Vizet prédikál – S. Tóth János jegyzete

Vágólapra másolva!
2021.06.17. 00:24

A magyar–portugál Eb-meccset felvezető sajtótájékoztatón a címvédő ikonja, Cristiano Ronaldo félretett maga elöl két Coca-Colát, majd egy üveg vizet emelt a magasba. E látszólag ártalmatlan mozdulat sokba került az UEFA-t 1988 óta támogató üdítőitalos cégnek; négymilliárd dollárt esett a becsült értéke. S nagy szellemek, ha találkoznak: a müncheni francia–német utáni sajtókonferencián Paul Pogba rendezte át az asztalt, s tüntetett el egy Heinekent. Pogba megtért muszlim, 2018-as mekkai zarándoklatáról részletesen beszámolt saját közösségi oldalain, ő még a holland sör alkoholmentes változatával sem akart közös képen szerepelni. Volt példa hasonló elzárkózásra mifelénk is; Gera Zoltán szintén vallási megfontolásból mondott nemet arra, hogy részt vegyen egy reklámfilm forgatásán, amikor az Arany Ászok volt a válogatott egyik szponzora.

Ronaldo karrierje korai szakaszában még részt vett a Coca-Cola reklámkampányában, akkoriban nem volt finnyás e termékre. Ám az idők (és az érdekek) változnak, pesti performanszában csöppet sem zavarta, hogy a Coca-Cola (ahogy a Heineken is) az EURO 2020 hivatalos támogatója, s nem keveset áldoz rá, hogy megmutathassa termékét a fogyasztóknak. A konkrét összeg érzékeny adat, de a világgazdaság új realitásait tükrözi a kínai szponzorok erős jelenléte a tornán: az Alipay mellett a Hisense a Vivo és a TikTok is a távol-keleti ország óriáscége, de vannak amerikai s azerbajdzsáni reklámpartnerei is az UEFA-nak. Kiszolgálásuk a szokásosnál is fontosabb: a pandémia miatt tavaly 37 százalékkal zuhant a sportban globálisan megjelenő szponzoráció.

Az egészségmániás Ronaldo budapesti magánakciója épp ezért gyaníthatóan nemcsak a kólás vállalat atlantai központjában, de az UEFA-nál sem aratott sikert. CR7 és Pogba esete rávilágít azon ellentmondásra is, hogy a világsztároknak nemegyszer olyan márkák mellett kell pózolniuk, amelyekről nehéz elképzelni, hogy ők maguk fogyasztják. Hogy a két klasszis most hangot adott ellenérzéseinek, aggasztó üzenet a sport szponzorainak, s lovat adhat mindazon sztársportolók alá, akik hajlamosak a globális vonzerejüket fitogtatni, s azzal akár üzleti megfontolásokból is visszaélni.

Mert ne legyen kétségünk: a 300 millió Instagram-követővel rendelkező Cristiano Ronaldóval kevés dolog történik véletlenül.

A Nemzeti Sport munkatársainak további véleménycikkeit itt olvashatja!

Legfrissebb hírek

Krumplitest helyett – Deák Zsigmond jegyzete

Atlétika
2025.09.16. 23:39

Minden út Budapestre vezet – Smahulya Ádám jegyzete

Bajnokok Ligája
2025.09.15. 22:48

Ott az érem! – L. Pap István jegyzete

Ökölvívás
2025.09.14. 23:26

Hidegzuhany – Győri Ferenc jegyzete

Tenisz
2025.09.13. 23:29

Jöhet az i-re a pont! – Szendrei Zoltán jegyzete

Atlétika
2025.09.12. 23:42

Pontok és mezcsere – Deák Zsigmond jegyzete

Magyar válogatott
2025.09.11. 22:50

Száznyolcvan fok – Szeleczki Róbert jegyzete

Tenisz
2025.09.10. 23:58

Ez van – Malonyai Péter jegyzete

Magyar válogatott
2025.09.10. 01:15
Ezek is érdekelhetik