Hőség, eső, sprint – vízválasztó lesz a Miami Nagydíj Piastri és Norris csatájában?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.05.01. 13:52
Piastri (balra) először vezeti a bajnokságot, de vajon meddig marad az élen? Norris (jobbra) már most visszavenné az első helyet (Fotó: AFP)
Egy szabad hétvége után folytatódik a 2025-ös Formula–1-es világbajnokság, a hatodik állomás Florida, ahol a 4. Miami Nagydíjat rendezik meg. A helyszínre immár Oscar Piastri érkezhetett meg vb-éllovasként, de csapattársának, Lando Norrisnak akár már most esélye nyílhat a visszavágásra, ráadásul azon a pályán, amelyen tavaly első győzelmét aratta. A kettős csatájában akár meghatározó is lehet az első amerikai állomás, miközben a riválisok megint ott lesznek, hogy kihasználjanak egy-egy megingást.

ERRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBAN

Változott a csapatdinamika a McLarenen belül – Norris az üldöző szerepében

Oscar Piastri Szaúd-Arábiában az idénybeli harmadik győzelmét arra, aminek köszönhetően átvette a vezetést az egyéni vb-összetettben a csapattársától, Lando Norristól, aki még a szezonnyitó Ausztrál GP-n állt a tabella élére. Az idén eddig több hibát vétő, és a 2025-ös McLarenben a saját bevallása szerint szenvedő brit három pontos előnye tíz pont hátrányra módosult, így üldözöttből üldözővé vált a bajnokság hatodik állomása előtt. 

A lendület egyértelműen Piastrinál van, míg Norrisnak minél hamarabb ki kellene másznia a gödörből ahhoz, hogy fordítani tudjon a helyzeten. Bár az eddigi futamok alakulása alapján kétségtelen, hogy összességében a McLaren legjobb autó, előnye nem olyan egyértelmű, így a házon belüli párharcba több versenyző is beleszólhat, ami adott esetben növelheti a  két pilóta közötti különbséget. Erre már a szuzukai időmérőn is láthattunk példát, hiszen míg Piastri pole pozíciót szerzett, majd másnap diadalmaskodott, Norris a hatodik rajtkockából a harmadik pozícióba tudta előreverekedni magát.

Az ausztrál és a brit idei formája alapján a többség már az előbbit tartja a bajnokság első számú esélyesének, s egy érdekes statisztika is Piastri mellett szól, hiszen valamennyi versenyző, akinek sikerült az adott év első öt versenyén háromszor nyernie, világbajnok volt, vagy megnyerte az év végén a bajnokságot. A következő néhány futam akár vízválasztó is lehet, hiszen erősen kérdéses, hogy milyen hatással lesznek a wokingiak teljesítményére a Spanyol GP-től életbe lépő szigorítások, melyek középpontjában az első szárnyak állnak. Ha a csapat visszaesne, meghatározó lehet, épp hogyan áll a házon belüli csata, és az alakulat könnyen Piastrira fektetheti a hangsúlyt, ha az ausztrál addig is kiegyensúlyozott teljesítményt nyújt, miközben Norris kínlódása folytatódik, és tovább hullámzik a formája. 

 

A visszavágásra nem is biztosíthatna jobb helyszínt Florida, mivel tavaly a brit versenyző itt szerezte meg pályafutása első győzelmét, amit azóta további négy siker követett. Ha Norris meg tudja ismételni az egy évvel ezelőtti eredményt, akkor nemcsak muníciót kapna ahhoz, hogy újra felépítse az önbizalmát, hanem Piastri helyezésétől függetlenül is minimum három pontra felzárkózna az összetettben, és adott esetben akár lehetősége is nyílhat rá, hogy már most visszaálljon a tabella élére. A labda az ő térfelén pattog, kérdés milyen válasszal szolgál az eddig szinte hibátlan és rendkívül magabiztosnak tűnő Piastrinak.

A Ferreri újra dobogóra állna; Hamilton még keresi a válaszokat

A Scuderia várakozáson alul teljesít eddig az idén, és az első dobogójára egészen a szezon ötödik nagydíjáig, Szaúd-Arábiáig kellett várni. Ugyan a Bahreinbe elhozott újítások beváltak, és az alakulat két hét múlva rendezendő imolai versenyhétvégére is jelentős fejlesztési csomaggal készül, saját bevallása szerint a Spanyol Nagydíjtól várja fordulópontot, és egészen addig a lehetőségek maximalizálása a célja. 

A Ferrari kétségkívül egy körön szenved a leginkább, és okoz nehézséget a számára, hogy kihozza a gépből a maximumot, ami különösen hátrányosan érinti a versenyen, hiszen a mostani év tendenciái szerint mindennél fontosabbá vált a tiszta levegő, és egyértelműen az egy kiállásos stratégia számít az általánosnak, így a rajt- és pályapozíció alapjaiban határozza meg a futam végeredményét. Az olaszok pontosan ezen tényezők okán már többször kerültek lépéshátrányba, hiszen az elrontott időmérő után nem igazán tudták kihasználni az sem, ha versenykörülmények között éppen jobban működött az SF25-ös, és kifejezetten jól kezelte a gumikat. 

A csapat eddigi egyetlen 2025-ös pódiumát szállító Charles Leclerc a saját érzése szerint hibátlan teljesítményt nyújt az elmúlt nagydíjakon, és képes teljes mértékben kiaknázni a kocsiban rejlő potenciált, miután a vezetési stílusát hozzá tudta igazítani a kocsihoz. Ez az a terület, ami egyelőre óriási fejtörést okoz a csapattársának, Lewis Hamiltonnak, akit szemlátomást hátrányosabban érint, hogy a kocsi nem tapad eléggé hátul. A hétszeres világbajnok igyekszik idomulni a géphez, és megtalálni a megfelelő beállításokat ahhoz, hogy ne csak boldogulni tudjon, hanem tényleg magabiztosan érezze magát a volán mögött, azonban még nem találta meg a helyes irányt. 

A brit a szaúd-arábiai hetedik helye után eléggé lemondóan beszélt az idei évről, szerinte mindent megpróbált már, de semmi sem segített, és az autó nem reagált a változtatásokra, szóval egyáltalán nem érti, mi lehet a probléma, és így megoldást sem tud keresni rá. Hamilton már előre felkészült arra, hogy az idény hátralévő részében sem tud előrelépni, de jelezte, nem adja fel, és megosztotta, több programról is lemondott a Miaimi GP-t megelőzően annak érdekében, hogy minél jobban bele tudja vetni magát a munkába, és kiutat találjon a jelenlegi helyzetből.

 

A dolgát papíron nem fogja könnyíteni a sprintes lebonyolítás, de a hétszeres vb-első pont a szezon első sprinthelyszínen, Kínában érte el az eddigi legjobb eredményeit, hiszen a sprintkvalifikáción óriási meglepetésre pole pozíciót szerzett, amit a minifutamon győzelemre váltott. Ha sikerülne megint ahhoz hasonló kiugró teljesítményt felmutatnia, az mindenképpen jót tenne az önbizalmának is, és újra lendületbe kerülhet, hiszen egyes nyilatkozatai eléggé borúlátónak hatottak, és már az a hír is elkezdett terjedni, hogy akár már az idény végén szögre akaszthatja a bukósisakját (ezzel is teret nyitva Verstappen esetleges érkezése előtt). 

A Red Bull-tanácsadó Helmut Marko szerint a versenyző egyenesen kétségbeesettnek tűnt Dzsiddában, és lélekben inkább már 2026-ra készül, abban reménykedve, hogy a következő konstrukció jobban kedvez neki. Az nem titok, hogy a jelenlegi autógeneráció alapvetően nem fekszik Hamilton vezetési stílusának, de talán hiba lenne előre leírni. A Ferrari csapatfőnöke, Frédéric Vasseur egyáltalán nem is aggódik a nehézségek láttán, szerinte a brit egy-egy villanással már bizonyította, még mindig megvan benne a potenciál, a csapat pedig 2000 százalékig mögötte van, és támogatja. A francia szakember tagadta, hogy átmeneti évként tekintenének a mostanira, és noha elismerte, hogy a versenyző maga alatt van, de szerinte ez pozitívum, és az lenne abnormális, ha elégedett lenne a helyzetével. 

Mire lesz képes a Red Bull?

Noha a „vörös bikák” Max Verstappen révén már nemegyszer legyőzték a McLarent, és öt nagydíj után két pole pozíció, és egy győzelem íródott a nevük mellé, a 2025-ös Red Bull elég hullámzó teljesítményt nyújt, és szinte minden hétvége előtt nagy kérdést jelent, épp melyik arcát mutatja. A versenygép ugyanis jelenleg rendkívül szűk tartományban működik jól, nehéz beállítani, könnyen túlhevíti a gumikat, ami rossz kopáshoz vezet, és különösen meleg időjárási körülmények között domborodnak ki a gyengeségei.

A csapat dolgát így önmagában már a floridai hőség is nehezítheti, de még tovább tetézheti a bajt, hogy sprinthétvégét tartanak. A címvédő pilóta az elmúlt futamhétvégéken elismerte, csapatával mindent megpróbált, mielőtt megtalálta volna a megfelelő beállításokat, azonban erre most nem lesz ideje, hiszen az egyetlen szabadedzés erősen korlátozza a lehetőségeit. Az osztrák alakulat szempontjából így különösen fontos, hogy minél hamarabb megtalálja a megfelelő irányt, különben könnyen félremehet a teljes hétvégéje. 

Persze, ez a mezőny valamennyi tagjára igaz, de a Red Bull azon teamek között van, amelyik meglehetősen küszködik ezen a területen, és a dolgát bonyolítja a régi szélcsatorna is, aminek következtében nem tud mindent megfelelően reprodukálni. Az osztrákok már dolgoznak az infrastruktúra korszerűsítésén, de a várakozásaik szerint legkorábban 2027-től tudják üzembe állítani az új szélcsatornát, addig a jelenlegivel kell boldogulniuk. Verstappen szerint ugyanakkor nem lehet minden problémájukat ide visszavezetni, és 2022-ben, valamint 2023-ban is sikeresek tudtak lenni a rendelkezésre álló eszközök használatával, így szerinte ennél mélyebbre kell ásniuk.

A Cadillac első nyilvános megjelenése

A Formula–1-es mezőnyhöz jövőre csatlakozó Cadillac első nyilvános szereplésére hazai környezetben kerül sor, hiszen a Miami Nagydíj szombatján a Queen Miami Beachen rendezendő „vörös szőnyeges eseményen” megmutatja, hogy milyen színeket fognak viselni az autói 2026-ban, amihez a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) által tervezett, s a jövő évi szabályok ismertetésére szolgáló egyik bemutatógépet fogja használni.

A rendezvényt több szempontból is nagy érdeklődés övezi, és az egyik legforróbb témát az jelenti, hogy kik fogják vezetni a gépeket. A legfrissebb jelentések szerint a rajtrácsról az előző év végén kiszoruló Sergio Pérez lehet az első számú befutó, aki maga is a helyszínen fog tartózkodni a hétvégén. Az, hogy ez mennyire véletlen egybeesés, kérdéses, de a Times forrásai alapján a mexikói pilóta előrehaladott tárgyalásokat folytat az amerikaikkal, és az is árulkodó lehet, hogy a Mexikóvárosi Nagydíj szerdán egészen 2028-ig biztosította a helyét az F1-es versenynaptárban. 

 

Egyesek, köztük a korábbi F1-es versenyző, Juan Pablo Montoya azt is tudni véli, hogy a másik kocsit Csou Kuan-jü foglalhatja el. A kínait kétségkívül segítheti a ferraris kötődés, hiszen jelenleg a Scuderia harmadik számú versenyzője, s az már korábban biztossá vált, hogy az olaszok fogják erőforrással ellátni az istállót 2028-ig. A Cadillac utána saját építésű motorokra vált. Pérez és Csou mellett Valtteri Bottas, és egyes hírek szerint Mick Schumacher is a listán szerepelhet, ám közülük utóbbi szerződtetésére van a legkisebb esély a legújabb fejlemények alapján. 

MI VÁRHATÓ A MIAMI NAGYDÍJON?

Egy szabad hétvége után folytatódik a bajnokság, a hatodik állomás Florida, ahol a 4. Miami Nagydíjat rendezik meg. Az 5.412 kilométer hosszú pálya 2022-ben csatlakozott a versenynaptárhoz, és először tavaly rendezett sprinthétvégét. A Grand Prix az idén sem a megszokott mederben fog zajlani, hiszen ezúttal is sprintesemények tarkítják a programot, ami már önmagában is fokozhatja az izgalmakat. A mezőny rendelkezésére ugyanis mindössze egy óra fog állni, hogy megtalálja a megfelelő beállításokat és egyensúlyt, mielőtt éles körülmények között csapna össze, s bár lesz lehetőség hozzányúlni az autókhoz a hagyományos kvalifikáció előtt, a legfrissebb előrejelzések szerint az eső is közbeszólhat a hétvége alakulásába. 

Egyelőre egyik napon sem zárható ki, hogy záporok és zivatarok borzolják a kedélyeket, de különösen helyi idő szerint szombat délután van nagy esély rá, hogy leszakad az ég, ami a meleg és párás idővel kombinálva azt eredményezheti, hogy az időmérő felszáradó pályán, változó körülmények között zajlik le. Emellett van némi sansz arra is, hogy a vasárnapi verseny kései szakaszában is megnyíljon az ég, ami akár káoszt is okozhat, és bár addig még változhat a helyzet, az kétségtelen, hogy a csapatok szemmel fogják követni az előrejelzéseket. 

Az eső mellett a szél is szerepet játszhat, hiszen pénteken akár 30 km/ó-s széllökések is nehezíthetik a versenyzők dolgát, miközben a sprintkvalifikáció végéhez közeledve kissé hűlhet is az idő. Azt már láthattuk, hogy akár néhány Celsius-foknyi különbség is hatással lehet egyes autók teljesítményére, illetve a gumikezelésére, és hogy a mostani korszak versenygépei általában érzékenyek a szélre is, így könnyen borulhat a papírforma, és hullámozhat egy-egy csapat teljesítménye a hétvége folyamán. 

 

A Mercedes például akkor szokott életre kelni, amikor hűvösebb az idő, és a Red Bull is az ehhez hasonló körülményeket kedveli, így egyikük számára sem jelent jó hírt, hogy a teljes hétvége során 30 Celsius-fok körül fognak mozogni a higanyszálak, és a legmelegebb idő pont a futamon fogadja a mezőny. Ami az egyik csapatnak hátrányos, az a másiknak kedvez: a McLaren különösen örülni fog a nagy melegnek, hiszen pont az erősségeit domborítja ki, ami legutóbb a szaúdi harmadik gyakorláson mutatkozott meg, amikor óriási fölényben volt, emellett a gumikiosztás is a wokingiak kezére játszhat. 

A Pirelli az előző évhez képest ugyanis eggyel lágyabb abroncsok mellett döntött, s Dzsiddához hasonlóan Floridában is a C3-as, a C4-es, valamint a C5-ös keveréket bocsátotta a mezőny rendelkezésére. Az eddigi miami versenyeken az egy kiállásos stratégia volt a meghatározó, a tavalyi futamot 20-ból 15 versenyző a közepes gumin (az idén ez a lágy lesz) kezdte meg, miközben a lágy (idén közepes) is elég alacsony kopást mutatott. Bár az egyelőre kérdéses, hogy a változtatás megnyitja-e a teret a két kerékcserés taktika előtt, mivel a 2023-ban újraaszfaltozott pálya alapvetően sima, ami kedvez a kopásnak, arra lehet számítani, hogy az abroncsok túlhevülése, és így a tiszta levegőben történő autózás megint kulcsszerepet fog játszani vasárnap, pontosan ezért lehet meghatározó a két időmérő alakulása. 

A Ferrari például az idén számos alkalommal szenvedett azzal, hogy kihozza a kocsiból a maximumot egy körön, de pont a sanghaji sprinteseményeken tudott kiemelkedőt alkotni, amikor Hamilton révén pole pozíciót és győzelmet is tudott szerezni. Ilyen szempontból érdekes lesz látni, hogy a többször is jól kezdő, majd visszaeső maranellóiak ezúttal is tudnak-e meglepetést okozni. A másik oldalon eközben a Red Bull áll, amelyik látszólag már többször is szenvedett a nyitó napon, majd nagy javulást ért el péntekről szombatra virradóan: a „vörös bikáknak” formátum okán most nehezebb dolguk lesz, igaz, ha hátrányban kezdenének a két fő esemény előtt tudnak még kissé változtatni a tavaly bevezetett parc fermé-szabályok révén. 

F1 Miami Grand Prix 2024
Tavaly Norris aratott győzelmet Miamiban, mellé Verstappen és Leclerc állhatott fel a dobogóra (Fotó: AFP)

Ami a történelmi múltat illeti, két versenyző, Verstappen és Norris aratott már győzelmet, a holland 2022-ben és 2023-ban, míg a brit tavaly állhatott fel a dobogó felső fokára, utóbbi ráadásul karrierje során először. A három időmérőn ugyanakkor három különböző pilóta örülhetett már: először Leclerc, majd a 2026-os visszatérést hajszoló Pérez, míg egy évvel ezelőtt Verstappen várhatta az élről a piros lámpák kialvását. A holland egyébként 2024-ben egészen vasárnapig legyőzhetetlennek tűnt, hiszen a pénteki egyetlen szabadedzésen, a két sprinteseményen, valamint az időmérőn is elsőként végzett, mielőtt a versenyen Norris vette volna át az irányítást.

Ami a jelenlegi formát illeti, a McLarennek nagy esélye van rá, hogy megismételje a sikert, de az kérdéses, hogy ezúttal is Norris vezeti-e győzelemre. A brit pont az előző nagydíjon vesztette el a vezetést az egyéni összetettben, és az idén összességében több hibát vétett, mint a bajnokság élére álló csapattársa, Miami ugyanakkor mindenképpen remek helyszín lenne a számára, hogy visszavágjon. 

A wokingiak házi csatája mellett érdekes lesz látni, miként alakul az erőviszony az élcsapatok között, a Red Bull az időmérőn már nemegyszer okozott meglepetést, de egy körön Leclerc és Russell is nagy fenyegetést jelenthet, miközben Hamilton is megmutatta már Kínában, hogy ha jól érzi magát a Ferrari volánja mögött, akkor képes varázsolni. Érdemes lesz figyelemmel követni a középmezőny alakulását is: a Williams, illetve a Racing Bulls Szaúd-Arábia után Miamiban is pontot szerezne, de visszatérne a top 10-be a hazai közönség előtt versenyző Haas és az Alpine is. 

 

A BAJNOKSÁG ÁLLÁSA

PILÓTÁKGYŐZELEMDOBOGÓPONTSZERZÉSPONT
  1. Oscar Piastri34699
  2. Lando Norris14689
  3. Max Verstappen13687
  4. George Russell3673
  5. Charles Leclerc1547
  6. Andrea Kimi Antonelli538
  7. Lewis Hamilton531
  8. Alexander Albon420
  9. Esteban Ocon214
10. Lance Stroll210
11. Pierre Gasly1  6
12. Nico Hülkenberg1  6
13. Oliver Bearman3  6
14. Isack Hadjar2  5
15. Carlos Sainz2  5
16. Cunoda Juki2  5
KONSTRUKTŐRÖK 
  1. McLaren-Mercedes188
  2. Mercedes111
  3. Red Bull-Honda  89
  4. Ferrari  78
  5. Williams-Mercedes  25
  6. Haas-Ferrari  20
  7. Aston Martin-Mercedes  10
  8. Racing Bulls-Honda    8
  9. Alpine-Renault    6
10. Sauber-Ferrari    6
4. MIAMI NAGYDÍJ
MÁJUS 2., PÉNTEK
Szabadedzés18.30–19.30
Sprintidőmérő22.30–23.14
MÁJUS 3., SZOMBAT
Sprintverseny18.00–19.00
Időmérő22.00–23.00
MÁJUS 4., VASÁRNAP
A verseny (57 kör, 308.326 km) rajtja22.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Emilia-romagnai Nagydíj, Imolamájus 18., 15.00
Monacói Nagydíj, Monte-Carlomájus 25., 15.00
Spanyol Nagydíj, Barcelonajúnius 1., 15.00


 

Legfrissebb hírek

Verstappen kihagyja a miami sajtónapot – apai örömök elé néz

F1
3 órája

Rózsaszínbe öltözött a Racing Bulls Miamiban – képek

F1
11 órája

Kék, fehér, piros – így alakult át a Ferrari a Miami Nagydíjra – képek

F1
19 órája

A mexikóvárosi pálya 2028-ig hosszabbított, Imola könnyen kiszorulhat a versenynaptárból

F1
23 órája

A Sauber megújult festéssel készül a Miami Nagydíjra – képek

F1
Tegnap, 15:45

Colapinto már Imolában válthatja Doohant az Alpine-nál?

F1
Tegnap, 14:03

Vettel: A gyermekeim azt mondták, hogy már nem versenyezhetek

F1
Tegnap, 10:43

A Ferrari jelentős fejlesztési csomaggal készül Imolára

F1
2025.04.29. 19:31
Ezek is érdekelhetik