Multisport Eb, kajak-kenu: Rendessy Eszter és Kőhalmi Emese aranyérmes!

K. B./P. SZ.K. B./P. SZ.
Vágólapra másolva!
2022.08.19. 14:35
null
Kőhalmi Emese (elöl) és Rendessy Eszter Európa-bajnok! (Fotó: MTI)
A magyar válogatott egy aranyéremmel, egy ezüsttel, valamint két bronzéremmel zárta a Münchenben zajló multisport Európa-bajnokság kajak-kenu versenyének első döntős napját.

Rendessy Eszter és Kőhalmi Emese K–2 1000 méteren nyert aranyérmet.
A táv első részében a spanyolok és a lengyelek próbálták tartani a tempót a mieinkkel, a második felében azonban előbbiek leszakadtak. A lengyel hajó igyekezett támadást indítani, Rendessyék erre ugyanakkor kiválóan reagáltak, s végül több mint hat tizedmásodperces előnnyel nyerték meg az Európa-bajnokságot.

„Hatalmas élmény volt, hogy ezt együtt élhettük át ezt Eszterrel, mert tényleg nagyon szeretünk együtt párost menni. Hozzá kell tenni, hogy hamarosan lesz még egy futam, szóval nem lehetett mindent kiadni magunkból, elég kemény középfutamot kell mennünk. Szerencsére ez így is tök jó volt” – nyilatkozta Kőhalmi Emese az M4 Sportnak.

„Éreztem, hogy a lengyelek kétszáznál megugranak, ezért a végén én is behoppoltam még egyszer – nyilatkozta a Nemzeti Sportnak Kőhalmi társa a párosban, Rendessy Eszter – Elég jó első évem van a felnőttek között, világbajnoki ezüstérem, Európa-bajnoki arany, ha valaki ezt tavasszal mondja nekem, biztos, hogy nagyon kinevetem!”

Varga Ádám K–1500 méteren ezüstérmet szerzett. A tokiói olimpián kajak egyes ezer méteren ezüstérmes sportolónk végig fej fej mellett haladt a német Jacob Schopffal, a végét viszont a hazai vízen versenyző sportoló bírta jobban, aki 0.225 másodperccel bizonyult jobbnak Vargánál.

„Nem tudtam, mire számíthatok a mezőnytől, de magamtól sem – vallotta be Varga. – Az első támpontot az előfutam adta, ami sokkal jobban sikerült, mint reméltem. Ez az eredmény azt jelzi, hogy ötszázon is a világ élmezőnyéhez tartozom. Ettől függetlenül a fő számomnak továbbra is az ezret tartom, még akkor is, ha Kopasz Bálint mellett az Eb-ken és a vébéken nem versenyezhetek a felnőttek között. A szeptember eleji, szegedi U23-as világbajnokságon el is indulok kajak egyes ezren.”

„Legutóbb, Tokióban is hasonlóan kiélezett küzdelem zajlott közöttünk, akkor ő került ki győztesként egy tizedmásodperccel – ecsetelte a Varga elleni küzdelmet az Európa-bajnok Schopf a Nemzeti Sportnak. – Ezúttal nekem állt a zászló. Régóta ismerem Ádámot, remek srác, és nagyon jó látni, hogy mindketten egyre erősebbek és erősebbek vagyunk, és a párharcunkkal kitoljuk egymás határait.”

K–4 1000 méteren Mizsér Márk, Béke Kornél, Erdőssy Csaba és Erdélyi Tamás a dobogó harmadik fokára állt, miután a versenyen végig tartotta a lépést az élen haladó – Lucz Dóra férjével, Tom Liebscherrel soraiban rajthoz álló – német és a spanyol hajóval, csupán az utolsó kétszáz méteren kezdett leszakadni. Mögöttünk a szerbek indítottak óriási hajrát, de végül nem tudták megelőzni a mienket, akik kevesebb mint egy tizedmásodperccel értek hamarabb célba, ezzel megszerezve az első magyar érmet az Európa-bajnokságon.

„Már féltávnál éreztem, hogy lesz baj, mert óriási lendülettel indultunk el – mondta az első magyar dobogós egység, az 1000 méteren bronzérmes kajak négyes sztrókja, Mizsér Márk. – Egyébként ez volt a terv... Szerencsére sikerült megvalósítani, de a vége így különösen nehéz lett. Nagyon jöttek a szerbek, én az első ülésből pedig úgy láttam, hogy meg is előztek minket. Két percig temettem is a tenyerembe az arcomat, hogy milyen kevéssel maradtunk alul, aztán megtudtam, hogy érmet nyertünk. Igazi érzelmi hullámvasút volt!”

A Lágymányosi Spari versenyzője elmondta, aláírta volna, ha valaki azt mondja neki, már első felnőtt világversenyén a dobogóra állhat, hiszen tavaly még csak ifjúsági Európa-bajnokságon indult. Hosszú távon szeretne olimpiai számban is szerephez jutni, első lépcsőfokként mindezt az U23-asok mezőnyében tenné meg, de tudja jól, 19 évesen még bőven ráér.

A kajak-kenusok első döntőjét a német férfi K–4 egység nyerte, amelyben Tom Liebscherr is ül – ő pedig a visszavonulását nemrég bejelentő, olimpiai hatodik helyezett magyar kajakos, Lucz Dóra férje.

„Mindössze harmadszor ültünk össze a négyessel, de mindenképpen szerettünk volna jó alaphangot adni a kajak-kenu válogatottunknak a hazai rendezésű Európa-bajnokságon – nyilatkozta Liebscherr a Nemzeti Sportnak. – Tudtuk, hogy a legnagyobb riválisaink a spanyolok és a magyarok lehetnek, ismerem is egyébként a srácokat, szoktam néha Magyarországon edzeni, ott találkoztunk már. Tapasztalt versenyzőként tudom, hogy egy ilyen versenyen hogyan lehet nyomást helyezni a fiatalokra, és ez most is működött.”

C–2 1000 méteren Adolf Balázs és Fejes Dániel a harmadik helyen zárt. A srácok végig a harmadik-ötödik pozícióban mozogtak, végül az ukránokat és a moldovaiakat is sikerült maguk mögé utasítaniuk, így bronzérmet nyertek. A német hajó nyert, míg az ezüstérem az olaszokhoz került.

Adolf Balázs ugyan már ment pár pályát Münchenben, Fejes Dánielnek a döntő volt első – és egyben utolsó is.

„Nem szokott ez tetszeni, sokkal jobb, ha legalább egy előfutam van előtte
– panaszolta Fejes. – De csütörtökön és péntek délelőtt is edzés közben mentem úgy, mintha futam lenne, hogy ne legyen annyira idegen. Szerintem jót mentünk, kihoztuk magunkból a maximumot.”

„Magunkhoz képest jól rajtoltunk, maximum egy hajóra ment el az ezen a távon olimpiai harmadik helyezett német páros – adott hangot elégedettségének Adolf. – Ezt annak tudom be, hogy idén már olimpiai számként az ötszáz párosra is koncentrálunk, sok gyorsítóedzést végeztünk párban is. Önbizalmat adott, hogy az elején a mezőnnyel maradtunk, mert tudtuk, hogy az utazósebességünk jó.”

Balla Virág a C–1 500 méter döntőjében – ami Fejeshez hasonlóan neki is az első pályája volt a multisport Eb keretein belül, ám neki nem az utolsó, hiszen vár még rá a szombati 5000 méteres döntő is – sokáig harmadik helyen haladt, végül azonban negyedikként rúgta be a hajóját.

„A terv az volt, hogy tartom magam a mezőnyben, és az utolsó kétszázon indítok nagyot – számolt be stratégiájáról az FTC olimpiai ötödik helyezett kenusa. – Ez nyilván nem sikerült. Nem értem, miért, hiszen a kanadai vébén a hajrában sokat jöttem fel, de ezúttal nagyon elfáradtam. A stégen alig bírtam felkelni.”

Balla elárulta, azért fáj neki leginkább, hogy a horvát Vanesa Tot megelőzte, mert eddig egymás elleni versenyeik során ellenfele meg sem tudta közelíteni 500 méteren, ráadásul az első két hely valamelyikét tűzte ki célnak – a világbajnokságon ugyanis az aranyérmes Ljudmila Luzan mellett a kanadai Sophia Jensen és a chilei Maria Mailliard állhatott dobogóra – értelemszerűen az Európa-bajnokságon ők nem szerepelnek.

A Nemzeti Sportot a helyszínről, Münchenből Pozsonyi Szilárd tudósítja.