1. A STADION
2. UTAZÁS
3. PARKOLÁS ÉS KÖZLEKEDÉS
4. BIZTONSÁG
5. ALKOHOL
6. MÓDOSULT GYÜLEKEZÉSI HELY
7. IDŐJÁRÁS
8. ÉRDEKESSÉGEK
Stade des Lumieres (Cím: 10 Avenue Simone Veil, 69150 Décines–Coordonnées; GPS : 45.765092, 4.981988)
Befogadóképesség: 59 286 fő
2016., június 22., 18.00: Magyarország–Portugália
UTAZÁSI INFÓK EGY HELYEN! |
Jean-Michel Aulas, a francia futballt az előző évtizedben uraló Olympique Lyon elnöke két feltételhez kötötte, hogy a klub új, nagyobb stadiont kapjon a jelenlegi, 40 ezer férőhelyes Stade de Gerland helyett: megnyerik a Bajnokok Ligáját vagy Franciaország nagy tornát rendez. Előbbi nem jött össze, de miután a franciáknak ítélték a 2016-os Eb-t, Aulas 2008 szeptemberében bejelentette, építenek egy 60 ezres arénát. Egy hónappal később a hatóságokkal is megegyezett, s 2009 őszén azt is bejelentették, hogy az új lyoni stadion lesz az egyik Eb-helyszín.
Az építést 2013 nyarán kezdték el, és most fejezték be. A stadion 455 millió euróba került, ebből csak a megközelítési lehetőségek (utak, villamospálya) költségét állták közpénzből, a többit a Lyon termelte ki. S hogy mit tud az aréna? 25 ezer wifi szpotot helyeztek el rajta az akadálymentes internetezésért, a meccset a nézők számos kameranézetből követhetik, ételt-italt rendelhetnek a helyükre, és azt is megnézhetik, melyik toalettre érdemes menniük a távolság és az ott álló sor hossza alapján.
Lyonban a foci Eb idején ideiglenes konzuli iroda működik. Címe: 7, rue de la Poudrière, 69001 Lyon (La Poudrière megálló/C18-as trolibusz) E-mail: [email protected] |
A magyar válogatott csoportmeccseinek otthont adó három város közül Lyon megközelítése a legkönnyebb Magyarországról. Budapesttől légvonalban 1100, közúton 1400 kilométerre van.
A városba Budapestről el lehet jutni vonattal akár 16 óra alatt is, repülővel és autóval is könnyen megközelíthető. Ami a légi közlekedést illeti, nem feltétlenül kell párizsi átszállással bíbelődni, a Wizz Air közvetlen Eb-járata a meccs napján 11.40-kor indul, és az összecsapás után jön is haza, így a 99900 forintba kerülő utazás mellett nem kell szállásköltséget kalkulálni. Hasonló árból kijöhet egy szerdai odaút csütörtöki visszaúttal párizsi átszállással az AirFrance turistajáratain. Az EasyJet áprilistól heti három járatot indít, aki időben foglal, ez lehet a legolcsóbb megoldás.
A reptérről a piros Rhonexpress kis vonat viszi be az embert a városközpontba, nagyjából fél óra alatt. Oda-vissza 26 euró egy jegy. A taxi legfeljebb akkor éri meg, ha 3-4 ember összeáll, és elosztja a 45-50 eurós tarifát (egy útra).
Autóval nagyjából három útvonal képzelhető el Lyon felé. Távolság szempontjából Olaszországon keresztül a legjobb, de erre nyaralók tömegével találkozhat az ember, ami dugókat okozhat, illetve a Fréjus-alagút használati díja önmagában 40 euró egy útra – azaz a rövid útnak ára van, és nem biztos, hogy 12 óra alatt meg lehet úszni.
Milánón és Torinón át 1400 kilométer az út, ez 13 óra, s a marseille-ihez hasonlóan 200 ezer forintból megvan oda-vissza.
Az ár szempontjából a Münchenen át vezető utat ajánljuk, hiszen a német autópálya nem fizetős, ezen lehet spórolni, a távolság csak 50 kilométerrel hosszabb. Ami gondot okozhat, hogy rendkívül sok útfelújítás szokott lenni arrafelé, ami az elvileg korlátlan sebességet meglehetősen bekorlátozza. Ausztrián át, Innsbruck felé a hegyvidéki útszakasz nyáron nem okoz különösebb problémát, de erre van egy 80 kilométeres szakasz autópálya nélkül – ez a leghosszabb út, kifejezetten kalandoroknak ajánljuk. Németország és Ausztria felől is Svájcon át érdemes menni, de aki Zürich felé veszi az irányt, számítson arra, hogy csúcsidőben nagy dugóba keveredhet.
Az autópályák túlnyomó többsége fizetős, kapus rendszerben. A francia autópálya-kezelő hivatalos oldalán a kiindulópontot és a célállomást megadva ki lehet számolni, hogy mennyibe kerül egy út. Aki el akarja kerülni a kapuknál az esetenként 20-30 perces sorban állást, alapdíjért cserében regisztrálhat a Liber-t rendszerben, rendelhet egy ellenőrző jeladót, s a bankszámlaadatok előzetes megadása után megállás nélkül (de lassítva!) áthajthat a kapuknál, s az utazás vagy a hónap végén levonják a bankszámláról az útdíj összegét.
A francia autós szövetség adatai szerint a következő költségekkel kell számolni:
Párizs–Lyon: 465 kilométer, ebből 456 autópálya. Autópályadíj: 33 euró. Üzemanyag: 45 euró.
Marseille–Lyon: 313 kilométer, ebből 306 autópálya. Autópályadíj: 24.5 euró. Üzemanyag: 30 euró.
Genf–Lyon: 150 kilométer, ebből 134 autópálya. Autópályadíj: 16 euró. Üzemanyag: 16 euró.
Nizza–Lyon: 470 kilométer, ebből 461 autópálya. Autópályadíj: 42 euró. Üzemanyag: 46 euró.
Pau–Lyon: 724 kilométer, ebből 701 autópálya. Autópályadíj: 57 euró. Üzemanyag: 69 euró.
A belépőjeggyel rendelkező szurkolóknak érdemes minél korábban kiérkezni a helyszínre, tekintettel az időigényes, többlépcsős beléptetési rendszerre.
Fontos tudni, hogy a stadion melletti parkoló a nagyközönség számára NEM használható. Kivéve korlátozott számban előre jelentkezett mozgáskorlátozott, természetesen jeggyel rendelkező szurkolók használhatják.
A gépkocsik parkolására kijelölték az úgynevezett EUREXPO helyszínen (T5 villamos végállomása, amelynek másik vége a központon végig vezető D metróvonalba csatlakozik) található, 5000 férőhelyes parkolót, itt a parkolás 8 euróba kerül a meccs idejére, onnan viszont 10 perces menetidővel ingyen külön buszok (NAVETTE-ek) szállítják a szurkolókat a stadionhoz.
Az EUREXPO helyszínre az A 43-as autópályáról (Torino-Grenoble-Annecy irányokból) a 10-es kijáraton közvetlenül el lehet jutni.
A lakóbuszok részére a D metróvonalon található Parilly megállóban biztosítanak helyet, innen szintén külön busz visz a stadionhoz.
Közlekedési jegyeket metrómegállók bejáratánál automatából lehet váltani, célszerű 10 db-os tételt venni (16.20 euró/db). A járműveken is van lehetőség jegyet vásárolni, 2 euróba kerül egy jegy. Este héttől zárásig 3 euróért lehet korlátlanul közlekedni az úgynevezett Liberté Soirée jeggyel. Ugyanennyibe kerül egy kétórás jegy.
A stadion megközelítéséhez a 3-as számú villamost ajánljuk, amely a városközpontból, a Gare Part-Dieu végállomásról indulva jut el Meyzieu végállomásig, s a meghosszabbított szakaszon a stadionig. A Meyzieu Z. I. megállóban a reptérről érkező Rhonexpress vonatról is át lehet szállni, azaz nagyon gyorsan el lehet jutni a stadionba.
A Fanzone-tól az A metróvonal segítségével lehet a stadionba jutni, a Vaulx-en-Velin végállomásig, onnan szintén külön busz indul.
A Part Dieu pályaudvar illetve metróállomás helyszínén, a T3 villamos szomszédságában indul a negyedik külön járat, ez NAVETTE TRAM elnevezést kapott, mivel nem busz, hanem villamos.
A különjáratok a mérkőzések kezdete előtt 4 órával kezdik a szolgálatot, egy-két perces menetsűrűséggel járnak.
Kék illetve fehér pólós önkéntesek segítenek a fenti helyszíneken a szurkolóknak az eligazodásban, helyenként (pl. Part-Dieu csomópont) információs faházakat (point de relais) telepítve könnyítették meg munkájukat illetve fellelhetőségüket.
Bajba kerülés, bűncselekmény megtörténte esetén rendőrségi bejelentést lehet tenni bármely kapitányságon. (Pl. Lyon 1. kerületében: 18-19 rue Pradel 69001 Lyon; Lyon 2. kerületében, 47, rue de la Charité; illetve Meyzieu helység csendőrségénél (8, avenue Dauphiné, 69330 Meyzieu). A városvezetés ígérete szerint mindegyik egységnél angol nyelven beszélő munkatársak fogadják majd az esetlegesen bajba került szurkolókat. |
A stadionba vagy a szurkolói zónába látogatók többlépcsős biztonsági átvizsgáláson esnek át. Kérjük, kövesség a rendőrök és a biztonsági személyzet utasításait. Kísérjék figyelemmel a kihelyezett útmutatókat, amelyek a tilalom alá eső tárgyak listáját is tartalmazzák. A rendőrség tanácsa: a stadionba igyekvők lehetőleg semmilyen táskát ne hozzanak magukkal, mert azokat le kell adni egy megőrzőben.
A szurkolók buszait előzetesen ellenőrizik, a pirotechnikai eszközöket elveszik.
A rendőrség az eddiginél szigorúbban lép fel a kihágások megfékezése érdekében. A rendőrség külön felhívta a figyelmet, hogy a csoportosulásokat kiemelt figyelemmel kísérik, a belvárosban, a stadion és a szurkolói zóna körzetében a legkisebb rendbontás esetében is szigorúan lépnek fel. A rendbontókat őrizetbe veszik, a szankcionálás több módon is történhet. Az őrizetbe vett rendbontók esetét a bíróság gyorsított eljárásban tárgyalja, letöltendő börtönbüntetést is kiszabhat (ahogy ez történt a június 11-én letartóztatottak közül több külföldi állampolgárral is). Ha a bíróság szabadon is engedi az illetőt (pl. felfüggesztett büntetés esetén), a rendőrség az országból kitoloncolhatja. A csoportos rendbontást az UEFA is bünteti, súlyos esetben a tornán részt vevő válogatott kizárása is felmerülhet.
Fontos, hogy a szurkolók kiemelten vigyázzanak okmányaikra, pénzükre, értéktárgyaikra: semmiképpen ne hagyják azokat őrizetlenül, még bérelt szállásukon, bezárt gépkocsijukban sem! Érdemes járműveiket feltörés ellen biztosítani!
A meccseket megelőző és követő napon, tehát június 21-én és 23-án az alkohol fogyasztása közterületen a város 1. 2. (belváros, FanZone) és 5. kerületében, illetve elvitelre történő vásárlása tilos 12 óra és 24 óra között!
Meccsnapokon, tehát június 22-én is, a fenti alkoholfogyasztási és vásárlási tilalom az egész lyoni agglomerációra kiterjedően, egész napra, tehát 0-24 óra között érvényes.
A bisztrókban, éttermekben illetve a például Fanzone területén a mérsékelt alkohol fogyasztás természetesen engedélyezett.
A nagy érdeklődésre tekintettel módosították a kiindulási állomást a szurkolói csoportok, a magyar rendőri delegáció és a helyi rendőri erők egyeztetése után.
Az új gyülekezési pont a L'hippodrome de Lyon – Carré de Soie, amely a Metro „A” vonalának végállomásán található Vaulx-en-Velin – La Soie megállótól gyalog a Rue de la Poudrette-Avenue de Bohlen útvonalon keresztül közelíthető meg – tették hozzá.
A gyülekezés változatlanul szerda déltől kezdődik. A vonulás a korábbiaknak megfelelően délután kettőkor indul a találkozási pontról, ahonnan 5.5 kilométer a stadion.
Az ORFK kéri azokat a szurkolókat, akik nem vesznek részt a vonuláson, hogy a biztonsági átvizsgálás miatt, a torlódás elkerülése érdekében időben érkezzenek meg a mérkőzés helyszínére.
A meteofrance.com kalkulációja szerint szerda délután napos és 30 fok körüli hőmérséklet várható.
Lyon örök versenyben áll Marseille-jel a második legnagyobb francia város címéért. Magában Marseille a nagyobb, viszont ha a városokkal egybenőtt és annak vérkeringésébe beleépült agglomerációkat is belevesszük, Lyon viszi a pálmát nagyjából 1.2 milliós lakossággal.
Lyon kosárlabdacsapata az ASVEL (Association Sportive Villeurbanne Éveil Lyonnais), amely valójában Villeurbanne külvárosban működik. Az elnöke Tony Parker, a San Antonio Spurs legendája, aki az NBA 2011-es lockoutja során itt játszott. Gulyás Róbert 2004-től 2006-ig az ASVEL légiósa volt.
A kihagyhatatlan látnivalók köze tartozik a Rhone partja, valamint a Fourviere negyed a nagy templomával. A legnagyobb tér, a Bellecour mellett a régi városrészt (Vieux Lyon), a Croix Rousse és a belvárosi sétálóutcák kínálnak alkalmat nagy sétára.
Aki autóval megy Lyonba, és kimozdulna a városból, elmehet Perouges-ba, a falakkal körülvett kisvárosba, aki pedig vonatozna egyet, annak Tain-l'Hermitage-t ajánljuk bor- és csokoládékóstolásra.
Lyon gasztronómiai főváros, Paul Bocuse és még jó néhány Michelin-csillagos séf dolgozik errefelé, s a nagy szakácsversenyeket is itt rendezik, mint a Bocuse d'or vagy a Sirha.