S. TÓTH JÁNOS 2021.06.17 00:24 Frissítve: 2021.06.17 00:26

Vizet prédikál – S. Tóth János jegyzete

 

A magyar–portugál Eb-meccset felvezető sajtótájékoztatón a címvédő ikonja, Cristiano Ronaldo félretett maga elöl két Coca-Colát, majd egy üveg vizet emelt a magasba. E látszólag ártalmatlan mozdulat sokba került az UEFA-t 1988 óta támogató üdítőitalos cégnek; négymilliárd dollárt esett a becsült értéke. S nagy szellemek, ha találkoznak: a müncheni francia–német utáni sajtókonferencián Paul Pogba rendezte át az asztalt, s tüntetett el egy Heinekent. Pogba megtért muszlim, 2018-as mekkai zarándoklatáról részletesen beszámolt saját közösségi oldalain, ő még a holland sör alkoholmentes változatával sem akart közös képen szerepelni. Volt példa hasonló elzárkózásra mifelénk is; Gera Zoltán szintén vallási megfontolásból mondott nemet arra, hogy részt vegyen egy reklámfilm forgatásán, amikor az Arany Ászok volt a válogatott egyik szponzora.

 
Igyatok inkább vizet! – C. Ronaldo félretette a kólásüvegeket
A Coca-Cola értéke 4 milliárdot zuhant CR tette után

Ronaldo karrierje korai szakaszában még részt vett a Coca-Cola reklámkampányában, akkoriban nem volt finnyás e termékre. Ám az idők (és az érdekek) változnak, pesti performanszában csöppet sem zavarta, hogy a Coca-Cola (ahogy a Heineken is) az EURO 2020 hivatalos támogatója, s nem keveset áldoz rá, hogy megmutathassa termékét a fogyasztóknak. A konkrét összeg érzékeny adat, de a világgazdaság új realitásait tükrözi a kínai szponzorok erős jelenléte a tornán: az Alipay mellett a Hisense a Vivo és a TikTok is a távol-keleti ország óriáscége, de vannak amerikai s azerbajdzsáni reklámpartnerei is az UEFA-nak. Kiszolgálásuk a szokásosnál is fontosabb: a pandémia miatt tavaly 37 százalékkal zuhant a sportban globálisan megjelenő szponzoráció.

Az egészségmániás Ronaldo budapesti magánakciója épp ezért gyaníthatóan nemcsak a kólás vállalat atlantai központjában, de az UEFA-nál sem aratott sikert. CR7 és Pogba esete rávilágít azon ellentmondásra is, hogy a világsztároknak nemegyszer olyan márkák mellett kell pózolniuk, amelyekről nehéz elképzelni, hogy ők maguk fogyasztják. Hogy a két klasszis most hangot adott ellenérzéseinek, aggasztó üzenet a sport szponzorainak, s lovat adhat mindazon sztársportolók alá, akik hajlamosak a globális vonzerejüket fitogtatni, s azzal akár üzleti megfontolásokból is visszaélni.

Mert ne legyen kétségünk: a 300 millió Instagram-követővel rendelkező Cristiano Ronaldóval kevés dolog történik véletlenül.

A Nemzeti Sport munkatársainak további véleménycikkeit itt olvashatja!

2021.07.28 07:57:26

Foci Eb 2020 nemzetisport.hu

A futballnyár legemlékezetesebb pillanatait gyűjtötte össze a több mint 200 oldalas keménytáblás könyv.

2021.07.19 08:23:19

Foci Eb 2020 SMAHULYA ÁDÁM

Hiába remek futballista, a válogatottal egyelőre nem tudott maradandót alkotni.

2021.07.18 09:36:00

Foci Eb 2020 S. TÓTH JÁNOS

A kormánybiztos szerint a futball hozzánk is hazatért, de igazán csak nálunk volt otthon.

2021.07.16 18:30:58

Foci Eb 2020 NAGY ZSOLT

A Juventus friss Eb-győztese túlszárnyalta apját, és az olasz futball új szupersztárjává válhat.

2021.07.16 21:34:52

Foci Eb 2020 VINCZE ANDRÁS

ALAPVONAL. Nehezen találtam meg a kifejezést arra, ami mostanság történik futballügyekben, de aztán beugrott: most már nagyon túlspilázzák! A labdarúgás sohasem volt annyira steril terep, mint amilyennek most szeretnék látni (vagy ami nagyobb baj: amilyenné szeretnék átváltoztatni).