A magyaros, hosszú métához hasonlóan játsszák ma is a görög-római várjátékok megkopott változatait Oroszországban orosz méta, Szerbiában és a jugoszláv utódállamokban szerb méta néven. Kultúrtörténeti érdekesség a hajdani csapatválasztás módszere. A „nyílhúzást” képletesen egy gallyacska helyettesítette. A kapitány hol az egyik, hol a másik tenyerébe rejtette a „nyilat”, és aki a rövidebbet húzta, választhatott. Ez a bizonyos „szedés” már az ősi alkudozás alapján történő választási forma volt, a vezetők az aktus ünnepélyessé tétele miatt kérdezgették, hogy „Adsz egyet?”, és általában az a válasz érkezett, hogy „Nem adok!”. Aztán a csapat tagjainak noszogatására végül összeálltak a csapatok.
A kezdés úgy történt hogy a pálya szélén egyenes vonalat húztak, és a játszótér közepe felé haladva mintegy tizenöt-húsz méterre helyezték a jelet, a métát. Az ütő, a játszó csapat tagjai a vonal külső szélén várták sorra kerülésüket, míg a fogadók („szolgálók”) a mezőnyben helyezkedtek el. Világos volt a szabály: a mezőnyben elhelyezkedő játékosok úgy szóródtak szét, hogy a labda lehetséges repülési irányait lefedjék. Az egyik fogadó a vonalon belül tartózkodott azzal a feladattal, hogy adja, illetve dobja fel a labdát a mindig sorra kerülő ütőjátékosnak. Ha az ütő talált, le kellett dobnia a botját, és ki kellett rohannia a métához.
A métajelet a csapatok előzetes megállapodás szerint használták. Vagy meg kellett kerülni, vagy a métához hozzá kellett érni.
A fogadó csapat feladata volt, hogy a kiütött labdát megszerezve hozzávágja a métát érintő vagy megkerülő játékoshoz.
– A tarahumara csodafutók titka évszázadok óta megfejthetetlen
– Az ökölszabály: egy pattanás után ütni kell!
– Krikett, avagy a játék, amihez egy élet sem elég