KOVÁCS NIKOLETT 2020.10.10 07:45 Frissítve: 2020.10.10 09:41

MotoGP: Marini bajnoki esélyei elszálltak?

Hét hét alatt hat verseny. Ez vár a versenyzőkre a gyorsaságimotoros-világbajnokság utolsó szakaszában, és bizony nem a legkönnyebb körülmények között. Az ősz ugyanis kegyetlenül lecsapott Európára, bár tény, hogy a MotoGP-sek még mindig szerencsésebbek voltak pénteken Le Mans-ban, mint az F1-esek a Nürnburgringen. Eső és hideg azért az előbbi helyszínen is volt, meg jó sok bukás, egész pontosan 38.

Hét hét alatt hat verseny. Ez vár a versenyzőkre a világbajnokság utolsó szakaszában (Fotó: AFP)

 

A királykategória versenyzői egész jól megúszták a pénteki napot, legalábbis ami az eséseket illeti. A reggeli vizes edzésen, amit egyébként Bradley Smith nyert meg, mindenki motoron maradt, délután a száraznak tűnő, de még sok helyen vízfoltos pályán azonban öten is eldobták a vasat. Vagy a vas dobta le őket... A legnagyobb esést épp Smith szenvedte el, aki hatalmas high side esése után négykézláb hagyta el a pályát – szerencsére sérülés nélkül.


Pár másodperccel később Andrea Dovizioso is elesett, ahogy ő fogalmazott, egy buta hiba miatt. Smith esése után ugyanis vissza kellett venni a tempóból, ez pedig elég volt ahhoz, hogy azonnal elmenjen a motor eleje.


„Nem volt teljesen száraz a pálya, sok vizes folt volt, amit a tévén keresztül nem lehetett látni. A slickkel sem az ideális íveken mentünk” – mondta Dovi, aki az esése után már nem tudott javítani, így 19-ikként zárta az első edzésnapot.

Azok, akiknek az előrejelzése már nem mutat több csapadékot a hétvége további részére, nyugodtak, mondván, szombaton kezdődik csak az igazi verseny.

De nem mindenki bízik ebben, ők voltak azok, akik mindenképp szerettek volna az első tízben végezni pénteken.

Ha száraz is marad az idő, akkor is nagy kérdés, hogy mennyire lesz hideg a harmadik szabadedzésen (várhatóan nem lesz több 9 foknál...). Ha valóban nem fogják tudni rendesen felmelegíteni a gumikat, főként az első abroncs bal oldalát, akkor az is lehet, hogy a pénteki eredmény egy része dönt majd az azonnali Q2-be kerülésről.

Akkor mire is volt jó az első edzésnap? Semmire?

Dehogynem! Egyrészt jobb, ha pénteken kiderül, hogy hol vannak vízátfolyások és hol szárad lassabban a pálya, azaz hol maradnak vizes foltok, másrészt az elektronikát, például a kipörgésgátlót nagyjából be lehetett állítani.

Talán mondani sem kell, hogy a vegyes időjárási körülményekben Jack Miller zárt az élen, aki elsőként merészkedett ki slick gumin.

A második tréning végére azért többen is gyorsultak (kockáztattak, ha úgy tetszik), ami Maverick Vinalesnek egy második, Nakagami Takaakinak egy harmadik helyre volt elég, utóbbi az utolsó körében szintén elesett.

Aki minden kockázatot próbál elkerülni (már amennyire ez a motorsportban lehetséges), az Fabio Quartararo. Az összetettet vezető francia például nem vett részt a keddi portimaói pályamotorozáson (tesztnek túlzás lenne nevezni), hazai futamának első napján pedig inkább körözgetett, mint valóban motorozott. „Nincs szükség olyan dolgokra, amik miatt elveszíthetjük az esélyt a bajnoki címre. Ilyen szituációkban, mint a mai, inkább nem vállalok túl sok kockázatot. Nem kell mindig a határon motorozni, tudom, hogy mikor kell odatenni magam, és a mai nap nem ilyen volt” – mondta Quartararo.

Hogy ilyen óvatos hozzáállással és gondolatokkal lehet-e világbajnoki címet nyerni, az majd kiderül, de érthető a francia hozzáállása, ha a Moto2-es bajnokságot vezető Luca Marini pénteki napjára gondolunk.

Marini az első szabadedzésen szinte rögtön a bokszutcát elhagyva esett, délután pedig egy brutálisan, de brutálisan nagy high side esést szenvedett el.


Az első hírek még bokatörésről szóltak, ám kora este a csapat megerősítette, hogy csak komoly zúzódásai és fájdalmai vannak a VR46 csapat pilótájának. Az engedélyt megkapta ugyan a folytatásra, de nem lesz könnyű dolga, hiszen a bal láb a váltások miatt komoly igénybevételnek van kitéve, a Le Mans-i pálya pedig fizikálisan megterhelő, így sérülten nehéz itt menni. Hősies küzdelemre lesz tehát szüksége az olasznak, ha életben akarja tartani világbajnoki esélyeit.

A kisebb kategóriákban látott sok esésnek az az oka, hogy nekik egyfajta vizes keverékkel kell teljesíteniük az egész évet, ráadásul a keverék inkább kemény, mint puha. Ugyanez a helyzet a Moto2-es slick gumikkal is, amik alapból annyira kemények, hogy 40-50 kört is simán elmotoroznak vele.

A középső géposztályban Jake Dixon zárt az élen Jorge Martín, Marco Bezzecchi és Sam Lowes előtt, míg Marini jelenlegi legnagyobb ellenfele az összetettben, Enea Bastianini csak 14. lett.

Fabio Di Giannantonio hétvégéje kérdéses a pénteki bukása után, róla szombaton döntenek az orvosok.


A Moto3-asoknál Filip Salac volt az első nap leggyorsabbja, Ogura Ai a hetedik, Albert Arenas a 13.helyről várja a folytatást.

2021.01.18 15:18:10

Egyéb autó-motor nemzetisport.hu

2021.01.13 22:47:31

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA (Szaúd-Arábia)

Exkluzív interjú Khalid bin Szultan al-Fejszal al-Szaud herceggel, a szaúdi motorsport szövetség elnökével.

2021.01.02 08:46:27

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA

Milyen egy homokvihar? És eltévedni benne? Kulisszatitkok a 15. rajtjára készülő versenyzőtől.

2020.12.21 12:47:52

Egyéb autó-motor BÖRZÖLI BERNADETT

A magyaroknak kevesebb babér termett a WTCR-ben, Da Costa tarolt az FE-ben – ez történt idén a nemzetközi autósportban!

2020.12.26 15:35:52

Egyéb autó-motor BÖRZÖLI BERNADETT

„Míg a WTCR és az ETRC is izgalmas versenyeket hozott, a lelátók üresen áztak az őszi esőben...”