Az Aston Martin kétségkívül csalódást keltően kezdte a 2025-ös idényt, hat nagydíjat követően mindössze 14 pont szerepel a neve mellett, harmadannyi, mint egy évvel ezelőtt a szezon azonos pontján, és 11 ponttal kevesebb, mint amennyit a 2023-as évindító versenyen szerzett, amikor Fernando Alonso révén a dobogó alsó fokán ünnepelhetett Bahreinben. Abban az esztendőben a silverstone-i csapat összesen nyolc alkalommal végzett az első hármasban, ám azóta meredek lejtmenetet mutat a teljesítménye. Bár az istálló 2023 után 2024-ben is a konstruktőri tabella 5. helyén zárt, a formahanyatlás egyértelműen megmutatkozott, hiszen tavaly egyetlen alkalommal sem képviseltette magát a pódiumon, és 186 ponttal gyűjtött kevesebbet, miközben kettővel több Grand Prix-t rendeztek a bajnokság során.
Az Aston Martin pillanatnyilag a 7. pozícióban áll a bajnokságban, és egyelőre nem sok esély mutatkozik arra, hogy meg tudja ismételni az elmúlt két esztendő eredményét. Amellett, hogy rendkívül kiélezett küzdelem zajlik a középmezőnyben, a silverstone-iaknál egyértelműen hiányzik a tempó, már több ízben elkerülte őket a szerencse, ráadásul a csapat kimondottan a 2026-os szabályváltoztatásokat tartja szem előtt, és a tervezőzseni Adrian Newey-val a fedélzeten arra összpontosít, hogy a lehető legjobb formában vágjon neki az új érának.
A brit csapat az idén még nem rajtolt az első tízesből egyetlen futamon sem, s az eddigi 14 pontját három különböző helyszínen szedte össze, méghozzá egy pilótájának köszönhetően. Noha a múltban a kétszeres világbajnok Alonso dominált házon belül, a 2025-ös idény első negyedében kizárólag Lance Stroll tudott pontot szerezni. A kanadai versenyző Ausztráliában, Kínában és legutóbb Miamiban zárt a pontzónában, utóbbi eseményen a sprintfutamon elért 5. pozíciója nyomán. Noha az eredmények nem teljesen állnak összhangban a teljesítménnyel, hiszen Alonso az időmérőkön rendre a csapattársa előtt van, és már nemegyszer érte balszerencse akkor, amikor a pályán Stroll előtt haladt a versenyen, erősen kérdéses, hogy a spanyol képes lesz-e a fordítani a következő 18 versenyen, valamint 4 sprintfutamon.
A kétszeres vb-első úgy érzi, már több lehetőséget elszalasztottak az idén, és elsődlegesen a káoszban bízhatnak a folytatásban. „Két évvel ezelőtt a dobogóért küzdöttünk Miamiban, szóval én voltam az egyik leggyorsabb, és abszolút legjobb részidőt értem el az utolsó szektorban. A hétvégén áttekintettük ezeket a dolgokat, és még mindig ugyanazon, vagy inkább már magasabb szinten vagyunk, valószínűleg valamivel jobb teljesítményt is nyújtottam most, hiszen akkoriban még ismerkedtem az autóval és a csapattal. De a mezőny másik felében vagyunk, szóval meg kell értenünk, mi történt, és keményebben kell dolgoznunk, miközben egységesnek kell maradnunk, és mindent együtt kell csinálnunk.”
„Ahogy mondtam, szerintem három-négy olyan lehetőségünk lesz az évben, ahol a káosz esélyt teremt a pontszerzésre. Már volt három ilyen alkalom az idén. Ausztráliában hibáztam, és kiestem a versenyből. Kínában három vagy négy autót is kizártak, de kigyulladt a fékem már az első körben. A miami sprintfutamon eközben túl későn váltottunk száraz pályára alkalmas gumikra. Az én szempontomból ez három elszalasztott lehetőség a pontszerzésre. Úgy gondolom, még egy vagy esetleg két ilyen alkalmam lesz, remélem, azokat nem vesztegetjük el” – festett borúlátó képet csapata helyzetéről.
A spanyol a saját bevallása szerint Japánban és Szaúd-Arábiában is tökéletes versenyt futott, mégsem tudott pontot szerezni, és bizonytalan azt illetően, hogy mennyit javulhatnak az idény folyamán. „Én csak mindent megteszek a volán mögött, de ezt a kérdést inkább a vezetőknek kell feltenni. Ők tudják, mi a terv, nagyon keményen dolgoznak, és mi támogatjuk őket benne, de versenyzőként nem igazán tudok sokat mondani a kocsi technikai részleteiről, illetve a fejlesztésekről, mivel engem sem tájékoztatnak róla minden héten.”
ALONSO GYÁSZOL |
---|
A spanyol versenyző vasárnap szomorú hírt osztott meg a közösségi oldalán: elhunyt az őt kezdetektől fogva támogató fizioterapeutája és bizalmasa, Fabrizio Borra. „Hiányozni fogsz, Fabri! Minden egyes nap. Köszönöm, hogy annyi mindent tanítottál nekem, és jobb emberré, valamint sportolóvá tettél. A lehető legnagyobb szerencse volt a számomra, hogy az egész pályafutásomat veled tölthettem. Nyugodj békében, testvérem!” |
Mindezek tükrében, óriási talányt jelent, Alonsónak egyáltalán nyílik-e lehetősége fordítani a házon belüli helyzeten, és ledolgozni a 14 pontos lemaradást. Azt, hogy mennyire kirívó lenne, ha a spanyol alulmaradna a párharcban, jól mutatja, hogy Stroll az eddigi pályafutása során mindössze egyszer tudott az aktuális csapattársa előtt végezni az év végi elszámolásnál: a pilóta 2018-ban Szergej Szirotkint előzte meg.
5. EMILIA-ROMAGNAI NAGYDÍJ | |
MÁJUS 16., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 13.30–14.30 |
2. szabadedzés | 17.00–18.00 |
MÁJUS 17., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 12.30–13.30 |
Időmérő | 16.00–17.00 |
MÁJUS 18., VASÁRNAP | |
A verseny (63 kör, 309.049 km) rajtja | 15.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Monacói Nagydíj, Monte-Carlo | május 25., 15.00 |
Spanyol Nagydíj, Barcelona | június 1., 15.00 |
Kanadai Nagydíj, Montreal | június 15., 20.00 |