélünk, szép számmal vannak csiszolatlan gyémántjai. Jó látni, hogy elszántak a magyar fiúk, nagy fejlődési lehetőséget látok bennük, ebben a csapatban pedig szintet léphetnek, ha hozzák az eredményeket. Arra törekszünk, hogy a versenyzőink értékes tapasztalatokat szerezzenek a versenyeken, jó körülmények között fejlődhessenek. Ha a Colpack megjelenik egy korosztályos versenyen, olyan, mintha labdarúgásban a Juventusszal játszanának az ellenfelek – az lenne a cél, hogy idővel a felnőttek között is így tekintsenek ránk.”

A sportág igencsak népszerű Olaszországban, minden második bergamói utcában van kerékpárút is, a hegyekben pedig olyan magaslati edzést végezhetnek a bringások, amilyenre hazánkban értelemszerűen nincs lehetőség. Hogy mást ne említsünk, a világbajnok olasz Filippo Ganna is itt nevelkedett, a követendő példa tehát adva van a magyar versenyzőknek.

„A legfontosabb, hogy megfelelően foglalkozzunk az utánpótlással, irányt mutassunk a fiataloknak – hangsúlyozta Bebtó Zoltán, az MBH Bank-Colpack-Ballan szakmai igazgatója. – Igyekszem megtalálni a versenyzőket, akik ilyen profi csapatba beleillenek, emellett feladatom Gilberto Simonival együtt koordinálni a szakmai munkát, összeállítani a versenyprogramot. Még ráérünk távolabbra nézni, egyelőre az első lépéseket kell megtennünk, de ha mindenki elégedett lesz, biztosan folytatódik a projektünk.”

KÉTSZERES GIRO-GYŐZTES SEGÍTI A SZAKMAI MUNKÁT – Gilberto Simoni csiszolatlan gyémántként tekint a magyar fiatalokra

 

„Nekünk már csak tekernünk kell”
– Milyenek az első benyomásai, hogy érzi magát a Colpackban?
– Nagyon jól, professzionálisak a körülmények. A dietetikustól a sajtósig tényleg minden területnek van felelőse, nekünk már csak tekernünk kell. Egy hónapon át Spanyolországban edzőtáboroztunk, az edzők elégedettek voltak velem, a csapattársakkal pedig megtaláltam a közös hangot, a szabadidőnkben még gokartozni is voltunk.
– Még nincs húszéves, eddig csak magyarországi csapatokban tekert. Éles váltást jelentett, hogy Bergamóba igazolt?
– Mindenképpen nagyot léptem előre a lehetőséggel. Több mint harminc éve működik a csapat, vagyis tapasztalatból nincs hiány, márpedig nekem elsősorban rutinra van szükségem, hogy megtanuljam a lehető legjobban beosztani az energiámat. Annak is örülök, hogy mások a terepviszonyok, a hosszabb emelkedők kimondottan fekszenek nekem.
– Milyen céljai vannak erre az évre, miről álmodik?
– Szeretnék UCI-versenyeket nyerni és elérni, hogy felfigyeljenek rám. A Tour de Hongrie különösen fontos lesz, ott megmutathatom, mire vagyok képes. Ami a távlati célokat illeti, jó lenne részt venni a Girón vagy a Tour de France-on, meglátjuk, hogy egyenes vagy rögös út vezet-e odáig. Már az idén is sok olyan versenyen indulunk, amelyeket figyelnek a menedzserek, vagyis innentől kezdve minden csak rajtunk múlik.

MINIINTERJÚ: VALENT Márk, U23-as magyar bajnok, az MBH Bank–Colpack-Ballan versenyzője

– Az utánpótlás szakmai irányítását elvállaló Gilberto Simoni kiváló hegyimenő volt. Az ő tanácsai mellett mennyiben járulhatnak hozzá a mieink fejlődéséhez az olaszországi domborzati viszonyok?
– Óriási segítséget jelent, hogy ilyen körülmények között készülhetnek a bringásaink, sajnos Magyarországon nincsenek olyan hegyek, mint például Bergamo környékén. Ha megnézzük, a nagy versenyek kilencvenöt százaléka a hegyekben dől el, legyen szó egy- vagy többnapos viadalról. Egyébként a Colpack-Ballannak pályakerékpáros versenyzői is vannak, Matteo Bianchi már az MBH Bank támogatásával szerzett Európa-bajnoki címet, de szívem szerint inkább az országút felé terelném a magyar fiatalokat.

Antonio Bevilacqua (jobbra) egy kerékpárral is megajándékozta Deák Gábort (FOTÓ: MBH BANK-COLPACK-BALLAN)

OROSZ Bálint, az MBH Bank–Colpack-Ballan versenyzője: –Nagyon segítőkész mindenki, jó a hangulat, egyre jobban tudunk összedolgozni a srácokkal. Folyamatosan fejlődni kell, ahhoz tartom magam, hogy napról napra erősebb legyek, és a felnőttek között is megálljam a helyem. Itt azért mások a terepviszonyok, mint Magyarországon, és az önmagáért beszél, hogy gyakorlatilag minden versenyzőre jut egy szakember. Azon leszek, hogy a legjobb tudásom szerint segítsem a csapatot.

LEPOLD Zoltán, az MBH Bank–Colpack-Ballan versenyzője: – Az előző években a Pedale Scaligero és a Sofer Savini Due színeiben nemzetközi versenyeken vehettem részt, de szerettem volna előrébb lépni. Örülök, hogy Bergamóban folytathatom a pályafutásomat, mert az olasz nyelvvel már boldogulok. Professzionális szemléletű csapatba kerültem, tetszik a légkör, az edzők nagy figyelmet fordítanak ránk. Szeretnék eredményesen szerepelni, és legalább ezen a szinten maradni, amíg csak lehet.

VÉLEMÉNYEK

– Egyelőre U23-as csapatot működtetnek, mert köztudottan az utánpótlás-nevelés a legfontosabb céljuk. Mi kell ahhoz, hogy a tehetségekből néhány éven belül érett és sikeres versenyzők legyenek?
– Elsősorban megfelelő háttér és elhivatottság, manapság nagyon gyorsan profi kerékpárossá kell érniük a fiataloknak. Már az ifjúsági és a serdülőkorosztályban is úgy állítjuk össze a versenynaptárt, hogy rangos olaszországi viadalokon indulhassanak a tehetséges versenyzők, mert ha nem foglalkozunk a gyerekekkel, nem lesz utánpótlásunk sem. Az U23-as kontinentális csapatunkban egyelőre három magyar versenyző kapott helyet, Valent Márk, Orosz Bálint és Lepold Zoltán. Az egyik legfontosabb célunknak tekintjük az utánpótlás-nevelést, amelyre kiemelt figyelmet fordítunk, ezért van U19-es csapatunk is. A szlovénok is alulról kezdtek el építkezni, és hamar nagy sikereket értek el, úgyhogy hasonló a célunk: szeretnénk minőségi szakmai munkával ütőképes generációt nevelni. Az együttműködéssel új kaput nyitottunk a fiataljaink előtt, remélhetőleg be is lépnek rajta.

Már a spanyolországi edzőtáborban sokat fejlődtek a Colpack-Ballan fiatal kerékpározói – jöhetnek a versenyek! (FOTÓ: MBH BANK-COLPACK-BALLAN)

 

Az UAE Tour hétfői szakaszán hatalmasat bukott Valter Attila a befutó előtt, de kedden ismét nyeregbe szállt. Egyéni időfutamot rendeztek az Arab Emírségekben, a 12.1 kilométeres távot az amerikai Brandon McNulty teljesítette a leggyorsabban, így összetettben is átvette a vezetést, őt Jay Vine és Mikkel Bjerg követte – az UAE Emirates csapata kisajátította a dobogót. A Visma-Lease a Bike magyar klasszisa a 22. leggyorsabban tudta le a távot, így összetettben a 20. helyre lépve 35 másodperc hátránnyal áll az éllovashoz képest.
6. UAE TOUR     
2. szakasz (egyéni időfutam, Al Hudayriyat–Al Hudayriyat, 12.1 km): 1. Brandon McNulty (amerikai, UAE Emirates) 13:27 perc, 2. Vine (ausztrál, UAE Emirates) 2 másodperc hátrány, 3. Bjerg (dán, UAE Emirates) 4 mp h., …22. Valter Attila (Visma-Lease a Bike) 35 mp h.
Kutya baja Valter Attilának

 

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik