Két csokival vert nagy vitorlásokat a szörfös

B. G.B. G.
Vágólapra másolva!
2012.07.19. 09:54
null
A Balaton-kerülő Kékszalag-versenyek idején még tovább szépül amúgy is nagyszerű tavunk (Fotó: Tumbász Hédi)
Még friss a hír, hogy a Fifty-Fifty nevű magyar építésű kétárbocos katamarán Józsa Márton kormányzásával 10 óra 34 perc 15 másodperc alatt kerülte meg a Balatont és ezzel megdöntötte az 1955-ös Kékszalag-rekordot. Közben egy ideig vezetett is, majd a második helyen közeledett a célhoz Litkey Farkas, ám a finisben eltört alatta a 40 lábas, Amerika Kupás edzőhajója. Ő azonban tavaly óta így is a viadal tízszeres győztesének mondhatja magát, míg az egyik nagy eredményét kilenc éve érte el – pont akkor, amikor Gádorfalvi Áron, hazánk első számú szörföse (aki jelenleg épp az ötödik olimpiájára készül!) egy igen emlékezetes bravúrt vitt véghez ugyanazon a versenyen.

A legnagyobb hagyományú tókerülő vitorlás erőpróba Magyarországon a Kékszalag, amely mára nemcsak hazánk, hanem egész Európa egyik legjelentősebb szalagversenyévé vált. Nem véletlen, hogy az itt szerzett trófea minden hajós számára a csúcsok csúcsát jelenti. A Balatonfüred–Balatonkenese–Siófok–Tihany–Keszthely–Balatonfüred útvonalat egyébként a szélviszonyoktól függően egy vagy két nap alatt, a 48 órás limitidőn belül teszik meg.

A 2001-es incidens után – amikor is a Liberák, vagyis a trapézolható „rohanóhajók" elleni tiltakozásul a legendás Nemere II és néhány 70-es cirkáló az ellenkező irányban rajtolt el – a Magyar Vitorlásszövetség olyan döntést hozott, figyelembe véve egy tíztagú bizottság vizsgálatát, hogy attól kezdve minden esztendőben kerüljön sor Kékszalag-viadalra, ám míg a páros években mindenki indulhat, addig a páratlanokban ragaszkodnak a klasszikus kiíráshoz.

Abban a szezonban amúgy a hullámok és a vitorlák helyett a rendkívül gyenge szél (is) főleg az idegeket borzolta, legközelebb, 2002. július 19-én viszont gyorsan „ledarálta" a mezőny a közel 160 kilométert.

Litkey Farkas (Fotó: abalaton.hu)
Litkey Farkas (Fotó: abalaton.hu)

Elsőként, 11 órányi vitorlázás után, a Litkey Farkas kormányozta Gardazzurra ért célba, miközben a befutót a lemenő nap tette meseszerűvé. Így aztán az az érdekes szituáció adódott, hogy a címvédő csapat ismét nyerni tudott – ám ezúttal egy új szerzeménnyel.

Persze a másik Libera, a Pleasure – Litkey előző évi győztes hajója – sem sokat váratott magára, igaz, Brencsán Ábelék már koromsötétben siklottak be a füredi kikötőbe. Majd hosszú szünet következett a további helyezettekig, míg 361 indulóból végül 316 érkezett meg időben.

Eltelt egy újabb év, azaz a villámsebes Liberák most nem állhattak rajthoz. A július 11-i ragyogó napsütésben rekordidő alatt (9 óra 25 perc 30 másodperc) teljesítette a távot a Lisa. Hogy mégsem jegyezték fel új csúcsként Litkey Farkasék idejét, arról egyedül a Balaton alacsony vízállása tehetett.

A szokásos keszthelyi fordulót ugyanis ezúttal Balatongyörök alá kellett vinni, mivel Keszthelynél olyan kicsi volt a víz, hogy a nagyobb merülésű hajók fennakadhattak. Márpedig ha rövidebb a pálya, akkor ugye nem lehet szó rekorddöntésről. Még akkor sem, ha a célvonalon este fél hétkor áthaladó Lisa csaknem másfél órával kerülte meg gyorsabban a Balatont, mint 1955-ben a Nemere II a 10 óra 40 perces csúcsa során.

A győztes mögött a Detre Szabolcs kormányozta Remete és az egymás után másodszor is harmadikként végző, Pomucz Tamás irányította Capella következett, míg az utolsó hajó, a Yardstick III-as kategóriába sorolt Rebell 29 óra 14 perc és 39 másodperc alatt ért körbe. Ám így is szinte csodaszámba ment, hogy szombat délutánra mindenki befutott, azaz a rendezők figyelmen kívül hagyhatták a vasárnap reggeli 8 órás időhatárt.

A 375 indulóból 356 teljesítette a feladatot, akik pedig nem, azokról egy kis adalék, hiszen már Balatonkenesénél, az első ellenőrzőpontnál megtörténtek az első malőrök is. A Sarastro nevű hajó fennakadt, a Cicciolina viszont el is süllyedt, így az előző esztendei abszolút második helyezett Brencsán Ábelnek – aki ezúttal a motorcsónakos segédcsapatot erősítette – kellett kimentenie a legénységet...

Hogy a mezőny másik, komolyabbik „végletéről" szóljunk, a Kékszalag krónikáskönyvében addig egyetlen olyan kormányos nevét jegyezték fel, aki egymást követő három évben is diadalra vitte a csapatát. Németh Istvánnak (1951, 1953, 1955) azonban Litkey Farkas személyében immár társa akadt, hiszen az egykori olimpikon a Pleasure (2001) és a Gardazzurra (2002) után a Lisával (2003) is elsőként haladt át a célvonalon. Méghozzá óriási fölénnyel.

– A verseny előtt sokan azt rebesgették, a Lisa csak gyenge szélben gyors. Az idei Kékszalagon elég erős szél volt, a hajójuk mégis több mint egy órát vert a második helyezett Remetére. Önt is meglepte az eredmény?
– Nem mondanám, egyszerűen arról van szó, hogy a Lisa esetében a remek technológia találkozott a jó designnal – felelte az NS érdeklődésére a győztes. – A mezőnyben ugyan akad olyan hajó, amely a konstrukcióját tekintve azonos a miénkkel, ilyen például a második Remete is, ám ott az anyagban van különbség. Míg azoknál a vitorlásoknál, amelyeknél azonos a felhasznált anyag, a konstrukció nem olyan jó, mint a Lisánál.

– Eszerint jövőre is ezzel a hajóval áll rajthoz a Kékszalagon?
– Mivel a páros években trapézolható hajók is indulhatnak, természetesen a Gardazzurrával vágunk neki a távnak. Egy Libera ugyanis a mostani szélben jó huszonöt százalékkal gyorsabb lett volna a Lisánál.

– Nem akarok ünneprontó lenni, de akadnak olyan vélemények, hogy ezekhez a hajókhoz már nem is szükségeltetik tudás, a legénység csak a lábát lógatja...
– Hogy mást ne mondjak, ahhoz is tudás kell, milyen hajót vásároljon az ember. Mert sokan vettek, vagy építettek már a magyar mezőnyből új hajót a Kékszalagra, mégsem nyertek vele soha. Vagyis ha a kétkedők mást nem is, azt legalább elismerhetik, hogy választani tudunk...

– Bántják ezek a „felhangok"?
– Igen, mert a csapat évek óta igenis komolyan készül a szalagversenyekre, amelyek kétségtelenül más vitorlástudást kívánnak, mint a pályaviadalok. És nemcsak az itthoniról van szó, hanem a Garda-tavi Centomigliáról s a Bodensee-i Rundumról is. Nekünk ezek a legfontosabb események a szezonban.

– Az a hír járja, hogy Olaszországban reklámot kívánnak csinálni a Balatonnak.
– Azt szeretnénk, hogy a Kékszalagra eljöjjön egy-két olasz Libera. Furcsán hangozhat, hogy azért dolgozunk, esélyünk se legyen jövőre nyerni, hiszen ők lényegesen gyorsabbak nálunk, de számunkra fontos, hogy még rangosabbá tegyük ezt a csodálatos, nagy hagyományú versenyt.

Gádorfalvi Áron (Fotó: extrem.hu)
Gádorfalvi Áron (Fotó: extrem.hu)

A Lisa mellett a nap másik hőse Gádorfalvi Áron volt. Olimpiai kvótás szörfösünk ugyanis igencsak meglepte a hagyományos mezőnyt, amikor gondolt egyet, és bár versenyen kívül, de megkerülte a tavat a deszkáján. S ha azt is hozzátesszük, hogy a győztes hajónál 23 perccel jobb időt (9:02.39) futva elsőként ért célba, akkor aztán tényleg megérdemli a főhajtást – a vitorlázóktól különdíjat kapott az eredményhirdetéskor a nem mindennapi teljesítményért.

Pedig azt sokan nem is tudták, hogy Gádorfalvi reggel a balatonkenesei klubjából indult, hogy a füredi rajtot „menetből" elcsípve megállás nélkül teljesítse a csaknem kilenc órát, s a végén még visszaszörfözzön Kenesére. Mindezt különösebb rákészülés nélkül...

– Az első ellenőrző pontnál még edzőtársa, Körtvélyesi Miklós sem volt benne biztos, hogy végigcsinálja a versenyt. Mikor döntötte el, hogy meg sem áll a célig?
– Előző este ugyan gondoltam rá, hogy ha jó szél lesz, megpróbálkozom a Kékszalaggal, be is állítottam az ébresztést. Aztán reggel kicsit késve indultam, és körülbelül egy perccel lecsúsztam a füredi rajtot, de ez ekkora távnál végül is elhanyagolható hátrány. Inkább az volt a gond, hogy a nagy sietség miatt mindössze két csokit vittem magammal, márpedig ha van időm, biztos összekészítek egy hátizsákot.

– Nem mondja, hogy víz nélkül állt több mint kilenc órát a deszkáján?
– Nem, mert visszafelé Révfülöp magasságában az egyik motorosról kaptam ásványvizet.

– Korábban is volt már ilyen maratoni vállalkozása?
– Ha jól utánagondolok, ez volt eddig a leghosszabb túra. Ugyan külföldön is részt vettem már egy-két maratonin, de azok általában egyhuzamban öt-hat óra szörfözést jelentenek.

– Nincs izomláza? Nem igényelt volna ez a túra valamilyen speciális felkészülést?
– Szerencsére edzésben vagyok, javában készülök az athéni olimpiára. Azoknak viszont, akik csak hobbiból szörföznek, és nem tréningeznek több órát naponta, nem ajánlom, hogy nekivágjanak egy ilyen versenytávnak.

– Tudja, hogy ön az első, aki szörffel teljesítette a Kékszalagot?
– Igen, legutóbb például Pártos György próbálkozott, de olyan gyenge szél fújt, hogy végül kénytelen volt Balatonföldvárnál föladni. Hozzá kell tenni, hogy ezt tényleg csak jó szélben érdemes bevállalni.

Márpedig ő tudja, mit beszél: az 1977-es születésű szörfös 20-szoros magyar bajnok, de svájci, ausztrál és német bajnoki címet is szerzett egy-egy alkalommal. Továbbá három vk-futamot nyert, valamint junior-világbajnok és a felnőtteknél vb-2. (2000), illetve 3. (1997) is volt. A sportág történetében első magyarként, 18 évesen részt vett az atlantai játékokon, majd 1997 óta profi versenyző, aki legjobbjaként, 2008-ban a 16. helyen is állt a világranglistán.

Idén pedig már az ötödik olimpiáján indul, miután sorban 40., 24., 22, majd Pekingben 19. lett. A javuló tendencia egyértelműen látszik, és ha arra gondolunk, hogy Londonba valószínűleg nem csak két csokival készül...

KÉKSZALAG 2003

Legfrissebb hírek

Több mint másfél ezren vettek részt az Öbölátúszáson

Úszás
11 órája

Megdőlhet a részvételi rekord a Balaton második legnagyobb többnapos vitorlásversenyén

Egyéb egyéni
2025.06.12. 17:38

Élő közvetítés, GPS-nyomkövetés és izgalmas parti programok: ilyen lesz az 57. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj

Egyéb egyéni
2025.06.06. 09:34

Dárdai Bence: Örülök, hogy tavaly nyáron Wolfsburg-játékos lettem

Légiósok
2025.06.05. 06:35

Indul a visszaszámlálás, hamarosan rajtol a Kékszalag

Egyéb egyéni
2025.06.04. 13:32

Már most több mint kétezren jelentkeztek a Balaton-átevezésre

Kajak-kenu
2025.06.04. 13:11

A Raiffeisen Fifty-Fifty győzelmével kezdődött meg a 90. balatoni vitorlásszezon

Egyéb egyéni
2025.05.24. 19:20

Vitorlázás: szerdán sem tudtak futamot rendezni az ILCA-vb-n

Egyéb egyéni
2025.05.14. 12:43
Ezek is érdekelhetik