KOVÁCS NIKOLETT
2022.09.18 10:03 Frissítve: 2022.09.18 15:13

MotoGP: már kezd zavarba ejtővé válni a Ducati dominanciája

Egy újabb szombat, amikor a Ducatik domináltak, elhappolva a teljes első sort, ezúttal Pecco Bagnaia, Jack Miller és Enea Bastianini sorrendben. Miközben a Dorna sprintversennyel próbálja megmenteni a sorozatot, a Borgo Panigale-i márka dominanciája kezd túlzó lenni. Hogy a futamon meg tudja-e váltani valaki a világot ellenük...? Kevés rá az esély.

 

Mindenki Bagnaia Achilles-ét (vagy éppen szélárnyékát) keresi (Fotó: Hantos László)

Amióta a Ducatinak sikerült leggyengébb pontján is javítania, azaz az irányváltoztatás és a kanyarodás már nem állítja (szinte) lehetetlen küldetés elé a pilótákat az új idomnak köszönhetően, azóta valószínűleg minden túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a vörösöké a legjobb motor a rajtrácson.

Mindezt pedig a számok is alátámasztják. Már ma, öt futammal a szezon vége előtt elvihetik a konstruktőri bajnoki címet, amennyiben valamelyik versenyzőjük megnyeri az Aragóniai Nagydíjat, Fabio Quartararo pedig hatodikként vagy hátrébb zár.

A bolognaiak idén az eddig megszerezhető 42 dobogós helyből 22-t vittek el, 15-ből 12 pole pozíció fűződik a nevükhöz, és 5 alkalommal a teljes első sort einstandolták. Erre ugyan mondhatjuk, hogy könnyű nekik, hiszen nyolc versenyzővel is érdekeltek a mezőnyben, de mindez már nem magyarázza a kilenc futamgyőzelmet az eddig megtartott 14 nagydíj során, hiszen az csupán két pilóta, Pecco Bagnaia és Enea Bastianini nevéhez fűződik.

Bagnaia őrületes formában van, négy versenyt nyert meg zsinórban (ennek köszönhetően 91 pontos hátrányát 30-ra faragta Quartararóhoz képest), ami csak Valentino Rossinak, Jorge Lorenzónak és Marc Márqueznek sikerült eddig a MotoGP-érában, ráadásul a 20 futamból, 10-szer intették le elsőként.

Hogy meglesz-e az ötödik? Minden esély megvan rá. Az edzésen mutatott köridőket elnézve, akik ebben megakadályozhatják, az Bastianini és Quartararo, a többiek tempója valamivel lassabbnak ígérkezik.

Ahogy arról korábbi cikkünkben is szóltunk, a mai verseny kulcsa a gumik állapotának megóvása lesz. A 10. kör környékén nagy visszaesés várható a hátsó abroncs tapadásában (23 körös a futam), amit azzal lehet kitolni, ha valaki spórolni tud a futam első felében. Bagnaián kívül nyilván mindenki abban reménykedik, hogy ez valóban így is történik majd, és ez esélyt adhat nekik legalább a harcra.

Bagnaia állítja, hogy nem akar mindenáron győzni, ha Bastianininek jobb lesz a tempója, akkor inkább a biztos 20 pontra megy, és nem akarja kockáztatni az esetleges nullázást.

Túl sokat hibáztam a szezon elején, ezt már nem engedhetem meg magamnak. A harmincpontos hátrány könnyen elszaladhat megint, ami az esélyek végét jelentené” – mondta szombaton.

Nyilván más lesz a képlet, ha a győzelmét Quartararo veszélyeztetné, de legyünk őszinték, ehhez kisebb csoda kellene. Hiába a franciáé a legjobb versenytempó, a második sorból rajtolva nem lesz egyszerű dolga. Előznie kell, ehhez pedig kockázatot kell vállalnia az első kanyarokban.

A yamahás a negyedik szektorban nem kevesebb, mint 0.380 másodpercet veszít Bagnaiához képest, ami 23 kör alatt közel kilenc másodperc hátrányt jelent. Videó alapján elemezték, hogy a célra fordítóban semmivel sem lassabb a többieknél, azaz a hátsó egyenesben és az azt megelőző kigyorsításban kerül ekkora lemaradásba, a blokkal pedig idén már nem tudnak mit kezdeni a szabályok miatt.

Egyedüli esélye az lehet, ha a gumispórolás miatt a Ducatiknak visszább kell tekerni a motort, vagy ha rosszul osztják be a készletet és a táv második felében lassulnak.

Aleix Espargarónak pénteki bukdácsolása után sikerült odaérnie a negyedik helyre az időmérőn, de a vörösök tempóelőnye még számára is aggasztó.

Álex Rins szintén sokkot kapott, amikor megpróbált Bagnaia mögött gyors kört futni a kvalifikáción, de az konkrétan nyolc tizedet adott neki a gyors körén.

Akik még esetleg halászhatnak majd a zavarosban, azok a gyári KTM-ek, akik általában jól teljesítenek alacsony tapadási körülmények között. Persze szó nincs győzelmi esélyről, így leginkább Quartararo drukkolhat azért, hogy ne lopjanak előle pontokat.

Az időmérő végeredménye itt tekinthető meg!

2022.06.08 10:24:02

Egyéb autó-motor K. D.

2022.03.21 15:45:35

Egyéb autó-motor MTI, V. Á.

A Honda klasszisa Twitter-oldalán azt írta, szerencsére jól van, csak elővigyázatosságból döntöttek úgy, hogy nem indul el az Indonéz Nagydíjon.

2022.03.21 10:27:58

Egyéb autó-motor nemzetisport.hu

A március 23-i rendezvény házigazdája Prof. Dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter. (x)