TÓTH ANITA
2013.08.18 20:45 Frissítve: 2014.08.19 01:30

Roma hidegvére aranyat ért Pápán

Kis híján ütközött a vasárnap délelőtti szakaszon, de végül csont nélkül behúzta a versenyt a spanyol Dakar-győztes Joan „Nani" Roma, csapattársa, Krzysztof Holowczyc előtt. A legjobb magyar a Lónyai Pál, Nyeste Róbert kettős.

Lónyaiék érték el a legjobb magyar eredményt

„Nani" Roma sokkot kapott. No nem attól, hogy megnyerte a tereprali világkupa magyar futamát, a Hungarian Baját (hiszen szerepel már a neve mögött jó néhány nagy nemzetközi eredmény, többek között egy Dakar-győzelem is, motorral), hanem amiatt, ami az első szelektív szakaszon történt.

A spanyol úgy 140 km/órás sebességgel száguldott a Minivel, a nap éppen elvakította egy pillanatra, s amikor újra látott, a semmiből ott termett az orra előtt egy... személyautó. Roma kis híján szívszélhűdést kapott, de mielőtt ez megtörtént volna, elrántotta a kormányt, és parádés reflexszel elkerülte a csattanást. „Csoda, hogy nem történt horrorisztikus baleset, és az is, hogy négy keréken maradtam" – mesélte már a célban, s persze rögtön előkerültek a hasonló történetek , mindenkinek volt legalább egy. A terepraliban ugyanis ez megtörténhet, hiszen 122 kilométert nem lehet hermetikusan lezárni, itt bizony előfordulhatnak meglepetések.

Az is az lett volna, ha Krzysztof Holowczyc legyőzi a csapattársát, méghozzá azért, mert az utolsó szakasz előtt még így is majd fél perc (29 másodperc) volt köztük, ami normál körülmények között egy profi pilótának elég. Romának is elég volt. „Tetszett a pálya, jó technikás volt, itt már a pilóták tudása is dominált, nem csak állni kellett a gázon" – mondta a vadonatúj Minit tesztelő lengyel. (Az újdonságokat természetesen homály fedi.

A legjobb magyar egység a Lónyai Pál, Nyeste Róbert kettős, amelynek sikerült megtartania ötödik helyét, bár a magyar bajnoki pontversenyben vezető Fodor Imre (aki a pénteki szuperspeciálison tetőre tette a Toyotát) vadul üldözte. Elkapnia azonban nem sikerült, még csak ráijesztenie sem: Lónyai végig kontrollálta a versenyt.

„A nemzetközi mezőnyre figyeltünk, hozzájuk mértük magunkat, hozzájuk akartunk a lehető legközelebb kerülni – vallotta be Lónyai, akinek szombaton nem volt egyszerű napja, hiszen a navigátora az első, 120 kilométeres szakaszon rosszulléttel küszködött, így viszont a pilótának nem volt könnyű dolga. De feltalálta magát, megoldotta a feladatot, s persze üldözte tovább az éllovasokat. – Úgy voltam vele, ha már arra nincs esélyünk, hogy megelőzzük őket, legalább legyünk lőtávolon belül, hogy ha hibáznak, akkor ott legyünk és kihasználjuk a lehetőséget."

Nos, erre nem nyílt lehetőség, Lónyai viszont így is rengeteg pontot söpört be, hiszen ez a verseny (a nehézsége okán) hármas szorzóval számít a magyar bajnokságba. Más kérdés, hogy még így is Fodor Imre vezet.

HUNGARIAN BAJA, VK-FUTAM, PÁPA
Abszolút sorrend 3 szakasz után. Autósok:
1. Joan „Nani" Roma, Michel Perin (spanyol, francia, Mini All4) 4:01:49, 2. Holowczyc, Schulz (lengyel, német, Mini All4) 42 másodperc hátrány, 3. Coffaro, Meneses (venezuelai, Toyota Hilux) 22:28 p h., ...5. Lónyai, Nyeste (magyar, BMW X5) 39:40 p h.
Motorosok:
1.Alex Zanotti (olasz, TM Baja)  4:35:25, 2. Rousso (olasz, Quaddy ZF) 7:18 p h., 3. Wisniewski (lengyel, Yamaha) 18:41 p h., 4. Somfai Mátyás (magyar, KTM) 32:37 p h.

LÓNYAI LŐTÁVOLBAN
Mindig magasra teszi a lécet. Mert harcolni csak így érdemes. S most meg is lett az eredménye, hiszen Lónyai Pál és Nyeste Róbert az idei legrangosabb hazai verseny, a pápai világkupafutam végén a legjobb magyarként pezsgőzhetett a dobogón. (Oké, a csehek eredménye is beleszámít a nyílt bajnokságba, így Miroslav Zapletal kapta a legtöbb pontot, ez azonban csöppet sem kisebbíti Lónyaiék érdemeit, hiszen a cseh a világ egyik legjobb terepversenyzője a gyáriak mögött.)

Azért is volt hatalmas kihívás a hazai párosok számára a Hungarian Baja, mert ide tényleg eljöttek a világ legjobbjai, például a Dakar-győztes „Nani” Roma vagy éppen a szintén gyári Minivel autózó Krzysztof Holowczyc.

„A nemzetközi mezőnyre figyeltünk, hozzájuk mértük magunkat, hozzájuk akartunk a lehető legközelebb kerülni – vallotta be Lónyai, akinek szombaton a navigátora az első, 120 kilométeres szakaszon rosszulléttel küszködött, így a pilótának nem volt könnyű dolga. De feltalálta magát, megoldotta a feladatot, s persze üldözte tovább az éllovasokat. – Úgy voltam vele, ha már arra nincs esélyünk, hogy megelőzzük őket, legalább legyünk lőtávolon belül, hogy ha hibáznak, akkor ott legyünk, hogy kihasználhassuk a lehetőséget.”

Nos, a nagymenők nem hibáztak (vagy legalábbis nem hibáztak akkorát…), de Lónyainak így is volt kivel harcolnia, a záró napon ugyanis a magyar bajnoki éllovas Fodor Imre üldözőbe vette.

„Fodor Imi volt a nagy ellenfelünk, de úgy hozta a sors, hogy meg tudtuk tartani az előnyünket. Annak is örülünk, hogy venezuelai csapattársaink is célba értek, gratulálok nekik is!” – mondta Lónyai, aki egyben az LP Racing csapatfőnöke is, és olyan venezuelai párost vett pártfogásába, amelynek semmi, de semmi tapasztalata nem volt a terepraliban – a navigátor korábban motokrosszozott. José Ferraz és Jorge Bonnini végül egy defekt ellenére a 18. helyen fejezte be a magyar viadalt. 

 

2023.01.12 15:21:42

Egyéb autó-motor nemzetisport.hu

2022.06.08 10:24:02

Egyéb autó-motor K. D.

2022.03.21 15:45:35

Egyéb autó-motor MTI, V. Á.

A Honda klasszisa Twitter-oldalán azt írta, szerencsére jól van, csak elővigyázatosságból döntöttek úgy, hogy nem indul el az Indonéz Nagydíjon.