Rali: az ifjonti hév és a rutin találkozása – mi sül ki ebből?

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2021.04.15. 12:34
null
Hangodi Bendegúz (balra) Bunkoczi László navigálásával indul (Fotó: HQ Racing Média)
Érdekes páros mutatkozik be a rali országos bajnokság hétvégi nyitányán, a Dakar ralin tízszer rajthoz álló, s a távot nyolcszor teljesítő Bunkoczi László ül be a mezőny egyik fiatal tehetsége, a 20 éves Hangodi Bendegúz mellé – és az utánpótlás-nevelő célzattal életre hívott Peugeot 208 Rally Kupában méretik meg magukat.

Egy kis időre gyereket cserél a rutinos Dakar-navigátor Bunkoczi László, és a korábbi terepraliversenyző Hangodi Zoltán. A csere természetesen kizárólag az autósportra vonatkozik: Bunkoczi beült navigálni Hangodi Bendegúz mellé, miközben az ő gyerekét, a 13 éves Somát „Hangodi apuka” terelgeti a ralikrosszban.

Pillanatnyilag a rali kérdés az aktuálisabb, hiszen a hét végén a Boldogkő ralival elkezdődik az országos bajnokság, amelyben a Hangodi, Bunkoczi páros a Peugeot 208 Rally Kupában méreti meg magát.

Sok ismeretlenes egyenletet kell megoldania a párosnak, ám bíznak abban, hogy a fiatal pilóta lendülete és a rutinos navigátor tapasztalata átlendíti őket az esetleges nehézségeken. Az újdonsült páros ma online sajtótájékoztatón mutatkozott be a nagyközönségnek.

„A rali pontos felkészülést igényel, sokkal több időt és energiát emészt fel, mint mondjuk a ralikrossz, ugyanakkor motivációt nyújt a mindennapokra, emellett pedig egy olyan gondolkodásmódot ad, amely a hétköznapi életben is nagy hasznomra van – mondta Hangodi Bendegúz. – Fegyelmet, türelmet, összeszedettséget tanultam a raliban, amely továbbra is a legnagyobb kihívást jelenti számomra. S hogy miért a Peugeot Kupa? Azért mert ha nem is vagyunk olyanok, mint egy nagy család, annak ellenére, hogy egymás ellenfelei vagyunk, nagyon is összetartunk, segítünk egymásnak, és a Tagai Racing Technologytól is nagyon sok segítséget kapunk, jó autókkal versenyzünk.”

Hangodi túl van egy rövid teszten, amely során képet kapott arról, hogy milyen ezt az új, Peugeot 208 Rally4-et vezetni.

„Nem vezettem még turbós autót, de nagyon tetszik, sokkal könnyebb vezetni, mint az R2-est volt, sokkal nyomatékosabb, s ha gond van, ez kihúz a bajból. Gyors és kezes autó – csak jót mondhatok róla. Sok újdonság vár ránk a hétvégén, Lacival sem mentünk még együtt, turbós autóval se versenyeztem, és a boldogkőváraljai pályák is újak lesznek számomra, úgyhogy a cél mindenképp a célba érés. Szeretném magam jól érezni az autóban, és nem vállalni fölösleges kockázatot.”

A navigátor, Bunkoczi László elárulta, az elején, amikor Hangodi Bendegúz édesapja megkereste, kicsit húzódozott, mert nem váltogatja sűrűn a pilótáit. Az élet azonban úgy hozta, hogy találkozott Bendegúzzal, és a fiatalember meggyőzte.

„Nagyon meggyőző, ahogy Bendi kezeli az autót, egyáltalán nem volt bennem félsz, amikor beültem mellé – mondta Bunkoczi, aki vérbeli rutinróka, nem csupán raliban, hanem terepraliban is, hiszen januárban a tizedik Dakarján vett részt. – Remélem, tudok neki segíteni, és biztos vagyok benne, hogy a köztünk lévő nagy korkülönbség ellenére én is tudok tőle tanulni. Elkezdtünk összecsiszolódni, biztos vagyok benne, hogy tanulságos, jó szezonnak nézünk elébe, s ha így lesz, a foglalkozás elérte a célját. Sohasem szoktam helyezésekről beszélni, úgyhogy most is csak annyit mondhatok: szeretnénk minimum öt versenyen rajthoz állni, és rumli nélkül, az autót fokozatosan megismerve, hatékonyan és a képességeinknek megfelelően versenyezni. Nyilván nagyon vonzó, hogy aki megnyeri a kupát, rajthoz állhat egy Európa-bajnoki futamon, de nagyon jók az ellenfelek, úgyhogy én már azzal is elégedett lennék, ha dobogóra állhatnánk az év végén. Aztán ha olyan lesz a helyzet az év végén, hogy kockáztatni kell, akkor kockáztatni fogunk.”

A Peugeot 208 Rally Kupa mentora nem más, mint a hétszeres abszolút bajnok ifjabb Tóth János, aki elment a márkakupa két nappal ezelőtti tesztjére is, hogy tanácsaival segítse a fiatalokat, köztük Hangodit.

„Bendinek ez lesz a harmadik éve a Peugeot 208 Rally Kupában, és személy szerint én nagyon örültem az érkezésének, hiszen ezt a sorozatot pont ennek a korosztálynak találták ki – a feltörekvő, fiatal tehetségeknek – mondta ifjabb Tóth. – Bendi az első évben sokat tanult, a második évben kamatoztatta a tapasztalatait, és akadtak kiemelkedő szakaszeredményei is. Nem mindig volt szerencséje, de azt láttuk: kis szerencsével képes futamot nyerni. Megfontolt, jó pilóta, fontos, hogy tud óvatosan is menni, ha arra van szükség és a körülmények megkívánják, úgyhogy szerintem a kupa egyik esélyese.”

A sajtótájékoztatón Oláh Gyárfás a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke elmondta, mennyire fontos az utánpótlás-nevelés, milyen jó látni, hogy ezek a versenyzők együtt fejlődnek, hogy milyen üde színfoltját alkotja a kupa mezőnye a szervizparknak, s hogy hisz benne, ezek közül az ifjak közül kerülhet ki a jövő bajnoka.

Balkányi György, a Peugeot ügyvezetője hozzátette: valahol ez is a cél, hiszen nem véletlen, hogy azonos autókkal, azonos technikai feltételekkel méretik meg magukat a Peugeot 208 Rally Kupa résztvevői, így ugyanis könnyebb követni a fejlődési ívüket és könnyebb megtalálni, ki a legtehetségesebb közülük. Nem csupán technikai támogatást kapnak (bár nyilván a beállítási tanácsokra is nagy szükségük van), hanem kommunikációban és PR-ban is segítik őket.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik