KOVÁCS NIKOLETT 2021.04.25 15:44 Frissítve: 2021.04.25 15:47

MotoGP: félelem? Az meg mi? Úgy nem lehet motorozni

A múlt hétvégi Portugál Nagydíjnak két vezető témája volt – és van is a mai napig. Az egyik nyilvánvalóan Marc Márquez visszatérése, a másik pedig egy 16 éves fiatal tehetség, akinek még a legnagyobb bajnokok is nagy jövőt jósolnak. MotoGP-be való érkezésétől már most tartanak. Pedig ebben a világban nem ismerik a félelmet.

 

Pedro Acosta (balra) a jövő nagy reménysége? (Fotó: Kovács Nikolett)

Láttuk, hogy mire volt képes egy ilyen hosszú kihagyás után Marc Márquez, és azt sem tudta végül leplezni, hogy mekkora nyomás volt rajta az elmúlt kilenc hónapban. Kétszer is elsírta magát, és nem a fájdalomtól, pedig abban is volt része, ez egészen biztos. A félelem, hogy soha többé nem lesz majd képes versenyezni, és elveszítheti azt, ami a legfontosabb számára az életben jelenleg – a MotoGP-t – jobban megviselte, mint azt bárki gondolta volna.

De vajon a pályán is félt ez alatt a három nap alatt Portimaóban?

„Félelem? Nem azt nem éreztem. Láttátok, hogy már az FP1 alatt, hogy mentem. Fizikálisan pénteken éreztem magam a legjobban, de ez érthető. Amikor láttam a testvérem esését közvetlen előttem vagy Martin bukását, akkor persze átfutott az agyamon, hogy állj, itt meg is lehet sérülni. De félelmet nem éreztem, hiszen, ha félsz, akkor nem tudsz úgy menni, ahogy én is mentem. Az is igaz, hogy őszintén szólva magam sem értettem, hogy hogyan tudtam gyors lenni már az elején” – vallotta be Márquez a futam után.

Valaki, aki a pályán sosem fél, rettegésben töltötte az elmúlt időszakot, hogy karja már sohasem lesz a régi. Most, hogy látja, a tempója továbbra is megvan, már „csak' fizikálisan kell újra 100%-os formába lendülnie, de az eltart majd még egy ideig, ahogy arról az alábbi videóban is hallhatnak részletesen.

A következő helyszín, ami a világbajnoki mezőnyre vár nem más, mint Jerez, a pálya, ahol Marc tavaly júliusban megsérült. Hogy fél-e visszatérni oda? Dehogy! Sőt, alig várja, hogy ezen a mérföldkövön is túl legyen, és újra átmotorozzon a hármas kanyaron.

Eredmények kapcsán ugyanaz a mondás, mint Portimaóban is volt: minden lehetséges és annak az ellenkezője is.

És bár álmodozásba és tippelgetésbe (legalábbis nyilvánosan) maga Marc sem mer bocsátkozni, a szurkolók a Portugáliában látottak ellenére is tovább álmodoznak az újabb világbajnoki címről – már idén.
Három futam után az idősebb Márquez 9 ponttal a 14-ik helyen áll, 52 pontos lemaradásban Fabio Quartararo mögött. Tavaly három futam után a későbbi világbajnok Joan Mir 11 ponttal volt az összetett 14-ik helyén, 48 egységnyi hátrányban Quartararóhoz képest.

Marc Márqueznek eddig nem látott oldalát ismerhettük meg (Fotó: Kovács Nikolett)

A különbség tehát több, de a futamok száma is, legalábbis a jelenlegi tervek szerint, aztán meglátjuk, hogy a koronavírus mennyit enged valójában megtartani. Azonban Márquez fizikálisan még nem érzi késznek magát, hogy a vb-címért harcoljon.

Ami az ijesztő pillanatokat (és a hatalmas bukásokat) illeti, nem mindegyik múlt el következmény nélkül.

Álex Márquez sérülések nélkül sétált el hatalmas high side bukása után, amit a báty előtt dobott, de a fent említett Jorge Martin már közel sem volt ilyen szerencsés. Mindkét kezén és lábán is törtek a csontok, melyek közül jobb kezén a hüvelykujjának kézközépcsontját és kistrapézcsontját, jobb bokáját és bal térdét (ott a sípcsont teteje és a combcsont alja is sérült) is meg kellett operálni.

Martin szerdán túlesett a beavatkozásokon Barcelonában, és már meg is kezdte a rehabilitációt. Cél, a mugellói visszatérés május 28-án.

 

 

Takaaki Nakagami még a pénteki edzésnapon bukott embereset, ami után a szombati napot fel is adta néhány kör után a jobb vállában jelentkező hatalmas fájdalom miatt. A futamot végül hősiesen (és nyilván keményen beinjekciózva) a 10-ik helyen teljesítette.

 

Aki már most megijeszti nagyokat

„Jó, nagyon jó versenyző. Már Katar után is mondtam, amikor kiraktam egy Tweetet róla. Nagyon más, mint a többi Moto3-as pilóta. Szerintem nyerhet az idén, de nagyon fontos, hogy ne helyezzünk rá túl nagy nyomást. Nagyon fiatal még, de ha ott tartja a fejét, ahol tartania kell, akkor nagyon-nagyon erős versenyzőként érkezik majd meg a MotoGP-be. De hagyjunk időt neki, és ne érezze azt, hogy extra nyomás van rajta. Bárki is lesz még akkor a MotoGP-ben, feladja majd a leckét” – foglalta össze gondolatait Marc Márquez a már most rekordokat döntögető Pedro Acostáról.

A Red Bull Rookies Cup tavalyi győztese csupán az ötödik olyan versenyző a sportág 73 éves történetében, aki első három világbajnoki futamán is dobogóra tudott állni, ráadásul a legfiatalabbként, 16 évesen 10 hónaposan és 23 naposan.

Ebből kettő ráadásul győzelem. Ha így folytatja, akkor nagyon-nagyon hamar kifogyunk majd a pozitív jelzőkből vele kapcsolatosan. Katari győzelme igazán különleges volt a bokszutcából rajtolva és átmotorozva a mezőnyön, de Portimaóban is megmutatta, hogy mennyire nem volt túlzás azt állítani róla pár hete, hogy új csillag született.

Hogy mi volt a terve múlt vasárnap? „25 percig jól érezni magam, aztán elvinni az egyik díjat” – mondta a leintés után.

Pedig nem volt könnyű dolga, de hogyan is lehetett volna ebben a mezőnyben, ebben a kategóriában? Legnagyobb ellenfele a tavalyi győztes Dennis Foggia volt, akinek láthatóan nagyon fekszik a portugál pálya. Ennek megfelelően az ötödik körben az élre állt és egy-két pillanatot leszámítva hibátlan motorozással végig vezette a futamot. De a hibátlan futam sem elég Acostával szemben, aki azt mondta magának az utolsó kör előtt, lesz, ami lesz...

Ez lett:


Csapatfőnöke, Aki Ajo (akinek kezei között többek között Marc Márquez is világbajnok lett 2010-ben a 125GP kategóriában) megérzései ismét jónak bizonyultak, bár még messze a szezon vége, és igazából a nehéz pillanatokban mutatkozik majd meg, hogy valójában milyen erős pilóta is Acosta. Az Ajo csapat mérlege három futam után nem is lehetne jobb, versenyzői állnak a Moto3-as és a Moto2-es tabella első két helyén.

Moto2-eseknél utolsó körös bravúrja után Remy Gardner harmadik helyével átvette a vezetést az összetettben és szintén Ajo versenyzője nyerte a legutóbbi futamot. Raúl Fernandez 2015 óta az első pilóta, aki újoncként győzni tudott a középső géposztályban, utoljára ez Álex Rins-nek sikerült, aki bemutatkozó évében végül második lett a bajnokságban Johann Zarco mögött.

Az első két futamot megnyerő Sam Lowes már az első kanyarban bukott, így összetettben a harmadik helyre esett vissza addigi százszázalékos mérlege után.


Érdekesség még, hogy három dupla bukást is láthattunk a legutóbbi futamon.

Montella-Manzi bukás


Bulega-Vietti bukás

 
Honda Team Asia bukás


GYORSASÁGIMOTOROS-VB
PORTUGÁL NAGYDÍJ, PORTIMAO
MOTOGP
1. Fabio Quartararo (francia), Yamaha MotoGP, 41:46.412 perc
2. Francesco Bagnaia (olasz), Ducatti Lenovo, +4.809 másodperc hátrány
3. Joan Mir (spanyol), Suzuki Ecstar, +4.948
A vb állása: 1. Quartararo 61 pont, 2. Bagnaia 46, 3. Maverick Vinales (spanyol, Yamaha) 41

A teljes eredménylista itt található.

MOTO2
1. Raúl Fernández (spanyol, Kalex) 39:47.377 perc
2. Aron Canet (spanyol, Boscoscuro) +1.600 másodperc hátrány
3. Remy Gardner (ausztrál, Kalex) +1.968 mp h.
A vb állása: 1. Gardner 56 pont, 2. Fernandez 52, 3. Sam Lowes (brit, Kalex) 50

MOTO3
1. Pedro Acosta (spanyol, KTM) 38:01.773 perc
2. Dennis Foggia (olasz, Honda) +0.051 másodperc hátrány
3. Andrea Mingo (olasz, Honda) +0.584 mp h.
A vb állása: 1. Acosta 70 pont, 2. Jaume Masia (spanyol, KTM) 39, 3. Darryn Binder (dél-afrikai, Honda)

 

2021.06.05 10:12:59

Egyéb autó-motor KOVÁCS NIKOLETT

Johann Zarco nyerte a Katalán Nagydíj első edzésnapját a MotoGP-ben, de nem ő a leggyorsabb.

2021.01.18 15:18:10

Egyéb autó-motor nemzetisport.hu

2021.01.13 22:47:31

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA (Szaúd-Arábia)

Exkluzív interjú Khalid bin Szultan al-Fejszal al-Szaud herceggel, a szaúdi motorsport szövetség elnökével.

2021.01.02 08:46:27

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA

Milyen egy homokvihar? És eltévedni benne? Kulisszatitkok a 15. rajtjára készülő versenyzőtől.