Az MLSZ jóváhagyta az Újpest indulási jogának átruházását, de...

„Az MLSZ elnöksége a sporttörvény rendelkezéseivel összhangban, sportszakmai és sportjogi szempontokat figyelembe véve jóváhagyja az Újpest FC Kft. 2013–14-es szezonra érvényes indulási jogának átruházását az Újpesti Torna Egylet részére.
| Az UEFA az elmúlt években már több klubot „kényszerpihenőre" ítélt a klublicenc- vagy pénzügyi szabályzat megsértése miatt. A skót Rangers újjászervezését követően ugyanilyen szankcióban részesült, az új klubentitásokra vonatkozó szabályzati pont miatt. Az UEFA Klublicenc- és Pénzügyi Fair Play-szabályzatának 12. 2. pontja ad lehetőséget az európai szövetségnek erre. „Az UEFA-licenc kiadásának pillanatában a futballklub legalább három egymást követő, megszakítás nélküli évben regisztrált tagja kell, hogy legyen az európai szövetség égisze alá tartozó nemzeti szövetségnek vagy ligának. (...) A klub jogi formájának vagy vállalati struktúrájának bármilyen megváltoztatása ebben az időszakban megszakítja ezt a hároméves ciklust.” Az Újpestnek a hároméves időszak lejárta után van joga igényelni az európai induláshoz szükséges UEFA-klublicencet. | 
Új fordulatot jelent az ügyben, hogy a hitelezői érdekek  védelmében a Fővárosi Törvényszék vagyonfelügyelőt nevezett ki az Újpest  FC Kft-hez.  Az MLSZ elnöksége tudomásul veszi ezt a tényt, és ezért  felhívja az Újpest FC Kft. és az UTE vezetésének figyelmét arra, hogy  az MLSZ elnökségének az Újpest FC indulási jogát érintő határozata   akkor lép hatályba, ha azt a kirendelt vagyonfelügyelő jóváhagyja. 
 Ugyanakkor az utóbbi időben az érintettek által adott pontatlan  tájékoztatás alapján a közvélemény kész tényként kezelt olyan az üggyel  kapcsolatos állításokat, nyilatkozatokat, amelyeket tisztázni szükséges.  
  Tényként rögzíthető, hogy az Újpest FC Kft 2011-ben lezajló adás-vétele  jogviták, peres eljárások sorát indította el, amely a korábbi és a  jelenlegi tulajdonos, valamint egyes beszállítók között zajlik. Az MLSZ  megítélése szerint ezek jelentős része az adás-vétel körültekintő,  felelősségteljes lebonyolításával elkerülhető lett volna.
A tulajdonosok és harmadik felek vitáiban a nyomozóhatóság, a rendőrség,  ügyészség és független bíróság jogosult ítéletet mondani, a szövetség  ilyen vitákban nem foglalhat állást. 
 Ismeretes, hogy az Újpest FC Kft. számos hitelezője, beszállítója,  munkavállalója pert indított, illetve felszámolást kezdeményezett a  gazdasági társasággal szemben. A sporttörvény rendelkezése szerint, ha a  felszámolási eljárás jogerőre emelkedik, akkor az Újpest FC elveszíti a  licencét, a csapatot pedig ki kell zárni a bajnokságból, amely a  következő szezontól alacsonyabb osztályban nevezhet újra.
 
| Az MLSZ elnöksége döntött az éves rendes küldöttközgyűlés időpontjáról, amelyet 2014. május 20-ára hívott össze. A grémium elfogadta a jövő évi női felnőtt és utánpótlás nagypályás labdarúgó-bajnokság és kupa versenykiírását, amelyben nem lesz változás az ideihez képest. Szintén jóváhagyta a férfi és női felnőtt és utánpótlás futsal bajnokságok és kupák versenykiírásait. | 
Mivel az MLSZ sportszakmai szervezet, ezért az Újpest FC indulási  jogának átadását sportjogi szempontból vizsgálta. Sportjogilag az Újpest  FC Kft. a 2008–2013 időszakban megfelelt az MLSZ licenc  követelményeinek.  A licenc eljárás, amelyet a labdarúgó-szövetség  folytat a bajnokság fenntarthatósága, átláthatósága érdekében, azt  vizsgálja, hogy a sportegyesületeket működtető gazdasági társaságok  sportszakmai szempontoknak megfelelnek-e és előre láthatóan  rendelkeznek-e kellő gazdasági erővel az adott bajnokságban való  folyamatos részvételhez. A kérdéses időszakban az Újpest FC Kft-nek nem  volt (és ma sincs) lejárt tartozása munkavállalók, sportszervezetek felé  és a köztartozásokat is időben megfizette, melyet a klub az APEH,  később a NAV által kibocsátott köztartozás mentességi nyilatkozattal  igazolt. Az MLSZ ugyan egyetért azzal a közvélekedéssel, hogy az  offshore hátterű cégek jelenléte rontja az átláthatóságot a magyar  labdarúgásban, de tudomásul kell venni hogy az érvényes jogi előírások  ezt nem tiltják. Továbbá ki kell jelenteni, hogy az offshore vállalat  típus nem azonos a szabálytalan működéssel. 
  Téves továbbá az a sajtóban megjelent állítás, amely szerint az Újpest  FC Kft. indulási jogának átruházásához valamennyi NB I-es sportszervezet  hozzájárult. A valóság ezzel szemben az, hogy az NB I-es csapatok  kizárólag a versenykiírás módosításához járultak hozzá.
 Megalapozatlan az az állítás is, hogy az Újpest FC Kft. indulási jogának  átadásához az UEFA is hozzájárult volna. Ezzel szemben az UEFA  kizárólag arról tájékoztatta az MLSZ-t, hogy az NB I-es klublicenc  szabályainak megállapítása a nemzeti labdarúgó szövetség hatáskörébe  tartozik. Ugyanakkor az UEFA kifejezetten nyilatkozott arról, hogy az  indulási jog átruházása esetén, a következő három évben az Újpest  csapata nem vehet részt a nemzetközi kupaküzdelmekben, arra jogosító  helyezés elérése esetén sem.
 Téves az a sajtóban megjelent állítás is, amely szerint az MLSZ elnöksége 2014. február 11-én már jóváhagyta az Újpest FC Kft. indulási  jogának átruházását. Ezzel szemben az MLSZ elnöksége 2014. február 11-i  határozatával csak előzetesen támogatta az Újpest FC Kft. indulási  jogának átadását és meghatározta a jóváhagyás megadásához szükséges  további cselekményeket. 
 Végezetül szintén téves állítás az, amely szerint az MLSZ elnökségének  mérlegelés nélkül jóvá kell hagynia az indulási jog átruházását.  Valójában a sporttörvény rendelkezései szerint az MLSZ elnökségének  felelőssége, hogy az ügylet valamennyi szempontját, mindennemű  jogszabály előírásnak való megfelelést figyelembe véve hozza meg  döntését.”                    		            		            
Az Újpest az este folyamán szintén közleménnyel jelentkezett a döntéssel kapcsolatban, amelyben úgy foglaltak állást, a szövetség valójában nemet mondott.
Az ügy háttere, hogy az UTE azzal a kéréssel fordult az MLSZ-hez: a licencjogot átvinné a futballklubot működtető gazdasági társaságtól, az Újpest FC Kft.-től az Újpest 1885 Futball Kft.-be, mivel Roderick Duchatelet tulajdonos szerint a labdarúgóklub offshore-cégek hálójába került. Az érintett cégek felszámolási eljárást kezdeményeztek a klubbal szemben, és ha a felszámolás jogerőre emelkedik, az MLSZ szabályzata szerint az egyesület elveszíti a licencét, a csapatot kizárják a bajnokságból és legfeljebb a harmadik vonalban indulhat.






