A LEGFORRÓBB TÉMÁK – ERRŐL BESZÉLNEK A PADDOCKBAN
Hat nagydíj, két pilótacsere, és még hol a vége?
Noha a Cadillac csak jövőre érkezik meg a mezőnybe, a 2025-ös idény hetedik versenyén bemutatkozhat az idei 22. versenyző is, hiszen a Red Bull után az Alpine is úgy határozott, hogy már a bajnokság korai szakaszában pilótát cserél. Az enstone-i csapat Jack Doohant állította félre, és fokozta vissza harmadik számú versenyzőnek annak érdekében, hogy a Wiliamstől megszerzett Franco Colapintónak adhasson lehetőséget, igaz, már a bejelentés pillanatában kilátásba helyezte az esetleges újabb változtatást.
Oliver Oakes váratlan lemondása után a csapatfőnöki feladatokat is ellátó Flavio Briatore ugyanis előzetesen mindössze öt versenyhétvégét biztosít az argentinnak, mielőtt újra kiértékelné a helyzetet. A francia alakulat nagy erőkkel készül az új korszakot nyitó nagy szabályváltoztatásokra, és most amolyan előselejtezőt tart versenyzői fronton. Pierre Gasly helye egyelőre biztosnak tűnik, de a másik ülésre többen is versenyben vannak jelenleg.
Az istálló már azzal feltűnést keltett, hogy összesen négy tartalék pilótával vágott neki a szezonnak, s bár a szuzukai első szabadedzésen való részvétele után Hirakava Rjó a Haashoz igazolt, Paul Aron és Kush Maini továbbra is az Alpine-t erősíti, s előbbi a hírek szerint jó esélyekkel indulhat az ülésre, ha Colapinto nem hozza a várt szintet. Ráadásul időközben egy harmadik név is bekerült a kalapba, ugyanis sajtóhírek szerint Sergio Pérez is tárgyalást folytat a jövőre már Mercedes-motorokat használó teammel, mint ahogyan maga a Mercedes is a radarján van.
A mexikói pilóta források szerint a Cadillackel ellentétben az Alpine-nál nem számít első számú befutónak, de a pilótafelállást övező bizonytalanság akár lehetőséget is kínálhat a számára, és rövid távon gyümölcsözőbb is lehet a franciákkal való együttműködés, hiszen kevés esély mutatkozik arra, hogy az amerikai csapat azonnal sikeres legyen az F1-ben.
Persze Colapinto könnyen véget vethet a pletykáknak, és rövidre zárhatja a pilótakérdést, ha a következő öt nagydíjon remek eredményeket tesz le az asztalra. Az argentin tavaly már bizonyította, hogy képes azonnal jól teljesíteni, hiszen a Williamsszal is szezon közben debütált, ráadásul pont Olaszországban. A monzai bemutatkozás előtt ugyanakkor nem sok kilométer volt pilóta lábában F1-es autóban, míg most az imolai debütálásnál már kilenc nagydíj van mögötte, és rengeteg szimulátorban eltöltött idő.
A pilóta számára ezen felül az Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari sem számít ismeretlen terepnek, hiszen 2022-ben a Formula–3-ban, míg 2024-ben a Formula–2-ben aratott sikert a helyszínen. Mindezek tükrében minden adott ahhoz, hogy az argentin az Alpine színeiben is remek első benyomást tegyen ezzel is lendületet szerezve és növelve az önbizalmát, ami szükséges lenne ahhoz, hogy ellensúlyozhassa a rá nehezedő nyomást. A felhajtás ugyanis óriási lesz körülötte, s tudva, hogy a „próbaidő” során minden mozdulatát árgus szemek kísérik, elég lehet egyetlen botlás ahhoz, hogy a silverstone-i kiértékelésnél kedvezőtlen helyzetbe hozza magát, és ezzel teret nyisson az újabb cserének...
Piastri sorozatban a negyedik győzelmére pályázik
Noha a 2025-ös szezonnak még Lando Norris árnyékában vágott neki, hat nagydíj elteltével egyértelműen Oscar Piastri számít a fő esélyesnek a bajnoki címre. A harmadik Formula–1-es idényét teljesítő ausztrál fantasztikus formában van, Bahrein és Szaúd-Arábia után Miamiban sem talált legyőzőre, és sorozatban a negyedik, míg összességében az ötödik idei sikerét szerezheti meg most hétvégén, miközben már most több győzelme van, mint a jóval rutinosabb, de az idei autóval az összhangot egyelőre nem találó csapattársának.
Bár Norris a szahíri és a dzsiddai időmérő után Floridában a márkatársa elé tudta kvalifikálni magát, a rajt utáni helyezkedésben pórul járt, és ezúttal is ő húzta a rövidebbet a Verstappen elleni párharcban, amivel tálcán kínálta az újabb diadalt Piastrinak. A brit a leintést követően úgy fogalmazott, a holland azt tesz, amit csak szeretne, és egyszerűen nem jöhet ki jól az ellene zajló csatából, hiszen kizárólag két opció közül választhat: visszavesz vagy összeütközik az ellenfelével.
Az egyéni vb-összetettben 16 pontos hátrányt összeszedő Norris többek, köztük a csapatfőnök, Andrea Stella szerint ugyanakkor könnyen elkerülhette volna az újabb vitás helyzetet, ha türelmesebb, hiszen a McLaren tempója adott volt ahhoz, hogy a versenyző később a pályán megelőzze a Red Bullt az első helyért, így viszont egészen a hatodik pozícióból kényszerült megkezdni a visszazárkózást, és elvette magától az esélyt a győzelemre. Ilyen előzmények után a brit szempontjából különösen meghatározó lehet a következő három verseny alakulása, hiszen amellett, hogy a több ízben is gyenge pontjának számító időmérő felértékelődik, a csapatok többsége fejlesztésekkel készül még a vízválasztónak ígérkező Spanyol Nagydíj előtt.
A McLaren és Norris is abban bízik, hogy a hozott frissítésekkel a pilóta jobban fogja érezni magát a volán mögött, és újra azon a szinten teljesíthet, mint szeretne. Ez azért is lenne kirívóan fontos a szempontjából, mert egyelőre nagy bizonytalanság övezi, hogy milyen hatással lesz a két hét múlva érvénybe lépő szigorítás az erősorrendre. A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) a hátsó szárnyakra vonatkozó terheléses tesztetek már nemegyszer szigorította az év során, azt azonban már a 2025-ös idény előtt kijelölte, hogy az első szárnyakra vonatkozó regulák csak a barcelonai hétvégén fognak debütálni, hogy valamennyi csapatnak elég ideje legyen az átállásra.
A többség szerint a wokingiak az élen járnak a területen, és arra lehet számítani, hogy szinte valamennyi alakulatnak változtatnia kell a szóban forgó elemen, ami könnyen átformálhatja az eddig látott képet. A Ferrari egyenesen fordulópontnak jelölte ki a kilencedik nagydíjat, és arra számít, hogy a tripla hétvégén bevetendő fejlesztései, valamint az új technikai direktíva együttesen visszarepítheti a győzelemért vívott csatába. Ha a McLaren teljesítménye részben visszaesne a szigorítások nyomán, és még szorosabbá válna az élen zajló csata, egyre fontosabbá válna a házon belüli állás, mivel adott ponton a csapatnak döntenie kell, hogy kit támogat jobban.
Bár a címvédő istálló szerint hosszú távon kifizetődő, hogy két erős versenyzője van, a felek már az eddigi versenyeken is vettek el egymástól pontokat, és a Red Bull-tanácsadó Helmut Marko is többször kifejtette már, hogy Norris és Piastri párharca Verstappen malmára hajthatja a vizet. A „vörös bikák” pontosan ezért nem nézik jó szemmel az ausztrál előretörését, hiszen a versenyző nemcsak egy körön, de versenykörülmények között, illetve a következetesség terén is szintet lépett az idei évre, és egyelőre nem túl fogékony az osztrák alakulat és a holland által többször is alkalmazott lélektani hadviselésre, nem úgy mint Norris, akinek több megnyilvánulása is arra utal, hogy a gondolataiba engedte férkőzni a riválist.
Ha a britnek nem kedveznek a frissítések, és Piastri legyőzi őt a soron következő hétvégéken is, már a nyári szünet előtt is rendkívül nehéz helyzetbe hozhatja magát.
A Red Bull előrelépne – Verstappen újabb lehetősége a győzelemre?
A csapatok többsége, így a Red Bull is fejlesztésekkel készül az első európai helyszínre: a „vörös bikák" a depresszív miami verseny után javítanának, és az eddigiek alapján jó esélyük van rá, hogy Szuzuka után visszatérjenek a dobogó felső fokára. Az osztrák alakulat már előzetesen bízott benne, hogy a frissítéseknek köszönhetően közelebb férkőzhetnek a konstruktőri bajnokságot toronymagasan vezető McLarenhez, de Verstappen már többször is bizonyította, hogy egy körön szinte bárhol fel tudja venni a versenyt a riválissal.
A holland pilóta az eddigi időmérők felén legyőzte a wokingiakat, de a versenykörülmények között egyedül Szuzukában tudott ellenállni, ahol szinte lehetetlen volt előzni vasárnap. Az imolai pálya adottságaiból fakadóan a négyszeres világbajnoknak remek esélye lehet rá, hogy megismételje a Japán GP-n elért eredményt, mivel a kvalifikáció kulcsfontosságú lesz. Ha Verstappen megint megszerzi a rajtelsőséget, azzal a vasárnapi sikert is könnyen megalapozhatja, és ez a képlet a Monacói, illetőleg a Spanyol Nagydíjra is átültethető.
Persze nem a Red Bull lesz az egyetlen istálló, amelyik előreléphet az újdonságok révén, vagy adott esetben kihasználhatja, ha a McLaren-pilóták újra hibáznak egy körön. A Mercedes már az idénykezdet óta stabilan ott van az élmezőnyben, George Russell hatból négy futam végén ünnepelhetett a dobogón, miközben csapattársa, Andrea Kimi Antonelli pont az előző versenyhétvégén, Miamiban mutatta meg, hogy ő is képes odaérni, az olasz a pénteki sprintkvalifikáción szerezte meg a pole pozíciót, majd a másnapi időmérőn is ott volt a top 3-ban, miközben újra legyőzte a rutinos britet.
Antonelli ráadásul most hazai közönség előtt is bemutatkozhat, és az extra felhajtás nemcsak plusz nyomást, hanem még nagyobb motivációt is adhat a fiatalnak, miközben egy újabb időmérős remekléssel adott esetben még az első dobogóját is megszerezheti a hétvégén. Persze ebbe lesz beleszólása a riválisoknak, köztük reményei szerint a Ferrarinak is, amelyik az előzetes várakozásokkal szemben kisebb fejlesztéseket hoz csak a hazai nagydíjára. Hiába azonban a csalódást keltő évkezdés, a maranellóiakat, és a velük az első olaszországi versenyére készülő Hamiltont is szívélyes fogadtatás várta a helyszínen.
A Miamiban a figyelmet a rádióázásaival magára irányító hétszeres világbajnok izgatottan várja a hétvégét, de a garázs túlsó oldalán egyelőre nincs ott Charles Leclerc, aki betegség miatt nem vett részt a csütörtöki sajtónapon, de az alakulat arra számít, hogy a monacói pénteken már ott lesz az autóban.
MI VÁRHATÓ AZ EMILIA-ROMAGNAI NAGYDÍJON?
Egy szabad hétvége után folytatódik az idei bajnokság, a hetedik állomás Imola, ahol az 5. Emilia-romagnai Nagydíjat rendezik meg. A történelmi pálya a kirobbanó világjárvány szülte kényszer nyomán 2020-ban, 14 év szünet után tért vissza a versenynaptárba, de a többi beugró helyszínnel ellentétben állandósítani tudta a helyét a bajnokságban, igaz, 2023-ban elmaradt a Grand Prix, hiszen a térségben pusztító heves esőzések és az áradások ellehetetlenítették az esemény megrendezését.
Az Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari korábban Olasz és San Marinó-i GP-ként is szerepelt, s összességében az idén már a 32. alkalommal látja az idén vendégül az F1-es mezőnyt, de egyre több jel mutat arra, hogy újra kikerülhet a versenynaptárból. A mostani kiírásban szereplő helyszínek közül Imola mellett már csak Las Vegasnak nincs jövőre is érvényes szerződése, és a királykategória elnök-vezérigazgatója, Stefano Domenicali már több utalást is tett rá, hogy a növekvő érdeklődés nyomán egyre nehezebbé válik, hogy adott ország két különböző versenynek is otthont adjon. Madrid például már jövőre debütál, s akkor még a Circuit de Barcelona-Catalunya is szerepelni fog a naptárban, így egy idei nagydíj biztosan elveszíti a helyét.
Noha az Egyesült Államok a Las Vegas-i verseny mellett két másiknak (Miami, Austin) is otthont ad, nagy valószínűség szerint Olaszország fogja elveszteni a harcot. A szervezők mindenesetre most hétvégén tárgyalóasztalhoz ülnek az F1 vezetőségével, s megpróbálják megmenteni a versenyt, hiszen egyértelművé tették: szeretnék a folytatást. Amellett, hogy javították az infrastruktúrát, az idei évre növelték a befogadóképességet is, és valamennyi jegyet eladtak a verseny napjára, készek nevet is változtatni, és 2026-tól újra San Marinó-i Grand Prix-ként szerepelni ezzel is elkerülve, hogy névlegesen kötődjenek Itáliához.
Bár nincs egyszerű helyzetben Imola, a kontraktus esetleges meghosszabbítása mellett szólhat Hamilton ferraris szereplése, illetve a jövő nagy reménységének tartott, és eddig fantasztikusan teljesítő hazai versenyző, Antonelli is, aki plusz tömegeket vonzhat be. Bár a tifosi mindig is elsődlegesen a Ferrariért szurkolt szenvedélyesen, s a hazai versenyzőknek mindig kissé a Scuderia árnyékában kellett versenyezniük, Antonelli jó szereplése új löketet adhat a sikerre éhes tifosinak úgy is, hogy „rossz” csapatban versenyez.
Ami az időjárást illeti, az eső már több alkalommal közbeszólt a hétvége alakulásába, s a legfrissebb előrejelzések szerint úgy tűnik, ez az idén sem lesz másként. A legnagyobb esély pénteken mutatkozik csapadékra, de az sem kizárt, hogy a futam napján is megnyílik az ég, miközben napról napra egyre melegebb idő fogja fogadni a mezőnyt. Az első két szabadedzésen még 20 Celsius-fok alatt alakulhatnak a hőmérsékletet, míg vasárnap akár a 25 Celsius-fokot is elérhetik a higanyszálak.
A legkisebb esély szombaton van a csapadékra, így nagy valószínűség szerint akkor éles körülmények között, az időmérőn is bemutatkozhat a Pirelli új, C6-os keveréke. Az olasz gumibeszállító 2025-re változtatott az egyes keverékeken, melynek részeként bővítette a skála lágyabb kínálatát is. A C6-os minden eddiginél puhább, és eredetileg kifejezetten a gyors, utcai pályákra lett kitalálva, de az eddigi tapasztalatok alapján már most debütál, majd a soron következő Monacói, valamint a június közepén megrendezendő Kanadai GP-n is szerephez jut.
Az idei tendencia ugyanis azt mutatja, a csapatok a legtöbb helyszínen az egy kiállásos stratégiát preferálják, hiszen amellett, hogy a pályapozíció rendkívül fontossá vált, a gumik viszonylag jól bírják, s nem olyan nagy a különbség egyes keverékek között, hogy megérje rövidebb távon feltenni a lágyabb abroncsokat. A Pirelli erre, és különösen a Szuzukában látottakra reagálván lágyabb gumikiosztást kezdett hozni a nagydíjakra, miközben azt fontolgatja, ki fog hagyni egy-egy keveréket, ezzel is nagyobb teljesítménybeli ugrást képezve az adott hétvégére hozott gumik között – három egymást követő keverék szokta általában képezni a kiosztást.
A C6-os keverék ugyanakkor valószínűleg vasárnap nem igazán fog előkerülni, helyette a C4-es és a C5-ös lesz a közkedvelt versenygumi, hiszen a pálya adottságaiból adódóan a csapatok ezúttal is egyetlen kerékcserére fognak törekedni. Egyrészről nem olyan nagy a gumikopás, másrészről a bokszutca elhelyezkedése és kialakítása nyomán a versenyzők itt vesztik a legtöbb időt egy-egy látogatással, ami egy olyan nyomvonalon, amelyik nem bővelkedik előzési pontokban, és egyetlen DRS-zónát foglal magába, megköveteli a minél kevesebb kiállást.
Mindezek fényében különösen fontos lesz az időmérő, mivel alapjaiban határozhatja meg a verseny végeredményét, és könnyen a japánhoz hasonló vasárnap várhat ránk, ha végig száraz körülmények lesznek. Bár Miamiban óriási volt a McLaren fölénye a futamon, egy körön ezúttal is alulmaradt, és versenyzői csak a második, illetve a negyedik rajtkockát sajátították ki, miközben a pole pozíciót az idén már a harmadik alkalommal Verstappen szerezte meg.
Ha a hollandnak ezúttal is sikerülne meglepetést okoznia a kvalifikáción, nem kizárt, hogy azzal szinte be is biztosítaná a másnapi sikert. Piastrira és különösen Norrisra így óriási nyomás fog nehezedni, miközben a riválisok, köztük a Mercedes is dörzsölheti a tenyerét, amelyiknél már Russell és Antonelli is megmutatta, képes remek kört letenni az asztalra, amikor igazán számít, utóbbinak ráadásul a hazai közönség extra motivációt is adhat.
A Ferrari ugyanakkor nagy kérdőjel a hétvége előtt: a maranellóiak mindenképpen szeretnénk minél jobb eredménnyel megörvendeztetni a tifosit, de az idén különösen egy körön szenvednek, ami már több helyszínen is nehéz helyzetbe hozta őket a versenyre. Egy újabb csalódást keltő szombat után így a csapat csak az égiekben bízhatna: Hamilton a miami szombaton már megmutatta, a tapasztalataira és a megérzéseire alapozva változó körülmények között képes különbséget jelenteni. Persze abban a hétszeres világbajnok és az olasz istálló is reménykedik, hogy nem kell eső ahhoz, hogy labdába tudjon rúgni, és tényezőt jelenthet száraz pályaviszonyok mellett is.
Ami a történelmi múltat illeti, Hamilton egy ízben már diadalmaskodott a helyszínen, a brit 2020-ban ünnepelhetett a dobogó felső fokán. Azóta viszont kivétel nélkül Verstappen nyert Imolában, egyszer a harmadik rajtkockát, míg két ízben a pole pozíciót váltotta az első helyre, és vasárnap sorozatban a negyedik sikerét szerezheti meg, igaz, ehhez az előzetes várakozások alapján mindenképpen szüksége lesz egy újabb remek kvalifikációs körre.
Ami a jelenlegi formát illeti, nemcsak a címvédő, hanem a vb-éllovas Piastri is zsinórban a negyedik győzelmére feni a fogát, az ausztrál szériája még Bahreinben vette kezdetét, és minden esélye megvan rá, hogy az első olaszországi versenyen is folytassa a remek szereplését. Persze nem szabad előre leírni Norrist sem, aki tavaly másodikként szelte át a célvonalat a helyszínen, mint ahogyan a Mercedes és a 2024-ben Leclerc révén pódiumot szerző Ferrari is bele kíván szólni az élmezőnyben zajló küzdelembe.
Hátrébb eközben a Williamsre lesz érdemes figyelni, a grove-iak Floridában összesen 12 pontot gyűjtöttek, és Szahír kivételével egyetlen helyszínről sem távoztak még üres kézzel az idén, így az Emilia-romagnai GP-n sem lehet más a céljuk, mint a pontszerzés, és hogy adott esetben borsot törjenek az élcsapatok orra alá. A grove-iakon kívül az Alpine és az Aston Martin is megismételni a miami eredményt, igaz, utóbbi elég nehéz helyzetben lesz, hiszen Fernando Alonso szerint elengedhetetlen a káosz ahhoz, hogy összejöjjön pontszerzés, és úgy számol, hogy az idén már csak egy, esetleg két esélyük lesz arra, hogy a pontzónában zárjanak.
A Racing Bulls azonban talán normális körülmények között is odaérhet, igaz, abban az esetben, ha a Williamsnek sikerül jól összetennie a szombatot, és a négy élcsapat versenyzői sem hibáznak, akkor az említett öt alakulat könnyen kibérelheti az első tíz helyet a versenyre is, ha nem jön az eső, vagy történik valami váratlan.
A BAJNOKSÁG ÁLLÁSA | |||||
---|---|---|---|---|---|
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | |
1. | Oscar Piastri | 4 | 5 | 8 | 131 |
2. | Lando Norris | 1 | 5 | 8 | 115 |
3. | Max Verstappen | 1 | 3 | 7 | 99 |
4. | George Russell | – | 4 | 8 | 93 |
5. | Charles Leclerc | – | 1 | 6 | 53 |
6. | Andrea Kimi Antonelli | – | – | 7 | 48 |
7. | Lewis Hamilton | – | – | 7 | 41 |
8. | Alexander Albon | – | – | 5 | 30 |
9. | Esteban Ocon | – | – | 2 | 14 |
10. | Lance Stroll | – | – | 3 | 14 |
11. | Cunoda Juki | – | – | 4 | 9 |
12. | Pierre Gasly | – | – | 2 | 7 |
13. | Carlos Sainz | – | – | 3 | 7 |
14. | Nico Hülkenberg | – | – | 1 | 6 |
15. | Oliver Bearman | – | – | 3 | 6 |
16. | Isack Hadjar | – | – | 2 | 5 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | McLaren-Mercedes | 246 |
2. | Mercedes | 141 |
3. | Red Bull-Honda | 105 |
4. | Ferrari | 94 |
5. | Williams-Mercedes | 37 |
6. | Haas-Ferrari | 20 |
7. | Aston Martin-Mercedes | 14 |
8. | Racing Bulls-Honda | 8 |
9. | Alpine-Renault | 7 |
10. | Sauber-Ferrari | 6 |
5. EMILIA-ROMAGNAI NAGYDÍJ | |
MÁJUS 16., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 13.30–14.30 |
2. szabadedzés | 17.00–18.00 |
MÁJUS 17., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 12.30–13.30 |
Időmérő | 16.00–17.00 |
MÁJUS 18., VASÁRNAP | |
A verseny (63 kör, 309.049 km) rajtja | 15.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Monacói Nagydíj, Monte-Carlo | május 25., 15.00 |
Spanyol Nagydíj, Barcelona | június 1., 15.00 |
Kanadai Nagydíj, Montreal | június 15., 20.00 |