BÖRZÖLI BERNADETT 2020.12.31 12:14

Hamilton Schumacher nyomdokaiban, de jön az utánpótlás – 2020 az autósportban

A koronavírus-járvány a többi sportág mellett természetesen az autósportot sem kímélte 2020-ban. Az összes sorozat idénykezdete hónapokat csúszott, ám a kellő óvintézkedések mellett végül jelentősebb probléma nélkül lebonyolíthatták a versenyeket. Bár a Formula–1-es szezon rövidebb lett, mint azt az utóbbi években megszokhattuk, izgalmakból nem volt hiány, amihez talán még a járvány is hozzájárult. A WTCR-ben viszont sajnos nem láthattunk magyar címvédést Michelisz Norbert révén. Íme, a 2020-as idény legfontosabb történései a Nemzeti Sport Online által kiemelt nemzetközi szériákban!

Hamilton 2020-ban sem talált legyőzőre a Formula–1-ben (Fotó: AFP)

 

MÁR KÉT KIRÁLYA VAN A FORMULA–1-NEK

Néhány nappal az idénynyitó március 15-ei futam előtt a királykategória teljes mezőnye megérkezett Melbourne-be, hogy kezdetét vehesse a 2020-as szezon. Az idénynyitó azonban elmaradt – először a McLaren lépett vissza, mert az istálló egyik tagjának pozitív lett a koronavírustesztje, majd hosszas tanácskozás után Chase Careyék kénytelenek voltak törölni a teljes hétvégét.

Később sok más futam is erre a sorsra jutott, az idény végül július 5-én vette kezdetét az Osztrák Nagydíjjal. A szezon elején esélytelen volt, hogy a versenyeket helyszíni nézők előtt rendezzék meg, először a szeptember közepi Toszkán GP-n láthattunk szurkolókat a lelátókon, ám a hátralévő hétvégékre is csak keveseket – vagy olykor ismét senkit sem – engedtek be a pályákhoz.

AZ F1 2020-AS IDÉNYÉNEK VÉGEREDMÉNYE
1.Lewis Hamilton
347 pont
2.Valtteri Bottas
223
3.Max Verstappen
217
4.Sergio Pérez
125
5.Daniel Ricciardo119

Bár a csapatok egymástól elszigetelve, szigorú szabályokat betartva dolgozhattak a hétvégéken, az ezzel kapcsolatos intézkedések és a folyamatos COVID-tesztek megtették a hatásukat, hiszen nagyobb probléma nélkül lemehetett az idény. Igaz, hogy közel 100 pozitív tesztet így is produkáltak a vizsgált személyek, és három versenyző is elkapta a vírust, de az szerencsére nem történt meg, amitől többen tartottak, vagyis a szezonkezdet után nem kellett módosítani a versenynaptárt a tömeges megbetegedések miatt.

Sergio Péreznek két, Lance Strollnak és Lewis Hamiltonnak pedig egy-egy fordulót kellett kihagynia a vírus miatt. A Racing Point versenyzőit Nico Hülkenberg helyettesítette a két silverstone-i futamon, illetve az Eifel Nagydíjon, Lewis Hamilton helyett pedig a williamses George Russell ugrott be az egyik Mercedesbe a második bahreini hétvégén.

Hamilton számára abból a szempontból nem jött rosszkor a kényszerpihenő, hogy az idénynek már egy olyan szakaszában maradt távol, amikorra biztossá tette a saját és a csapat világbajnoki címét is. Az immár hétszeres világbajnok egyébként idén is rendkívül eredményes szezont teljesített. Bár az idénynyitót Valtteri Bottas nyerte meg, Hamilton a 17 futamból 11-en elsőként látta meg a kockás zászlót, és már hat versennyel a vége előtt, Portugáliában megszerezte a hetedik vb-diadalát.

A Mercedes brit versenyzője mellett Valtteri Bottas és Max Verstappen két-két győzelmet aratott, ám két új futamgyőztese is lett a királykategóriának. Pierre Gasly az Olasz Nagydíjon, Sergio Pérez pedig a Szahíri Nagydíjon szerezte meg F1-es pályafutása első győzelmét.

A Formula–1 2020-as idényéről idén még jelentkezünk egy hosszabb cikkel!

KISEBB MAGYAR SIKEREK A WTCR-BEN

A koronavírus-járvány természetesen nemcsak a Formula–1-es szezonkezdetet tolta el, más sorozatok vezetőségeinek is át kellett kalkulálniuk a maguk idényét. A túraautó-világkupában április végén kezdtek volna a Hungaroringen, ám a kormány néhány héttel a hétvége előtt bevezetett intézkedései gyakorlatilag lehetetlenné tették a versenyek megrendezését.

Michelisz sajnos nem tudta megvédeni a bajnoki címét idén (Fotó: DPPI)

 

Akárcsak más versenyzőkre, Michelisz Norbertékre is több hónapos várakozás várt ezután, végül szeptember közepén a belgiumi Zolderben csaphattak össze először. A 6 hétvégéből és 16 futamból álló idényt viszont mindössze két hónap alatt bonyolították le, így igencsak feszes volt a menetrend.

A magyarok szempontjából végül gyengébb szezont hozott a kurta-furcsa 2020-as év, hiszen Michelisz sajnos nem tudta megvédeni a tavaly elhódított bajnoki címét. A Hyundai dolgát idén talán az eddigieknél is jobban megnehezítették az esélykiegyenlítő rendszerekkel, ami miatt egyébként a dél-koreai gyártó az évad második versenyhétvégéjétől vissza is lépett, így az akkor kihagyott két viadal miatt is számítani lehetett, hogy csak nehézkesen jöhetne össze Michelisz számára a címvédés.

A bravúr el is maradt, ám az mindenképp pozitívnak nevezhető, hogy a 2019-es világkupagyőztes mellett idén három másik magyar versenyzőnek és egy magyar istállónak is szurkolhattunk a WTCR-ben. A 2019-es idény kihagyás után visszatért a mezőnybe a Zengő Motorsport, és ezúttal három autót is indított. Ami a magyar versenyzőket illeti, Boldizs Bence és Kismarty-Lechner Gábor kapott lehetőséget, harmadikként pedig a 2019-es idény egyik legjobb újonca, Mikel Azcona csatlakozott az alakulathoz.

Azcona Spanyolországban futamot is nyert, az idényzáró hétvégén pedig még egyszer dobogóra állhatott. Boldizs a legjobb versenyét a Hungaroringen teljesítette, ahol a második viadalon a pole pozícióból indulva a hetedik helyen látta meg a kockás zászlót, s az újonc versenyzők tabellájának a harmadik helyén fejezte be a szezont.

A magyar versenyzők közül egyébként Tassi Attila volt a legeredményesebb, aki a második idényét futotta a Hondánál. Tassi a szezon elején kétszer is dobogóra állhatott, s végül a bajnoki pontverseny 12. helyén végzett. Mögötte Michelisz zárt a tabellán, Boldizs a 18., Kismarty-Lechner pedig a 20. lett az év végi összesítésben.

A bajnok a Lynk & Co francia versenyzője, Yann Ehrlacher lett 41 pontos előnnyel a márkatársa (és nagybátyja), Yvan Muller, illetve az Alfa Romeó-s Jean-Karl Vernay előtt. A 2021-es idény május 14-én veszi kezdetét a Hungaroringen!

A WTCR 2020-AS IDÉNYÉNEK VÉGEREDMÉNYE
A vk végeredménye: 1. Yann Ehrlacher (francia, Lynk & Co) 234 pont, 2. Yvan Muller (francia, Lynk & Co) 195, 3. Jean-Karl Vernay (francia, Alfa Romeo) 194, 4. Esteban Guerrieri (argentin, Honda) 188, 5. Gilles Magnus (belga, Audi) 172, ...12. Tassi Attila (magyar, Honda) 100, 13. Michelisz Norbert (magyar, Hyundai) 93, ...18. Boldizs Bence (magyar, Cupra) 35, ...20. Kismarty-Lechner Gábor (magyar, Cupra) 17

 

GYORS REAGÁLÁS, MAJD INTENZÍV IDÉNYZÁRÓ A FORMULA E-BEN

Az elektronikus motorral hajtott formulaautók számára kiírt Formula E legutóbbi idénye 2019 novemberének végén vette kezdetét Szaúd-Arábiában. Egy hétvége két versenye után a szezon januárban folytatódott Chilében, majd februárban még további két versenyhétvégét rendeztek Mexikóban és Marokkóban, mielőtt a járvány miatt fel kellett függeszteni az idényt.

Talán nem mondunk túl nagyot, ha azt állítjuk, hogy a jelentősebb nemzetközi sorozatok közül a Formula E vezetősége reagált a leghamarabb és a legprofibb módon a világon kialakult helyzetre, s nem féltek egyik napról a másikra bejelenteni a versenyek leállítását, később pedig azt is nyíltan kimondták, hogy ha szeptemberig nem változnak a körülmények, akár le is fújhatják az idényt.

Erre szerencsére nem került sor, és augusztus első felében egy igen intenzív idényzárón – 9 nap alatt 6 futamot rendezve – döntöttek a bajnoki cím sorsáról. A trófea António Félix da Costáé lett roppant nagy, egész pontosan 69 pontos előnnyel Stoffel Vandoorne, illetve Jean-Éric Vergne előtt.

A Formula E az utóbbi években egyre nagyobb népszerűségnek örvend, 2021-től pedig már világbajnoki státuszú a sorozat. A következő idény január 16-án veszi kezdetét Chilében.

A FORMULA E 2020-AS IDÉNYÉNEK VÉGEREDMÉNYE
A bajnokság végeredménye: 1. António Félix da Costa (portugál, DS Techeetah) 158 pont, 2. Stoffel Vandoorne (belga, Mercedes) 87, 3. Jean-Éric Vergne (francia, DS Techeetah) 86, 4. Sébastien Buemi (svájci, Nissan e.dams) 84, 5. Oliver Rowland (brit, Nissan e.dams) 83, 6. Lucas di Grassi (brazil, Audi) 77

 

ODATETTÉK MAGUKAT A FIATALOK – ÍGY VÉGZŐDÖTT AZ F2-ES ÉS AZ F3-AS IDÉNY

Izgalmakból az F1 utánpótlását adó fiataloknál sem volt hiány 2020-ban. A Formula–3-ban az idény végén Oscar Piastri örülhetett, aki a Formula Renault Európa-kupa regnáló bajnokaként csatlakozott az F3-as mezőnyhöz 2020-ban. A Renault által támogatott ausztrál versenyző annak a Prema-istállónak a versenyzőjeként aratta a diadalát, amelynél az F3-ban és más sorozatokban olyan pilóták fordultak meg, mint Charles Leclerc, Pierre Gasly vagy Mick Schumacher.

Piastri a bajnoki címével jövőre feljebb léphet a Formula–2-be, hiszen 2021-ben már (szintén a Prema versenyzőjeként) az F1 előszobájában méretheti meg magát. Ott éppen Mick Schumachert váltja, aki idén elhódította a bajnoki címet. Az F2-ben a második szezonját teljesítő német versenyző számára kissé visszafogottabban indult a szezon. A 11 fordulós és 22 futamos idényben mindössze a nyolcadik hétvégén aratta az első győzelmét, és ezenkívül is csak egy alkalommal ünnepelhetett a dobogó legfelső fokán.

Mick Schumacher F2-es bajnokként debütálhat a királykategóriában (Fotó: AFP)

 

Azonban mindez elégnek bizonyult ahhoz, hogy a szezonzáró hétvégén annak ellenére is elhódítsa a bajnoki címet, hogy nem éppen a dobogós helyekért csatázott. Schumacher 14 ponttal Callum Ilott előtt végzett a pontversenyben, a bajnoki címe pedig utat nyitott számára a királykategóriába.

Schumacher 2021-ben a Haasnál debütálhat, a csapattársa az F2-es bajnokság ötödik helyezettje, Nyikita Mazepin lesz. A fiatalok közül Cunoda Jukit is az F1-ben láthatjuk jövőre – az F2 idei harmadik helyezettje az AlphaTaurinál mutatkozhat be.

A 2020-AS IDÉNY BAJNOKAI A KIEMELT NEMZETKÖZI AUTÓSPORT-SZÉRIÁKBAN
FORMULA–1: Lewis Hamilton
FORMULA–2: Mick Schumacher
FORMULA–3: Oscar Piastri
WTCR: Yann Ehrlacher
FORMULA E: António Félix da Costa*
DTM: René Rast
INDYCAR: Scott Dixon
NASCAR: Chase Elliott
SUPER FORMULA: Jamamoto Naoki
RALI-VB: Sébastien Ogier
RALIKROSSZ-VB: Johan Kristoffersson
WEC: Mike Conway, Nakadzsima Kazuki, José María López*
ETRC:
 Kiss Norbert**
* a 2019–2020-as idény végeredménye

** a futamok alacsony száma miatt nem hirdettek Európa-bajnokot

2021.06.05 10:12:59

Egyéb autó-motor KOVÁCS NIKOLETT

Johann Zarco nyerte a Katalán Nagydíj első edzésnapját a MotoGP-ben, de nem ő a leggyorsabb.

2021.01.18 15:18:10

Egyéb autó-motor nemzetisport.hu

2021.01.13 22:47:31

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA (Szaúd-Arábia)

Exkluzív interjú Khalid bin Szultan al-Fejszal al-Szaud herceggel, a szaúdi motorsport szövetség elnökével.

2021.01.02 08:46:27

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA

Milyen egy homokvihar? És eltévedni benne? Kulisszatitkok a 15. rajtjára készülő versenyzőtől.