T. A. 2022.01.13 17:37 Frissítve: 2022.01.13 17:44

Dakar: az első naptól kezdve vezet a katari versenyző

Az utolsó előtti szakaszon nagy volt a taktikázás: az autósoknál Nasszer al-Attijah megnyugtató előnnyel vezet, a motorosoknál Sam Sunderland áll az élen, ám nagyon is többesélyes a küzdelem.

A motorosoknál Sam Sunderland áll az élen (Fotó: AFP)

 

A verseny legnehezebb szakasza volt az utolsó előtti az idei Dakaron – legalábbis az élversenyzők közül többen is így látják. Ez egyrészt annak a számlájára is írandó, hogy a mögöttük lévő tizenegy szakasz során egymásra rakódott a fáradtság, másrészt a szervezők szokása, hogy „nem adják könnyen” a győzelmet.

Az autós mezőnyben a kétszeres ralivilágbajnok, háromszoros Dakar-győztes Carlos Sainz megszerezte idei második szakaszgyőzelmét, ami azt mutatja, hogy a verseny elején számtalan problémával küzdő Audival jövőre már biztosan számolni kell a végső győzelemért folyó csatában.

„Volt itt minden: tevefű, dűnék, kövek, folyómedrek és trükkös navigáció – egyáltalán nem volt könnyű. Egyszer láttam Stéphane-t (Peterhansel), hogy jön visszafelé egy GPS-pontot keresve, és nekün is vissza kellett fordulni, mert mi is kihagytuk, összességében azonban elégedett vagyok a szakasszal” – nyilatkozta Sainz.

Az összetettben továbbra is megnyugtató előnnyel vezet Nasszer al-Attijah, akin ugyan hozott négy percet ezen a napon Sébastien Loeb, a francia utóbb ötperces büntetést kapott sebességtúllépésért a korlátozó zónában. Persze, végeredményben mindegy, hogy 33 vagy 28 perces előnnyel vág neki a katari Al-Attijah az utolsó szakasznak – ha nem történik valami hatalmas galiba, megszerzi negyedik Dakar-sikerét.

„Nehéz szakasz volt, sok gondolkodást igényelt – mondta al-Attijah. – Jó úton járunk, hiszen az utolsó szakasz rövidebb lesz a többinél, csak azt kell tennünk, amit eddig is. Az első naptól kezdve vezetünk, és nagyon fontos, hogy meg is nyerjük a versenyt.”

A motorosoknál jóval bonyolultabb a helyzet, ott az első három helyezett 7:15 percen belül van, úgyhogy az utolsó szakaszra maradt a döntés. Csütörtökön Kevin Benavides volt a leggyorsabb, a második helyen célba érkező Sam Sunderland pedig visszavette a vezetést – az idei Dakar során immár hatodik alkalommal...

„Ahogy számítottunk is rá, nagyon nehéz, navigációigényes szakasz volt a csütörtöki – mondta Sunderland. – Négy kilométer után már mindenfelé vezettek a nyomok, néhányan összezavarodhattak az élen állók közül. Jól vagyok, várom a zárónapot, ugyanakkor tisztában vagyok vele, hogy a versenynek még koránt sincs vége. Annyit tehetek, hogy a maximumra törekszem, de nyilván az ellenfelek is ezt teszik majd.”

Ha a realitást nézzük, Pablo Quintanillának (6:52 perc hátrány) és Matthias Walknernek (7:15 p h.) van még esélye beérni Sunderlandet.

DAKAR RALI
11. szakasz, Bisa–Dzsidda (össztáv: 501 km, ebből szelektív szakasz: 346 km). Autósok: 
1.  Carlos Sainz, Lucas Cruz (spanyol, Audi Q e-tron) 3:29:32, 3. Alvarez, Monleon (argentin, spanyol, Toyota Hilux) 3:10 perc hátrány, 3. Ekström, Bergkvist (svéd, Audi Q e-tron) 3:53 p h. Motorosok: 1. Kevin Benavides (argentin, Husqvarna) 3:30:56, 2. Sunderland (brit, GasGas) 4 mp h., 3. Rodrigues (portugál, Hero) 2:26 p h., ...42. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 52:44 p h., ...107. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 3:00:43 ó h. Kamionosok: 1. Teruhito Szugavara, Hirokazu Somemija, Juji Mocizuki (japán, Hino) 2:47:40 , 2. Nyikolajev,  Jakovlev, Ribakov (orosz, Kamaz) 1:07:05 ó h., 3. Karginov, Mokejev, Makov (orosz, Kamaz) 1:07:20 ó h.

Az állás. Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 36:49:51, 2. Loeb, Lurquin (francia, belga, BRX Buggy) 33:19 p h., 3. Al-Radzsi, Orr (szaúdi, brit, Toyota Hilux) 1:03:43 ó h. Motorosok: 1. Sam Sunderland 37:04:05, 2. Quintanilla (chilei, Honda) 6:52 p h., 3. Walkner (osztrák, KTM) 7:15 p h., ...40. Gyenes 7:59:42 ó h., ...105. Saghmeister 25:05:27 ó h. Kamionosok:  1.  Dmitrij Szotnyikov, Ruszlan Ahmagyejev,  Ilgiz Ahmetzjanov (orosz, Kamaz) 39:54:33, 2. Nyikolajev, Jakovlev, Ribakov 8:18 p h., 3. Sibalov, Nyikityin, Tatarinov (orosz, Kamaz) 1:04:50 ó h.

2022.01.15 10:13:14

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA

A verseny históriája az elmúlt hetekben újabb izgalmas és különleges fejezettel bővült.

2021.11.25 23:34:46

Egyéb autó-motor MONCZ ATTILA

ALAPVONAL. Valentino Rossi egy generációban változtatta meg a motorozáshoz való hozzáállást, sokakat függővé tett, emiatt az iparágban senki sem lehet eléggé hálás neki. Nem szívesen beszélt, sokkal inkább versenyzett és cselekedett, hogy fő küldetését teljesítse. Nem tudott szabadulni a gondolattól, hogy neki kell megmutatnia, a mezőnyben nem a gép, hanem az ember jelenti a legnagyobb különbséget.

2021.11.11 18:29:30

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA

A háromszoros Európa-bajnok a technikai kihívást szereti leginkább a kamionsportban.

2021.10.06 14:19:17

Egyéb autó-motor MTI/K. B.

A csapatfőnök szerint ideális felállást jelent nekik a tapasztalat és a fiatalság kombinációja.

2021.08.28 08:45:13

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA

A Pure ETCR egyetlen magyar versenyzőjével megpróbáljuk egy kicsit bemutatni az autót.