KOVÁCS NIKOLETT (Misano) 2021.10.22 15:20 Frissítve: 2021.10.22 15:42

Gyorsaságimotoros-vb: Quartararo az első francia MotoGP-világbajnok lehet

Véghajrájához érkezett a 2021-es gyorsaságimotoros-világbajnokság. Három futam van már hátra, és akár minden alkalommal világbajnokot avathatunk. Először épp a legnagyobb kategória, azaz a MotoGP végére kerülhet pont. Fabio Quartararo már most vasárnap beteljesítheti élete legnagyobb álmát, ami a francia motorsport történetét is átírja majd.

 

Már csak két legény van talpon a vidéken. De vajon kit avatnak bajnokká és mikor? (Fotó: Kovács Nikolett)


A koronavírus megjelenésével az azonos pályán megrendezett dupla futamok jelentették a megoldást, hogy elegendő számú versenyt láthassunk a MotoGP-ben. Tavaly öt alkalommal duplázott a mezőny egymást követő hétvégeken. (Jerezben, Ausztriában, Misanóban, a Motorland Aragonon és Valenciában), idén ez már csak Katarban és Ausztriában fordult elő.

Az utolsó három futamból azonban kettőt olyan pályán rendeznek, ahol idén már versenyeztek. Először a misanói pályán, ahol öt hete tartották a San Marinó-i Nagydíjat, míg Portimaóba 13 forduló után térnek majd vissza. Azaz hiába ugyanaz a pálya, nagyon más körülmények állítják majd kihívás elé a pilótákat, így korántsem egyértelmű, hogy támaszkodhatunk az előző nagydíjak eredményére. Ennek ellenére a többségnek jobban tetszik ez a forgatókönyv, hogy ha már duplázni kell, azt nem egymást követő hétvégeken teszik, mert így van idő feldolgozni a korábbi eseményeket.

Misanóban több mint 12 fokkal van hűvösebb. Az eső most sem kerülte el a pályát, olyannyira, hogy az összes pénteki edzés vízen ment le, amikor elállt, akkor sem száradt fel a pálya, mint a szeptemberi záporok után. Vasárnapra már nem jeleznek csapadékot, de kérdés, hogy addig mennyi információt tudnak majd begyűjteni száraz pályán, vagy mennyire kell vakon repülniük. A múltkori futam után megtartott két napos teszt tapasztalata sem lesz majd nagy segítség.

Az eltérő eredménynek leginkább Fabio Quartararo örülne a királykategóriában (és az eső távolmaradásával is ő nyerné a legtöbbet), aki állítja, ez is csak egy verseny a sok közül.

„Szerintem átlagos futamként kell hozzáállnunk a mostanihoz, de tudjuk, hogy vasárnap valami különleges történhet. De először a pénteket és a szombatot kell felépítenünk, aztán majd meglátjuk, hogy mennyit kockáztatunk vasárnap. Voltam már hasonló helyzetben. Tavaly sokat tanultam erről, nem azt, hogy hogyan zárjak le egy bajnokságot, de sok és fontos tapasztalatot szereztem, amikor futamokon keresztül a tabella élén álltam.”

Quartararónak jelenleg 52 pont az előnye Pecco Bagnaiával szemben, és már csak ők ketten esélyesek matematikailag is a végső győzelemre.

A francia világbajnokként hagyhatja el az Emilia-romagnai Nagydíjat, ha legalább 50 pontot megtart az előnyéből. Azaz, ha:
– az első négy hely valamelyikén ér célba, és Bagnaia mögötte végez
– ha ötödik vagy hatodik, és Bagnaia legfeljebb egy hellyel végez előtte
– ha hetedikként vagy hátrébb intik le, és Bagnaia legfeljebb két hellyel előzi meg
– ha nem szerez pontot, és Bagnaia 14-ikként vagy hátrébb zár

Azonban ahhoz, hogy a ducatis ne csak késleltesse ellenfele bajnokavatását, hanem elhappolhassa a címet, sokkal többre van szüksége, mint egy-két hellyel előbb célba érni. Győznie kell itt és az utolsó két futamon is. És Quartararónak még akkor is elég összesen 23 pontot szereznie, hogy mégis ő legyen a bajnok. Pecco nincs egyedül ebben a harcban, a Ducatinak nyilván az a célja, hogy minél több pilótájuk végezzen Bagnaia és Quartararo között.

Ez azonban nem lesz egyszerű, hiszen ehhez gyorsabbnak kell lenni a franciánál. A yamahás az egyedüli pilóta a mezőnyben, aki idén minden futamot pontszerző helyen fejezett be eddig, sőt a Q2-be is mindig a szabadedzések alapján került be.

Valentino Rossi szerint az 52 pontos hátrány sok, így pártfogoltjának kevés esélye van, ahogy abban is biztos, hogy Quartararo minél hamarabb pontot akar tenni a versengés végére, tehát már most vasárnap, mert minél jobban elhúzódik a dolog, annál nehezebbé válik.

Hogy a tapasztalat szólt belőle, vagy csak nyomás alá akarta helyezni márkatársát, azt sosem tudjuk meg. És ha már Rossi. A bajnoki aspiránsok mellett ő a hétvége másik főszereplője, hiszen utoljára láthatjuk hazájában motoron versenyezni.

Ha pedig ennyi nem lenne elég az izgalomból és az érzelmekből, szombaton megemlékezést tartanak a 10 éve elhunyt Marco Simoncelli emlékére, aki Malajziában, a Sepang International Circuiton (SIC) veszítette életét. Az azóta róla elnevezett misanói pálya épp a koronavírus miatt törölt Malajziai Nagydíj helyett ugrott be.

A Moto2-es bajnoki versengése a legnyitottabb, hiszen ott csak 9 pont választja el Remy Gardnert és Raúl Fernandezt. A Moto3-asoknál szintén megvan az esély, hogy eldőljön a bajnoki cím sorsa. Pedro Acosta lezárhatja a bajnokságot, amennyiben megnyeri a futamot, és Dennis Foggia 12. helynél nem ér el jobb eredményt.

2021.11.25 23:34:46

Egyéb autó-motor MONCZ ATTILA

ALAPVONAL. Valentino Rossi egy generációban változtatta meg a motorozáshoz való hozzáállást, sokakat függővé tett, emiatt az iparágban senki sem lehet eléggé hálás neki. Nem szívesen beszélt, sokkal inkább versenyzett és cselekedett, hogy fő küldetését teljesítse. Nem tudott szabadulni a gondolattól, hogy neki kell megmutatnia, a mezőnyben nem a gép, hanem az ember jelenti a legnagyobb különbséget.

2021.11.11 18:29:30

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA

A háromszoros Európa-bajnok a technikai kihívást szereti leginkább a kamionsportban.

2021.10.06 14:19:17

Egyéb autó-motor MTI/K. B.

A csapatfőnök szerint ideális felállást jelent nekik a tapasztalat és a fiatalság kombinációja.

2021.08.28 08:45:13

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA

A Pure ETCR egyetlen magyar versenyzőjével megpróbáljuk egy kicsit bemutatni az autót.

2021.06.05 10:12:59

Egyéb autó-motor KOVÁCS NIKOLETT

Johann Zarco nyerte a Katalán Nagydíj első edzésnapját a MotoGP-ben, de nem ő a leggyorsabb.