Időpont: 1945. január 9. Helyszín: Pestszenterzsébet, Határ út. Katonai teherautó közeledik a Soroksári út irányából, úti célja a néhány sarokkal arrébb lévő Kinizsi utca, ám amikor a Baross utca torkolatához ér, tüzet nyitnak rá a szovjet katonák. A járműben utazó két katona, a sofőr és mellette ülő társa életét veszti, a támadók odébbállnak, tovább az ostromlott főváros irányába.
A teherautót vezető sofőr nem volt más, mint a Hungária egykori kitűnő, válogatott kapusa, Ujvári József, aki – mint rendesen – hazafelé tartott a raktárból „megmentett” ellátmánnyal. A történet eddig csak az Ujvári család emlékei között létezett, a tragikus esemény részleteit alábbiakban adjuk közre, egyszersmind beemelve a magyar labdarúgás krónikájába.
Haladjunk azonban sorban: ismerkedjünk meg előbb az életével. Ki volt ez a fiatalon, negyvenesztendősen elhunyt labdarúgó (akinek neve 1945 után leginkább Újvári alakban tűnt fel a könyvekben és a sajtóban)?
A hatvanas évek végén megjelent Alberttől Zsákig című kötet szerint: „ÚJVÁRI József (1904), a Hungária FC kapusa, 1928 és 1938 között 6 alkalommal őrizte a válogatott csapat hálóját. – Biztos kezű, ruganyos, fürge mozgású kapus volt. Különösen a magas labdákat védte nagy biztonsággal. Legnagyobb erényének a megbízhatóságát tartották. Szabó Antal, a kiváló kapus, azonban nemcsak kor-, hanem klubtársa is volt. Mellette Újvári csaknem egy évtizeden át többnyire a tartalék szerepét töltötte be a válogatottban és a Hungária csapatában is. Ennek ellenére nem hagyta el a kék-fehéreket. Vállalta a »másodhegedűs« hálátlan szerepét.”
A sporttal is általában nagy terjedelemben foglalkozó színházi, irodalmi, művészeti szaklap, a tekintélyes Színházi Élet 1929/31. száma szerint Ujvári „25 éves, nőtlen. Kedvenc étele paprikáscsirke, itala tej, nótája: Ali, Ali, Szájlesz... című arab dal. Szenvedélye egy Rolls-Roys (sic) autó. Beceneve Duci. Egyéb foglalkozása soffőr.”
Ő így jellemezte saját magát az 1935. május 18-án megjelenő Sporthírlapban: „Nagyon mulatós gyerek sohasem voltam, de most már egyáltalán nem iszom! Vasárnap meccs után egy, legfeljebb két hosszúlépés és slussz. Nem is szabad, hiszen soffőr vagyok.” Arra a kérdésre, hány éve futballozik, így válaszolt: „Pontosan 25 éve. Hatéves koromban már gyerekcsapatban játszottam az Angyalföldön. Grundcsapat volt, de hát ez is csapat. A futballon kívül még egy szenvedélyem volt: az autó. Mindig az volt a vágyam, hogy nagy csapatban játszhassak és nagy autót vezethessek. Elértem mind a kettőt... Nagy autót vezetek. Az 5-ös autóbuszt. Hat kereke van!” Elárulta még: édesanyját és a nővérét is eltartja; takarékos ember; van egy kis telke Mátyásföldön, szeretné majd beépíteni.
Ahányféleképpen írták a családnevét (Ujvári, Újvári, Ujváry, Újváry – ő szigorúan az első változatot használta), majd' annyiféleképp a második becenevét (Schmeling, Sméling, Smőling) is, amelyet a németek nehézsúlyú bokszvilágbajnoka után kapott. Sporthírlap, 1938. február 5.: „Teljes nevén Ujváry József, azazhogy Smőling. E nevét (...) annak köszönheti, hogy elismerésreméltóan hasonlít Max Schmelinghez, nyaktól felfelé. Ujváry Jóskát csak ritkán láthatja a Hungária közönsége, aminek legkevésbé sem Ujváry az oka, hanem Szabó.”
Már megint Szabó Tóni…
Ujvári 1904. április 4-én született a Budapesttől ötvenöt kilométerre, keletre fekvő Tóalmáson, a Jászság határában. Hamar a fővárosba került, ahol a Lehet úti homokos réten tanult meg focizni. A húszas évek legelején a Budapesti Egyesített Városi Vasutak Tisztviselőinek Sport Egyesületében, azaz a BEVV-ben kezdte meg pályafutását, innen a harmadik vonalbeli VI. kerületi SC-be igazolt (tizenkilenc évesen már bizonyíthatóan itt sportolt). 1926 nyarától az erzsébeti csapatnak tekinthető Húsosban védett, nem sokáig, hiszen a Hungária felfigyelt rá, és 1927 márciusában már ő állt a kék-fehérek gólvonala előtt.
Újabb gyors váltás – igaz, csak kölcsönben: 1927. november 20-án debütált a Hungária másodosztályú profi fiókcsapatában, a BAK-ban. Egész tavasszal ott védett, meglehetősen jól, ezért aztán visszavette a Hungária. Hamar befutott, hiszen 1928. október 7-én bemutatkozhatott a nagyválogatottban („Ma pedig ő a fiatal magyar kapusok között a legnagyobb ígéret és momentán ő a legjobb”). Négy idényen keresztül ő volt a Hungária FC első számú kapuvédője, miközben egyesülete 1930. december közepén szerződtette a nála hat és fél évvel fiatalabb soroksári kapusreménységet, Szabó Antalt. Kropacsekkel, Fehér Ferenccel, Birivel, Remetével és Németh Ernővel még sikerült megbirkóznia, de Szabó Tónival már nem tudott. 1932-től 1939-ig mindössze 27 élvonalbeli bajnoki mérkőzésen szerepelt, míg Szabó ez idő alatt csaknem százötvenen (plusz Tóni 1938-ban világbajnoki ezüstérmes lett).
Egy 1937-es Nemzeti Sport-interjúban így kesergett Ujvári: „Nagyon nehéz volna nekem visszajutnom a csapatba. Amióta Szabó Tóni nálunk van, alig-alig játszottam bajnoki meccsen. Félreértés ne essék, én nem haragszom vagy neheztelek ezért Szabóra. Igazán nagyon szeretem a Tónit. A mai magyar kapusok közül most is őt tartom a legjobbnak.”
Ifjabb Ujvári József egy időben maga is rúgta a labdát – pontosabban védte, ahogyan édesapja is. Tizenhat évesen nagybátyja kísérte el az MTK-hoz, ahol Bukovi Márton vezetőedző rögvest átirányította az ifikhez. Itt két évig szerepelt, tréningmeccsen az MTK II kapuját is őrizte. Akkori ifitársai közül Faliszek Sándor és Keszei György élvonalbeli szereplésig vitte, Keszei csaknem 200 NB I-es meccset húzott le a kék-fehéreknél. Hatalmas kapuskonkurencia (Gelei, Gellér, Kovalik, Takács) lévén, ifjabb Ujvári Rákoscsabára, az alacsonyabb osztályú RTK-hoz igazolt tizennyolc évesen, de nem sokáig futballozott már, inkább a tanulást választotta, diplomát szerzett, villamosmérnök lett. „Rövid volt a pályafutásom, pedig jól ment a védés” – összegzett az érintett. |
Schmeling-Sméling 1939 után már csak levezetett: továbbra is védett munkahelye csapatában, a BSzKRT forgalmi telepeinek bajnokságában vitézkedő Autóbuszüzemben, ezenkívül pedig a VI. ker. SC-t, a Szemeretelepi TE-t (edző) és a Fodrászok TK-t is megjárta. A hajszobrászok gárdáját 1944 tavaszán erősítette – amikor Magyarország éppen német megszállás alá került.
„A válogatottságára való tekintettel nem vitték ki a frontra. Mint csókos katona sofőrként szolgált, és naponta haza tudott jönni. Mindig hozott valamit, amire szüksége volt anyáméknak: krumplit, zsírt, zöldséget – elevenítette fel a háborús időket a kapus elsőszülött fia, ifjabb Ujvári József. – A halála előtt is éppen hazafelé tartott teherautóval, mikor mellette ülő bajtársával együtt szemben találták magukat a Pesterzsébetet akkor már ellenőrzésük alatt tartó, bevonuló oroszokkal, akik tüzet nyitottak rájuk. A támadóik kifelé haladtak a Baross utcából, ők pedig a Soroksári útról mentek befelé.”
A lövések Ujvári József hasát érték, és teljesen szétroncsolták. Mivel nem volt segítség, elvérzett. A bajtársa is. „Valakik kihúzták őket a járműből, és az út mellé fektették őket. A családból anyám testvére látta meg először a holttestüket, ő hozta a szomorú hírt. Emlékszem, volt nagy sírás-rívás... Apámat ott temették el a Baross utca és a Határ út sarkán” – mondta ifjabb Ujvári József, aki hároméves volt édesapja halálakor. Hozzátette: édesapja földi maradványai még legalább két-három évig hevertek az út mentén – „oda vittünk virágot is” –, majd az exhumálás után a rákoskeresztúri Új köztemetőben helyezték őket örök nyugalomra.