„A nagy álmunk az, hogy világversenyt hozzunk Nagyhalászba”

Vágólapra másolva!
2020.07.17. 11:25
null
Csak a szokásos izgalmak... Fotók: <a href="https://nagyhalaszspeedwayring.hu/"><strong>nagyhalaszspeedwayring.hu</strong></a>
Sokan tudják már, másoknak meglepetés, és amikor elutaznak oda, csak akkor szembesülnek vele: Európa egyik leghangulatosabb salakmotorpályája egy Szabolcs megyei kisvárosban, a Nyíregyháza és Kisvárda közelében lévő Nagyhalászban található. Ráadásul nem mindennapi környezetben, ugyanis egymás mellett hozták létre a horgászok és a vaspapucsosok „Paradicsomát”!


Egyre rangosabb versenyeket rendeznek Magyarországon az egyre népszerűbb és egyre több nézőt vonzó sportágban, a salakmotorban, és az újjászületés, a „vaspapucsos reneszánsz” egyik motorja Magyarországon egy szabolcsi kisváros, Nagyhalász. Ahol a már említett tó és a modern, a szurkolók által csak kis gyöngyszemként emlegetett pálya, a Nagyhalász Speedway Ring egyik szomszédja egy gyönyörű halastó – a másik pedig egy zöld illatokat árasztó gyógynövénytelep. Kitalálták: e három létesítmény egyetlen embernek, Albók Józsefnek köszönhető.

A Magyar Motorsport Szövetség, azaz a MAMSZ honlapja szerint tavaly Magyarországon hét hivatalos salakversenyt rendeztek, kettőt Debrecenben, ötöt Nagyhalászban, ez mindent elmond a Nagyhalász Speedway Ring súlyáról. Az Egyéni Európa-bajnokság Challenge-et – ez kvázi Eb-selejtezőnek felel meg – például négyezer szurkoló követte élőben.

De sajnos nem véletlenül olvadt maroknyira a magyarországi versenyzők tábora.

„A nemzeti és a magyar bajnoki sorozatban pénzjutalmat kapnak a versenyzők, de a szállást mindenki magának rendezi. Az egyesület állja a versenyzők motorjának a felújítását, üzemanyaggal, gumikkal is a segítségükre sietünk, egy futamon ugyanis elkopik egy gumiszett egyik fele, megfordítják, a másik futamon meg oda a másik fele. Egy ilyen gumi ötven-hatvan euró, költséges sport a motorsport... Nem olcsó a pálya fenntartása sem, verseny közben például folyamatosan locsolni kell a salakot, ráadásul két locsológép kell, hogy ha az egyik meghibásodna, ott legyen a másik; és ez a kettőzés az összes tartozékra igaz! És nem egyszerű ennyi jó szakembert egy helyre csábítani, ám nem véletlen, hogy Magyarországon európai és világversenyre egyedül a halászi pályának van licence. Nagy hangsúlyt kap a biztonságtechnika, légfalak is kellenek, ezek összértéke tízmillió forint fölött van, és ezeket nemzetközi versenyeken csak öt évig lehet használni. Fontos a verseny közbeni pályaegyengetés, mert ha nútos, gödrös lesz a pálya, akkor balesetveszélyessé válik. De nagyon jó a pályánk, szívesen jönnek ide a versenyzők, külföldről is. A salakmotor hazája Lengyelország, de Dániában, Angliában és Svédországban is nagyon népszerű, legutóbb a skandináv országokból is eljöttek Nagyhalászba versenyezni, összesen már tizenkét országból fordultak meg nálunk a Challenge versenyeken.”

A nagy álmunk az, hogy világversenyt hozzunk Nagyhalászba, egy GP-futamot” – sóhajtott nagyot Albók József, aki hosszú utat bejárva láthatja nap mint nap maga előtt az ovális pályát.



Nyíregyházán húsz évvel ezelőtt akasztották szögre a vaspapucsot, pedig az 1976-ban épült pálya legendás versenyeket és legendás versenyzőket látott, korábban Debrecenben, Szolnokon, Gyulán, Miskolcon építettek még ovált.

„Közülük már csak egy-kettő maradt – merengett el Albók József. – Anno eljártam versenyekre, de azután húsz éven át a futballra koncentráltam, vezetőként és mecénásként, voltam a város polgármestere is. Később eltávolodtam a focitól, és újra beleszerelmesedtem a technikai sportokba, újra versenyekre utaztam, majd kerestem a helyet, hol lenne lehetőségem egy salakpályát megépíteni. A megfelelő engedélyek megszerzése után három év alatt készült el a pálya, de olyan lett, hogy erre tényleg büszkék lehetünk. Hogy mennyibe került? Azt inkább nem merem elárulni... Kettőezer-tizenötben rendeztük meg az első futamot, két évre rá az első nemzetközi versenyt. Páros és egyéni futamok után tíz nemzet jelent meg a Barátság Kupán, tavaly a Challenge volt a legnagyobb versenyünk. Ennek jogtulajdonosa a FIM Europe, azaz az Európai Motorkerékpár-szövetség, amelynek küldötte maximálisan elégedett volt a pályával, a körülményekkel, a kiszolgáló épületekkel és a gépekkel. Szeretnénk egy Eb-döntős futamot rendezni a jövőben, a FIME két vezetője meghívott egy nagy versenyre, hogy nézzem meg belülről, hogyan is működik ez nagyobb méretekben. Az ellenőrzés igen szigorú, a menetrendet percnyi pontossággal megszabják, mérik még a szerelők munkájának az idejét is, nagyon szoros időhatárokat húznak. Szerencsére mi a ezeknek a feltételeknek megfelelünk.”

Ez a pálya több, mint hobbi (Albók József)
Ez a pálya több, mint hobbi (Albók József)


A pályatulajdonos nagy hangsúlyt fektet az utánpótlás-nevelésre, de nagyon nehéz olyan fiatalt találni, aki kipróbálná ezt a sportágat, helyben pláne, most a megyeszékhelyről próbál meg tehetségeket ide csábítani, a megyeszékhelyről jár ki az edző is az SÉ-hez.

„Saját forrásból tartjuk fent az egyesületet, állami támogatás nélkül.”

De milyen kicsinek is tűnik a versenyzés költsége, ha már kész a pálya! Amely körül 800 méteren kellett megoldani a csapadékvíz-elvezetést, aládréncsövezni a teljes pályát, majd következtek a speciális rétegek, a szegélyek, végül a nyílt vízelvezetés, ám így egy kiadós felhőszakadás után pár órával már versenyt lehet tartani. Annál is inkább, mert az egyszerűség kedvéért légtechnikával egyszerűen le tudják fújni a vizet a pályáról. A biztonsági megkettőzés a rajtgépre is vonatkozik, amelyből rögtön két egyformát építettek be, ha netán elromlana az egyik, vagy valaki nekimenne a motorjával.

„Ezerkilencszázhetvenöt óta foglalkozom az építőiparral, de látom más pályák hiányosságait, az enyémet úgy építettem, hogy ezeket kiküszöböljem. Átmentünk a FIM Europe vizsgáin és időmérésein, a Challenge előtti napon leszakadt az ég, aggódtak, hogyan lesz így verseny, de reggelre eltűnt a víz a pályáról. A speciális, egy-hat milliméter közötti salakot külön gyártatjuk, hogy megfelelő legyen a pálya tömörsége, a salak alatt háromrétegnyi, különböző méretű kőágyás található, hogy ne iszapolódjon le a salak. A lelátó? Sokmilliós érték, de a saját cégem embereivel és gépeivel dolgozom, ha mástól venném a szolgáltatást, sokkal többe kerülne. Ráadásul a pálya mellett ki kellett építenem a teljes infrastruktúrát, motordepót, kiszolgálólétesítményeket, orvosi és doppingszobát, zsűriszobát, tanácstermet, vizesblokkokat...”



A gondos tervezés fontosságát aláhúzzák a Varsóban történtek is: 73 ezer néző előtt a 12. futamnál le kellett fújni egy versenyt, és eredményt hirdetni, ugyanis életveszélyessé vált a pálya, de említhetnénk a legutóbbi Szlovák Nagydíj pocsék salakját is.

Hogy kipróbálta-e a versenyzést a pálya tulajdonosa? „Természetesen! Versenyen? Soha...”

A szakavatatlan füleknek kissé furcsa hallani, de sok múlik a pálya tervezésén (erről a Formula 1 rajongói is tudnának mesélni), és a halászi pálya gyors, úgy lett van kialakítva, hogy könnyű legyen előzni – ezért is tódulnak ezrével a versenyekre a nézők. Ezer férőhellyel bővült menet közben a ring, a nézőszám ugyanis fejlődő tendenciát mutat, egyenesen megduplázódott a kezdeti időkhöz képest.

„Beépült a verseny a köztudatba, bármilyen versenyt rendezünk, úgy jönnek a nézők, hogy tudják, izgalmas menetekre számíthatnak, erre maximálisan alkalmas a pálya struktúrája, itt nincs vonatozás. Sok az előzés, nem a rajtelsőség dönt, az Eb-selejtezőn volt, aki a legrosszabb helyről nyerte meg a futamot! Ennyit számít a jó tervezés... Ráadásul a salakos, aki úgy nyert, hogy a negyedik pozícióban fordult be az első kanyarba, első itteni versenyén indult! A pálya és a versenyek egyre fontosabb szerepet töltenek be a nagyhalásziak életében, ennek örülök a legjobban.”



Érdekes a pálya fekvése a tó, pontosabban tavak miatt is, de nem zavarja a horgászokat az edzés vagy a verseny, sőt a pecások külön örülnek a motoroknak, mert akkor végre felkelnek a leglustább halak is. Télen még szorosabb az egymás mellett élés: a motorosok szöges gumit tesznek a felnikre, és jégmotorozással űzik el a komor felhőket.

„Jól megférnek a létesítmények egymás mellett, és a FIM Europe vezetőinek nagyon tetszett az egyáltalán nem szokványos környezet, külön kiemelték, hogy egymást erősíti a két létesítmény. A szervezet egyébként minden pályától külön környezetvédelmi intézkedéseket vár, ennek külön felelőse van.”


A nagy cél természetesen egy világverseny megrendezése, de ez előtt áll egy nem is aprócska probléma: ilyenekre hetvenezer ember szokott ellátogatni.

„Nem bírnék vele” – ismeri el őszintén a tulajdonos. Igaz, aki ennyi megoldhatatlannak kikiáltott problémát megoldott már életében...

„De jövőre szeretnénk idehozni egy felnőtt Eb-döntős versenyt, ehhez össze kell fogni a megyével és Nyíregyházával, a szponzorokkal, mert egy ilyen verseny megrendezése ötvenmillió forintba kerül, csak százezer eurót kértek most a jogtulajdonosok az Eb lincencéért. De több Eb-selejtező után egy felnőtt Eb-finálé Nagyhalászban – erre jó esélyt látok.”

„Ez egy magántőkéből létrehozott befektetés, még csak hasonló sincs ilyen, saját pénzéből építette a tulajdonos, de tavaly egy nemzetközi verseny megrendezését már segítette az állam, nyolcmillió forinttal, egy-egy versenyen megjelent Dr. Szabó Tünde sportért felelős államtitkár és Sárfalvi Péter sportlétesítményekért és sportkapcsolatokért felelős helyettes államtitkár. Nagyon fontos e sport számára ez a létesítmény, több televízió is foglalkozik a versenyekkel, volt itt már lengyel stáb is, a rádiók, az újságok is rendre tudósítanak innen” – tette hozzá a versenyrendezésért felelős menedzser.

Dr. Szabó Tünde sportért felelős államtitkár, Albók József és a MAMS elnöke, Hermann Henrik
Dr. Szabó Tünde sportért felelős államtitkár, Albók József és a MAMS elnöke, Hermann Henrik



A Nagyhalászi Motorsportért SÉ-nek jelenleg négy felnőtt versenyzője van, és a nyíregyházi vaspapucsos legenda, Tihanyi Sándor tart edzéseket az utánpótlásnak.

„Még nem érett be az utánpótlás-nevelés munkája, nem pattannak ki maguktól a salakból olyan versenyzők, mint Adorján Zoltán, a Stefáni-testvérek, Tihanyi vagy Petrikovics József. Nagyhalászban a legnagyobb tehetség Kovács János, de többen is motoroznak. Rendszeresen három-négy halászi gyakorol a pályán, ez jó dolog. Ne feledjük, ez a bátrak sportja, még csak fék sincs a motorokon, csak kuplung és gáz, ez utóbbi sem a megszokott helyen, hiszen itt driftelés közben is tövig kell húzni a gázt.”

És ebben a rendkívüli évben is repül majd a salak: 2020-ban az első magyarországi salakversenyt Nagyhalászban rendezik, a MACEC Kupát, július 18-án, majd következik szeptember 12-én a junior Európa-bajnokság döntője. A felnőttek között ebben az évben nem rendeznek Eb-selejtezőket, de finálét igen, Lengyelországban. A résztvevőket a nemzeti szövetségek ajánlásai alapján választották ki, a 21 éven aluliak legjobbjai pedig Nagyhalászban mérik össze a gyorsaságukat és a bátorságukat.

Egyelőre nem tudni, mikor rendezik meg az országos bajnokságot, ami biztos: két fordulója lesz, egy Debrecenben, egy Nagyhalászban.

Zárt kapus versenyeket nem rendeztek, de májustól zárt kapus edzéseket igen, mégpedig szigorú egészségügyi feltételek betartásával és betartatásával.

Nem légvárakat, légfalakat építenek
Nem légvárakat, légfalakat építenek

A MACEC Kupa előtt a legrosszabbkor jött a koronavírus második európai hulláma miatti utazási szigorítás, ugyanis a korábbi években nagyon sokan érkeztek a határokon kívülről. Ami biztos: a fogadtatással nem lesz probléma, e rendkívüli szezonra új külsőt kapott a stadion, megújult dizájnnal várja a versenyzőket, több parkolóval a nézőket. Akik korlátozás nélkül bemehetnek a szombati versenyre, ülhetnek egymás mellett a lelátókon, de az étel- és italvásárlás közben be kell tartaniuk a kötelező egészségügyi szabályokat.

Amelyek mindenki másra is vonatkoznak: a sportolók nem foghatnak kezet egymással, a nézők ezúttal nem mehetnek be a depóba, a fotósok közül is csak az, aki kapott előzetesen akkreditációt; a depóban kötelező maszkot viselni a szerelőknek és a versenyzőknek egyaránt. Az eredményhirdetésre most nem mehetnek be a nézők a pályára.

De ennyi „kényelmetlenséget” észre sem fognak venni a sportág szerelmesei, hiszen alig várják már, hogy felbőgjenek a motorok a startvonal előtt...

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik