TÓTH ANITA (al-Ula) 2021.01.13 17:51 Frissítve: 2021.01.13 18:27

Dakar: ez itt már a hajrá, egyre nő a nyomás

Ez itt már a hajrá – mindenki érzi, de az éllovasokban ez nem megkönnyebbülést, hanem inkább feszültséget szül minden kategóriában. A Dakar csütörtökön még „kimutatja a foga fehérjét”.

A Fazekas, Horn, Csákány hármas ezen a szakaszon a 14. helyen ért célba (Fotó: Fazekas Motorsport)

 

A feszültség egyre nő – ez egyértelműen jelzi, hogy az idei Dakar a véghajrájához közeledik, vagy már ott is tart. Mindössze két nap van hátra (persze stílusosan az utolsó előtti a verseny leghosszabb szakasza), s az éllovasokon egyre nő a nyomás. A tizenháromszoros Dakar-győztes Stéphane Peterhansel egyenesen úgy érzi a reggeli ébredéstől az esti lefekvésig tart. És ahogy nő a feszültség, úgy nő a bizonytalanság. Ha pedig bizonytalan vagy, elkezded megkérdőjelezni a saját döntéseid helyességét is, ami a terepraliban nem túl jó.

„Vezetni a versenyben a lehető legjobb érzés, ugyanakkor az éllovasnak van a legtöbb veszítenivalója” – mondta Peterhansel, aki ugyan a szerdai szakaszon veszített valamennyit az előnyéből a háromszoros Dakar-győztes Nasszer al-Attijahhal szemben, ám még mindig 17 perccel áll az élen, amit akár már be is lehet osztani... Mintha az olyan könnyű volna a Dakaron, ahol bármelyik másodpercben beüthet a mennykő.

Ami az al-Ulában véget érő szakaszt illeti: a szaúdi Jazid al-Radzsi volt rajta a leggyorsabb, aki orosz rulettet játszott, de ezúttal az kifizetődött, s a Toyota-pilóta idei második szakaszgyőzelméhez vezetett.

„Gyorsan mentünk, és harminc kilométerrel a vége előtt kaptunk egy defektet, de elhatároztuk, nem cseréljük le. A szakasz végére atomjaira hullott az abroncs, de befejeztük vele a szakaszt. Kockázatos volt, de nyerni akartunk” – mondta al-Radzsi, aki mögött Nasszer al-Attijah ért célba ezen a napon. A katari, akinek győzelmei és olimpiai bronzérme (sportlövészetben szerezte) okán az életrajzát tanítják hazája iskolájában, úgy gondolja, a csütörtöki szakasz dönti majd el az idei Dakart. Nyilván ez jó kis nyomásgyakorlás is a részéről – de még igaz is lehet.

„Stéphane-on (Peterhansel) van a legnagyobb nyomás, hiszen ő vezet, de azért én sem vagyok könnyű helyzetben, ha nem tudok fordítani, második leszek...” – mondta al-Attijah.

A motorosok egész más gondokkal küszködnek – jelesül azzal, hogy egyre fogyatkozik a mezőny. És nem csupán a hullafáradt amatőrök esnek ki egyre-másra, hanem az élversenyzők is. Kedden Toby Price esett hatalmasat és szenvedte el 30. csonttörését – a kórházból már kedélyesen üzent, bár túl sok mindenre nem emlékszik a történtekből –, szerdán pedig a vezetést tőle átvevő Jose Ignacio Cornejo kényszerült búcsúzni. A chilei a szakasz 255. kilométerénél bukott, és bár az adrenalin úgy száguldott az ereiben, hogy nagy nehezen feltápászkodott, és a harmadik helyen célba vitte a motorját, ott az orvosok alaposabban ránéztek, és azt tanácsolták, menjen kórházba, mert fennáll a súlyos agyrázkódás veszélye.

Hallgatva a doktorokra kórházba ment, és egyúttal kiszállt a küzdelemből – az élre pedig Kevin Benavides állt. Neki „csak” az orra van eltörve, de már az is napok óta, úgyhogy szinte meg is feledkezik róla a jobb pillanatokban. Amikor éppen nem nézeget a háta mögé, hiszen egy percen belül (51 másodpercre) követi őt az összetettben Ricky Brabec. Ők ketten csapattársak a Hondánál, de nincs csapatutasítás, úgyhogy ha egy mód van rá, Brabec megpróbálja majd legyőzni a mezőny legjobb navigátora hírében álló Benavidest.

A Malle Moto (szervizháttér nélküli) kategóriában vitézkedő magyarok is szépen hagyják maguk mögött a kilométereket: a szatmári Gyenes Emánuel ezen a napon a leggyorsabb volt, az összetettben pedig tartja második helyét – előtte és mögötte is viszonylag nagy a „légüres tér”.

„Még jobb is lehetett volna ez a szakasz, ha egy kicsit jobban bízom magamban – mondta Gyenes. – Hetven kilométernél utolértem egy bolyt, amelynek tagjai össze-vissza kóvályogtak, és bár láttam, merre kellene menni, ott volt a bolyban a kategória-harmadik Melót, így nem akartam kockáztatni. Együtt maradtunk, és a végén én vezettem őket a helyes irányba.”

Saghmeister Gábor is kilométerről kilométerre számol vissza, ahogy általában a versenynek ebben a szakában.

A kamionosoknál a cseh Martin Macik újra megvillant (és szakaszt nyert), az összetettben azonban a Kamaz keveri a kártyákat, az ellenfelek képtelenek beszállni a játékba. A Fazekas Károly, Horn Albert, Csákány Péter hármas az experience kategóriában versenyez – vagyis az összetettben nem, de napi szinten értékelik –, s ezen a szakaszon a 14. helyen ért célba.

„Ez most a szokásosnál rövidebb és gyorsabb volt, az előző napi pályán is mentünk egy kicsit, voltak sziklás részek, de a pálya második fele tempósabb volt – mondta Fazekas. – A sok por megnehezíti a dolgunkat, mert nem nagyon tudunk előzgetni, de ma legalább nem volt defektünk, talán annak köszönhetően, hogy kicsit magasabb keréknyomással mentünk, mint eddig.”

A Dakar leghosszabb mért szakaszával kezdi meg a levezetést a mezőny csütörtökön, amikor tényleg sok nyitott kérdésre választ kaphatunk.

43. DAKAR RALI
10. szakasz, Neom–al-Ula (össztáv: 584 km, ebből szelektív szakasz: 342 km). Autósok:
1. Jazid al-Radzsi, Dirk von Zitzewitz (szaúd-arábiai, német, Toyota Hilux) 3:03:57, 2. al-Attijah, Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 2:04 p h., 3. Peterhansel, Boulanger (francia, Mini John Cooper Buggy) 2:53 p h. Motorosok: 1. Ricky Brabec (amerikai, Honda) 3:12:33, 2. Barreda (spanyol, Honda) 3:15 p h., 3. K. Benavides (argentin, Honda) 5:11 p h., ...30. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 1:04:02 ó h., ...64. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 2:32:27 ó h. Kamionosok: 1. Martin Macik, Frantisek Tomasek, David Svanda (cseh, Iveco) 3:13:02, 2. Szotnyikov, Ahmagyejev, Ahmecianov (orosz, Kamaz) 1:40 p h., 3. Margyejev, Szvisztunov, Gljautdinov (orosz, Kamaz) 3:16 p h., ...14. Fazekas Károly, Horn Albert, Csákány Péter (magyar, Scania) 36:56 p h.
Az összetettben. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel 37:33:06, 2. al-Attijah 17:01 p h., 3. Sainz, Cruz (spanyol, Mini John Cooper Buggy) 1:03:44 ó h. Motorosok: 1. Kevin Benavides 40:20:08, 2. Brabec 51 mp h., 3. Sunderland (brit, KTM) 10:36 p h., ...25. Gyenes 7:23:52 ó h., ...62. Saghmeister 30:30:44 ó h. Kamionosok: 1. Dmitrij Szotnyikov 40:57:31, 2. Sibalov, Nyikitin, Tatarinov (orosz, Kamaz) 47:22 p h., 3. Margyejev 1:14:41 ó h.

2021.01.18 15:18:10

Egyéb autó-motor nemzetisport.hu

2021.01.13 22:47:31

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA (Szaúd-Arábia)

Exkluzív interjú Khalid bin Szultan al-Fejszal al-Szaud herceggel, a szaúdi motorsport szövetség elnökével.

2021.01.02 08:46:27

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA

Milyen egy homokvihar? És eltévedni benne? Kulisszatitkok a 15. rajtjára készülő versenyzőtől.

2020.12.21 12:47:52

Egyéb autó-motor BÖRZÖLI BERNADETT

A magyaroknak kevesebb babér termett a WTCR-ben, Da Costa tarolt az FE-ben – ez történt idén a nemzetközi autósportban!

2020.12.26 15:35:52

Egyéb autó-motor BÖRZÖLI BERNADETT

„Míg a WTCR és az ETRC is izgalmas versenyeket hozott, a lelátók üresen áztak az őszi esőben...”