MotoGP: Marc Márquez karja nem javul – jön az újabb műtét?

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2022.05.28. 12:21
null
Vajon Márquez végigmotorozza a szezont? (Fotó: Hantos László)
Huszonegyedikként várja a szabadedzések után az Olasz Nagydíj folytatását a nyolcszoros világbajnok, akiről egyre inkább az a pletyka járja (sőt, talán annál már több), hogy újabb operáció vár rá. 2020-ban többszörösen megsérülő karja annyira nem tökéletes, hogy azon a fizikoterápia vagy bármi más kezelés sem segít.

 

„Nem, nincs terítéken egy újabb műtét” – válaszolta még csütörtökön Marc Márquez a Nemzeti Sport kérdésére, ami nem véletlenül hangzott el, és amire nagy valószínűséggel nem az őszinte választ adta. Bár gondolhatnánk, hogy az első edzésnapon tapasztaltak hoztak gyors változást az eddigi álláspontban, de ez nem valószínű, a legfrissebb hírek szerint ugyanis a műtét azért lenne szükséges, mert felkarcsontja rossz szögben forrt össze.

Az év elején még úgy nyilatkozott, hogy nem szeretne többet a karjáról (válláról) beszélni, azokkal minden rendben, de ahogy haladtunk előre az időben, úgy vált egyre nyilvánvalóbbá, hogy ez az állítás is messze volt a valóságtól. Az utóbbi futamokon már ő sem csinált ebből titkot, elmondta, hogy bizony be kell osztania az erejét, ezért is látjuk őt gyengébben teljesíteni pénteken, no meg azért, mert ezt a napot jelölték ki a motor hibáinak felfedésére és a megoldáskeresésre legyen szó akár alapbeállításról vagy éppen új alkatrészekről, mint például különböző vázak többek között most pénteken.

Mugellóban arról is beszélt, hogy ezen a pályán még inkább érzi, hogy fizikális állapota kevés ezen a pályán, ami még alapesetben is igen megterhelő a sok (és nagy tempójú) irányváltás miatt.

Az FP1-et a 19., az FP2-t a 12., míg az FP3-at a 21. helyen zárta a leggyengébb hondásként, miközben Pol Espargaró és Nakagami Takaaki is befért a TOP10-be.

A HRC ma sajtóközleményt ad ki, melynek témája nyilván nem publikus egyelőre, de a hírek szerint Márquez újabb műtétjét jelentik be, ami vagy már rögtön Mugello vagy a katalán futam után lehet esedékes. Amennyiben a feltételezés igaz, akkor Marcot valószínűleg (ha semmi komplikáció nem jön közbe) a nyári szünet után láthatjuk majd újra versenyezni.

Ami a mostani hétvégét illeti a szabadedzéseket követően hat Ducati várja a folytatást az első tízben. Persze legyinthetnénk, hogy igen, ez az ő pályájuk, a száguldás pályája és amúgy is kilenc versenyzőt indítanak hazai futamukon, de az elmúlt években azért ennyire nem volt erős a dominanciájuk. Az egyedüli, aki valós ellenfélnek tűnik velük szemben, az Aleix Espargaró, aki szintén olasz motoron ül. A legjobb helyezés japán erőforráson egyelőre Pol Espargaró nyolcadik helye.

A bolognai armada tagjai közül Francesco Bagnaia tempója a legmeggyőzőbb jelenleg, szombat reggel közel három tizedet vert a mezőnyre.

Jack Miller viszont nem fért be egyenes ágon a Q2-be, csupán 15-ik lett az FP3-on, amit erős dühkitöréssel fogadott a bokszba visszaérve.

Jorge Martin pénteki kifakadása után, hogy mennyire rossz a GP22, amivel mennie kell, szombatra talált valamit, ami elég volt egy hetedik helyhez a harmadik szabadedzésen.

Maverick Vinales ismét paraszthajszállal, egész pontosan 28 ezred másodperccel maradt le az automatikus Q2-be kerülésről, de csapattársa mögött így is jelentősen gyorsabb az előző naphoz képest.

Ahogy arra számítani lehetett, erre a nagydíjra több gyártó, csapat is új aerodinamikai elemekkel vagy megoldásokkal érkezett, hiszen Katar után az az első olyan helyszín, ahol a tempó sokkal fontosabb, mint a leszorító erő.

Quartararo év elejétől kezdve erre a pillanatra várt, hiszen végsebességbeli hátrányukból valahogyan faragni kell, a blokkhoz nyúlni pedig év közben a szabályok miatt nem lehet.

Péntek reggel az első pályára menetele még az idei „eredeti” idomszettel szerelt motoron történt, de a másik Yamahán már az új verzió volt.

Az első körökben 344-345 km/órás végsebességet mértek neki, mint a motorcsere után, a kisebb leszorító erejű idommal 348.3, illetve négy alkalommal 347.2 km/órát. Tehát nagyjából 3 km/órát nyertek ezzel a frissítéssel. Persze az eddigi nagyjából 10-11 km/órás hátránynak ez alig több mint az egyharmada, de mint tudjuk, minden ezred számít.

Ahogy minden új alkatrésznek, ennek is vannak hátrányai, jelen esetben az első kereket nehezebben tudják az aszfalton tartani, ami idegesebb motort eredményez. Főként a 3-as, 5-ös, 9-es és 11-es kanyarokban, illetve a 12-hez érkezve nehezíti ez meg a francia életét, de ahogy péntek este hangsúlyozta, kész a kompromisszumra, ha azzal akár csak 1 km/órát is nyernek.

A gyári KTM-esek szintén elhasználták az évi egy frissítési lehetőséget, az oldalsó levegőterelő elem levételével agilisabbá, könnyebben kezelhetővé szeretnék tenni a motort.

Az aero újításoknál maradva, a legnagyobb figyelmet az Aprilia kapta, amikor tesztpilótájuk, Lorenzo Savadori ülésvégén megjelent egy T-alakú szárny. Aleix Espargaró egyelőre nem próbálta ezt az elemet, de a szélcsatornában mért adatok alapján nagyon kíváncsi arra, hogy ennek köszönhetően mennyivel tovább tudják lent tartani a motor hátulját, mert ők arra keresnek megoldást.

A királykategória időmérőjének első szakasza 14:10-kor, a Q2 14:35-kor kezdődik.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik