Egy éve halottaikat siratták, most rekordot döntöttek: a Chape élt és élni fog

MAROSI GERGELYMAROSI GERGELY
Vágólapra másolva!
2017.11.28. 15:11
null
Jakson Follmann, Neto és Alan Ruschel: három túlélő a barcelonai Joan Gamper-trófeamérkőzés előtt (Fotó: AFP)
Egy éve, 2016. november 28-án Kolumbiában lezuhant a LaMia légitársaság 2933-as járata. A katasztrófában 71-en veszítették életüket, köztük a Copa Sudamericana döntőjére készülő brazil Chapecoense szinte teljes csapata és stábja. Egy évvel később a klub a megemlékezés hetének végén története legjobb bajnoki eredményét érheti el és kivívhatja a Libertadores-kupa-kvalifikációt. Letaglózó tragédia után csodálatos újjáépítés.

„A hajtóművek leálltak. Elment az áram. Teljes csend lett a repülőben. Csak a szél zúgását hallottuk.”
(Neto, a Chapecoense légi katasztrófájának egyik túlélője)

A HALÁLJÁRAT

2016. november 28-án a bolíviai LaMia légitársaság Avro RJ85-ös repülőgépe a Santa Cruz de la Sierra-i Viru Viru Nemzetközi Repülőtérről a kolumbiai, Medellín közelében fekvő José María Córdova Nemzetközi Repülőtérre indult. Charterjárat volt: a brazil Chapecoense labdarúgóit, stábját és a csapattal tartó kísérőket, valamint újságírókat szállította.

A története legnagyobb napjait élő, az Atlético Nacional elleni Copa Sudamericana-döntőre készülő brazil csapat nem így tervezte az utat: eredetileg azt kérték a vezetők, hogy engedélyezzék a LaMia számára egy közvetlen Sao Paulo–Medellín charterjárat repülését. A brazil nemzeti légi közlekedési hatóság ezt a kérést elutasította, a Chapecoense viszont már korábban is repült a LaMiával és szerette volna folytatni az együttműködést a társasággal. Így a Chape küldöttsége Sao Paulóból a bolíviai légitársaság (BOA) járatával repült Santa Cruz de la Sierra repülőterére, és átszállással folytatta útját, már a LaMia gépével.

A charterjárat késve szállt fel, mivel az egyik játékos bent felejtette csomagjában a videojátékát, és ezt keresték felszállás előtt. A 2933-as járat „megcsúszott”, úgy, hogy nem tudott volna kötelezően előírt tankolásra leszállni a cobijai repülőtéren nyitva tartási időben (a cobijai repülőtér nem tartott nyitva sötétedés után, a Chapecoense gépe csak 18.18-kor szállt fel). A LaMia járat személyzete megpróbált engedélyt kérni egy közvetlen útra Medellínig, ám a bolíviai hatóság képviselői ezt megvétózták, mondván, a megteendő távolság veszélyesen közel van az Avro RJ85-ös hatótávolságához – a kiszivárgott papírok szerint a hatótávolságot és a repülési időt egyaránt 4 óra 22 percre kalkulálták ki, tehát semmilyen váratlan eseményre nem volt „tartalék”.

Az Avro RJ85 maximális hatótávolsága 1700 tengeri mérföld (ezt a poggyász még csökkenthette), a Santa Cruz de la Sierra–Medellín távolság 1605 mérföld. Végül a LaMia 2933 a fenntartások ellenére (és a biztonsági szabályokra fittyet hányva) közvetlenül repült Medellínbe.

A LaMia 2933 roncsai a hegyoldalban(Fotó: AFP)
A LaMia 2933 roncsai a hegyoldalban(Fotó: AFP)

♦♦♦

– Uram, ezt a repülési tervet így nem adhatja be. A hatótávolság és a kalkulált repülési idő ugyanannyi. Javítani kell.
– A kapitány tisztában van ezzel, és azt mondta, rendben lesz. Bőven elég az üzemanyag arra, hogy a gép elérje Medellínt. Hamarabb ott leszünk, ne aggódjon.

(A Celia Castedo, a Santa Cruz de la Sierra-i repülőtér alkalmazottja és Alex Quispe, a LaMia alkalmazottja közötti beszélgetés átirata. Közli az Airways magazin.)

♦♦♦

HÁRMAN ŐRIZETBEN

A baleset körülményeit feltáró nyomozásnak 2018 közepéig kell lezárulnia. A LaMia légitársaság volt igazgatója, Gustavo Vargas Gamboa, fia, a korábban a bolíviai polgári légi irányításnál vezető beosztásban dolgozó Gustavo Vargas Villega, illetve a Santa Cruz de la Sierra-i repülőtér légiforgalmi irányítóinak supervisora, Joons Miguel Teodovich egyaránt házi őrizetben várja a nyomozás végét. A LaMia légi fuvarozási engedélyét 2016 decemberében felfüggesztették.

Helyi idő szerint 21.30-kor ereszkedni kezdett a gép, 21.43-kor a légi irányítás arra kérte, hogy egy sürgősségi helyzet miatt (egy másik repülőgép szivárgó üzemanyagtartály miatt kért prioritást a leszállásnál) várakozzon. A LaMia pilótája 21.49-kor maga is prioritást kért „üzemanyag-problémák” miatt, de nem jelentett vészhelyzetet – valószínűleg attól tartva, hogy ha ezt megteszi, automatikusan vizsgálat következik, és kiderül, hogy a járat súlyosan megszegte a szabályokat.

A pilóta csak 21.52-kor jelentett vészhelyzetet üzemanyaghiányra és teljes elektromos leállásra hivatkozva, és azonnali leszállási engedélyt kért. Már késő volt: 21.53 és 21.55 között a hajtóművek az üzemanyaghiány miatt felmondták a szolgálatot, 21.59-kor a repülőgép lezuhant. Nem volt tűz: az üzemanyag olyannyira elfogyott, hogy nem volt, mi lángra kapjon.

A GYÁSZ NAPJA

2016. december 3. Ömlő eső, sár, szürkeség. „Chape-idő” van, a Chapecoense ugyanis híres arról, hogy kiválóan teljesít akkor, ha szakad az eső. A baleset áldozatait 20000 gyászoló búcsúztatja Chapecó városában, a Chapecoense stadionjában. Kint sokkal többen várnak: a város 210000-es lakosságának fele tiszteleg a gyászceremónián az elhunytak előtt. A koporsókat egy fehér sátorba viszik be, melyen a klubhimnusz egy mondata áll:

„Örömben és a legnehezebb órákban – mindig győztes vagy.”

Dermesztő kép: kamionok szállítják a koporsókat a chapecói búcsúszertartásra (Fotó: AFP)
Dermesztő kép: kamionok szállítják a koporsókat a chapecói búcsúszertartásra (Fotó: AFP)

Brazília elnöke, Michael Temer, a FIFA első embere, Gianni Infantino és a Brazil Labdarúgó-szövetség főnöke, Marco Polo Del Nero egyaránt lerótta kegyeletét az áldozatok előtt, csakúgy, mint Tite, a selecao szövetségi kapitánya.

„Ez a fájdalom és szenvedés ideje, nem a beszédé. Nincs szó, amely orvosolhatná a fájdalmat” – jelentette ki Infantino.

A klub hivatalosan is köszönetet mondott a kolumbiai emberek és az Atlético Nacional segítségéért. Az Atlético Nacional hivatalosan kérte a dél-amerikai szövetséget, hogy ismerje el a Chapecoense csapatát a 2016-os Copa Sudamericana győzteseként, és fizesse ki a brazil klub számára a győztesnek járó pénzdíjat. Két nappal később a CONMEBOL rábólintott a kérésre: a Copa Sudamericana 2016-os bajnokának nyilvánították a Chapecoensét. Ez a Chape 44 éves történetének egyetlen nemzetközi trófeája.

„Az Atlético Nacional azt írta a honlapján: a Chapecoense egy álmot űzve érkezett Medellínbe, és legendaként távozott. A legendák sosem halnak meg” – mondta búcsúztatójában Luciano Buligon, Chapecó polgármestere. Buligonnak a 2933-as járaton kellett volna ülnie, ám Sao Paulóban ragadt, mert városa ügyeit intézte. Egy nappal később repült Medellínbe, de már nem a döntőre. Két napon keresztül azonosította az elhunytakat a helyi hullaházban.

A klubnál még az elhunytakat gyászolták, de már el kellett kezdeni az újjáépítést. Nem sok idejük volt rá. A Chapecoensének, bármennyire is abszurd is, lett volna még egy mérkőzése a brazil országos bajnokság utolsó, 38. fordulójában, december 11-én. Sem a Chape, sem az Atlético Mineiro nem volt hajlandó pályára lépni, a Brazil Labdarúgó-szövetség (CBF) jobb megoldás híján kettős vereséggel (0–3, 0–3) könyvelte el a mérkőzést, mely nem osztott, nem szorzott.

A legszomorúbb trófeaátadás (Fotó: AFP)
A legszomorúbb trófeaátadás (Fotó: AFP)

HERKULESI FELADAT

Hat felnőtt játékos, az utánpótláscsapatokból felhozott tíz futballista és néhány stábtag – ezzel kezdte meg a Chapecoense az újjáépítést. A brazil klubok anyagi segítséget ajánlottak fel, és szinte minden rivális jelezte: szívesen kölcsönad játékosokat a gyászoló zöld-fehéreknek. Az ajánlatok csak jöttek, és jöttek, a klub vezetősége futballisták százaiból válogathatott. Nem a sztárokra mentek rá: igyekeztek azokat kiválogatni, akiket a klub profiljához és filozófiájához illőnek gondoltak.

A Chapecoense szerény és nem nagy múltú klub: 1973-ban alapították meg az Atlético Chapecoense és az Independiente összeolvadásával, hogy az élelmiszeriparáról híres városnak legyen egy erős futballcsapata. Négy évvel később a klub megnyerte Santa Catarina állam bajnokságát, öt évvel később a még dél-amerikai mércével is áttekinthetetlen, 53 csapatos (!) első osztályban szerepelt először története során.

Az évek csendesen csordogáltak: a Chape a catarinense (állami) bajnokságban aratott néha sikereket, ám országos szinten sokáig észrevétlen maradt. 2009 és 2014 között aztán elkezdett szárnyalni a klub: a Série D-ből a Série A-ba lépett előre, meg is ragadt a brazil bajnokság legmagasabb osztályában, igaz, maradt, ami volt: egy munkás kiscsapat. A Chape különlegessége a rendkívül szervezett üzemeltetés: a brazil klubok többségével ellentétben nem úszik az adósságban, nem költekezett túl, szerény de fenntarthatóan működtetett csapatról van szó.

Ennek megfelelően nagy sztár az újjáépített csapatban sincs: tán a Lille-ben éveket lehúzó és 2015-ben már a Chapecoense színeit magára öltő Túlio de Melo vagy az ukrán Dnyipro Dnyipropetrovszkkal Európa-liga-döntőt játszó Douglas neve csenghet ismerősen. A vezetőség visszahozott pár korábbi Chapecoense-játékost és kölcsönzött, kölcsönzött, kölcsönzött: a 2017-es évben a pályára küldött futballisták fele kölcsönjátékos volt. Adtak játékost a riói (Fluminense, Flamengo), a Sao Pauló-i (Sao Paulo, Palmeiras) és Belo Horizonte-i (Cruzeiro, Atlético Mineiro) nagycsapatok, de rajtuk kívül még a Juventude-tól, a Londrinától, a Luverdense-től, az Internacional PA-tól, az Atlético Tubaraótól, sőt, még a mexikói Monterreytől és Pachucától, valamint az uruguayi Defensor Sportingtól is jött segítség.

Csapatfotó az újjáépítés első meccse, a Palmeiras elleni találkozó előtt (Fotó: AFP)
Csapatfotó az újjáépítés első meccse, a Palmeiras elleni találkozó előtt (Fotó: AFP)
NEHÉZ KÁRTÉRÍTÉS

A tragédiában elhunyt játékosok biztosítása úgy szólt, hogy végzetes baleset esetén családjuk 40 hónapig kapja a fizetésüket. A szerencsétlenség „civil” áldozataira, így a klub alkalmazásában álló munkatársakra ez nem vonatkozott, így számukra a katasztrófa súlyos anyagi fenyegetést is jelentett. A 33 éves fotós és újságíró Sirli Freitas az érintettek közé tartozott, férje, Cléberson Silva volt a Chapecoense sajtósa. Az új klubelnök, Maninho felajánlotta neki, hogy elhunyt férje örökébe léphet – Freitas igent mondott, és ma ő viszi a klub sajtóügyeit.

Az áldozatok családjait két szervezet képviseli kártérítési ügyeikben – nem könnyű jogi procedúra ez, hiszen három országot (Brazília, Kolumbia, Bolívia) is érintenek az ügyek. Értelmetlen az egyéni tragédiák és fájdalmak között „versenyt hirdetni”, de alighanem a legnehezebb szituációba ezek a családok kerültek.

Az újjáépítés kulcsfigurája Plínio David de Nes, azaz Maninho volt, aki egyetlen jelöltként vállalta el a tragédia után a klub vezetését. Korábban sikeres üzletemberként mint szponzor támogatta a csapatot, ő finanszírozta a stadion felépítését is. Olyan játékosokat keresett, akik tisztában vannak azzal, milyen egy viszonylag kicsi, szorosan összetartó közegben élni és dolgozni.

„Akkor döbbentem rá, mivel nézek szembe, amikor besétáltam a vezetőségi szobába, és üres székek voltak... a régi barátaim üres székei, akivel együtt építettük ezt a klubot. Majdnem mind odavesztek. Hetven is elmúltam, és csak arra vágytam, hogy egyszerű szurkoló legyek. De most annyi a tennivaló, hogy ez lehetetlen” – mondta Maninho az őt meglátogató FourFourTwo-nak.

Maninho először az edzőt választotta ki Vágner Mancini személyében, majd a futballigazgató Rui Costa, a klub elemzője, Victor Hugo és a tragédiát túlélő védő, Neto segítségével elkezdték összerakni a keretet. Rui Costa és Victor Hugo a játékosokat kutatta, Neto barátaival és volt Chapecoense-játékosokkal kereste a kapcsolatot.

„Neto vezér volt az öltözőben már korábban is, olyasvalaki, akinek a szavára mindenki odafigyelt. Most láttam meg, milyen erős is valójában: a legerősebb ember, akit valaha ismertem. Inspirál, hogy mellettünk áll. A kórházból küldött nekem egy üzenetet és kért, jöjjek vissza a klubhoz, segítsek neki újjáépíteni a csapatot. Nem mondhattam nemet neki”magyarázta a CNN-nek Túlio de Melo a hatalmas termetű védő szerepéről az újjáépítésben.

„Herkulesi feladat volt ez, talán a világ összes klubvezetőjéé közül a legnehezebb, mert nemcsak a csapatot, de a teljes futballklubot ismét fel kellett építeni. Orvosok, masszőrök, fizioterapeuták, szertárosok, pszichológus – mind odavesztek. Húsz-huszonöt játékost kellett szerződtetnünk és egy teljes háttérstábot, akiknek mind be kellett illeszkedniük és alkalmazkodni a környezetükhöz”vázolta a helyzetet a VICE-nak a sportigazgató Rui Costa.

Januárban az innen-onnan összegereblyézett, még teljesen összeszokatlan Chapecoense barátságos mérkőzést játszott a bajnoki címvédő Palmeirasszal. A csapatnak a találkozó előtt adták át a Copa Sudamericana trófeáját, melyet a szerencsétlenségben lábát vesztő kapus, Jakson Follmann vehetett át. A tolókocsiban betolt sportember zokogott, amikor felemelte a kupát. Az elhunyt játékosoknak járó érmeket partnereik vették át.

A mérkőzés 71. percében egy percre megállt a játék: mindenki a tragédia 71 áldozatára emlékezett. Azóta is minden Chapecoense-mérkőzés 71. percében egy perc taps és a „Vamo, vamo Chape!” (Gyerünk, gyerünk, Chape!) rigmus jelenti a megemlékezést.

EGY TRÓFEA AZ ELHUNYTAKÉRT

„Nagyon nehéz látni a feleségeket és a gyerekeket. Sok kisgyerek fel sem fogta, mi történt, azt várják, hogy az édesapjuk hazajöjjön egy hosszú útról. Megrendítő látni a családokat. Azt viszont érezzük, hogy szerte a világból mennyi támogatást kapunk. A szurkolók is mellettünk állnak, más csapatok drukkerei is: a Chapecoense, mondhatni, minden futballbarát második csapatává vált” – vallott érzéseiről Túlio de Melo, miután visszaigazolt a Chapecoensébe.

A reflektorfény továbbra is a klubon volt. A brazil futballnaptár sajátosságai a Chapecoensét segítették: nem a kíméletlen konkurenciaharcot hozó országos, hanem az állami bajnoksággal kezdődik a szezon. Márpedig a színvonal itt jóval alacsonyabb, mint a Série A-ban, volt tehát ideje összeszokni a Chapénak – kvázi felkészülési időszak volt számukra az alapszakasz 36 mérkőzése. A Chapecoense az első szakaszban még az állam legerősebb csapatának számító Avaí mögé szorult, ám megnyerte a másodikat, ezzel kivívta a bajnoki döntőben szereplés jogát.

A Chape győzött Florianópolisban, a bajnoki döntő első mérkőzésén, így a visszavágón már annak tudatában játszhatott, hogy egy 1–0-s hazai vereség is elég, mert az alapszakaszbeli mérleg a javára dönt. Ez is történt: az Avaí 1–0-ra nyert, de a Chapecoense lett az állami bajnok – fél évvel a tragédia után.

„Ilyet még nem látott a futballvilág. A tragédia után újjáépítettük a csapatot és néhány hónappal később bajnoki címet ünnepelhettünk” – mondta a meccs után Vágner Mancini vezetőedző.

Eksztázis: Túlio de Melo és társai gólt ünnepelnek (Fotó: AFP)
Eksztázis: Túlio de Melo és társai gólt ünnepelnek (Fotó: AFP)

NEM HÁLÁS FELADAT

Az állami bajnokság után kezdődött a Série A, melyet bátran nevezhetünk a világ egyik legnehezebb bajnokságának. Óriási távolságok, kőkemény harc a helyezésekért. Az első öt helyezett a Libertadores-kupába kerül, kettőnek a selejtezőn át lehet útja Dél-Amerika elitligájába, hat csapat a Copa Sudamericanába kvalifikálja magát, négy kiesik. Csak három olyan csapat van a húszból, melyet sem a nemzetközi kupaszereplés, sem a kiesés nem érint.

Márpedig lehet, hogy a brazil drukkerek második számú kedvenc csapata a Chapecoense lett, de ettől függetlenül a saját csapatánál mindenki szívesebben látta volna alászállni a zöld-fehéreket a Série B purgatóriumába.

A csapat veszélyesen a vonal környékén ingadozott, márpedig a kieséssel flörtölés Brazíliában nem munkahelyi biztosítás – a Série A a világ leghírhedtebb edzőmenesztő helyei közé tartozik, ebben az idényben tizennégy klub váltott szakvezetőt. A Chapecoense kétszer is: Vágner Mancinit – állami bajnokság ide, újjáépítés oda – minden ceremónia nélkül kirúgták júliusban, majd utódját, Vinícius Eutrópiót is menesztették. Ő szeptemberig húzta, de miután a klub a 18. helyig süllyedt, őt is elküldték.

KLUBREKORDDAL ZÁRNAK

Utódja Gilson Kleina lett, aki pályafutása egy pontján egy éven belül négy különböző csapat edzője volt – ennyit a brazil klubelnökök türelméről... Telitalálatnak bizonyult: kritikus helyzetben ült le a kispadra, és azóta a Chapecoense élvonalbeli klubrekordnak számító veretlenségi szériát állított fel. A sorozat az Atlético Mineiro otthonában aratott meghökkentő győzelemmel kezdődött, majd a Fluminense hazai leigázásával folytatódott, s immár kilenc mérkőzés óta tart.

A szezon végén a Chapecoense csapatát nemhogy a kiesés nem fenyegeti, de a 9. helyről várja a kiesés ellen küzdő Coritiba elleni bajnokit. Ha nyer a Chape, a Flamengo, Vasco da Gama, Botafogo hármas két tagja pedig megbotlik, akkor a zöld-fehérek kvalifikálják magukat a Libertadores-kupába. A Copa Sudamericana-szereplés pedig – bármi is történik – már biztos. A klub története során először végezhet az első tízben a brazil első osztályban.

Ha a Copa Sudamericanában a döntő nem is jött össze, de a nyolcaddöntőig most is elment a Chape (Fotó: AFP)
Ha a Copa Sudamericanában a döntő nem is jött össze, de a nyolcaddöntőig most is elment a Chape (Fotó: AFP)

Még az is lehet, hogy a Chapecoensének elég lesz egy győzelem is. A Gremio ugyanis a Lanús ellen 1–0-s előnyről várja a Libertadores-kupa döntőjének visszavágóját, a Flamengo pedig elődöntős a Copa Sudamericanában, és szintén fórból várja a kolumbiai Junior elleni második meccset. Ha mindkét dél-amerikai kupát brazil csapat nyeri meg, akkor a Libertadores-kupa-kvalifikáció a Chape ölébe hullik.

A brazil bajnokság utolsó előtti fordulójában a Chapecoense Salvador városába, a gyönyörű Arena Fonte Novába látogatott – ebben a stadionban fejelte „repülőemberes” gólját Robin van Persie Spanyolországnak a 2014-es világbajnokságon. A házigazda Bahia szurkolói egy gigantikus zöld-fehér transzparenssel várták vendégeiket, mely beterítette az ultrák szektora fölötti karzatot. A felirat: „Mindannyian (a) Chapecoense vagyunk. Nyugodjatok békében!” A Bahia-drukkerek ezzel arra is utalhattak, hogy ők ugyancsak halottaikra emlékeznek: 2007. november 25-én a régi Fonte Nova stadion egy szektora leomlott és heten életüket vesztették.

A Bahia-drukkerek tisztelgő transzparense. A fotót a katasztrófát túlélő újságíró, Rafael Henzel töltötte fel, 
aki Twitter-profilján egy születési és egy újjászületési dátumot is megad (Forrás: Twitter/Rafael Henzel)
A Bahia-drukkerek tisztelgő transzparense. A fotót a katasztrófát túlélő újságíró, Rafael Henzel töltötte fel, aki Twitter-profilján egy születési és egy újjászületési dátumot is megad (Forrás: Twitter/Rafael Henzel)

November 28-án a Chapecoense a Coritiba elleni bajnokira készül, annak reményében, hogy története során másodszor kivívja az indulás jogát a Libertadores-kupában. Egy éve a klub szinte összes felnőtt játékosa és teljes szakmai stábja odaveszett. Hasonló újjáépítésre alig van példa a futballtörténelemben. A Chape szurkolói szentül állítják, a Condá Stadion szelleme „költözött át” az új játékosokba is, akik a 2933-as járaton odaveszett labdarúgók helyébe léptek.

„Lenyűgöző, ahogy a klub újjáépítette magát. Játékosok, edzők, stábtagok, klubvezetők, szurkolók, mind kellettek hozzá, hogy a Chapecoense magához térjen. Nem kutatom, miért történt meg ez a tragédia. Isten nem azért hagyott ezen a földön, hogy örökké a társaimat, barátaimat, szeretteimet sirassam. Azért hagyott itt, hogy példa legyek mások számára. Ha a kitartásom és a munkám segít más embereknek, az már csodálatos. Amikor elhagyhattam a kórházat, megfogadtam: mindent megteszek, hogy méltóképpen tisztelegjek az elhunytak és családjuk előtt. Ezért küzdöttem teljes erőbedobással a rehabilitáció alatt. A futballban lelt örömöm pedig megkétszereződött”vallja egy évvel a katasztrófa után Alan Ruschel, a hét túlélő egyike.

A 71 életet követelő légi katasztrófa első évfordulóján a Chapecoense és Chapecó városa halottaira emlékezik. Aztán megkezdődik a felkészülés – december 3-án a Coritiba elleni mérkőzés egyszerre lesz rendkívül fontos bajnoki, megemlékezés és a talpra állás ünnepe.

Egy éve, a teljes sokk után talán senki sem gondolta, hogy ma itt fognak tartani.

Ez a nap, ez a hét Chapecóban a megemlékezésé (Fotó: AFP)
Ez a nap, ez a hét Chapecóban a megemlékezésé (Fotó: AFP)
A LAMIA 2933 UTASAI
CHAPECOENSE-JÁTÉKOSOK STÁBTAGOK MEGHÍVOTTAK ÉS VEZETŐK
Ailton Cesar Junior Alves da Silva Adriano Bitencourt Daví Barela Dávi
Ananias Elói Castro Monteiro Anderson Donizette Lucas Decio Filho
Arthur Brasiliano Maia Anderson Martins Delfim de Pádua Peixoto Filho
Bruno Rangel Anderson Paixao Edir De Marco
Cléber Santana Cleberson Fernando da Silva Emersson Domenico
Danilo Padilha Eduardo de Castro Filho Jandir Bordignon
Dener Assuncao Braz Eduardo Preuss Mauro Bello
Everton Kempes dos Santos Goncalves Gilberto Thomaz Mauro Stumpf
Filipe José Machado Luiz Carlos Saroli (vezetőedző) Nilson Jr.
Guilherme Gimenez de Souza Luiz Cunha Ricardo Porto
José Gildeixon Clemente de Paiva Luiz Felipe Grohs Sandro Pallaoro
Josimar Rosado da Silva Tavares Marcio Koury
Lucas Gomes da Silva Rafael Gobbato
Marcelo Augusto Mathias da Silva Sérgio de Jesus
Matheus Lucena dos Santos
Matheus Bitencourt da Silva
Sergio Manoel Barbosa Santos
Tiago da Rocha
Willian Thiego de Jesus
ÚJSÁGÍRÓK SZEMÉLYZET † A TÚLÉLŐK
André Podiacki Alex Quispe Alan Ruschel (játékos)
Ari de Araújo Jr. Angel Lugo Hélio Hermito Zampier Neto (játékos)
Bruno Mauri da Silva Gustavo Encina Jakson Follmann (játékos)
Devair Paschoalon Miguel Quiroga (pilóta és tulajdonos) Rafael Henzel (újságíró)
Djalma Araújo Neto Ovar Goytia Erwin Tumiri (technikus)
Douglas Dorneles Romel Vacaflores Ximena Suárez (légiutas-kísérő)
Edson Ebeliny Sisy Arias
Fernando Doesse Schardong
Gelson Galiotto
Giovane Klein Victória
Guilherme Marques
Guilherme van der Laars
Jacir Biavatti
Laion Espindola
Lilacio Pereira Jr.
Mário Sérgio Pontes de Paiva
Paulo Júlio Clement
Renan Agnolin
Rodrigo Santana Goncalves
Victorino Chermont
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik