Rémisztő jövő – Barca–Real virtuális stadionban, több millió ember előtt a Facebookon

FARKAS MÁTÉFARKAS MÁTÉ
Vágólapra másolva!
2018.12.21. 17:43
null
Jerry Newman, a Facebook sportfelelőse a SPORTO-konferencián (Fotó: Sporto Facebook)
Idén nyáron robbant a hír, hogy a spanyol bajnokságot szervező LaLiga a következő három idényben az összes meccsét a klubok és a liga Facebook-oldalán, teljesen ingyenes hozzáféréssel közvetíti. A történet apró szépséghibája, hogy mindezt a korántsem futballnagyhatalom Indiában teszi meg, geolokációs korlátozással, a térség országaiban élők részére. Ez az üzlet tehát egyelőre nem érint minket, de rávilágít arra, hogy a sportközvetítések a jövőben gyökeresen átalakulhatnak – folytatjuk a novemberi, SPORTO konferencia nyomán készülő, sportüzleti, sportmarketing cikkeink sorát.

A közösségi oldalak egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a sportbiznisz tortájából, és ezért is volt érdekes meghallgatni Jerry Newmant, a Facebook sport partnerségeinek európai, közel-keleti és afrikai régióért felelős vezetőjét a szlovéniai SPORTO konferencián. Newmana közösségi média sportra gyakorolt hatásáról tartott előadást, majd a Nemzeti Sport Online-nak személyes interjút is adott. Jobb, ha kezdünk hozzászokni ezekhez a fogalmakhoz: virtuális és kiterjesztett valóság, chatbotok, mesterséges intelligencia. Ez vár ránk, sportszerető emberekre a nem is oly távoli jövőben.

A SPORT ÉS A KÖZÖSSÉGI MÉDIA KÉMIÁJA

„A sport már sokkal korábban összekötötte az embereket, mint a mi virtuális közösségi hálónk.”

Ma már teljesen természetes, hogy bennfentesként követhetjük kedvenc sportolóink, klubjaink mindennapjait, bepillantást kaphatunk a kulisszák mögé, sőt, ha szerencsénk van és igazán ügyesek vagyunk, a hozzászólásainkra akár maguk a sztárok is válaszolhatnak. A kézzel írt rajongói levelek kora lejárt, a sportolóknak a közösségi média olyan eszközt adott a kezükbe, amivel milliós rajongótábort képesek felépíteni és profi szinten gondozni. A friss statisztikák szerint bőven van kire „célozni”: 2.2 milliárd ember használja aktívan a Facebookot, 1 milliárd az Instagramot, 1.3 milliárd a Messengert és ugyancsak 1.3 milliárd a WhatsApp alkalmazást. Ezek az üzletágak tartoznak a „Zuckerberg-galaxis” alá, és habár természetesen számos más iparág is ugyanerre a célközönségre hajt, a sport és a közösségi oldalak közötti „kémia” nagyon erős.

Jerry Newman szerint is óriási a hasonlóság a sport természete és a cég vállalati küldetése, célja között: „A mi missziónk, hogy összekössük az embereket és közösségeket alakítsunk ki, de a sport ezt már jóval előttünk megtette. Gyerekként én is a sporton keresztül szereztem olyan barátokat, akikkel ma is szoros kapcsolatban vagyok. A sportesemények szenvedélyt és érzelmet váltanak ki belőlünk, ezt még a szórakoztatóipar más területén is nehéz elérni. A meccs egy előre nem megírt dráma, a küzdelem és a kiszámíthatatlanság vonzza az embereket.”

A különbség „csupán” az, hogy a globalizációval és a technológiai forradalommal a klubok és a sportolók már nemcsak a helyi közösségekben vonzók, hanem a legvalószínűtlenebb helyeken is képesek érdeklődést generálni. A televíziós közvetítések miatt alakulhatott ki a nagy klubok óriási méretű szurkolói bázisa Ázsiában, Afrikában és az Egyesült Államokban, de a Facebook volt az, amely képes volt mindezt egy átlátható, mérhető rendszerbe foglalni.

DEMOKRATIZÁLÓDÓ SPORTPIAC – BÁRMI BEFUTHAT A SÖRPINGPONGTÓL A SZÖRF VB-IG

A digitális közösségi platformok megjelenésével éppen egy „demokratizálódó” folyamatnak lehetünk tanúi: most már mindenkinek adott az esélye ahhoz, hogy széleskörű ismertséget, saját rajongótábort építsen ki. Newman azt is leszögezte, a Facebook célja az, hogy a sport üzleti szereplői (ligák, csapatok, sportolók, médiumok) egyaránt ki tudják használni a platform előnyeit.

„A feladatunk azt biztosítani, hogy a sportban szereplők által közvetített tartalom rajtunk keresztül eljusson a célközönséghez. Az így generált érdeklődést, elköteleződést, rajongást aztán ők később kereskedelmi és üzleti értékre válthatják” – tette hozzá.

A Facebook elsősorban közösségszervező erőként tekint magára.A kulcs a tartalom: mindenkinek azt szeretnék adni, ami az érdeklődési körének megfelel. A tartalomgyártáshoz használható eszközök (feature) száma szinte végtelen, a Newman által nagyvonalakban bemutatott lehetőségek közül csak az innovatív utat mutató megoldásokat emeljük ki.

Ott van például a Facebook Live, azaz az élő közvetítési funkció, amivel egy komoly eszközt adtak az iparág kezébe, hiszen ennek köszönhetően már bármelyik sportágat valós időben lehet követni. Az Egyesült Államokban a Facebook Live közvetítésekkel a darts és a snooker is olyan piacokra tudott lépni, ahol korábban egyáltalán nem volt népszerű. De jó példa erre a beerpong (sörpingpong) is: a sportág nagyon nehezen juthatna televíziós műsoridőhöz, de a közösségi médiában nagy célközönséghez szólhat, a hagyományos közvetítés előállítási költségeinek töredékéből.

De nemcsak az ismeretlenségből való kitörésre alkalmas a Facebook Live, és továbbfejlesztett változata, a televíziós csatornáknak egyre komolyabb konkurenciát jelentő Facebook Watch.

Néhány sportág részére egyszerűen jobb alternatívát tudnak kínálni, mint a hagyományos tv-társaságok. A Szörf Világliga (World Surf League) például kizárólagos szerződést kötött velük, és az összes eseményüket – beleértve a férfi és a női világbajnokságot is – rajtuk keresztül lehet követni. Az eredmények magukért beszélnek: 2017-ben több mint 13.9 millió ember látta élőben a Facebook felületein a szörfös közvetítéseket, s különösen az Egyesült Államokban, Brazíliában és Mexikóban generált kiemelkedő figyelmet a platformon megjelenő tartalom. A Szörf Világliga képviselői szerint sokkal-sokkal jobban jártak, mintha minden piacon külön kellett volna megegyezniük a tv-társaságokkal.

A Watch és a Livehasználatának másik nagy előnye, hogy a videókat néző felhasználókról hajszálpontos adatok tudhatók meg a közvetítők részére. Pontosan kirajzolódik, milyen életkorú, nemű érdeklődők követték az eseményeket, és az is, hogy honnan tették mindezt. A szurkolói bázis így sokkal pontosabban felmérhető, a statisztikákat az üzleti tervezés során is jól lehet használni. A szörf eseténél maradva például könnyen lehet, hogy a jövő évben ott jelölik ki az új versenyhelyszínt, ahonnan a legtöbb érdeklődő követte az eseményeket.

EL CLÁSICO A FACEBOOKON – INDIÁBAN MÁR EZ A MÓDI

A digitális forradalom a tradicionális sportágakat is változásra és fejlődésre kényszerítette, a közösségi média a már eddig is erős szereplőknek is új lehetőségeket teremtett.

A nagyok átváltozására a LaLiga az egyik legjobb példa. A spanyol bajnokság szervezője öldöklő küzdelmet vív a szurkolókért a globális piacon, és ehhez folyamatosan keresi az új lehetőségeket, csatornákat. A globális irodanyitásokról már korábban is lehetett hallani, de az igazi nagy dobás idén nyáron érkezett el, amikor bejelentették, hogy Indiában, valamint a térséghez (indiai szubkontinens) tartozó másik hét országában a szurkolók a Facebookon tekinthetik meg a bajnokság 380 mérkőzését, ingyen, élőben.

A friss üzlet tökéletesen illeszkedik a spanyolok céljaihoz: az élére álltak egy éppen beinduló folyamatnak, amivel nagy előnyre tesznek szert a versenytársakkal szemben. Newman így nyilatkozott erről:A LaLiga óriási célt tűzött ki maga elé: a világ legjobb sportbajnokságává akar válni. Nagyon elkötelezettek ebben, és hajlandók sok munkát és tőkét befektetni a siker eléréséhez. A spanyol bajnokság eddig tradicionális jogtulajdonosnak számított, és úgy üzletelt, mint bárki más: eladta a jogot a tévétársaságoknak, amelyek kifejlesztették a módját a közvetítéseknek, a termék „tálalásának”. Most először viszont ők lettek a közvetítők is, a fogyasztók közvetlenül tőlük kapják a tartalmat. Jelenleg egy tanulási folyamatban veszünk részt, az egyik kollégám például most éppen Indiában van, a LaLiga csapatok delegáltjaival, és egy túra keretén belül kutatják a piacot, próbálják megérteni, hogyan lehetnének még sikeresebbek.”

A lépést több tényező is indokolta, amelyekből a legfontosabb a tömegbázis kiépítése: csak Indiában 270 millió felhasználóval rendelkezik a legnagyobb közösségi oldal, a térség többi országával együtt ez a szám egészen 350 millióig kúszik fel. Maga az indiai labdarúgás is most kezd beindulni (öt évvel ezelőtt indult el a helyi liga), és az érdeklődés nagy ütemben növekszik. A LaLiga arra számít, hogy ha a többiekhez képest a spanyol bajnokik könnyebben és olcsóbban érhetők el, a hosszútávú elköteleződést is jobban ki tudják alakítani az új, berobbanó piacon.

A LaLiga összes meccsét ingyen lehet követni a Facebookon az indiai szubkontinens lakóinak (Fotó: Fblaliga)
A LaLiga összes meccsét ingyen lehet követni a Facebookon az indiai szubkontinens lakóinak (Fotó: Fblaliga)

 

A LALIGA TERJESZKEDÉSE – INTERJÚ A MAGYARORSZÁGI KÉPVISELŐVEL

A helyszíni jelenlétüket az egész világ területére kiterjesztették, képviseleteket nyitottak többek között Észak- és Dél-Amerikában, Afrikában, Ázsiában is, és bizonyára több olvasónk is találkozhatott már Diego Sánchez nevével, aki a kelet-közép-európai piacért (beleértve Magyarországot is) felel. A Facebokkal köttetett megaüzletről őt is megkérdeztük.

– Miért döntött úgy a LaLiga, hogy jelentős forrást fektet be a futballvilágban eddig kevésbé meghatározó Indiába?
– A világ második legnépesebb országaként India hatalmas fejlődési potenciállal rendelkezik – válaszolta az NSO megkeresésére Diego Sánchez. – Az utóbbi években növekedést tapasztaltunk a futball és a LaLiga iránt érdeklődő indiaiak körében. Egyre több gyerek futballozik az iskolákban és az utcákon is, és egyre többen követik a spanyol bajnokságot. Az elmúlt két évben nyilvános el Clásico meccsnézéseket szerveztünk Mumbaiban (Bombay), Új-Delhiben és Kolkatában (Calcutta) is, ami igencsak sikeres volt. A Girona első spanyol csapatként, már barátságos mérkőzést is játszott Indiában, megnyitottuk a LaLiga Football Schoolt, majd ezután jött a megállapodásunk a Facebookkal, hogy a szezon 380 meccsét élőben és ingyen követhetik az ott élők.

– Mekkora a labdarúgásban rejlő potenciál, és a kik a legfőbb versenytársaik ezen a piacon?
– A futball már jelenleg is a második legnézettebb sportág Indiában. Mivel a krikett vezető szerepe megingathatatlan, most azért harcolunk, hogy mi legyünk a második legnézettebb futball-liga, a helyi bajnokság, azaz az indiai szuperliga után. A krikett persze nagyságrendekkel népszerűbb, olyan, mintha egy vallás lenne, de egyre több ember beszél a labdarúgásról az iskolákban, a szabadidejében. A nemzeti csapat kijutása az AFC Ázsiai Kupára ugyancsak nagyon jót tett az érdeklődésnek.

– A növekvő számok mellett mi volt az inspiráció, mielőtt elindultak „meghódítani” Indiát?
– Láttuk, hogy az NBA és a WWE mennyi energiát és munkát fektet ebbe a piacba, ők is referenciát jelentettek, mielőtt megnyitottuk a helyi irodánkat Új-Delhiben. Ezáltal fizikailag is közelebb tudunk lenni a szurkolókhoz, a kereskedelmi partnerekhez és a többi érintetthez.

– Miért a Facebookot választotta a LaLiga, hogy erősítse ezt a jelenlétet? Össze tudná foglalni röviden az együttműködés mögött rejlő koncepciót?
– A hároméves szerződésünk lényege, hogy az innováció élén járjunk. A közvetítések ma már megváltoztak, a tradicionális televíziós megoldások mellett a szurkolók számtalan csatornán követhetik a sportos tartalmakat. Azért választottuk a Facebookot, mert így tudjuk a legtöbb emberhez eljuttatni Indiában a spanyol labdarúgást. Óriási előny, hogy a közvetítés nyilvános, ingyenes és bármilyen mobilplatformról hozzáférhető.

– Az első hónapok eredményei megfelelnek a várakozásoknak?
– Igen. De nemcsak a nézettséggel vagyunk elégedettek, hanem azzal is, hogy meg tudtuk változtatni a futballfogyasztás módját. Napról-napra növekednek a mutatóink.

– Mit kell tennie az indiai futballdrukkernek ahhoz, hogy meccset nézhessen a Facebookon? Szükség van bármilyen kódra, vagy speciális eszközre, vagy egyszerűen csak fel kell mennie a LaLiga Facebook-oldalára, és már be is kapcsolódhat a mérkőzés közvetítésébe?
– Mind a háromszáznyolcvan első osztályú meccsünk ingyenesen és nyilvánosan elérhető, bármiféle speciális kód nélkül, a LaLiga és a klubok Facebook-oldalain. A megkötés csupán annyi, hogy a geolokációs szűréssel ezt nyolc országban tettük elérhetővé: Afganisztánban, Bangladesben, Bhutánban, Nepálban, a Maldív-szigeteken, Sri Lankán, Indiában és Pakisztánban. Ezzel a többi országban érvényes közvetítési szerződéseinket sem sértjük.

– Tervezik, hogy ezt a jó gyakorlatot Európába is áthozzák, és például a magyar piacon is elérhetővé tesznek mérkőzéseket a közösségi platformokon?
A LaLiga közvetítési jogaira a következő három évben szerződött partnerünk van, így rövidtávon nem tervezünk hasonló lépést.

A HATALOM MÁR A SPORTOLÓ KEZÉBEN VAN

A LaLiga után térjünk vissza a Facebook sportfelelőséhez, Jerry Newmanhez, aki szerint a náluk elérhető funkciók közül a jelenkor sztárja az Instagram-stories, azaz az Instagram 24 órán belül törlődő „történetei”, amelyek a sportolói márkaépítés egyik fő eszközévé váltak.A világbajnokságon például kifejezetten jól futottak a játékosok által az öltözőbeli ünneplésről közzétett tartalmak, legyen szó akár élő közvetítésről, fotókról, videókról. Ez azért volt különleges, mert maguk a főszereplők osztották meg a felvételeket: ha csak beengedtek volna egy stábot az öltözőbe, az korántsem adta volna vissza úgy a hangulatot. A sportolók által közvetített tartalom egyáltalán nem tolakodó, a színfalak mögé kíséri a követőket, ami különleges élményt ad a néző számára is.

„Volt alkalmam beszélgetni több, nagyon sikeres sportolóval arról, hogy az Instagram-sztori mennyire fontos az ő életükben. Anthony Joshua profi ökölvívó, nehézsúlyú világbajnok például az egyik megbeszélésünk során azt mondta: senki sem akarja azt nézni, ahogy éppen edzőtáborban vagyok, mire én azt válaszoltam neki – de, pontosan mindenki erre kíváncsi. Az Instagram-sztorik az egyszerűségük miatt működnek, ezért általában azt javaslom a sportolóknak, hogy engedjék be a követőiket a napi rutinjukba. Egyszerűen csak mutassák meg, ahogy kávéznak, vagy ahogy épp cipőt kötnek. Joshua azóta is rendszeresen „sztorizik”, és a szurkolók imádják” – mondta Newman.

Tom Brady önéletrajzi sorozatát a Facebook Watch-on mutatták be (Fotó: Tomvstime/ Business Insider)
Tom Brady önéletrajzi sorozatát a Facebook Watch-on mutatták be (Fotó: Tomvstime/ Business Insider)

A sportolók ereje, befolyása is óriásit emelkedett az utóbbi tíz évben. Korábban a fő tartalom-előállító a közvetítő média (rádió, majd televízió) volt, majd ezt szépen lassan kezdték átvenni a ligák és a sportklubok. Most már ott tartunk, hogy a sportolóknak is rengeteg eszköz áll a rendelkezésükre ahhoz, hogy ők uralják a narratívát, vagyis ők tudják tálalni a szurkolók felé az eseményeket. Newman ezt a tenisz példáján keresztül mutatta be: több játékos is fizetett már a tornáknak azért, hogy az esemény alatt a saját platformjain szponzorált bejegyzéseket tehessen közzé a tornán készült felvételeket felhasználva. Tom Brady, a New England Patriots irányítója a Facebook Watch platformon keresztül mutatta a Tom vs. Time sorozatot, amelyben a híres Super Bowl fordításról beszélt. Ezekből a jövőbe mutató megoldásokból egyre többet és többet fogunk látni.

A JÖVŐ – VIRTUÁLIS STADIONOK, MESTERSÉGES INTELLIGENCIA ALAPÚ „CHATBOTOK”

A jelenkor tartalombőségénél csak a jövő „rémisztőbb”. A Facebook rengeteg energiát és pénzt fektet a VR (virtuális valóság), az AR (kiterjesztett valóság) és az AI (mesterséges intelligencia) alapú megoldásokba.

Nemsokára valóság: virtuális stadionban követhetjük az el Clásicót (Forrás: Oculus_Venue_Menu/roadtovr.com)
Nemsokára valóság: virtuális stadionban követhetjük az el Clásicót (Forrás: Oculus_Venue_Menu/roadtovr.com)

Az Oculus VR szemüveg – amellyel 360 fokos, maximálisan életszerű élményben lehet részünk – más iparágakban, például a számítógépes játékok piacán eddig is komoly sikereket ért el. A sportban való alkalmazása már a közeljövőben eljuthat addig, hogy a szurkolók, egyszerre akár több millióan is, egy virtuális stadionban követhessék a meccset,és a világ másik táján élő baráttal, ismerőssel együtt tekintsék meg a mérkőzést.„A VR lehetővé teszi számunkra, hogy virtuálisan is megélhessük a közös szurkolás élményét. A rendszer még közel sincs kész, szinte csak a felszínt kapargatjuk, de a lehetőségek végtelenek” – tette hozzá Newman.

Meg akarod tudni, kik a sérültek a csapatban? 
Csak írj klubnak, a chatbot válaszol!
(Forrás: Golden State Warrior/ GeekWire)
Meg akarod tudni, kik a sérültek a csapatban? Csak írj klubnak, a chatbot válaszol! (Forrás: Golden State Warrior/ GeekWire)

A kiterjesztett valóság (AR) lehetőségeinek kihasználására is láttunk már példákat. Néhány közvetítésben a pálya melletti reklámtáblákon országoktól függően más és más jelenik meg, így a lehető legrelevánsabb célközönséghez jut el a hirdető, megtöbbszörözve ezzel a hatékonyságot és a szponzorációs bevételeket.

A mesterséges intelligencia (AI) alkalmazása jár az út legelején, de már itt is elindultak az első projektek. Newman rámutatott arra, hogy a Messenger chatbotokat, azaz a robotként viselkedő és válaszoló beszélgetőpartnereket a sportban is ki lehet majd használni, de egyelőre nem szabad túlgondolni jelentőségüket. Az első „fecskék” a lehető legtökéletesebb megoldásra törekedve rengeteg funkcióval akarták ellátni a chatbotjukat, de a fogyasztókról ez elsőre visszapattant. Az NBA viszont leegyszerűsítette az alkalmazását: a szurkolóknak csak be kell jelölniük, hogy melyik klubot és játékost kedvelik, és a chatbot automatikusan elküldi részükre üzenetben az aktuális videóösszefoglalót a kedvencek legutóbbi meccséről. A mesterséges intelligencia alapú chatbotokat a klubok most az ügyfélszolgálatok kiváltására használhatják fel: olyan egyszerű kérdésekre tudnak velük azonnali választ adni, hogy hogyan juthat el a szurkoló a stadionhoz, hol vehet jegyet, vagy éppen hogyan iratkozhat fel a klub felületeire.

A MAGYAR PIACRÓL: A KÖZÖSSÉG LEGYEN AZ ELSŐ

Newman kérésünkre a magyar piacra nézve is megosztotta tanácsait.

„Ha egy dolgot kellene a magyar üzleti felhasználóknak tanácsolnom, az az lenne, hogy fókuszáljanak a közösségükre. Mindig emlékeztessék magukat arra, hogy egy átlagos felhasználó minimum tizenkét sporthoz köthető oldalt követ: négy csapatot, hat sportolót, egy ligát, egy márkát. Ezért biztosnak kell lenni abban, hogy a megfelelő mennyiségű tartalommal, a hozzájuk legjobban illő módon érik el ezeket a követőket. És most még csak a sportról beszéltem, de összességében mindenkivel versenyeznek: dübörög az e-sport, a divat, a szórakoztatóipar. Ha jól menedzselik a közösségi platformokat, még így sem lehet gond, ha viszont nem, akkor azt fogják észrevenni, hogy egy üres közösséghez beszélnek, hiszen elmarad az interakció.”

Legfrissebb hírek

Yamal és Dumfries parádézott, hatgólos döntetlen a Barca–Inter párharc első meccsén!

Bajnokok Ligája
8 perce

Szépített a Barcelona a férfi kosár Euroliga negyeddöntőjében

Kosárlabda
34 perce

A Yamal, Ferran Torres, Raphinha támadótrióval rohamoz az Inter ellen a Barca

Bajnokok Ligája
3 órája

Rövid időn belül Alaba a harmadik Real Madrid-védő, akire műtét vár

Spanyol labdarúgás
8 órája

Lamine Yamal az Inter ellen a 100. Barca-mérkőzésére készül

Bajnokok Ligája
15 órája

Megműtötték a fegyelmi döntésre váró Antonio Rüdigert

Spanyol labdarúgás
Tegnap, 13:43

Yaakobishvili Áron a csúcsra ért a Barcelonával, ő az első ifi BL-győztes magyar játékos

Bajnokok Ligája
2025.04.28. 19:58

A Villarreal győzelmével már az ötödik helyen a La Ligában

Spanyol labdarúgás
2025.04.27. 19:46
Ezek is érdekelhetik