Kajak-kenu: variációk több témára – edzésverseny Szolnokon

Vágólapra másolva!
2020.06.02. 20:27
Tükörvíz csak alkalomszerűen volt, tükörsima győzelmekből annál több jutott a Holt-Tiszán. A kísérleti programban női kenusaink és a férfi kajak négyes tagjai is jó visszaigazolást kaptak.
KÉPGALÉRIÁNK MEGTEKINTÉSÉHEZ KATTINTSON A FOTÓRA! (Fotók: Földi Imre)

A változatosság jegyében telt a kajak-kenusok edzésverseny-sorozatának keddi tesztnapja, a Holt-Tiszán az időjárás és az egységek is odatették magukat, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki a megméretésből, amelynek lényege ezúttal is a kísérletezés volt. A széria második állomásának programjában három olimpiai szám, a női kenusok C–1 200 és C–2 500 méteres viadala, valamint a férfi kajak négyesek 500 méteres futama kapott helyet; az egységek ezúttal is kétszer teljesítették a távot, két óra különbséggel.

TÖKÉLETES TESZTLEHETŐSÉG

„Úgy álltunk a viadalhoz, hogy durvább napokat is túlélünk az edzésekkel teli hétköznapokon, de mindig rájövünk: a verseny teljesen más – a nap végére elfáradtunk. Az edzésverseny tökéletes tesztlehetőség volt, főként úgy, hogy a nap folyamán a laktátszintünket is mérték, ezáltal láthattuk, mennyi idő alatt regenerálódik a szervezetünk. Örülök, hogy egyesben is rajthoz állhattunk, de leginkább arra voltunk kíváncsiak, hogyan reagál a szervezetünk az olimpiai programra, amelyben két óra különbséggel kell teljesíteni a középfutamot és a döntőt. Az is kiderült, mire kell még odafigyelnünk a folytatásban” – fogalmazott Devecseriné Takács Kincsővilág- és Európa-bajnok kenus.

A nőknél nagyot ment a Graboplast Győr két klasszisa: Balla Virág és Devecseriné Takács Kincső évek óta a páros olimpiai számra, a C–2 500 méterre készül, és ha emellett vállalja, a C–1 200 méteres megméretéseket rutinból oldja meg. Szabados Krisztián tanítványai ezúttal kivételt tettek, és „rágyúrtak” kicsit az egyes számra is, mert – miként Balla nekünk elmondta – két év kihagyás után szerették volna látni, hol tartanak a hazai mezőnyhöz képest. Kíváncsiságuk azt eredményezte, hogy egyazon napon négy futamot kellett teljesíteniük.

Ahhoz képest, hogy otthon modelleztük a tesztnapot, alaposan elfáradtam. Érzem, hogy sok volt... – vallotta be az egy egyes és két páros futamot nyerő Balla Virág, miközben már sietősen pakolt a kisbuszba, hogy minél hamarabb megkezdhesse a felkészülési programjuk következő, két és fél hetes pihenőszakaszát. – Ugyanakkor nagyon jó érzés volt rajtgépből indulva, bójasorral elválasztott pályán ellenfelekkel kenuzni, és nagyon elégedett vagyok magammal, magunkkal. A kétszáz méteres futamoktól kicsit stresszeltem, de nem bántam meg, hogy elindultunk, jólesett egyesben is versenyezni.”

Miután hazai vizeken évek óta csak az óra az ellenfele a győri duónak, megszokhattuk, hogy a kormányos Takács Kincső mindig belevisz egy csavart a versenyekbe, a rajt előtt megoszt társával egy különfeladatot.

Kincső most azt mondta, úgy kenuzzunk, mintha olimpián lennénk: menjünk egy fullos középfutamot és egy ugyancsak maximális döntős pályát. A másodikban már kicsit fáradtak voltunk, kisebb csapást adtam, mint lehetett volna, de ebből is tanultunk. Most bizonyossá vált: ha fáradtak vagyunk is, többet bírunk, mint gondolnánk – vont mérleget Balla. – Az időjárásra sem lehet panaszunk, mintha csak kértük volna, hogy legyen lehetőségünk változatos körülmények között evezni: volt a futamokon tükörvíz, majd kétpercenként változó szélirány, a nap folyamán esett is, a nap is sütött, így volt igazi a teszt!”

SIKERES KEDD DÉLUTÁN

„Nagyon jó érzés volt újból versenyezni, mentálisan hatalmas pluszenergiát adott, hogy visszaülhettem a hajóba. Fizikailag rettentően elfáradtam, elfáradtunk. A felkészülésünket nem tudtuk a megszokott ütemben végezni, az ötszáz méterünk még csak háromszáz méterig van kész... Az utolsó kétszáz kicsit ismeretlen terep volt, amit az első futamban meg is éreztünk, a másodikban azonban már jobban kezeltük a helyzetet. Örülök, hogy meg tudtuk valósítani, amiért Szolnokra utaztunk, sikeres kedd délutánunk volt” mondta Molnár Pétervilág- és Európa-bajnok kajakos.

Az égiek mellett a férfi kajak négyesek is alaposan megkeverték a kártyát. A K–4 500 méteres dupla futam igazi szakmai csemege volt; a tavaly négy olimpiai kvótát nyerő Nádas Bence (NKM Szeged), Tótka Sándor (UTE), Birkás Balázs (NKM Szeged), Kuli István (NKM Szeged) összetételű négyesből ezúttal hiányzott Birkás, helyét a szívműtéten áteső Molnár Péter foglalta el – a Bp. Honvéd kajakosa 640 nap elteltével versenyzett újra! Ráadásul a vb-csapattagok sem a megszokott helyükön ültek, Kuli a hátsó lyukból sztrókká lépett elő, mögötte a tavalyi vezérevezős, Nádas ült, míg Tótka lett a tolóember. A kvartett mindkét futamot meggyőző előnnyel nyerte meg.

A hajó jó – fogalmazta meg a lényeget az olimpiai ciklus csapathajós pillérének számító, világ- és Európa-bajnok Tótka, utalva egyfelől a korábban több modellben is kipróbált sporteszközükre és a hajó összetételére. – A legfontosabb kérdés a felkészülésünkben, hogy hogyan tudunk lefaragni azokból a másodpercekből, amelyekkel a külföldi versenytársaink előttünk jártak eddig. A mérnöki segítségnek köszönhetően rengeteget tudtunk fejlődni, hétről hétre jobbak vagyunk. Élmény a srácokkal együtt edzeni, megvan a kellő összhang, egyfelé tartunk, együtt szeretnénk kijutni az olimpiára. A Tokióba vezető úton tanulságos nap volt a keddi, a második futamban, szembeszélben kijött, hogy valami még nincs teljesen rendben a négyesünkkel, a következő lépésként ezen kell javítani.”

BIRKÁS KIHÍVÓ LETT
Érdekes helyzetben találta magát a négyesek első tesztjén a világ- és Európa-bajnok Birkás Balázs, aki tavalyi csapattársai kihívója lett. Ráadásul a két futamot két különböző beülőben teljesítette, az első versenyen sztrókolt, a másodikon a második pozícióban evezett.
„A felkészületlenség az első szó, ami eszembe jut az egységünkről– kezdte értékelését Birkás, megjegyezve: mindössze háromszor ült össze újdonsült társaival, Balaska Márkkal, Dombvári Bencével és Csizmadia Kolossal az edzésverseny előtt. –Van potenciál a hajóban, ezért is fogaduk lelkesen a lehetőséget, hogy rajthoz állhatunk. Egész jó volt az utazócsapásunk, a megindulásnál azonban érződött, hogy nincs kellő rutinunk. Az első futamunkban még maradt, a másodikban nagyon kihajtottuk magunkat. Összességében nagyjából sikerült kihozni magunkból, amire így együtt most képesek vagyunk, igyekeztem a legjobb formámat adni. Azt viszont kicsit sajnálom, hogy nem tudtunk ugyanabban a felállásban még egy pályát menni. De érthető az edzői utasítás, a teszt arra való, hogy kísérletezzünk.”

EDZÉSVERSENY, SZOLNOK
Férfiak. 500 m. K–4. 1. futam:
1. Kuli István, Nádas Bence, Molnár Péter, Tótka Sándor (NKM Szeged, NKM Szeged, BHSE, UTE) 1:21.73, 2. Birkás, Balaska, Dombvári, Csizmadia (NKM Szeged, BHSE, BHSE, AVSE) 1:23.38, 3. Béke, Németh, Varga, Koleszár (KSI, BHSE, KSI, BHSE) 1:23.95. 2. futam: 1. Kuli, Nádas, Molnár, Tótka 1:25.16, 2. Balaska, Birkás, Dombvári, Csizmadia 1:26.41, 3. Béke, Németh, Varga, Koleszár 1:27.76

Nők. 200 m. C–1. 1. futam: 1. Balla Virág (Graboplast Győr) 46.86, 2. Devecseriné Takács (Graboplast Győr) 47.43, 3. Lakatos (UTE) 49.03. 2. futam: 1. Devecseriné Takács Kincső 47.34, 2. Balla 48.44, 3. Nagy B. (NKM Szeged) 50.23. C–2. 1. futam: 1. Balla, Devecseriné Takács (Graboplast Győr) 1:58.97, 2. Bragato, Kisbán (Tiszaújváros, Lágymányosi Spari) 2:06.47. 2. futam: 1. Balla, Devecseriné Takács 2:05.61, 2. Bragato, Kisbán 2:08.75