MotoGP: mindenki a KTM titkát keresi

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2020.08.14. 10:33
null
A KTM-esek örülnek Brad Binder csehországi győzelmének (Fotó: KTM - Polarity Photo)
A KTM és Brad Binder múlt vasárnapi győzelme óta mindenki az osztrák gyár titkát keresi. Van, aki szerint a gumiban, a motorerőben vagy éppen az elektronikában rejlik a siker kulcsa, de a sok tesztlehetőség is a listán szerepel. A pilótákat csak másodikként említik, amiről Pol Espargarónak meg is van a véleménye.

„Hogy miért voltak ilyen gyorsak a KTM-ek Brnóban? Nincs rá válaszom. Olyan, mintha nem értenék semmit a motorokhoz, de a barátaimnak is csak ezt tudtam mondani, amikor kérdezték” – kezdte a KTM-es pilóta bátyja, az apriliás Aleix Espargaró.

„Tizenöt éve vagyok a depóban, de nem értem, hogyan voltak ilyen szinten, azt azonban nem hiszem, hogy a Michelin segített volna nekik. Igen, az idei karkaszú gumi más, ám nem hinném, hogy emiatt lennének gyorsak. Amikor Fabio (Quartararo – a szerk.) nyert Jerezben, akkor senki sem beszélt a gumikról. A KTM két évvel később érkezett a MotoGP-be, mint az Aprilia. Az egyedüli, amit tenni tudunk, hogy megtapsoljuk őket, mert remek munkát végeztek egy teljesen eltérő mentalitással, mint bárki másé. Tudom, hogy Pol az első számú versenyzőjük, de sosem beszélgetünk a motorokról. Nem tudom, hogy mit és hogyan csinálnak, azt tudom, hogy az osztrák mentalitás nagyon más, mint a spanyol vagy az olasz. Valószínűleg az elektronika az, amiben nagyot léptek előre, a legnagyobb különbség viszont a motorerő. Olyan a KTM, mint egy rakéta, és ehhez még hozzájön a csodás tapadás.”

Nem meglepő, hogy Aleix ezzel zárta, hiszen régóta halljuk tőle, hogy az Aprilia ugyan fejlődik, ám a motorerőben még mindig túl nagy a hátrányuk. Volt azonban még egy gondolata: „Minél többet teszel bele, minél többet dolgozol, annál több sikered van.”

Ez a mondat pedig teljesen összecseng a KTM Motorsport igazgatója, Pit Beirer szavaival, aki elmondta, tudják, hogy hosszú folyamat vár rájuk, de a tapasztalat megszerzését semmivel sem lehet kiváltani, vagy éppen megvenni.

Az Aprilia másik pilótája, Bradley Smith az első két évben a KTM-es projekt oszlopos tagja volt. „Az egész hozzáállásuk a győzni akarásról szól, ezért is értek már el ennyi sikert a gyorsasági és a terepmotorozásban is. Az emberek, akiket bevontak a projektbe, a mentalitás, minden bajnokokhoz illő. Igen, számomra is meglepő, hogy azt a motort, amit én 2018-ban otthagytam, milyen mértékben tudták fejleszteni az elmúlt 18 hónapban. Nem igazán gondoltam, hogy ilyen gyorsan futamot nyernek majd, de a jerezi eredményeket elnézve ez még mindig nem az a motor, amivel minden versenyt meg lehet nyerni. Kíváncsian várom, hogy itt és a szezon további részében mire lesznek képesek. Már tavaly is a top 6-8-ban voltak, és azóta előbbre léptek, tehát a dobogó reális cél lehet. Vasárnap győztek, aztán hétfőn öt pilótával és tíz motorral már ismét pályán voltak. Ezt így kell csinálni – mondta a brit az osztrák hétvége előtt.

A KTM valóban megragad minden lehetőséget a fejlesztésre és az adatgyűjtésre, havonta egy (több napos) teszt van betervezve nekik. Hogy ezt meddig tudják folytatni, az kérdés, jelenleg ugyanis a szabályok erre lehetőséget adnak nekik, úgynevezett koncessziós jogot, ami több tesztelést, a versenypilótákkal való tesztelést és az idei évben 5 helyett 7 motorblokk használatát teszi lehetővé. Ezt az extra jogot azonban már most hétvégén elveszíthetik.

Pol Espargaró szintén a kezdetek óta a KTM-es MotoGP-projekt része, és érthető módon nem ért egyet azokkal, akik csakis a motorban látják a mostani siker titkát. „Érdekes, amikor a yamahások győznek, nem panaszkodnak a végsebességre. Amikor a ducatisok győznek, nem panaszkodnak a hátsó tapadásra... Vicces hallani ezeket, azonban csak azt mutatja, hogy jól csináljuk a dolgokat. A motorunk csodás. De talán mi, pilóták is jó munkát végzünk, és nem csak a motorok számítanak. Ha csupán a motor számít, akkor a Yamaha nyert, nem Quartararo, előtte a Ducati nyert, nem Dovizioso és a Honda nyert, nem Márquez. Ha valaki nyer, akkor az azért van, mert nagyon ügyes és gyors. Ha a másik nyer, akkor az azért van, mert a KTM nagyon jó. Ez vicces. A pilóták jók, a motor működik, és ennyi.”

Ezek után már a világbajnoki címre is esélyesek lennének...?

„Miért is ne? – kezdte Valentino Rossi. – Lenyűgöző, hogy mennyit fejlődtek tavaly óta. A KTM komoly erőket mozgósított a MotoGP-programba. Már Jerezben is versenyképesek volt, Brnóban pedig, ha nincs Pol bukása, első és második helyen jött volna be. Ezen a pályán (Red Bull Ring – a szerk.) nagyon gyors, talán a legesélyesebb is. Legalább három olyan versenyzője van, aki jó formában van, szóval miért ne lehetne harcban a bajnoki címért?”

Andrea Dovizioso szerint azért még túl korai erről beszélni. „Mondjátok meg, hogy az első nyolc-kilenc pilóta közül ki az, akire azt mondanátok most, hogy nem nyerheti meg a világbajnokságot! Ez a bajnokság nem olyan, mint az eddigi években. Legalábbis a MotoGP-ben, amikor nagyjából ugyanazok a pilóták voltak harcban a bajnoki címért. Hogy miért? Sok az anomália. Szerintem az egész év nagy magasságokkal és mélységekkel teli lesz.

Mert a gumi különleges. Nem hiszem, hogy bárki teljesen uralná a helyzetet, ezért nagy különbségek lesznek versenyről versenyre az eredményekben. A gumi az, ami bizonytalanná tett egy három éve biztos helyzetet. Jerezben extrém hőség volt, Brnóban az aszfalt minősége volt rossz, ez a pálya különleges és az időjárás is bizonytalan, Misanóban pedig új az aszfalt...” – zárta az olasz.

További nyilatkozatok és friss hírek az alábbi videóban:

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik