MotoGP: már az első edzés előtt megvolt az év első balhéja

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2022.03.05. 11:01
null
Nehéz szezonkezdet a Ducatinál a pályán és azon kívül is (Fotó: motogp.com)
Sokszor nehéz dolog úttörőnek lenni. Mások elirigyelhetik a tudásod, alkotásod, és két dologgal próbálkozhatnak: elveszik tőled, hogy neked se legyen vagy idővel lemásolják. Ebben a világban él Gigi Dall'Igna, a Ducati műszaki zsenije az utóbbi években. És úgy tűnik, ez idén sincs másképp. Ducati vs. mindenki más, miközben a szezon első edzésnapja sem a tervek szerint alakult a bolognaiaknak.


Még el sem kezdődött a 2022-es MotoGP-szezon Katarban (már ami a pályán való akciót illeti), máris akadt két forró téma a depóban.

Szerdán a gyártók képviselői (MSMA) megtartották szokásos találkozójukat, ahol megint mindenki a Ducatival és Gigi Dall'Igna legújabb újításával volt elfoglalva: ami nem más, mint az első menet közbeni magasságállító (rideheight) eszköz.

Döntés ugyan még nem született, ám nagy esély van rá, hogy 2023-ban, de legkésőbb 2024-ben biztonsági okokra hivatkozva beszüntetik a használatát. A Ducatinál nyilván nem boldogok, hiszen ezzel akár két évet is veszíthetnek. Egyrészt azt az időt, amit ők ennek az eszköznek a fejlesztésére fordítottak, másrészt simán benne van a pakliban, hogy valamelyik márka is alkotott menet közben, amivel lépéselőnybe kerülhet rövid időn belül.

Corrado Cecchinelli, a sorozat műszaki igazgatója szerint a pilóták biztonságáról van szó, és egész egyszerűen meg kell akadályozni, hogy még tovább gyorsuljanak a motorok. Persze nagy kérdés, hogy ehhez miért pont a Ducati legújabb fejlesztését kéne betiltani…

A csütörtöki sajtótájékoztatón helyet kapó MotoGP-pilóták egy körkérdés során mondhatták el véleményüket a menet közbeni magasságállító eszközről. Nem meglepő, hogy a válaszok kristálytisztán tükrözték a márkához való tartozást. Pecco Bagnaia (Ducati) szerint csak egy gombot kell megnyomni, így neki egyáltalán nem okoz nehézséget az újítások motorozás közben alkalmazása. Marc Márquez (Honda) egyértelműen betiltaná ezek használatát, persze a korábban szintén támadott és szintén a Ducati által pályára hozott aerodinamikai eszközökkel már nincs baja, sőt…! Fabio Quartararo (Yamaha) és Joan Mir (Suzuki) úgy érzi, túl sok mindenre kell már figyelni a rajtnál, utóbbi pedig arra is felhívta a figyelmet (ezt egyébként Marc Márquez és ő is többször elmondták már a múlt évben is), hogy miközben a motorok gyorsulnak, a pályák és azok bukótere nem változik, tehát egyre nagyobb veszélynek vannak kitéve. Brad Binder (KTM) a maga laza dél-afrikai módján elvan a jelenlegi helyzettel, de ő is azt gondolja, hogy ideje megfékezni a mérnököket, míg MaverickVinales (Aprilia) kimondottan magasságállító-párti, szerinte nemhogy veszélyesebbé, egyenesen biztonságosabbá teszi a kigyorsítást. A hátsó verzió legalábbis biztosan.

Az elektronika, az aerodinamika, a „kanál” (a motor alján 2019-ben megjelenő, majd tavaly már eltűnő elem), a rajtnál használt magasságállító (holeshot) után tehát itt az újabb ellentét, amikor mindenki a Ducatival helyezkedik szembe.

Ha már „kanál”. A 2019-es szezonnyitó (amit Andrea Dovizioso nyert meg) végeredménye heteken át nem vált hivatalossá, mivel az ellenfelek technikai óvást adtak be. Dall'Igna akkor sikeresen bizonyította, hogy az alsó légterelő kizárólag arra szolgál, amit a neve is mutat: hogy több levegőt tereljenek a hátsó gumira és így hűtsék azt. A többiek azonban ezt sosem hitték el, biztosan voltak benne, hogy itt egy aerodinamikai elemről van szó, ami a hátsó tapadást segíti. Nyilván szép lassan mindenki le is másolta. A pénteki szabadedzéseket követően azonban Pol Espargaró lerántotta a leplet az igazságról, amikor a „kanál” Ducatikról való eltűnéséről kérdezték. „Mindenki elkezdte használni a spoilert, de tavaly gondunk támadt a gumi hőmérsékletével. Túl alacsony volt. Szóval nem volt értelme tovább használnunk ezt az elemet, mert csak olaj volt a tűzre. Levettük, és idén megszűnt ez a gondunk. Valószínűleg nekik is gondjuk akadt a gumi hőfokával és ezért vették le.”

Gondok a pályán kívül és gondok a pályán is

Mintha a fenti helyzet nem lett volna elég, csütörtök este újabb bombahír helyezte középpontba a borgopanigale-i gyárat. A motosport.com szaklap egyik újságírója kiderítette, hogy a Ducati gyári csapatának pilótái nem a 2022-es, hanem a tavalyi blokkal szállnak az idén versenybe.

Így már meg is volt a pénteki téma. Davide Tardozzi csapatfőnök nyilván nem adott egyenes választ a kérdésekre, cserébe mélységesen felháborítónak találta, hogy mindig mindenki velük van elfoglalva. Állítása szerint Bagnaia sosem mondott olyat, hogy az új blokk rossz lenne, és ahogy mindenki más, ők is több specifikációt teszteltek a télen, és ebből választották ki az egyiket.

Jack Miller úgy fogalmazott, hogy a 2021-es és a 2022-es verzió közötti átmenetről van szó. Egy biztos, a gyári csapat pilótái nem ugyanazzal az erőforrással mennek, mint a többi ducatis pilóta (Jorge Martin, Johann Zarco és Luca Marini), akik a 2022-es fejlesztést kapták meg.

Azt kijelenthetjük tehát, hogy hosszú idő után először a Ducatinak nem sikerült még tovább növelnie technikai előnyét.

Az első edzésnapot követően első ránézésre még azt is mondhatnánk, hogy bajban vannak, hiszen a Miller csak a 8., Bagnaia pedig a 10. helyről várja a folytatást, míg a legjobb helyezést (5.) Jorge Martin szerezte meg nekik pénteken egy ducatisként elkönyvelt pályán.

Marc Márquez szerint azonban nem eszik ilyen forrón a kását. „Térjünk vissza erre a kérdésre a verseny után, ma még csak péntek van. Ismerjük a Ducatit, Gigit… Nem hiszem, hogy tényleg ilyen rossz helyzetben lennének, főleg itt Katarban. A pálya még javulni fog, a tapadás javulni fog, ami azt jelenti, hogy jobban fogják tudni használni a nyomatékot. Minél több a gumi a pályán, minél jobb a tapadás, annál gyorsabbak a Ducatik. Az első futam péntekén nem mondhatjuk valakire, hogy bajban van, vagy hogy a motor csodálatos. A vasárnapi futamon majd sok mindent megértünk.”

Az első fontos edzés (FP2) győztesei a suzukisok voltak:ÁlexRins az első, Joan Mir a harmadik leggyorsabb volt, közrefogva Marc Márquezt.

Rins még egy lista élén zárt pénteken, nála mérték ugyanis a leggyorsabb végsebességet: 355,2 km/órát, ami 8 km/órával több, mint amit tavaly tudtak. „Úgy látszik, találtak néhány pacit Hamamatsuban” – mondta viccesen Miller. És nyilván találtak, de ez a gyorsulás nem csak ennek tudható be. A legnagyobb előrelépést a hátsó menet közbeni magasságállító jelenti, aminek első verzióját a tavalyi szezon második felében kapták meg, és amit azóta továbbfejlesztettek (tavaly Katarban még csak álmodoztak erről az eszközről). A másik nagy segítség pedig az aerocsomagban rejlik.

Hogy a tapadás mennyire fontos, azt jól mutatja a Yamaha helyzete is, akik annyira azért nincsenek rossz helyzetben, mint amit az első nap mutat. Már ami a motorerőt illeti. Hogy lemaradásban vannak, az nem kérdés, de ami fület szúrt az első nap után, az az, hogy egyedül Franco Morbidelli nem panaszkodott a hátsó tapadásra. Hogy márkavezető helye tartós lesz-e vagy Quartararónak is sikerül felvenni a fonalat, az néhány órán belül kiderül.

Az első nap végeredményét IDE KATTINTVA tekinthetik meg.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik