MotoGP: ami a csövön kifér! Hacsak az eső közbe nem szól…

KOVÁCS NIKOLETT (MISANO)KOVÁCS NIKOLETT (MISANO)
Vágólapra másolva!
2022.09.04. 09:53
null
Miller legutóbb négy éve, az Argentin Nagydíjon szerzett pole pozíciót (Fotó: Hantos László)
Címkék
A pilóták mellett a szombati edzésnap főszereplője ismét az időjárás volt. A trükkös körülmények kihívás és stressz elé állították a MotoGP mezőnyét Misanóban, ahol a bátraké volt a szerencse. Na meg azoké, akik gyorsan reagálnak a felemás körülményekre, aminek mestere továbbra is Jack Miller, aki ennek megfelelően négy év után először ismét a pole-ból kezdhet meg egy futamot.

 

„Nem véletlenül kezd őszülni a szakállam, nagyon stresszes volt a mai nap, és ha holnap is megérkezik az eső, az ugyanilyen lesz” – mondta szombat délután az NS-nek Johann Zarco, aki a második sorba kvalifikált végül.

Az eső a Moto3-asok időmérője alatt kezdett el csepegni, és hasonló intenzitással végig jelen volt a MotoGP negyedik szabadedzése során is. A Q1 alatt kicsit alábbhagyott, hogy aztán percekkel a Q2 kezdete előtt alaposabban áztatni kezdje a pályát.

A versenyzők folyamatosan a bokszutca és a célegyenes aszfaltját vizsgálták, és végül Miguel Oliveira kivételével mindenki esős gumin kezdte meg a kvalifikáció második szakaszát.

„A pit lane teljesen vizes volt – idézte fel Miller a történteket. – A többségünk ezért vizes gumin ment ki, hogy megnézzük a pályát és azt, hogy fog-e még esni. De amint elhagytam a pit lane-t, láttam a fekete aszfaltot, és az új borítás teljesen száraz volt.”

Az apriliások kivételével mindenki azonnal kijött motort cserélni a száraz beállításúra, ők – fogalmazzunk úgy – kevésbé voltak bevállalósak.

„Meg voltam rettenve! Esett az eső és láttam Jacket (Miller) és Marinit elszáguldani magam mellett, letett könyökkel. Gyerünk-gyerünk, mondtam magamnak. Bejöttem motort cserélni, a srácok pedig hajtottak, hogy gyorsan menjek vissza. A végére felszáradt a pálya, ám nagyon trükkös volt az egész” – mesélte széles mosollyal Maverick Vinales, aki mellett érdemes megállni pár szóra.

Nemcsak azért, mert a felemás körülmények között – ami eddig a legnagyobb ellensége volt – az ötödik időt futotta meg (Bagnaia büntetése miatt majd a negyedik helyről rajtolhat), de a versenytempója is a legjobb három között van. „Jobb, hogy a negyedik helyről rajtolok majd, mintha a harmadikról kéne. Sokkal jobb helyen vagyok a fékezés szempontjából.” A célját nem rejti véka alá: győzni szeretne a misanói futamon.

Még a körülmények miatt sem aggódik, mindössze abban bízik, hogy vagy száraz lesz a verseny vagy vizes, és elkerülhetik a szombatihoz hasonló helyzetet. És ha mégsem? „Akkor Jacket fogom követni, nem kérdés. Korábban azt csináltam, amit (Marc) Márquez, de most Jacket fogom követni. Ha bejön a bokszba, akkor én is. Lehet, hogy az első kanyarban elesek... de az ő stratégiáját fogom követni. Mert általában nagyon bátor és a megfelelő pillanatban vált slickre.”

Az előrejelzés vasárnap reggel is mutat még esélyt az esőre, egész pontosan 13 órától...Azonban pár kilométerre a tengertől ez akár semmit sem kell, hogy jelentsen. Ráadásul meleg van (és még melegebb várható), azaz amíg csak csöpög, szitál, esélyes, hogy azzal a lendülettel fel is szárad a pálya.

De milyen futamra számíthatunk száraz körülmények esetén? Először is nem kell tartalékolni a gumival, lehet menni az elejétől kezdve, ahogy a csövön kifér.

„Nem gondolom, hogy ez a futam a stratégiáról szól majd – mondta Aleix Espargaró. – Az első körtől kezdve a végéig full gázon lehet majd menni, amire nagyon rég volt példa.”

A spanyol legalább a dobogóra szeretne felállni az Aprilia hazai futamán, és nem érzi, hogy a harmadik sorból ez lehetetlen küldetés lenne.

Fabio Quartararo mellőle rajtol majd, Pecco Bagnaia pedig előle, ám ezekkel nem akar foglalkozni. „Nem akarok erre a helyzetre gondolni, csak magamra akarok gondolni és koncentrálni. A verseny nagyon hosszú, és kétszer már előfordult, hogy a futam utolsó részében követtem el hibákat. Csak okos akarok lenni, és jól olvasni a helyzetet.”

Quartararónak szokás szerint jó a versenytempója – sőt, talán a legjobb –, viszont a rajtpozíciója megint nem a legideálisabb. A Yamaha amúgy is szenved idén egy körön, de a szombati időmérő még tovább nehezítette a francia dolgát, ugyanis nem tudta használni a csúszós, vizes rázókövet, így nem tudott akkora tempót vinni a kanyarokba. A harmadik sorból rajtolva fontos lesz a jó start, ugyanis ezen a pályán jóval nehezebb lesz számára előzni a sok kigyorsítás és kemény féktávok miatt.

Ami pedig a jövőt illeti? A lóerő mellett tapadásra van szükségük, ha versenyben akarnak lenni a jó rajthelyekért és főként a sprintfutamokon.

A mai versenytempó tekintetében Enea Bastianinire is oda kell majd figyelni, míg Pecco Bagnaiáéknak a warm upon kellene még néhány tizedet találniuk. Utóbbi három rajthelyes büntetést kapott még pénteken, amikor a pálya közepén turistáskodott, mert azt hitte, hogy már leintették az edzést, Álex Márquez pedig kis híján felöklelte hátulról.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik