Newey már gőzerővel dolgozik a 2026-os autón – sikerre vezeti az Aston Martint?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.05.14. 20:37
null
Neweynak közvetlenül nincs ráhatása az idei autóra, de néha elbeszélget a rajta dolgozó kis csoporttal is az ebédszünetekben (Fotó: AFP)
A Formula–1-es Aston Martin ügyvezető technikai partnere, Adrian Newey már gőzerővel dolgozik a 2026-os konstrukción, de az ebédszünetekben néha egyeztet a mostani autón dolgozó kollégákkal is. A tervezőzseni beszélt az új csapatában betöltött szerepéről, valamint a nagy szabályváltoztatásokat hozó új éráról is.

Adrian Newey márciusban fogott munkához az Aston Martinnál, miután az előző évben úgy határozott, hosszú idő után távozik a Red Bull kötelékéből. A korábban valamennyi csapatát, vagyis a Williams, a McLarent, valamint a „vörös bikákat” is csúcsra juttató tervezőzseni ugyanakkor kizárólag a 2026-os projekten dolgozik, így legkorábban a nagy szabályváltoztatásokat hozó éra hajnalán mutatkozhat meg, hogy milyen hatással volt az érkezése az ambiciózus silverstone-iakra. A brit szakember a Formula–1-ben teljesen új szerepkörnek számító ügyvezető technikai partner-címet viseli, ami az elmondása szerint a tulajdonos, Lawrence Stroll ötlete volt.

Amikor Lawrence Stroll-lal egyeztettünk a jövőről, akkor ő maga állt elő ezzel az ötlettel, hogy ügyvezető technikai partnernek neveznek ki. Lawrence nagyon kedvesen megbízott bennem, hogy a partnere legyek, fejlesszem a csapat technikai oldalát, előrevigyem a technikai képességeinket, és javítsam a mérnöki szakértelmünket – kezdte az Aston Martin hivatalos oldalán megosztott interjúban, melyben arról is kérdezték, milyenek az első tapasztalatai. – Mindig nehéz megmondani, milyen lesz, amikor egy új istállóhoz csatlakozol. Valamennyi alkalommal, amikor új csapattal kezdtem dolgozni, nagyon más volt. Az első dolog, amit az alakulatról el tudok mondani, hogy mindenki nagyon barátságosan fogadott, ami nagyszerű. Nem mindig volt ez a helyzet, amikor új helyre érkeztem.”

„Ez egy olyan team, amelyik nagyon rövid alatt sokat gyarapodott létszámban, nagyszerű létesítményeink vannak, az emberek élesek és lelkesek, és a mi feladatunk az, hogy előrehaladjunk, és mindent zökkenőmentesen működtessünk. A Formula–1 az emberekről szól, sokat számít a technológia, de végső soron az emberek azok, akik előreviszik a dolgokat. A győztes mentalitást mindig nehéz felépíteni. Ha egy csapat hosszú éveken keresztül nem ért el sikereket, akkor az válik a normává, hogy nincs győzelem. Fontos megteremteni azt a belső hitet, hogy közösen megvannak bennünk a képességek a siker eléréséhez. Ez mind része annak, hogy igyekszünk előremozdítani a dolgokat.”

 

F1
2025.03.04. 07:51

Elkezdődött a Newey-éra az Aston Martinnál

A kiváló tervező a Williams, a McLaren és a Red Bull után újabb csapatot segíthet az F1 csúcsára.

 

„Én nem vagyok pomponlány, és egy amerikai futballcsapat edzőjéhez sem hasonlítanám magam, aki kiáll a teremben mindenki elé, és lelkesítő beszédet mond. Mindenkivel együtt kell dolgozni és közösen fejlődni. Azt hiszem, én kétféle utat járok a munkában. Az egyik az, hogy átgondolom, mit kell tennünk annak érdekében, hogy az autó gyorsabb legyen, megvizsgáljuk a szabályokat, beszélek a versenyzőkkel, és megpróbálom begyűjteni az információkat, hogy aztán javaslatokat tegyek a tervezőasztaltól. A másik mód, amiről már beszéltünk, hogy együttműködünk a technikai részlegeken dolgozókkal, megnézzük a munkájukat, megvitatjuk az elképzeléseiket, és megpróbálunk előrelépni.”

 „Lawrence víziója nagyszerű létesítményt teremtett meg, a legjobbat az F1-ben, de most az a fontos, hogy optimalizáljuk annak a használatát. Mint mondtam, ez a sport az emberekről szól. A Red Bull a legrosszabb szélcsatornával rendelkezett, és egy ipari területen álló, jellegtelen épületsorban folyt a munka, mégis sikerült összefogni az embereknek, és nagyszerű csapat állt össze. Sok tehetséges ember van itt, de van néhány olyan terület, amelyet létszámban erősíteni kellene, és mindenkit arra kell ösztönöznünk, hogy még jobban együttműködjön, használja a rendelkezésre álló eszközöket, és fejlessze a képességeit.”

Jövőre minden szempontból átalakulnak a versenygépek, hiszen a karosszériára és az erőforrásokra vonatkozó előírások egyszerre módosulnak, Newey szerint mindez kissé ijesztő. „A 2026-os szabályozásokkal kapcsolatban hasonló gondolatok fogalmazódtak meg bennem, mint amilyenek a nagy 2022-es szabályváltoztatásokkor: eleinte úgy véltem, a regulák annyira előíró jellegűek, hogy tervezőként kevés mozgástér marad, de ahogyan egyre jobban elvesztem a részletekben, rájöttem, sokkal nagyobb rugalmasságot biztosít arra, hogy innovációkkal és különböző megközelítéssel állj elő, mint azt először hittem.”

„Láthattuk, hogy a csapatok elég különböző irányokba indultak 2022 elején. Most, négy idénnyel később sokkal közelebb vannak egymáshoz, de eleinte egyáltalán nem ez volt a helyzet. Nagyszerű, ha különböznek az istállók. Kissé unalmas, amikor ugyanúgy néznek ki az autók, és  kizárólag a festésnek köszönhetően lehet megkülönböztetni őket egymástól. Szerintem nagy a valószínűsége annak, hogy 2026-ban valami ahhoz hasonlót tapasztalhatunk, mint 2022-ben. Van elég rugalmasság a szabályozásban, és biztos vagyok benne, hogy az emberek különböző megoldásokkal fognak előállni. Ezek közül néhányat az első két-három évben elvetnek majd, ahogyan a csapatok elkezdenek közelíteni egymáshoz.”

 

„Emlékeim szerint most először változnak egy időben a karosszériára és az erőforrásokra vonatkozó regulák. Ez érdekes, és egyben kissé ijesztő is. A motorral és az aerodinamikával kapcsolatos szabályváltozások is lehetőséget kínálnak. Arra számítok, hogy különféle aerodinamikai megoldásokat és motorteljesítménybeli különbségeket láthatunk, mint ahogyan az történt 2014-ben is. A következő évben veszi kezdetét az együttműködésünk a Hondával is. Megbízom bennük, és nagy tisztelettel gondolok rájuk, hiszen a múltban már dolgoztunk együtt. Egy évet kihagytak az F1-ből, így bizonyos szinten próbálnak felzárkózni, de nagyszerű mérnökcsapatról van szó, és egy mérnökök által vezérelt vállalatról.”

„Különböző utakat keresünk, hogy ezek eltérőek-e a többiek által választottaktól, vagy jobbak-e, arról egyelőre fogalmunk sincs. Ez is része a Formula–1 izgalmainak, különösen akkor, amikor ilyen nagy szabályváltoztatások vannak. Mindig nehéz, amikor ilyen jelentős mértékben módosulnak az előírások, és minden csapatnak korlátozottak az erőforrásai a költségvetési határ és egyszerűen a létszámhiány miatt. Az alakulatok bizonyos mértékig alakítják a hozzáállásukat” – magyarázta Newey, majd kijelölte azt a területet is, amiben javulnia kell az Aston Martinnak.

„Az egyik terület, amiben a csapatunknak fejlődnie kell, az az aerodinamikai részleg. Rövid távon meg kell határoznunk, mely irányok lehetnek a követendőek, és az erőforrásinkat ezekre kell összpontosítanunk. Persze, miközben ezt tesszük, mindig fennáll a veszélye annak, hogy elszalasztunk valamit. Gyakran hosszú utat kell megtennünk ahhoz, hogy kiderüljön, érdemes volt-e egy adott irányba elindulni, és sokszor előfordul az is, hogy eleinte nem tűnik ígéretesnek egy irány, mert még fejletlen, de a végén sokkal gyümölcsözőbb.”

Newey-nak nincs közvetlen ráhatása az idei versenygépre, az AMR25-ösre. „Lawrence érthető módon azt szeretné, ha a lehető legjobban teljesítenénk 2025-ben is, így egy kisebb csoport még mindig dolgozik a mostani autón aerodinamikai szempontból. Néha ebédszünetben beszélgettem ezzel a kis csoporttal a kocsiról, és arról, mit kezdhetnénk vele. Egyeztettem Lance-szal (Stroll) és Fernandóval (Alonso) is, hogy kikérjem a véleményüket az idei gép erősségeiről és gyengeségeiről, valamint arról, milyen a korreláció a kocsi és a szimulátor között. A versenyzők elengedhetetlen részét képezik a visszacsatolási ciklusnak, ami meghatározza, miként módosítod a mérnöki szervezetet, illetve a dolgok menetét.”

5. EMILIA-ROMAGNAI NAGYDÍJ
MÁJUS 16., PÉNTEK
1. szabadedzés13.30–14.30
2. szabadedzés17.00–18.00
MÁJUS 17., SZOMBAT
3. szabadedzés12.30–13.30
Időmérő16.00–17.00
MÁJUS 18., VASÁRNAP
A verseny (63 kör, 309.049 km) rajtja15.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Monacói Nagydíj, Monte-Carlomájus 25., 15.00
Spanyol Nagydíj, Barcelonajúnius 1., 15.00
Kanadai Nagydíj, Montrealjúnius 15., 20.00

 

Legfrissebb hírek

Meghallgatták a versenyzőket, az FIA enyhített a sokat bírált szabályokon

F1
5 órája

Elszalasztott lehetőségek, hiányzó tempó – Alonso Szirotkin sorsára juthat Stroll mellett?

F1
2025.05.13. 12:26

A későbbi királynő is az Alfa Romeókat csodálta – 75 éve indult a Formula–1-es vb-sorozat

F1
2025.05.13. 10:35

„Jó lenne, ha kapna egy második esélyt a Cadillactől" – Vettel bízik benne, hogy Mick Schumacher visszatér az F1-be

F1
2025.05.12. 11:23

Pérez az Alpine-nal is tárgyal, de akár a Mercedesnél is kiköthet – sajtóhír

F1
2025.05.10. 17:52

Marko nem vár fordulatot az imolai fejlesztésektől; veszélyben lehet Horner pozíciója a Red Bullnál?

F1
2025.05.10. 13:14

Rali: Jos Verstappen először versenyez murván

Egyéb autó-motor
2025.05.09. 21:25

Ki kicsoda? Íme, a Formula–1-es csapatok kulcsfigurái

Képes Sport
2025.05.07. 17:17
Ezek is érdekelhetik